"עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס"

עיונים ודיונים במרחבי ים התלמוד כולו ובסדר הדף היומי
הודעה
מחבר
יהודה
הודעות: 82
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 9:18 am

"עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס"

#1 שליחה על ידי יהודה » ה' ספטמבר 05, 2019 11:22 am

בגמרא סוטה כב:
אמר לה ינאי מלכא לדביתיה אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין אלא מן הצבועין שדומין לפרושין שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס
על פי פירוש רש"י שם בפירוש הראשון, המשפט מתאים לאשת ינאי המלך בדווקא.
וכך כתב שם:
אל תתיראי מן הפרושין - שהפרושין היו שונאין אותו לפי שהרג מן החכמים הרבה ונהפך להיות צדוקי כדאמר בקידושין (דף סו.) וכשמת היתה אשתו יראה מהן שלא יעבירו המלוכה מבניה והיתה אומרת לו לבקש מלפניהם עליה ואמר לה אל תתיראי מן הפרושין שצדיקים הן ולא יגמלוך רעה ולא לבניך שלא חטאו להם:

ולא ממי שאינן פרושין - שהם אוהביי:

אלא מן הצבועים - כלומר שאין מראיתם כתולדותם אלא צבועין מבחוץ ואין תוכן כברם:

שמעשיהם כמעשה זמרי - שהן רשעים ומבקשים שכר כפנחס אומרים לבריות לכבדן כפנחס
ושמעתי לבאר שהפרושים אינם חשודים להזיק לאשת ינאי שהרי לא עשתה להם כלום. והצדוקים גם הם אינם חשודים שהרי אדרבה ינאי קירבן. אבל הצבועים הם אלה שהיו רוצים להציג את עצמם כפרושים, ובאמת הם צדוקים בליבם, והם חשודים להזיק לאשת ינאי או בניה כדי להראות שליבם עם הפרושים. ולכן הם המסוכנים. ומה זה "מבקשים שכר כפנחס". כתב רש"י שהם אומרים לבריות לכבדם (לא שמבקשים שכר בשמים שהרי אינם טועים).

יהודה
הודעות: 82
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 9:18 am

Re: "עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס"

#2 שליחה על ידי יהודה » ה' ספטמבר 05, 2019 11:25 am

אמנם לפי הפירוש השני של רש"י הכוונה שהצבועין חשודים על עריות יותר מכולם. וזה עדיין צריך ביאור.

אליקים
הודעות: 298
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: "עושים מעשה זמרי ומבקשים שכר כפנחס"

#3 שליחה על ידי אליקים » ה' ספטמבר 05, 2019 7:36 pm

יהודה כתב: אמנם לפי הפירוש השני של רש"י הכוונה שהצבועין חשודים על עריות יותר מכולם. וזה עדיין צריך ביאור.
ראה במהרש"א בחידושי אגדות

שלח תגובה