האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
מהמשנה פ"ה בכתובות נראה, שאין שום חיוב לאשה לעשות מלאכה אלא רק את צרכי הבית.
יש שיעור של מלאכה [מלבד צרכי הבית] שצריכה לעשות יעו"ש בכתובות דף סד ב ומה היא עושה לו משקל חמש סלעים ער שביהודה שהן עשרים סלעים בגליל.
מעניין שבשבת דף לב בסוף עמוד א',
מבואר שנשים שלא עובדות זה מגונה - "שמעו הדבר הזה פרות הבשן אשר בהר שומרון העושקות דלים הרוצצות אביונים" - אמר רבא כגון הני נשי דמחוזא דאכלן ולא עבדן.
וברש"י - דאכלן ולא עבדן - ונמצא שגוזלות את בעליהן ועוד מתוך שמלומדות במאכל ובמשתה גורמות לבעלים לגזול:
ואולי, במשקל חמש סלעים סגי, כדי לא להיחשב כ'פרות הבשן'.
יש שיעור של מלאכה [מלבד צרכי הבית] שצריכה לעשות יעו"ש בכתובות דף סד ב ומה היא עושה לו משקל חמש סלעים ער שביהודה שהן עשרים סלעים בגליל.
מעניין שבשבת דף לב בסוף עמוד א',
מבואר שנשים שלא עובדות זה מגונה - "שמעו הדבר הזה פרות הבשן אשר בהר שומרון העושקות דלים הרוצצות אביונים" - אמר רבא כגון הני נשי דמחוזא דאכלן ולא עבדן.
וברש"י - דאכלן ולא עבדן - ונמצא שגוזלות את בעליהן ועוד מתוך שמלומדות במאכל ובמשתה גורמות לבעלים לגזול:
ואולי, במשקל חמש סלעים סגי, כדי לא להיחשב כ'פרות הבשן'.
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
הר"ן בקידושין כט,ב כותב שבבבל היה נהוג שהאשה היתה עוסקת במשא ובמתן בעוד שבעלה היה הולך ללמוד תורה.
ובפרק אשת חיל "זממה שדה ותקחהו מפרי כפיה נטעה כרם" וגו'.
ובפרק אשת חיל "זממה שדה ותקחהו מפרי כפיה נטעה כרם" וגו'.
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
ידוע דברי הזוהר (איני יודע כרגע את מקומו) שכשהאשה מפרנסת זה דינים משא"כ כשהאיש מפרנס
-
- הודעות: 18
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:13 pm
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
האם יש כאן למישהו צד שעדיף כל מיני ענינים על פני התלמוד תורה של הבעל?!
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
האשה היא לא המלך של הבית, ופשוט שצריכה לישא בעול (בבחינה מסויימת) כמו הבעל. ואם יכולה לפרנס אותו והוא ילמד זה הכי טוב וישר.
והרי כל תפקיד האשה זה לעזור לבעל, כמבואר במקורות רבים. אז פשוט שזה העזרה הכי גדולה שאם היא יכולה לעשות, אז הכי טוב שתעשה.
רק שפעם האשה היתה עסוקה מאוד בצרכי הבית, ולכן לא היתה יכולה להביא פרנסה, והבעל היה צריך להביא.
מה שאין כן היום, האשה מכבסת בלחיצת כפתור וכו', ואם היא לא תצא לפרנס, אז היא סתם תקרא עיתונים ותעסוק בענייני סרק כמו מלך בארמונו הנח במיטה מול החלון...
וממילא פשוט שכיום חלק מעשיית "צרכי הבית" שמוטל על האשה, זה גם הפרנסה.
כמובן ה"עול" חייב להשאר אך ורק על הבעל!! אבל כעזרה לבעל היא יכולה להביא גם את כל הכסף שצריך. ובכך היא מקיימת את תפקידה במדוייק.
והרי כל תפקיד האשה זה לעזור לבעל, כמבואר במקורות רבים. אז פשוט שזה העזרה הכי גדולה שאם היא יכולה לעשות, אז הכי טוב שתעשה.
רק שפעם האשה היתה עסוקה מאוד בצרכי הבית, ולכן לא היתה יכולה להביא פרנסה, והבעל היה צריך להביא.
מה שאין כן היום, האשה מכבסת בלחיצת כפתור וכו', ואם היא לא תצא לפרנס, אז היא סתם תקרא עיתונים ותעסוק בענייני סרק כמו מלך בארמונו הנח במיטה מול החלון...
וממילא פשוט שכיום חלק מעשיית "צרכי הבית" שמוטל על האשה, זה גם הפרנסה.
כמובן ה"עול" חייב להשאר אך ורק על הבעל!! אבל כעזרה לבעל היא יכולה להביא גם את כל הכסף שצריך. ובכך היא מקיימת את תפקידה במדוייק.
-
- הודעות: 18
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:13 pm
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
ועדיין השאלה היא הרי הבעל הוא זה שמתחייב בכתובה לפרנסארי במסתרים כתב: ↑ האשה היא לא המלך של הבית, ופשוט שצריכה לישא בעול (בבחינה מסויימת) כמו הבעל. ואם יכולה לפרנס אותו והוא ילמד זה הכי טוב וישר.
והרי כל תפקיד האשה זה לעזור לבעל, כמבואר במקורות רבים. אז פשוט שזה העזרה הכי גדולה שאם היא יכולה לעשות, אז הכי טוב שתעשה.
רק שפעם האשה היתה עסוקה מאוד בצרכי הבית, ולכן לא היתה יכולה להביא פרנסה, והבעל היה צריך להביא.
מה שאין כן היום, האשה מכבסת בלחיצת כפתור וכו', ואם היא לא תצא לפרנס, אז היא סתם תקרא עיתונים ותעסוק בענייני סרק כמו מלך בארמונו הנח במיטה מול החלון...
וממילא פשוט שכיום חלק מעשיית "צרכי הבית" שמוטל על האשה, זה גם הפרנסה.
כמובן ה"עול" חייב להשאר אך ורק על הבעל!! אבל כעזרה לבעל היא יכולה להביא גם את כל הכסף שצריך. ובכך היא מקיימת את תפקידה במדוייק.
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
"מתחייב" זה רק הבעל,
אבל חוץ מהתחייבות יש גם שותפות של נשיאה בעול.
ולמה לפטור מכך את האשה.
לדעתי ההגדה של "מתחייב", זה "על מי מוטל העול והלחץ", (או יותר נכון, "מי צריך לעבוד על מידת הבטחון"...)
אבל חוץ מהתחייבות יש גם שותפות של נשיאה בעול.
ולמה לפטור מכך את האשה.
לדעתי ההגדה של "מתחייב", זה "על מי מוטל העול והלחץ", (או יותר נכון, "מי צריך לעבוד על מידת הבטחון"...)
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
מישהו כתב:
מה שאין כן היום, האשה מכבסת בלחיצת כפתור וכו', ואם היא לא תצא לפרנס, אז היא סתם תקרא עיתונים ותעסוק בענייני סרק כמו מלך בארמונו הנח במיטה מול החלון...
אשה שלא תצא לפרנס תקרא עיתונים ותעסוק בענייני סרק? אתמהה.
אולי היא תהיה עקרת הבית, תעניק חום לילדיה, ובכלל תגדל קצת יותר ילדים (...), תנהל בית יהודי חמים אותנטי.
כמדומני שאת העיתונים וענייני הסרק קוראים דווקא אלו נשות קריירה שיוצאות לפרנס, וכלך לך לראות במה עוסקים עיתוני הנשים, ובכמה ענייני קריירה וסרק, ותבין בעצמך מי חוג הקוראות שלהם.
ומעבר לכך שהפכו את הצורה המקורית של פרנסת הבית (וכפי שמישהו ציין פה מהזוהר הקדוש. ואגב, הגרצ"מ זילברברג מציין תמיד שמצב זה שהנשים מפרנסות, זו בחינה של גלות מצרים שהנשים עשו עבודות אנשים והאנשים עשו עבודות נשים, וזה אחד מקשיי הגלות האחרונים, וכנראה שזה חלק מההכנה לגאולה...) - אין צריך לספר כמה מכשולות כבר יצאו מכך. וכלום בתמימים ונאיביים קא עסקינן?! וכל אחד יודע מביתו וקרובותיו ושכנותיו.
זה מוזר שבחוגים מסויימים, צורת הבית היהודי האותנטי - זה כבר מה שמופרך... כמובן שאי אפשר לבוא בטענות על צורת הבית החדשה, שבוודאי מונהגת על פי חכמי ישראל, אבל ככל הידוע לי (ואולי אין ידוע לי מספיק), גם חכמי ישראל שהנהיגו את צורת הבית החדש לא ראו בכך ענין של אידיאל אלא משהו שהנסיבות בדורנו גרמו לכך.
ובכל אופן, הריני מגלה לכם שעוד ישנן פלנטות אחרות בעולם הזה, שבהן רוב הנשים עקרות בית, והן קוראות פחות עיתונים ועסוקים פחות בענייני סרק מהרבה נשים שעובדות. אני לא בא לכתוב כאן שמות וסקטורים, כי זה באמת לא משנה, וממילא כל אחד הולך להמשיך כמנהגו. אך ייתכן שלפחות זאת יבין המבין, שאין צריך להפוך כל בעיה לשיטה.
איך היה אומר הגר"ס ארלנגר: לא צריך להפוך קשיים לאידיאולוגיות.
מה שאין כן היום, האשה מכבסת בלחיצת כפתור וכו', ואם היא לא תצא לפרנס, אז היא סתם תקרא עיתונים ותעסוק בענייני סרק כמו מלך בארמונו הנח במיטה מול החלון...
אשה שלא תצא לפרנס תקרא עיתונים ותעסוק בענייני סרק? אתמהה.
אולי היא תהיה עקרת הבית, תעניק חום לילדיה, ובכלל תגדל קצת יותר ילדים (...), תנהל בית יהודי חמים אותנטי.
כמדומני שאת העיתונים וענייני הסרק קוראים דווקא אלו נשות קריירה שיוצאות לפרנס, וכלך לך לראות במה עוסקים עיתוני הנשים, ובכמה ענייני קריירה וסרק, ותבין בעצמך מי חוג הקוראות שלהם.
ומעבר לכך שהפכו את הצורה המקורית של פרנסת הבית (וכפי שמישהו ציין פה מהזוהר הקדוש. ואגב, הגרצ"מ זילברברג מציין תמיד שמצב זה שהנשים מפרנסות, זו בחינה של גלות מצרים שהנשים עשו עבודות אנשים והאנשים עשו עבודות נשים, וזה אחד מקשיי הגלות האחרונים, וכנראה שזה חלק מההכנה לגאולה...) - אין צריך לספר כמה מכשולות כבר יצאו מכך. וכלום בתמימים ונאיביים קא עסקינן?! וכל אחד יודע מביתו וקרובותיו ושכנותיו.
זה מוזר שבחוגים מסויימים, צורת הבית היהודי האותנטי - זה כבר מה שמופרך... כמובן שאי אפשר לבוא בטענות על צורת הבית החדשה, שבוודאי מונהגת על פי חכמי ישראל, אבל ככל הידוע לי (ואולי אין ידוע לי מספיק), גם חכמי ישראל שהנהיגו את צורת הבית החדש לא ראו בכך ענין של אידיאל אלא משהו שהנסיבות בדורנו גרמו לכך.
ובכל אופן, הריני מגלה לכם שעוד ישנן פלנטות אחרות בעולם הזה, שבהן רוב הנשים עקרות בית, והן קוראות פחות עיתונים ועסוקים פחות בענייני סרק מהרבה נשים שעובדות. אני לא בא לכתוב כאן שמות וסקטורים, כי זה באמת לא משנה, וממילא כל אחד הולך להמשיך כמנהגו. אך ייתכן שלפחות זאת יבין המבין, שאין צריך להפוך כל בעיה לשיטה.
איך היה אומר הגר"ס ארלנגר: לא צריך להפוך קשיים לאידיאולוגיות.
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
כמובן שאשה שאינה עובדת 8 שעות ביום, פנויה יותר להשקיע בבית ובילדים.
לא על זה מדובר.
אך מדוע שהאשה לא תעבוד 3-4 שעות בבוקר. (למעוניינים שלא תהיה 'קריירה', אפשר למשל כגננת או מורה, או טלפנית וקופאית)
כמדומה לי שזה עדיין מותיר לה מספיק זמן להשקיע בבית ובילדים.
לא על זה מדובר.
אך מדוע שהאשה לא תעבוד 3-4 שעות בבוקר. (למעוניינים שלא תהיה 'קריירה', אפשר למשל כגננת או מורה, או טלפנית וקופאית)
כמדומה לי שזה עדיין מותיר לה מספיק זמן להשקיע בבית ובילדים.
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
"תנו רבנן המצפה לשכר אשתו וכו' אינו רואה סימן ברכה לעולם"
(פסחים נ:)
(פסחים נ:)
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
יש האומרים בדרך הלצה
שמאז שהאשה קיבלה את קללת האיש "בזיעת אפיך תאכל לחם"
קיבל האיש את קללת האשה של "צער גידול בנים" ורואים אברכים מחסירים מהכולל כי הם צריכים להיות בייביסיטר על הילד.
שמאז שהאשה קיבלה את קללת האיש "בזיעת אפיך תאכל לחם"
קיבל האיש את קללת האשה של "צער גידול בנים" ורואים אברכים מחסירים מהכולל כי הם צריכים להיות בייביסיטר על הילד.
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: האם ראוי שהאשה תפרנס את הבית ?
אם הוא לא ישמור "מעט" על הילדים, אשתו לא תוכל לעבוד, ואז הוא יצטרך לצאת לעבוד כל הזמן!
שוה להשקיע מעט טרחה כדי לחסוך טרחה רבה
שוה להשקיע מעט טרחה כדי לחסוך טרחה רבה