ההנחיות כתובות מפורש בביאור הלכה

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
כּוֹתָר
הודעות: 1263
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

ההנחיות כתובות מפורש בביאור הלכה

#1 שליחה על ידי כּוֹתָר » ג' מאי 05, 2020 12:13 am

בביאור הלכה סימן תקנד סעיף ו' לענין צום בתשעה באב במקום חולי ומגפת החולרה.
ד"ה דבמקום חולי וכו': ומי שירצה להתענות במקום שאין המחלה בזעם ח"ו יש ליועצו ולהזהירו שלא ילך מפתח ביתו כל היום ולהכריחו כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו חתיכה קאמפע"ר ומעט עשב מיאט"ע עכ"ל:

הרי לנו שתי ההנחיות של משרד הבריאות מפורשות בביאור הלכה, שאם רוצה לצום (שזה מחליש את המערכת החיסונית)
הוא מוזהר ומוכרח לשמור על עצמו, ב2 אמצעים, שיישאר בביתו, וישים מסכה שתגן עליו על פיו וחוטמו.

והביאור הלכה בראש הדיבור מביא שהמקור הוא מספר "פתחי עולם" שחיבר רבי דב בער קאראסיק.
ושם בפתחי עולם ומטעמי השולחן (ח"ב תקנד,ח) הביא שמקורו הוא מדברי נחמיה מרבי נחמיה הלוי בירך מדוברובנה - חתן בנו של בעל התניא. בשם אדמו"ר.

ושם בדברי נחמיה אורח חיים סימן מא, כתוב שהיא תשובת אדמו"ר הצמח צדק מליובאויטש.

נלקח ממאמר ויתילדו בהמודיע מאת נפתלי אהרן וקשטיין

סערצע
הודעות: 191
הצטרף: ו' פברואר 22, 2019 4:35 am

Re: ההנחיות כתובות מפורש בביאור הלכה

#2 שליחה על ידי סערצע » ג' מאי 05, 2020 12:24 am

האריך שם למעניתו בצורה מוגזמת לחלוטין, וחבל.

חוטרא
הודעות: 74
הצטרף: ה' יולי 18, 2019 3:15 pm

Re: ההנחיות כתובות מפורש בביאור הלכה

#3 שליחה על ידי חוטרא » ג' מאי 05, 2020 10:33 pm

מה זה "חתיכה קאמפער"? - מסכה?
"מעט עשב מיאט"ע", ודאי שאין הכונה למסכה.

סערצע
הודעות: 191
הצטרף: ו' פברואר 22, 2019 4:35 am

Re: ההנחיות כתובות מפורש בביאור הלכה

#4 שליחה על ידי סערצע » ד' מאי 06, 2020 5:00 am

'מיאט"ע' ט"ס הוא (כבר בס' פתחי עולם סי' תקנד סוסק"י), וצ"ל 'מייענטע' (כ"ה לנכון בשו"ת דברי נחמי' ר"ס מא ובשו"צ צ"צ או"ח ר"ס קי), דהיינו עשב המנטה (הנק' גם נענע).

'קאמפער' הוא 'קומפרס', כמובן.

סערצע
הודעות: 191
הצטרף: ו' פברואר 22, 2019 4:35 am

Re: ההנחיות כתובות מפורש בביאור הלכה

#5 שליחה על ידי סערצע » ב' יוני 08, 2020 5:06 am

בכפ"ח גל' 1861 (י"ב בסיוון תש"פ) ע' 30 הע' 1, כתב ר' מנחם שי' ברונפמן (בתיקונים הכרחיים):
[חתיכה קאמפער:] רבים טעו לחשוב שמדובר על חובת עטיית מסכה, בפרשם את "חתיכת קאמפע[ר]" כחתיכת בד. ואולם כמעט ודאי שזו טעות. כוונת אדמו"ר הצ"צ איננה לעטיית מסכה כדי להגן מפני הנגיף. במשפט "חתיכת קאמפער ועשבי מיי[ע]נטע" הוא הוא מתכוון לקמפור מנטה, שגם היום משתמשים בו ברפואה טבעית ומייחסים לו סגולות שונות לטיפול בכאבי ראש, במיגרנות ועוד. תודה להרה"ג הרב נחום גרינוולד [שליט"א] שחידדני בהבנה המדויקת של דברי הצ"צ.
ולדידי לא ברירא הכי, שהרי כך הוא לשון הצ"צ: "ולהכריחו כשיצא ישא סביב לחוטמו ופיו חתיכה קטנה קאמפער ומעט עשב מייענטע", היינו שחלקם לשניים - 'קאמפער' לחוד, ו'עשב מייענטע' לחוד. וילע"ע.
מלבד זאת, במחכ"ת, מה הקשר בין הרגעת כאבי־ראש למניעת הדבקה בחולירע־כולירה (רח"ל)?!

שלח תגובה