על ידי עוסק בתורה » א' מרץ 24, 2019 2:23 pm
שמעתי היום ביאור נפלא של הגרל"מ, פלאי פלאים ממש, בד' חז"ל בפרשת צו עה"פ (ז, ט-י) שמבואר שמנחת תנור מחבת ומרחשת היא לכהן המקריב אותה ואילו מנחה בלולה וחריבה היא לכל בני אהרן; ורש"י הביא מהספרא ששתי המנחות שייכות לכל כהני המשמרת של הכהן המקריב. והוא תמוה ממש, הרי התורה חילקה בין סוגי המנחות ועל אף אחת מהן לא כתבה שמגיע לכל בני המשמרת, וא"כ איך דרשו חז"ל שדין שתי המנחות שווה ולכל בני המשמרת. ופירש בבן מלך שמשמרות נהיו רק מזמן דוד המלך, ולכן בתורה כתיב שזו לכהן המקריב וזו לכל בני אהרן, ואחרי שתוקנו המשמרות הבינו חז"ל ברוחב דעתם שבבני המשמרת מתקיים הן "לכהן המקריב אותה" והן "לכל בני אהרן איש כאחיו".
ודפח"ח! ויעויין במפרשי רש"י שכולם נתקשו בזה, והרא"ם הניח בצ"ע, והמהר"ל ושאר המפרשים תירץ תירוץ דחוק שאינו מיישב כ"כ יעו"ש (זולת הצידה לדרך שלא היתה לי הסבלנות לקרוא את דבריו הארוכים מאוד).
אך מצאתי שהמלבי"ם כתב כעין דברי הבן מלך, יעו"ש.
שמעתי היום ביאור נפלא של הגרל"מ, פלאי פלאים ממש, בד' חז"ל בפרשת צו עה"פ (ז, ט-י) שמבואר שמנחת תנור מחבת ומרחשת היא לכהן המקריב אותה ואילו מנחה בלולה וחריבה היא לכל בני אהרן; ורש"י הביא מהספרא ששתי המנחות שייכות לכל כהני המשמרת של הכהן המקריב. והוא תמוה ממש, הרי התורה חילקה בין סוגי המנחות ועל אף אחת מהן לא כתבה שמגיע לכל בני המשמרת, וא"כ איך דרשו חז"ל שדין שתי המנחות שווה ולכל בני המשמרת. ופירש בבן מלך שמשמרות נהיו רק מזמן דוד המלך, ולכן בתורה כתיב שזו לכהן המקריב וזו לכל בני אהרן, ואחרי שתוקנו המשמרות הבינו חז"ל ברוחב דעתם שבבני המשמרת מתקיים הן "לכהן המקריב אותה" והן "לכל בני אהרן איש כאחיו".
ודפח"ח! ויעויין במפרשי רש"י שכולם נתקשו בזה, והרא"ם הניח בצ"ע, והמהר"ל ושאר המפרשים תירץ תירוץ דחוק שאינו מיישב כ"כ יעו"ש (זולת הצידה לדרך שלא היתה לי הסבלנות לקרוא את דבריו הארוכים מאוד).
[b]אך מצאתי שהמלבי"ם כתב כעין דברי הבן מלך, יעו"ש.[/b]