על ידי מאירוב אליהו » ו' מאי 17, 2019 2:13 am
עמוס חדד כתב: ↑
מתודה כתב: ↑
סתם שאלה, איך הוא מסדר??
אינני יודע בוודאות, אך כמדומני שבספריו המהפך העניין מבואר היטב.
בגדול - ה' ברא בששת ימי בראשית את התנינים הגדולים, שכיום לא קיימים, מאידך נמצאו עצמות של בעלי חיים גדולים שלא קיימים, מסתבר מאד להקביל בין שניהם, ויתכן שהם לא שרדו את המבול וטבעו שהרי ידוע לנו מחז"ל רק על הראם ועוג ששרדו את המבול על אף היותם גדולים ולא יכלו להיכנס לתיבה.
המחלוקת היא רק על כך שהחוקרים טוענים שע"פ ניתוחיהם, עצמות בע"ח אלו קיימות מיליוני שנים, והיהדות גורסת שהקב"ה ברא יצורים בני מליוני שנים.
מצאתי באיוב, משהו מענין (מתחיל בפרק מ פכ"ה) מדבר על עוצמת הלוויתן.
לתועלת המעינים (הפסוקים נאמרים בלשון תימה, כאומר מי יכול על כוחו הרב):
"{כה} תִּמְשֹׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה וּבְחֶבֶל תַּשְׁקִיעַ לְשֹׁנוֹ: {כו} הֲתָשִׂים אַגְמוֹן בְּאַפּוֹ וּבְחוֹחַ תִּקּוֹב לֶחֱיוֹ: {כז} הֲיַרְבֶּה אֵלֶיךָ תַּחֲנוּנִים אִם יְדַבֵּר אֵלֶיךָ רַכּוֹת: {כח} הֲיִכְרֹת בְּרִית עִמָּךְ תִּקָּחֶנּוּ לְעֶבֶד עוֹלָם: {כט} הַתְשַׂחֶק בּוֹ כַּצִּפּוֹר וְתִקְשְׁרֶנּוּ לְנַעֲרוֹתֶיךָ: {ל} יִכְרוּ עָלָיו חַבָּרִים יֶחֱצוּהוּ בֵּין כְּנַעֲנִים: {לא} הַתְמַלֵּא בְשֻׂכּוֹת עוֹרוֹ וּבְצִלְצַל דָּגִים רֹאשׁוֹ: {לב} שִׂים עָלָיו כַּפֶּךָ זְכֹר מִלְחָמָה אַל תּוֹסַף: {א} הֵן תֹּחַלְתּוֹ נִכְזָבָה הֲגַם אֶל מַרְאָיו יֻטָל: {ב} לֹא אַכְזָר כִּי יְעוּרֶנּוּ וּמִי הוּא לְפָנַי יִתְיַצָּב:..{ה} מִי גִלָּה פְּנֵי לְבוּשׁוֹ בְּכֶפֶל רִסְנוֹ מִי יָבוֹא: {ו} דַּלְתֵי פָנָיו מִי פִתֵּחַ סְבִיבוֹת שִׁנָּיו אֵימָה: {ז} גַּאֲוָה אֲפִיקֵי מָגִנִּים סָגוּר חוֹתָם צָר: {ח} אֶחָד בְּאֶחָד יִגַּשׁוּ וְרוּחַ לֹא יָבוֹא בֵינֵיהֶם: {ט} אִישׁ בְּאָחִיהוּ יְדֻבָּקוּ יִתְלַכְּדוּ וְלֹא יִתְפָּרָדוּ: {י} עֲטִישֹׁתָיו תָּהֶל אוֹר וְעֵינָיו כְּעַפְעַפֵּי שָׁחַר: {יא}
מִפִּיו לַפִּידִים יַהֲלֹכוּ כִּידוֹדֵי אֵשׁ יִתְמַלָּטוּ: {יב} מִנְּחִירָיו יֵצֵא עָשָׁן כְּדוּד נָפוּחַ וְאַגְמֹן: {יג} נַפְשׁוֹ גֶּחָלִים תְּלַהֵט
וְלַהַב מִפִּיו יֵצֵא: {יד} בְּצַוָּארוֹ יָלִין עֹז וּלְפָנָיו תָּדוּץ דְּאָבָה: {טו} מַפְּלֵי בְשָׂרוֹ דָבֵקוּ יָצוּק עָלָיו בַּל יִמּוֹט: {טז} לִבּוֹ יָצוּק כְּמוֹ אָבֶן וְיָצוּק כְּפֶלַח תַּחְתִּית: {יז} מִשֵּׂתוֹ יָגוּרוּ אֵלִים מִשְּׁבָרִים יִתְחַטָּאוּ: {יח} מַשִּׂיגֵהוּ חֶרֶב בְּלִי תָקוּם חֲנִית מַסָּע וְשִׁרְיָה: {יט} יַחְשֹׁב לְתֶבֶן בַּרְזֶל לְעֵץ רִקָּבוֹן נְחוּשָׁה: {כ} לֹא יַבְרִיחֶנּוּ בֶן קָשֶׁת לְקַשׁ נֶהְפְּכוּ לוֹ אַבְנֵי קָלַע: {כא} כְּקַשׁ נֶחְשְׁבוּ תוֹתָח וְיִשְׂחַק לְרַעַשׁ כִּידוֹן: {כב} תַּחְתָּיו חַדּוּדֵי חָרֶשׂ יִרְפַּד חָרוּץ עֲלֵי טִיט: {כג} יַרְתִּיחַ כַּסִּיר מְצוּלָה יָם יָשִׂים כַּמֶּרְקָחָה: {כד} אַחֲרָיו יָאִיר נָתִיב יַחְשֹׁב תְּהוֹם לְשֵׂיבָה: {כה} אֵין עַל עָפָר מָשְׁלוֹ הֶעָשׂוּ לִבְלִי חָת: {כו} אֵת כָּל גָּבֹהַּ יִרְאֶה הוּא מֶלֶךְ עַל כָּל בְּנֵי שָׁחַץ: "
עי"ש ותרווה נחת.
[quote="עמוס חדד" post_id=984 user_id=78]
[quote=מתודה post_id=914 user_id=64]
סתם שאלה, איך הוא מסדר??
[/quote]
אינני יודע בוודאות, אך כמדומני שבספריו המהפך העניין מבואר היטב.
בגדול - ה' ברא בששת ימי בראשית את התנינים הגדולים, שכיום לא קיימים, מאידך נמצאו עצמות של בעלי חיים גדולים שלא קיימים, מסתבר מאד להקביל בין שניהם, ויתכן שהם לא שרדו את המבול וטבעו שהרי ידוע לנו מחז"ל רק על הראם ועוג ששרדו את המבול על אף היותם גדולים ולא יכלו להיכנס לתיבה.
המחלוקת היא רק על כך שהחוקרים טוענים שע"פ ניתוחיהם, עצמות בע"ח אלו קיימות מיליוני שנים, והיהדות גורסת שהקב"ה ברא יצורים בני מליוני שנים.
[/quote]
מצאתי באיוב, משהו מענין (מתחיל בפרק מ פכ"ה) מדבר על עוצמת הלוויתן.
לתועלת המעינים (הפסוקים נאמרים בלשון תימה, כאומר מי יכול על כוחו הרב):
"{כה} תִּמְשֹׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה וּבְחֶבֶל תַּשְׁקִיעַ לְשֹׁנוֹ: {כו} הֲתָשִׂים אַגְמוֹן בְּאַפּוֹ וּבְחוֹחַ תִּקּוֹב לֶחֱיוֹ: {כז} הֲיַרְבֶּה אֵלֶיךָ תַּחֲנוּנִים אִם יְדַבֵּר אֵלֶיךָ רַכּוֹת: {כח} הֲיִכְרֹת בְּרִית עִמָּךְ תִּקָּחֶנּוּ לְעֶבֶד עוֹלָם: {כט} הַתְשַׂחֶק בּוֹ כַּצִּפּוֹר וְתִקְשְׁרֶנּוּ לְנַעֲרוֹתֶיךָ: {ל} יִכְרוּ עָלָיו חַבָּרִים יֶחֱצוּהוּ בֵּין כְּנַעֲנִים: {לא} הַתְמַלֵּא בְשֻׂכּוֹת עוֹרוֹ וּבְצִלְצַל דָּגִים רֹאשׁוֹ: {לב} שִׂים עָלָיו כַּפֶּךָ זְכֹר מִלְחָמָה אַל תּוֹסַף: {א} הֵן תֹּחַלְתּוֹ נִכְזָבָה הֲגַם אֶל מַרְאָיו יֻטָל: {ב} לֹא אַכְזָר כִּי יְעוּרֶנּוּ וּמִי הוּא לְפָנַי יִתְיַצָּב:..{ה} מִי גִלָּה פְּנֵי לְבוּשׁוֹ בְּכֶפֶל רִסְנוֹ מִי יָבוֹא: {ו} דַּלְתֵי פָנָיו מִי פִתֵּחַ סְבִיבוֹת שִׁנָּיו אֵימָה: {ז} גַּאֲוָה אֲפִיקֵי מָגִנִּים סָגוּר חוֹתָם צָר: {ח} אֶחָד בְּאֶחָד יִגַּשׁוּ וְרוּחַ לֹא יָבוֹא בֵינֵיהֶם: {ט} אִישׁ בְּאָחִיהוּ יְדֻבָּקוּ יִתְלַכְּדוּ וְלֹא יִתְפָּרָדוּ: {י} עֲטִישֹׁתָיו תָּהֶל אוֹר וְעֵינָיו כְּעַפְעַפֵּי שָׁחַר: {יא} [b][u]מִפִּיו לַפִּידִים יַהֲלֹכוּ[/u][/b] כִּידוֹדֵי אֵשׁ יִתְמַלָּטוּ: {יב} מִנְּחִירָיו יֵצֵא עָשָׁן כְּדוּד נָפוּחַ וְאַגְמֹן: {יג} נַפְשׁוֹ גֶּחָלִים תְּלַהֵט [b][u]וְלַהַב מִפִּיו יֵצֵא:[/u][/b] {יד} בְּצַוָּארוֹ יָלִין עֹז וּלְפָנָיו תָּדוּץ דְּאָבָה: {טו} מַפְּלֵי בְשָׂרוֹ דָבֵקוּ יָצוּק עָלָיו בַּל יִמּוֹט: {טז} לִבּוֹ יָצוּק כְּמוֹ אָבֶן וְיָצוּק כְּפֶלַח תַּחְתִּית: {יז} מִשֵּׂתוֹ יָגוּרוּ אֵלִים מִשְּׁבָרִים יִתְחַטָּאוּ: {יח} מַשִּׂיגֵהוּ חֶרֶב בְּלִי תָקוּם חֲנִית מַסָּע וְשִׁרְיָה: {יט} יַחְשֹׁב לְתֶבֶן בַּרְזֶל לְעֵץ רִקָּבוֹן נְחוּשָׁה: {כ} לֹא יַבְרִיחֶנּוּ בֶן קָשֶׁת לְקַשׁ נֶהְפְּכוּ לוֹ אַבְנֵי קָלַע: {כא} כְּקַשׁ נֶחְשְׁבוּ תוֹתָח וְיִשְׂחַק לְרַעַשׁ כִּידוֹן: {כב} תַּחְתָּיו חַדּוּדֵי חָרֶשׂ יִרְפַּד חָרוּץ עֲלֵי טִיט: {כג} יַרְתִּיחַ כַּסִּיר מְצוּלָה יָם יָשִׂים כַּמֶּרְקָחָה: {כד} אַחֲרָיו יָאִיר נָתִיב יַחְשֹׁב תְּהוֹם לְשֵׂיבָה: {כה} אֵין עַל עָפָר מָשְׁלוֹ הֶעָשׂוּ לִבְלִי חָת: {כו} אֵת כָּל גָּבֹהַּ יִרְאֶה הוּא מֶלֶךְ עַל כָּל בְּנֵי שָׁחַץ: "
עי"ש ותרווה נחת.