ראה בלינק בהודעת מתודה מס' 77 (אני מנחש שההודעה, וכן זו שאחריה, נשמטה ממך), שעליה נסובה הודעתי
הערות להמכלול
Re: הערות להמכלול
Re: הערות להמכלול
טופל בס"ד, תודה.מתודה כתב: ↑ בערך על הרמב"ם ברשימת תלמידיו:
א. יש להסיר את רבינו יהונתן מלוניל, שלא היה תלמידו כלל. הוא רק התכתב עם הרמב"ם ואף הגן עליו מהתקפות מתנגדיו. גם בערך על ר"י מלוניל מבואר שלא היה תלמידו אלא רק מעריצו.
ב. יש להוסיף את רבנו חננאל בן שמואל (לאפוקי מר"ח בן חושיאל הידוע), שככל הנראה היה תלמיד הרמב"ם ואף מחותנו, כמבואר בהקדמת מהדורת אופק לחידושיו עמ"ס עירובין. כמו"כ יש להוסיף בערך על ר"א בן הרמב"ם את רחב"ש שלפי הנ"ל היה חותנו.
Re: הערות להמכלול
אכן, כך כתוב בפסקה אחרי מה שלינקקת:מתודה כתב: ↑ בערך על הרמ"ה, בין אלו שפנו אליו בשאלות, מוזכרים רבנו יהונתן מלוניל ורבנו אהרן בר משולם מלוניל.
כפי הידוע לי הם לא פנו אליו בשאלות, ואדרבה הם (לפחות ר"א) השיבו בתקיפות להתקפותיו הנמרצות של הרמ"ה על ספרי הרמב"ם, כמובא באגרות הרמ"ה כתאב אל רסאייל. אם אני טועה יתקנוני החברים.
טופל בס"ד. תודה.הרמ"ה ערך את השגותיו על כתבי הרמב"ם, באיגרת ששלח לחכמי פרובנס שבדרום צרפת, ובראשם לרבינו יהונתן הכהן מלוניל, כדי שהללו ישלחו לרמב"ם עצמו כדי להוכיח אותו. חכמי לוניל, שהעריצו מאד את הרמב"ם, לא קיבלו את דברי הביקורת של רבי מאיר, ורבי אהרון בן משולם מלוניל אף החזיר לו איגרת תשובה נוזפת בה האריך להשיב על השגותיו, דבר שהוביל לחליפת איגרות שלמה ביניהם הנקראת "כתאב אל רסאיל" (פאריס תרל"א), ונכללה ב"ספר האיגרות" של הרמ"ה (ראה להלן). בסופו של דבר הוא נכשל בגיוס חכמי דרום צרפת כנגד הרמב"ם, ועורר עליו זעם רב מצידם.
Re: הערות להמכלול
הנה הנתונים (סליחה על הבילבול): רבינו חננאל בן שמואל (סמוך לשנת ד'תתקל"ה - ה'י' בערך) היה דיין וממנהיגי הקהילה היהודית במצרים בדור שאחר הרמב"ם. תלמידו ומחותנו של הרמב"ם.
נודע כדיין במצרים, וכונה 'ראש הדיינים'. היה ראש ישיבה במצרים. נודע בחסידותו ופרישותו.
חיבר פירוש להלכות הרי"ף למסכת עירובין ולמסכת קידושין. בפירושו הוא מביא מפירוש הרמב"ם לתלמוד שאינו בידינו.
ככל הנראה היה חותנו של רבינו אברהם בן הרמב"ם.
נכדו היה רבי דוד הנגיד בן ראב"ם. רבי דוד התמנה לנגיד בצעירותו, ובתקופה הראשונה של נגידותו ניהל רבי חננאל את שלטון הנגיד. כשהממשלה הורידה את רבי דוד מנגידותו הוצרך סבו רבי חננאל להתחבא.
Re: הערות להמכלול
מתודה כתב: ↑
הנה הנתונים (סליחה על הבילבול): רבינו חננאל בן שמואל (סמוך לשנת ד'תתקל"ה - ה'י' בערך) היה דיין וממנהיגי הקהילה היהודית במצרים בדור שאחר הרמב"ם. תלמידו ומחותנו של הרמב"ם.
נודע כדיין במצרים, וכונה 'ראש הדיינים'. היה ראש ישיבה במצרים. נודע בחסידותו ופרישותו.
חיבר פירוש להלכות הרי"ף למסכת עירובין ולמסכת קידושין. בפירושו הוא מביא מפירוש הרמב"ם לתלמוד שאינו בידינו.
ככל הנראה היה חותנו של רבינו אברהם בן הרמב"ם.
נכדו היה רבי דוד הנגיד בן ראב"ם. רבי דוד התמנה לנגיד בצעירותו, ובתקופה הראשונה של נגידותו ניהל רבי חננאל את שלטון הנגיד. כשהממשלה הורידה את רבי דוד מנגידותו הוצרך סבו רבי חננאל להתחבא.
ייבאתי את הערך מויקישביה רבינו חננאל בן שמואל
אשמח אם תעבור עכשיו ותעיר את הערותיך המחכימות. בתודה.
Re: הערות להמכלול
מצוין ממש.
רק הוספה קטנה: שיר ההערצה שלו לרבו הרמב"ם נכתב על דפי 'ספר המוגה' הידוע.
כמו"כ למטה יש להכחיל את הקטגוריה חכמי מצרים: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 7%99%D7%9D
וכן את הקטגוריה מפרשי הרי"ף: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 9%22%D7%A3
רק הוספה קטנה: שיר ההערצה שלו לרבו הרמב"ם נכתב על דפי 'ספר המוגה' הידוע.
כמו"כ למטה יש להכחיל את הקטגוריה חכמי מצרים: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 7%99%D7%9D
וכן את הקטגוריה מפרשי הרי"ף: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 9%22%D7%A3
Re: הערות להמכלול
בוצעמתודה כתב: ↑ כמו"כ למטה יש להכחיל את הקטגוריה חכמי מצרים: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 7%99%D7%9D
וכן את הקטגוריה מפרשי הרי"ף: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 9%22%D7%A3
Re: הערות להמכלול
ייש"כ על ההכחלה. אמנם בקטגוריות עצמן אין קישור לערך על רחב"ש.הכהן כתב: ↑בוצעמתודה כתב: ↑ כמו"כ למטה יש להכחיל את הקטגוריה חכמי מצרים: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 7%99%D7%9D
וכן את הקטגוריה מפרשי הרי"ף: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 9%22%D7%A3
Re: הערות להמכלול
לוקח לקטגוריות זמן להתעדכן, אנא המתינו ותענו בהקדם....מתודה כתב: ↑ייש"כ על ההכחלה. אמנם בקטגוריות עצמן אין קישור לערך על רחב"ש.הכהן כתב: ↑בוצעמתודה כתב: ↑ כמו"כ למטה יש להכחיל את הקטגוריה חכמי מצרים: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 7%99%D7%9D
וכן את הקטגוריה מפרשי הרי"ף: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 9%22%D7%A3
Re: הערות להמכלול
בערך ניטל האיזכורים של גדו"י הם ללא תארים כלל: התשובה מאהבה מכונה שם (בין הציטוטים, ע"ש) 'פלקלס', והרמ"מ מליובאוויטש (בשורה שאחרי הציטוט מהתשובה מאהבה, וכן בקישורים חיצוניים) מכונה 'מנחם מנדל שניאורסון'.
Re: הערות להמכלול
בערך 'היקום':
א. הכיתובים בתמונה הראשונה ובתמונה הרביעית מכילים דברים בעייתיים. יעו"ש.
ב. בכותרת 'היווצרות היקום' ג"כ דברים בעייתיים.
ג. אני משער שהקישורים לערוץ עשר מכילים כנ"ל.
א. הכיתובים בתמונה הראשונה ובתמונה הרביעית מכילים דברים בעייתיים. יעו"ש.
ב. בכותרת 'היווצרות היקום' ג"כ דברים בעייתיים.
ג. אני משער שהקישורים לערוץ עשר מכילים כנ"ל.
Re: הערות להמכלול
שוב תודה על הכל. ככל הנראה מי שייבא את הערך לא ידע את הכללים, ראיתי שזה יותר מסובך ממה שחשבתי אז נעלתי את זה בינתיים לצפייה לכלל הציבור, בתקווה שיטופל וישוחרר בהקדם.
Re: הערות להמכלול
ראוי לייבא מויקישיבה את הערך על רבינו קרשקש וידאל: https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... 7%90%D7%9C
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: הערות להמכלול
בערך על הגר"ע עטיה https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%99%D7%94
מה פשר הכתוב ב'ביוגרפיה', שהוא תלמיד של דוד המלך?...
מה פשר הכתוב ב'ביוגרפיה', שהוא תלמיד של דוד המלך?...
Re: הערות להמכלול
כנראה התכוונת לשאול איך הוא תלמיד של רבי יוסף קארומתודה כתב: ↑ בערך על הגר"ע עטיה https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%99%D7%94
מה פשר הכתוב ב'ביוגרפיה', שהוא תלמיד של דוד המלך?...
נערך לאחרונה על ידי הכהן ב ג' אפריל 09, 2019 11:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
Re: הערות להמכלול
אולי צ"ל "הוא צאצא של הרב שם-טוב עטייה תלמידו של הרב יוסף קארו, וצאצאו של דוד המלך".
את שמו הטוב של הרב שם-טוב לא שמעתי...
את שמו הטוב של הרב שם-טוב לא שמעתי...
Re: הערות להמכלול
אכן בערכו בויקישיבה איתא שרש"ט עטיה היה תלמידו של הב"י ואף מוזכר באבקת רוכל: https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... 7%99%D7%94
נערך לאחרונה על ידי מתודה ב ג' אפריל 09, 2019 11:41 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
Re: הערות להמכלול
ואולי כדאי באמת לכתוב ערך על רבי שם טוב עטיה.
הנה עליו מכאן http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... 05D9%u05D4
הנה עליו מכאן http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... 05D9%u05D4
Re: הערות להמכלול
ראיתי כאן שהוצע להטמיע את האתר ויקיסוגיה בתוך המכלול, ומנהלי ויקיסוגיה אף הסכימו לכך. מדוע זה לא יצא לפועל?
Re: הערות להמכלול
למה לא מייבאים מויקיפדיה באמצעות בוט?
ויקיפדיה מתעדכנת כל הזמן, יש ערכים דלים רבים שמתרחבים, ויש ערכים שמטבעם טעונים עדכון כל הזמן. בלי בוט אין סיכוי שתצליחו, והאתר ייהפך ללא רלבנטי.
אני מבין שהבעיה עם כל עבודת הנקיון - אז הפתרון הוא שכל ערך שנמצאו בו בעיות, הבוט לא יעדכן אוטומטית, אלא יידרש אישור של עורך לבדוק את התוכן [ואפשר ליתר בטחון שכל עדכון חדש מויקיפדיה יהיה מסומן כשינוי לא בדוק, ויוצג בדף מיוחד לכך].
ויקיפדיה מתעדכנת כל הזמן, יש ערכים דלים רבים שמתרחבים, ויש ערכים שמטבעם טעונים עדכון כל הזמן. בלי בוט אין סיכוי שתצליחו, והאתר ייהפך ללא רלבנטי.
אני מבין שהבעיה עם כל עבודת הנקיון - אז הפתרון הוא שכל ערך שנמצאו בו בעיות, הבוט לא יעדכן אוטומטית, אלא יידרש אישור של עורך לבדוק את התוכן [ואפשר ליתר בטחון שכל עדכון חדש מויקיפדיה יהיה מסומן כשינוי לא בדוק, ויוצג בדף מיוחד לכך].
-
- הודעות: 127
- הצטרף: ה' מרץ 28, 2019 2:12 pm
- עיסוק תורני: חבר פורום נדברו
Re: הערות להמכלול
אינני מצוי הרבה במכלול אבל מקופיא נראה שהם מעדכנים גם את התרחבויות הערכים מויקיפדיה (אולי אני טועה).
לענ"ד הצעתך אינה ריאלית, כיון שיש בעיות בהרבה מאד ערכים.
לענ"ד הצעתך אינה ריאלית, כיון שיש בעיות בהרבה מאד ערכים.
-
- הודעות: 19
- הצטרף: ה' מאי 02, 2019 9:52 pm
Re: הערות להמכלול
מצאתי באיוב, משהו מענין (מתחיל בפרק מ פכ"ה) מדבר על עוצמת הלוויתן.עמוס חדד כתב: ↑אינני יודע בוודאות, אך כמדומני שבספריו המהפך העניין מבואר היטב.
בגדול - ה' ברא בששת ימי בראשית את התנינים הגדולים, שכיום לא קיימים, מאידך נמצאו עצמות של בעלי חיים גדולים שלא קיימים, מסתבר מאד להקביל בין שניהם, ויתכן שהם לא שרדו את המבול וטבעו שהרי ידוע לנו מחז"ל רק על הראם ועוג ששרדו את המבול על אף היותם גדולים ולא יכלו להיכנס לתיבה.
המחלוקת היא רק על כך שהחוקרים טוענים שע"פ ניתוחיהם, עצמות בע"ח אלו קיימות מיליוני שנים, והיהדות גורסת שהקב"ה ברא יצורים בני מליוני שנים.
לתועלת המעינים (הפסוקים נאמרים בלשון תימה, כאומר מי יכול על כוחו הרב):
"{כה} תִּמְשֹׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה וּבְחֶבֶל תַּשְׁקִיעַ לְשֹׁנוֹ: {כו} הֲתָשִׂים אַגְמוֹן בְּאַפּוֹ וּבְחוֹחַ תִּקּוֹב לֶחֱיוֹ: {כז} הֲיַרְבֶּה אֵלֶיךָ תַּחֲנוּנִים אִם יְדַבֵּר אֵלֶיךָ רַכּוֹת: {כח} הֲיִכְרֹת בְּרִית עִמָּךְ תִּקָּחֶנּוּ לְעֶבֶד עוֹלָם: {כט} הַתְשַׂחֶק בּוֹ כַּצִּפּוֹר וְתִקְשְׁרֶנּוּ לְנַעֲרוֹתֶיךָ: {ל} יִכְרוּ עָלָיו חַבָּרִים יֶחֱצוּהוּ בֵּין כְּנַעֲנִים: {לא} הַתְמַלֵּא בְשֻׂכּוֹת עוֹרוֹ וּבְצִלְצַל דָּגִים רֹאשׁוֹ: {לב} שִׂים עָלָיו כַּפֶּךָ זְכֹר מִלְחָמָה אַל תּוֹסַף: {א} הֵן תֹּחַלְתּוֹ נִכְזָבָה הֲגַם אֶל מַרְאָיו יֻטָל: {ב} לֹא אַכְזָר כִּי יְעוּרֶנּוּ וּמִי הוּא לְפָנַי יִתְיַצָּב:..{ה} מִי גִלָּה פְּנֵי לְבוּשׁוֹ בְּכֶפֶל רִסְנוֹ מִי יָבוֹא: {ו} דַּלְתֵי פָנָיו מִי פִתֵּחַ סְבִיבוֹת שִׁנָּיו אֵימָה: {ז} גַּאֲוָה אֲפִיקֵי מָגִנִּים סָגוּר חוֹתָם צָר: {ח} אֶחָד בְּאֶחָד יִגַּשׁוּ וְרוּחַ לֹא יָבוֹא בֵינֵיהֶם: {ט} אִישׁ בְּאָחִיהוּ יְדֻבָּקוּ יִתְלַכְּדוּ וְלֹא יִתְפָּרָדוּ: {י} עֲטִישֹׁתָיו תָּהֶל אוֹר וְעֵינָיו כְּעַפְעַפֵּי שָׁחַר: {יא} מִפִּיו לַפִּידִים יַהֲלֹכוּ כִּידוֹדֵי אֵשׁ יִתְמַלָּטוּ: {יב} מִנְּחִירָיו יֵצֵא עָשָׁן כְּדוּד נָפוּחַ וְאַגְמֹן: {יג} נַפְשׁוֹ גֶּחָלִים תְּלַהֵט וְלַהַב מִפִּיו יֵצֵא: {יד} בְּצַוָּארוֹ יָלִין עֹז וּלְפָנָיו תָּדוּץ דְּאָבָה: {טו} מַפְּלֵי בְשָׂרוֹ דָבֵקוּ יָצוּק עָלָיו בַּל יִמּוֹט: {טז} לִבּוֹ יָצוּק כְּמוֹ אָבֶן וְיָצוּק כְּפֶלַח תַּחְתִּית: {יז} מִשֵּׂתוֹ יָגוּרוּ אֵלִים מִשְּׁבָרִים יִתְחַטָּאוּ: {יח} מַשִּׂיגֵהוּ חֶרֶב בְּלִי תָקוּם חֲנִית מַסָּע וְשִׁרְיָה: {יט} יַחְשֹׁב לְתֶבֶן בַּרְזֶל לְעֵץ רִקָּבוֹן נְחוּשָׁה: {כ} לֹא יַבְרִיחֶנּוּ בֶן קָשֶׁת לְקַשׁ נֶהְפְּכוּ לוֹ אַבְנֵי קָלַע: {כא} כְּקַשׁ נֶחְשְׁבוּ תוֹתָח וְיִשְׂחַק לְרַעַשׁ כִּידוֹן: {כב} תַּחְתָּיו חַדּוּדֵי חָרֶשׂ יִרְפַּד חָרוּץ עֲלֵי טִיט: {כג} יַרְתִּיחַ כַּסִּיר מְצוּלָה יָם יָשִׂים כַּמֶּרְקָחָה: {כד} אַחֲרָיו יָאִיר נָתִיב יַחְשֹׁב תְּהוֹם לְשֵׂיבָה: {כה} אֵין עַל עָפָר מָשְׁלוֹ הֶעָשׂוּ לִבְלִי חָת: {כו} אֵת כָּל גָּבֹהַּ יִרְאֶה הוּא מֶלֶךְ עַל כָּל בְּנֵי שָׁחַץ: "
עי"ש ותרווה נחת.
Re: הערות להמכלול
יישר כח רבי @מאירוב אליהו, אבל האם הפסוקים שם אינם מדברים על דרך משל? זו הרי שירה.