בגמ' אמרו ליה לר' יוחנן איכא סבי בבבל תמה ואמר {דברים יא-כא} למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה כתיב אבל בחוצה לארץ לא:
לכאורה תמיהתו אינה מובנת, נכון שיש סיבה לאריכות ימים בארץ ישראל, אבל לא כתוב שזו הסיבה היחידה לאריכות ימים, ומה הייתה תמיהתו אם מאריכים ימים בלא זה ?
ונראה נלענ"ד. שר' יוחנן היה בדרגה רוחנית כזאת, שהבין חשבונות שמים, ולכל דבר שקורה בעולם ידע את הסיבה השמיימית שלו, לכן כשראה דבר אחד שלא תואם, כי יש אריכות ימים בחוץ לארץ זה היה בשבילו קושיא.
ואחרי זה כשמצא סיבה אחרת לאריכות ימים, שמשכימים ומעריבים בבתי כנסיות, הבין כבר את הסיבה לאריכות ימים.
אנחנו כל כך רחוקים מלהבין את מה שקורה בעלם במבט שמיימי, שלכן אנחנו כלל לא מחפשים הסבר על תופעות שקורים בעולם. רק כשיש קצת ייסורים אז אנחנו נהיים מבינים בחשבונות שמים... "למה זה קרה לי ?!"
ברכות דף ח' - איכא סבי בבבל !
ברכות דף ח' - איכא סבי בבבל !
נערך לאחרונה על ידי כּוֹתָר ב ד' ינואר 15, 2020 5:56 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.
Re: ברכות דף ח' - איכא סבי בבבל !
אולי תמיהת ריו"ח אינה מהסיבה לאריכות הימים אלא שבפסוק משמע שאריכות ימים (לכה"פ לישראל) שייך רק "על האדמה".
Re: ברכות דף ח' - איכא סבי בבבל !
איך משמע שזה שייך "רק" על האדמה ?