ברכות דף ח' - איכא סבי בבבל !

עיונים ודיונים במרחבי ים התלמוד כולו ובסדר הדף היומי
שלח תגובה
הודעה
מחבר
דוד ריזל
הודעות: 752
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

ברכות דף ח' - איכא סבי בבבל !

#1 שליחה על ידי דוד ריזל » א' ינואר 12, 2020 1:36 pm

בגמ' אמרו ליה לר' יוחנן איכא סבי בבבל תמה ואמר {דברים יא-כא} למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה כתיב אבל בחוצה לארץ לא:
לכאורה תמיהתו אינה מובנת, נכון שיש סיבה לאריכות ימים בארץ ישראל, אבל לא כתוב שזו הסיבה היחידה לאריכות ימים, ומה הייתה תמיהתו אם מאריכים ימים בלא זה ?

ונראה נלענ"ד. שר' יוחנן היה בדרגה רוחנית כזאת, שהבין חשבונות שמים, ולכל דבר שקורה בעולם ידע את הסיבה השמיימית שלו, לכן כשראה דבר אחד שלא תואם, כי יש אריכות ימים בחוץ לארץ זה היה בשבילו קושיא.
ואחרי זה כשמצא סיבה אחרת לאריכות ימים, שמשכימים ומעריבים בבתי כנסיות, הבין כבר את הסיבה לאריכות ימים.

אנחנו כל כך רחוקים מלהבין את מה שקורה בעלם במבט שמיימי, שלכן אנחנו כלל לא מחפשים הסבר על תופעות שקורים בעולם. רק כשיש קצת ייסורים אז אנחנו נהיים מבינים בחשבונות שמים... "למה זה קרה לי ?!"
נערך לאחרונה על ידי דוד ריזל ב ד' ינואר 15, 2020 5:56 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מתודה
הודעות: 633
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: ברכות דף ח' - איכא סבי בבבל !

#2 שליחה על ידי מתודה » ד' ינואר 15, 2020 7:56 am

דוד ריזל כתב: בגמ' אמרו ליה לר' יוחנן איכא סבי בבבל תמה ואמר {דברים יא-כא} למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה כתיב אבל בחוצה לארץ לא:
לכאורה תמיהתו אינה מובנת, נכון שיש סיבה לאריכות ימים בארץ ישראל, אבל לא כתוב שזו הסיבה היחידה לאריכות ימים, ומה הייתה תמיהתו אם מאריכים ימים בלא זה ?
אולי תמיהת ריו"ח אינה מהסיבה לאריכות הימים אלא שבפסוק משמע שאריכות ימים (לכה"פ לישראל) שייך רק "על האדמה".

דוד ריזל
הודעות: 752
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

Re: ברכות דף ח' - איכא סבי בבבל !

#3 שליחה על ידי דוד ריזל » ד' ינואר 15, 2020 5:54 pm

מתודה כתב:
דוד ריזל כתב: בגמ' אמרו ליה לר' יוחנן איכא סבי בבבל תמה ואמר {דברים יא-כא} למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה כתיב אבל בחוצה לארץ לא:
לכאורה תמיהתו אינה מובנת, נכון שיש סיבה לאריכות ימים בארץ ישראל, אבל לא כתוב שזו הסיבה היחידה לאריכות ימים, ומה הייתה תמיהתו אם מאריכים ימים בלא זה ?
אולי תמיהת ריו"ח אינה מהסיבה לאריכות הימים אלא שבפסוק משמע שאריכות ימים (לכה"פ לישראל) שייך רק "על האדמה".
איך משמע שזה שייך "רק" על האדמה ?

שלח תגובה