צור ישועתינו
-
- הודעות: 32
- הצטרף: ג' נובמבר 13, 2018 12:06 am
צור ישועתינו
מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
Re: צור ישועתינו
מרדכי דב זינגר כתב: ↑ מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
השאלה משולשת (וכנראה לזה התכוונת):
א. יוצרנו וצור ישועתנו אינם מקבילים כמו בשני הבתים הקודמים
ב. אם כבר יוצרנו, מה עם יוצר אבותינו
ג. אם כבר צור ישועתנו, מה עם צור ישועת אבותינו
נראה שענין הקטע הזה הוא סיפור בשבח הקב"ה על חסדיו, "פודנו ומצילנו מעולם שמך", ע"י ש"אין אלוקים זולתך"; על ידי עצם היותו כל יכול. לכן הפתיחה היא "אֱמֶת. שָׁאַתָּה הוּא יי אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ. מַלְכֵּנוּ מֶלֶךְ אֲבותֵינוּ" שזה הסיפור בעצם גדלות הקב"ה; "גּואֲלֵנוּ גּואֵל אֲבותֵינוּ" זה כבר עירוב של גדלות הקב"ה עם חסדיו עלינו ועל אבותינו, "יוצְרֵנוּ צוּר יְשׁוּעָתֵנוּ. פּודֵנוּ וּמַצִּילֵנוּ מֵעולָם שְׁמֶךָ" זה כבר עצם הענין; ושוב חוזרים ל"אֵין אֱלהִים זוּלָתֶךָ".
כך ש"יוצרנו צור ישועתנו" לא לגמרי שייך לשני הבתים הקודמים, אל הוא נסמך על לאחריו. אולי לא תירוץ מושלם, אבל בכל זאת.
-
- הודעות: 32
- הצטרף: ג' נובמבר 13, 2018 12:06 am
Re: צור ישועתינו
יישר כח, רעיון מעניין.אליקים כתב: ↑מרדכי דב זינגר כתב: ↑ מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
השאלה משולשת (וכנראה לזה התכוונת):
א. יוצרנו וצור ישועתנו אינם מקבילים כמו בשני הבתים הקודמים
ב. אם כבר יוצרנו, מה עם יוצר אבותינו
ג. אם כבר צור ישועתנו, מה עם צור ישועת אבותינו
נראה שענין הקטע הזה הוא סיפור בשבח הקב"ה על חסדיו, "פודנו ומצילנו מעולם שמך", ע"י ש"אין אלוקים זולתך"; על ידי עצם היותו כל יכול. לכן הפתיחה היא "אֱמֶת. שָׁאַתָּה הוּא יי אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ. מַלְכֵּנוּ מֶלֶךְ אֲבותֵינוּ" שזה הסיפור בעצם גדלות הקב"ה; "גּואֲלֵנוּ גּואֵל אֲבותֵינוּ" זה כבר עירוב של גדלות הקב"ה עם חסדיו עלינו ועל אבותינו, "יוצְרֵנוּ צוּר יְשׁוּעָתֵנוּ. פּודֵנוּ וּמַצִּילֵנוּ מֵעולָם שְׁמֶךָ" זה כבר עצם הענין; ושוב חוזרים ל"אֵין אֱלהִים זוּלָתֶךָ".
כך ש"יוצרנו צור ישועתנו" לא לגמרי שייך לשני הבתים הקודמים, אל הוא נסמך על לאחריו. אולי לא תירוץ מושלם, אבל בכל זאת.
רק כרגע ראיתי את תגובתך.
ביינתים מצאתי שהמחזור ויטרי גורס "צורנו צור..." ולא יוצרינו.
וכך הראוני גורסים בשני סידורים (אחד קורן-אבתינו השני קה"ת)
-
- מנהל
- הודעות: 26
- הצטרף: א' ינואר 20, 2019 9:02 pm
Re: צור ישועתינו
צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".מרדכי דב זינגר כתב: ↑ מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.
Re: צור ישועתינו
זה מיישב את השאלה על ההבדל במשמעות, אבל לא את השאלה על ההבדל בלשון.פרנקל תאומים כתב: ↑צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".מרדכי דב זינגר כתב: ↑ מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.
-
- הודעות: 32
- הצטרף: ג' נובמבר 13, 2018 12:06 am
Re: צור ישועתינו
כאשר מדברים על "ישועה". מן הסתם שורש המילה "צור" מלשון שמירה (צור חסיו בו) (מעוז צור ישועתי)פרנקל תאומים כתב: ↑צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".מרדכי דב זינגר כתב: ↑ מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.
וכאשר מדברים על "יצירה" השורש "ציר"
Re: צור ישועתינו
נכוןמרדכי דב זינגר כתב: ↑כאשר מדברים על "ישועה". מן הסתם שורש המילה "צור" מלשון שמירה (צור חסיו בו) (מעוז צור ישועתי)פרנקל תאומים כתב: ↑צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".מרדכי דב זינגר כתב: ↑ מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.
וכאשר מדברים על "יצירה" השורש "ציר"
-
- מנהל
- הודעות: 26
- הצטרף: א' ינואר 20, 2019 9:02 pm
Re: צור ישועתינו
צור חסיו בו, צור הוא שם עצם ולא פועל, וכפשוטו- הקב''ה הוא הסלע החזק (צור) שעליו אנו נשענים, ובצל גודלו וחוזקו אנו חוסים. אבל אני רוצה לפרש ''צורנו צור ישועתינו'' כפועל, צר צורה.מרדכי דב זינגר כתב: ↑כאשר מדברים על "ישועה". מן הסתם שורש המילה "צור" מלשון שמירה (צור חסיו בו) (מעוז צור ישועתי)פרנקל תאומים כתב: ↑צור כמו צר צורה, דהיינו יוצר, וכמו שאז''ל ''אין צור כאלוקינו, אין צייר כאלוקינו".מרדכי דב זינגר כתב: ↑ מלכנו מלך אבותינו
גואלינו גואל אבותינו
יוצרינו יוצר ישועתינו
למה אומרים
יוצרינו צור ישועתינו ?
צר, יוצר, מצייר, נראה דכולם משורש אחד נפקי, וא"ש.
וכאשר מדברים על "יצירה" השורש "ציר"
-
- הודעות: 5
- הצטרף: א' ינואר 31, 2021 11:29 pm