"תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

עניני אגדה ומחשבת ישראל, יסודי המוסר ועבודת ה'
הודעה
מחבר
ימה של תורה
הודעות: 28
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 11:43 pm

"תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#1 שליחה על ידי ימה של תורה » ו' פברואר 01, 2019 12:24 am

"עֵינֶיךָ יִרְאוּ זָרוֹת וְלִבְּךָ יְדַבֵּר תַּהְפֻּכוֹת. וְהָיִיתָ כְּשֹׁכֵב בְּלֶב יָם וּכְשֹׁכֵב בְּרֹאשׁ חִבֵּל. הִכּוּנִי בַל חָלִיתִי הֲלָמוּנִי בַּל יָדָעְתִּי מָתַי אָקִיץ אוֹסִיף אֲבַקְשֶׁנּוּ עוֹד". (משלי כג, לג-לה)
יש כאן תיאור מפליא. אדם ששותה יין, שוכב שיכור ומתגולל במצב שפל עד שנוח לו ליפול ולמות.
היכוהו המכים, הלמוהו, והוא אומר שלא חלה, לא יודע כלום.
הכל נשכח, נעלם כלא היה, ורק זועק: "מתי אקיץ, אוסיף, אבקשנו עוד"!!
אדם נורמלי, שפוי בדעתו יאמר כי זה האיש חולה, טיפש ומשוגע. וזו האמת? האם אדם זה באמת חולה טיפש ומשוגע?
אם נעצור את השיכור הזה ברגע של שפיות, נציג לפניו שיכור מתגולל באשפתות, נאמר לו, ראה, כזה אתה לאחר שתיית היין. האם תרצה לחזור לשם?! האם תכניס לפה שלך עוד כוסית משקה אחת?!
ומה עונה אותו שיכור? מעניין מה הוא שתה, איזה סוג, איזה משקה?!
זהו, כאן אנחנו בודאי נדע שהאדם הזה חסר שפיות, משוגע לגמרי. אנחנו מדברים איתו על הסכנה של השתיה, על המוות שאורב לפתחו, על מחלות, הסגרה בבתי חולים לחולי נפש, כליאה בבתי כלא על פגיעה בשלום הציבור, והשיכור בשלו... "איזה משקה הוא שתה"!!
הבעיה – לדעת המלבי"ם
זה התיאור של שלמה המלך ע"ה. נורא ומבהיל!
כותב הרב המלבי"ם זצ"ל, ז"ל: "עיניך יראו זרות, נגד מה שכתב 'תנה בני ליבך לי ועיניך דרכי תצורנה, אמר שע"י היין יהיה בהפך, אם בעיניו שיתורו אחרי זנות ויראו נשים זרות לזנות עמהם, ואם לבבו שיתור אחרי מינות וידבר תהפוכות וכו'.
מבואר במלבי"ם, שהמצב הזה של שיכרון ומתוך זה חיפוש אחרי זנות ומינות נובע מכך שהאדם לא נותן את ליבו "לי", ואינו נוצר את דרכי ה'.
ממשיך המלבי"ם לתאר את האלכוהוליסט: "והיית שוכב בלב ים, תחלה יהיה כשוכב בלב ים וצף על מים מי הים ולוחם עם גלי הים". כך זה בהתחלה, עדיין האדם מאמין שהוא יכול להילחם.
"ואח"כ ידמה כשוכב בראש חיבל, שהוא תורן הספינה, שמשם ייפול למצולה וכו' ויטבע שם, כן נופל ממעלתו לעמקי בור וטובע בתהום האבדון". אחרי כל הניסיונות לצלוח את הים, האדם כבר מגיע לנקודת ייאוש ורומה להפיל עצמו למוות מראש התורן.
"היכוני בל חליתי", הוא סובל ועדיין אומר שלא חלה, הלמוהו, ביותר ממכה רגילה, ולא יודע גם את זאת. הוא לא מרגיש כלום, הוא בשלו: "איזה משקה הוא שתה"?
מתי אקיץ – למַה? כדי להתחיל דף חדש?
לא!
"אוסיף, אבקשנו עוד".
נראה כאילו אין פתרון לאדם כזה. ובמצודת דוד כתב: "ולזה הזהר בה מאד כי קשה לפרוש ממנה". אבל איך נזהרים ממנה? וכי אותו שיכור לא ניסה אלפי פעמים להפסיק?
וכי השיכור נהנה מזה? הרי הוא הגיע לנקודת ייאוש ש'טוב מותי מחיי'. משפחה, חברים, עבודה, קהילה, בריאות, פרנסה – הכל נאבד ונשמד בידי האלכוהול, וכי לא ירצה להיזהר?
הפתרון – לדעת המלבי"ם
"תנה בני ליבך לי, ועיניך דרכי תצורנה".
זה הפיתרון ששלמה המלך החכם מכל האדם מלמדנו על מחלת האלכוהוליזם.
לא יעזור לו להפסיק ריבי רבבות אלפי פעמים, הוא יחזור לשם שוב, לא כי נהנה ורוצה בזה, אלא מפני שדבר עמוק ופנימי יותר מסתתר מאחורי האלכוהוליזם.
האלכוהול הינו רק הסימפטום, התוצאה.
ומהו, מהי הבעיה העיקרית של השיכור?
נראה כי כאשר נגלה את הבעיה, יהיה זה הפיתרון המושלם לבעיה, וכאשר יבצע את דרך הפעולה לאותו פתרון באופן מתמיד וכנה, יגיע האלכוהוליסט להחלמה.
וזה מה שמכוון אותנו המלבי"ם לפסוק "תנה בני ליבך לי, ועיניך דרכי תיצורנה". אי נתינת הלב לאלוקים, אי שימת העיניים על דרכי השם וההליכה בדרכיו, הם הבעיה.
האלכוהוליסט לא מחפש את האלכוהול. הוא מחפש בתוכו את אלוקים.
כשרק יפקיד את ליבו להשגחת אלוקים, ייכנע, יקבל, יצעד בדרכי ה' – רצונך יעשה ולא רצוני, אז יחווה האדם את החוויה הרוחנית, את השינוי המהותי בחייו, בגישתו לחיים ויגיע לפתרון.
ויה"ר שנזכה להיות מבין הנותנים ליבם לאלוקים בכניעה, בנתינת העיניים בדרכי ה', לראות, לחוש את חסד ה' והשגחתו התמידית עלינו בכל רגע ובכל שעה. אמן.

לתגובות: YSHTORA1@GMAIL.COM

דוד ריזל
הודעות: 212
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
איש קשר:

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#2 שליחה על ידי דוד ריזל » ו' פברואר 01, 2019 11:34 am

כתיבה מרתקת

אורח

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#3 שליחה על ידי אורח » ב' פברואר 11, 2019 12:53 am

אולי תסביר לי איפה הדברים האלו כתובים במלבי"ם?

אורח

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#4 שליחה על ידי אורח » ב' פברואר 11, 2019 12:54 am

מה זה?
כשרק יפקיד את ליבו להשגחת אלוקים, ייכנע, יקבל, יצעד בדרכי ה' – רצונך יעשה ולא רצוני, אז יחווה האדם את החוויה הרוחנית, את השינוי המהותי בחייו, בגישתו לחיים ויגיע לפתרון.
יש לך הסבר מניח את הדעת?

אורח

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#5 שליחה על ידי אורח » ב' פברואר 11, 2019 12:56 am

יפקיד את ליבו להשגחת אלוקים- כאילו מה?
מעתה אין לו להלחם באלוכוהול? אלא לתת לאלוקים לנהל לו את הלב.
חמוד מאד!
רעיון יפה!
אני יכול לעשות את זה גם בעוד דברים? למשל שמירת שבת הוא גם יכול לשמור בשבילי?
סתם מתעניין.

אורח

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#6 שליחה על ידי אורח » ג' פברואר 12, 2019 1:04 am

אורח כתב: יפקיד את ליבו להשגחת אלוקים- כאילו מה?
מעתה אין לו להלחם באלוכוהול? אלא לתת לאלוקים לנהל לו את הלב.
חמוד מאד!
רעיון יפה!
אני יכול לעשות את זה גם בעוד דברים? למשל שמירת שבת הוא גם יכול לשמור בשבילי?
סתם מתעניין.
שמירת שבת הענין בשמירה
להמנע מאלכוהל הענין ברצון
יחי ההבדל

אורח

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#7 שליחה על ידי אורח » ש' פברואר 16, 2019 7:21 pm

אורח כתב: מה זה?
כשרק יפקיד את ליבו להשגחת אלוקים, ייכנע, יקבל, יצעד בדרכי ה' – רצונך יעשה ולא רצוני, אז יחווה האדם את החוויה הרוחנית, את השינוי המהותי בחייו, בגישתו לחיים ויגיע לפתרון.
יש לך הסבר מניח את הדעת?
האם זהו לשונו של המלבי"ם, או של הכותב ?

ימה של תורה
הודעות: 28
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 11:43 pm

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#8 שליחה על ידי ימה של תורה » ש' פברואר 16, 2019 11:49 pm

זה בשילוב של לשון המלבי"ם ולשון הכותב
תוכל לפתוח את המלבי"ם ולראות.

ימה של תורה
הודעות: 28
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 11:43 pm

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#9 שליחה על ידי ימה של תורה » ה' מרץ 21, 2019 4:27 pm

עכשיו בפורים אני מקפיץ את המאמר.
אני חושב שיש לו עכשיו משנה תוקף.
בהמשך היום אני יעלה המשך למאמר בתשובה לשאלה, אם נכונים דברי שלמה הע"ה שעל האדם לברוח מהשיכרות.
כיצד ביום הפורים היום הקדוש כיום הכיפורים ישנו חיוב להשתכר עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי?
תמיהה רבתי.

עוסק בתורה
הודעות: 277
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#10 שליחה על ידי עוסק בתורה » ו' מרץ 22, 2019 12:49 am

ימה של תורה כתב: בהמשך היום אני יעלה המשך למאמר בתשובה לשאלה, אם נכונים דברי שלמה הע"ה שעל האדם לברוח מהשיכרות.
מחכים

ימה של תורה
הודעות: 28
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 11:43 pm

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#11 שליחה על ידי ימה של תורה » א' מרץ 24, 2019 10:48 pm

"עיניך יראו זרות ולבך ידבר תהפוכות" (משלי כג, לג)
וברש"י: "עיניך יראו זרות, כשתשתכר היין בוער בך ומשיאך להביט בזונות".
ובמס' מגילה (ז,ב) "אמר רבא, מחייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי".
ובמחבר (או"ח תרצ"ה סעי' ב') פסק: "חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי". וברמ"א: "וי"א אומרים דאין צריך להשתכר כל כך אלא שישתה יותר מלימודו ויישן ומתוך שישן אינו יודע בין ארור המן לברוך מרדכי, ואחד המרבה ואחד הממעיט ובלבד שיכוון ליבו לשמים".

תימה רבתי!
שלמה הע"ה במשלי מציב את השיכרות כדבר של שיגעון, של איסור המביא את האדם להביט בזרות לו, בזונות כדברי רש"י.
ומנגד, ביום הפורים, שהוא כיום הכיפורים - היום הקדוש בשנה, ישנה מצוה וחייב אדם לבסומי עד דלא ידע וכו'. ומדברי הרמ"א נשמע עד כמה היא המצוה למחבר, שרמת השיכרות גדולה ביותר מיותר מלימודו. וזה צריך ביאור ועומק, להיכן מעלמו דברי שלמה הע"ה ברעת השיכרות?

נקמה בעמלק והשמדת עמלק - יסוד לביטול רצון האדם לרצון ה'

הנה, בביאור הגר"א (שם ס"ק ג') כתב וז"ל: "מחייב אינש כו', ור"ל בין נקמת המן לגדולת מרדכי, והוא מה שכתוב (ברכות לג,א) 'גדולה נקמה שנתנה [בין שתי אותיות שנאמר (תהלים צד,א) א-ל נקמות ה']', ואמרו (שם) 'גדולה דעה', וכיון שנטלה הדעה לא ידע וכו'".
בגמ' בברכות (שם) מבואר שישנה השואה בין הנקמה לדעת בכך ששניהם ניתנו בין שתי אותיות - דהיינו שמותיו של ה'. והגר"א מייסד בדבריו שבנטילת הדעת ע"י השיכרות בפורים מגיע האדם למצב של 'עד דלא ידע', והיינו שבכדי להכיר בנקמה נצרך האדם לדעת, וכשנטלת ממנו הדעת מאבד הוא את ההכרה בנקמת עמלק.
הנקמה בהמן נובעת כאשר בפני האדם ניצבות שתי אפשרויות בחירה, הטוב והרע. וכשבוחר בטוב זוהי הנקמה ברע. וזו הדרגה של העבודה בכל השנה, כאשר האדם בר הדעת עובד את עבודתו בבחירה, בדעת.
לכך אומר שלמה הע"ה ברעת השיכרות "עיניך יראו זרות ולבך ידבר תהפוכות". מפני שבנטילת הדעת מהאדם בשיכרותו מיד שולטים בו כל תכונות נפשו הבהמית ומידותיו הולכות אחר הרוע והרשע.
"עיניו יראו זרות" - מיד, בלי שום התמהמהות הולך הוא אל הרע הנורא, אל באר שחת.
"ליבו ידבר תהפוכות" - דברי מינות וכפירה, ויהיה כופר בבוראו.
והיסוד לזה (כבר ביארנו בארוכה במאמר תנה בני ליבך לי - הפתרון לאלכוהוליזם) כפי שאומר הגאון המלבי"ם זצוק"ל ששלמה הע"ה מסדר את הפתרון לשכרות קודם לכן, באומרו "תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תיצורנה" (משלי כג, כו).
שלמה אומר שהאדם צריך לתת את ליבו להקב"ה - הלב הוא מקור כל הרצונות, והנתינה של הלב לרבש"ע היא ביטול כל עצמיותו ועצמאותו של האדם ועשיית רצון ה' בלבד.
ראיית העיניים בדרכי ה', בהנהגותיו של ה' בעולם עם האדם והסובבים אותו בהשגחה פרטית, הינה דרגת הביטחון הגבוהה שבה האדם מפקיר כל הלך חייו לידיו של הקב"ה.
וכשהאדם חי באופן הזה של נתינת הלב לרש"ע או-אז אין הוא נצרך עוד למשקה בכדי להפיג את פחדיו, לחציו ואי שליטתו על חייו, הוא כל כולו מופקר לידיו של הרבש"ע, ורצון קונו נעשה בחיי האדם, בכך יכול הוא שלא להשתכר אשר בהשתכרותו מפקיר עצמו אל ההיפך הגמור - בידי האלכוהול והשלכותיו.

זו דרך העבודה בכל השנה, שמתוך דעתו ובחירתו של האדם מגיע לידי הפקרת עצמו ורצונו לידיו של הקב"ה - תנה בני ליבך לי ועיניך דרכי תיצורנה".
אמנם, ביום הפורים מייסד הגר"א ששתיית היין עד כדי שיכרות באה דוקא להוציא את האדם מדעתו. מפנינ שבפורים, אין אנו מכירים בנקמה בהמן, בעמלק, אלא בביטולו, בהכחדתו והשמדתו מעל פני ליבנו.
הנקמה נעשית בכל השנה במלחמת הטוב והרע ובניצחון הטוב על הרע.
אבל ביטול הרע, הביטול מגיע דוקא כאשר האדם לא מנהל מלחמה אל מול הרע, מפני שאין כאן רע כלל וכלל, הוא בטל ומבוטל, ה'עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי' לדעת הגר"א הוא בכך שלא מכירים בנקמה, לא מכירים בברוך, כי אין כאן ב' צדדים.
יש כאן רק רצון ה'!!
דרגה כזו יכול האדם להגיע רק בביטול הדעת.
אמנם, לא ייתכן להגיע לדרגה זו של רצון ה' גרידא מתוך ביטול הדעת רק כאשר האדם מוכן בפנימיותו לדרגה זו.
מפני שבלי הכנה לזה, כשמבטל את הדעת מיד תוקף אותו גופו, רצונו, מידותיו ותכונות נפשו לצד הרע ומורידים את האדם לבאר שחת.
כאן נזקק האדם לאותה עבודה פנימית של כל השנה בביטול רצונו בפני רצון ה'. או-אז כשמבטל דעתו בשיכרותו ביום הפורים יוכל להגיע לרגה של 'עד דלא ידע' - החיים המוחלטים ע"פ תורה ורצון ה'.
וכמו שמביא המשגיח הרב שלמה וולבה ז"ל שר' ישראל מסלנט היה שוכב בשיכרותו ועושה מבחן לעצמו היכן דרגתו, והיה כל היום אומר דברי תורה, בכך ידע שהחיים שלו הם של תורה ורצון ה', הוא לא אמר פיטפוטי מילי בעלמא, סרק והבל, זהו הסימן המובהק לכך שחייו הם חיים של רצון ה', לא רק בבחירה בדעת, אלא גם כשהדעת בטילה הוא חי כרצון ה'.
וזהו מה שאמר המשגיח ז"ל (מאמר גדרי דעת במאמרי פורים מעמ' רמו-רמט) שיום הפורים סודו הוא בבחינת הגאולה העתידה של מחיית עמלק מן העולם.
זה חיים ע"פ "דעת של חיים"!!
זו לא "דעת של תורה" ששם האדם נמצא בדרגה של "עץ הדעת טוב ורע", אלא זו דרגה של "עץ החיים". יעויי"ש בכ"ד מרן המשגיח.

ואפשר לפי"ז לבאר בדרך הדרש מדוע פורים נפל במזל דגים - חודש אדר. לומר לך, איש ישראלי, כשם שהדגים שבים יודעים שהחיים שלהם הם רק כשהם שקועים כל כולם בתוך המים, ואם ירצו ללכת כפי רצונם, קצת לצאת לאוויר העולם, להתרענן, להשתזף, לראות את העולם כמו שאומרים.
הרי הם מיד ימותו, לא יהיו להם חיים. אולי ילכו לפי דעת עצמם ורצונם, אבל חיים, חיים לא יהיו להם.
כך האדם צריך לחיות את החיים שלו בעולם. להכיר לדעת ולחיות לפי ההכרה והידיעה הזו שהחיים ברצון ה', אלו החיים ואין בילתם!!!
להיות שקוע במחשבה דיבור ומעשה בכל רגע ובכל שעה רק בעשיית רצון ה'.
זהו ביטול הרע ועמלק - זו לא נקמה בעמלק, זהו ביטולו, הכחדתו והשמדתו!

ואפשר, שהמאמר "נכנס יין יצא סוד" - מתקיים אף הוא רק בדרגת 'עד דלא ידע' כדעת הגר"א.
מפני שכל זמן שהאדם משתכר ובפנימיותו אין הוא חי חיים של רצון ה', מיד תוקפים אותו מידותיו ותכונות נפשו ומושכים אותו אל הרע.
לא סוד יצא מתוכו, אלא פיטפוטי מילי בעלמא, סרק והבל. וכנודע בשיכורי המון העם ואומות העולם.
סוד, כנודע לסוד ה' ליראיו, יצא רק בא האדם הכין עצמו מבעוד מועד לדרגת 'עד דלא ידע' בביטול כל רצונו עצמיותו ועצמאותו בפני רצון ה'.

ויה"ר שנזכה לעבוד בשנה זו מפורים זה ועד פורים הבעל"ט בעבודת ה' לבוא לדרגת 'עד דלא ידע' בביטול רצונינו בפני רצון ה'. נזכה לבוא לדברי שלמה הע"ה "תנה בני ליבך לי ועיניך דרכי תיצורנה", להביט בהשגחה הפרטית הנעשית עימנו בכל שעה ורגע בחיינו, עד יום הפורים הבא להשתכר בביטול הדעת לא בנקמת עמלק אלא בביטולו.

לתגובות: YSHTORA1@GMAIL.COM

ימה של תורה
הודעות: 28
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 11:43 pm

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#12 שליחה על ידי ימה של תורה » ה' יוני 13, 2019 9:25 pm

"הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין" (פרשת נשא)
מהו עומק ההזרה שאומרת התורה לרואה סוטה בקלקולה?
האם כפשטות העניין שהיין יכול להביא את האדם לחטא שניכר שהיה עם הסוטה?
או שמא יש כאן עומק שניתן ללמוד ממנו לא רק לאותו אדם הרואה את הסוטה בעצמו, אלא לכל אדם?
ולא רק למי שעמד באותו מעמד בבית המקדש בזמן שתיית המים המרים, אלא אף לכל אדם שיוכל להכניס את המסר של "יזיר עצמו מן היין" לחייו היום-יומיים?

איינער מענטש
הודעות: 33
הצטרף: ה' מרץ 28, 2019 2:12 pm
עיסוק תורני: חבר פורום נדברו

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#13 שליחה על ידי איינער מענטש » ה' יוני 13, 2019 9:29 pm

ימה של תורה כתב: האם כפשטות העניין שהיין יכול להביא את האדם לחטא שניכר שהיה עם הסוטה?
שחוק וקלות ראש מרגילין לערוה (אבות פ"ג משנה י"ג)

ימה של תורה
הודעות: 28
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 11:43 pm

Re: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם

#14 שליחה על ידי ימה של תורה » ה' יוני 13, 2019 10:08 pm

יישר כחך

אני בכוונה תחילה הכנסתי את התגובה באשכול של המאמר "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי" – הפתרון לאלכוהוליזם ע"פ המלבי"ם
זה הפתרון והביאור גם ב"יזיר עצמו מן היין" לעניות דעתי לדעת המלבי"ם.
שחוק וקלות ראש מרגילין לערווה, אבל עד כדי יזיר עצמו מן היין, מכל היוצא מן הענבים??? אתמהה
נראה שיש כאן עומק נוסף מהקלות ראש והשחוק, יש כאן ניתוק מראיית הסוטה בקלקולה מאלוקים, ממקור חייו של האדם.
וזה נורא למתבונן!!
אדם יכול לעמוד בתוככי בית המקדש, במעמד של הכנסת קלף הכתוב בו שם השם המפורש, ועם כל זה ראשו יהיה תפוס במקום אחר, במשהו אחר.
הוא יתעסק רק במראה של הסוטה בקלקולה, הייתכן?!
כן. מפני שאחד הוא היסוד לשני בדברים: סוטה ויין.
גם הסוטה נוצר הדבר מאותו ניתוק של האדם ממקור חייו - הרבש"ע, בכך שהאדם חי את חייו בלי השגחת אלוקים בחייו, וכמו שכותב הרב המלבי"ם זצ"ל, ז"ל: "עיניך יראו זרות, נגד מה שכתב 'תנה בני ליבך לי ועיניך דרכי תצורנה, אמר שע"י היין יהיה בהפך, אם בעיניו שיתורו אחרי זנות ויראו נשים זרות לזנות עמהם, ואם לבבו שיתור אחרי מינות וידבר תהפוכות וכו'.
א"כ, כל עוד לא ייתן את ליבו לרבש"ע, לא יחיה את חייו כמאמר חבקוק הנביא "וצדיק באמנתו יחיה", לא יפסיק לחפש ולחזר בכדי למלאות את אשר נשמתו מחפשת - רוחניות!
* * *
וכך זה גם ביין. אותו חסרון בלב ליבו של האדם - נשמתו, מחפש האדם למלא את עצמו ולברוח מחייו ולקבל עוצמה ותעצומות נפש ורוח מהיין.
אלא שזה לא רק שלא נותן לו את מבוקשו, אלא עוד מוסיף לנתק ולרחק את האדם ממקור חייו, מאותו מקור המזין מחיה ונותן הכל בכל מכל כל לנשמתו של האדם.
והפתרון - "יזיר עצמו מן היין", לא רק בהפסקה ודי.
הוא לא יעמוד בזה, ויימצא שתוי יום יומיים, שבוע שבועיים, חודש חודשיים אחרי קבלת נזירותו.
מה שייתן לו את האפשרות לישאר מחובר למקור חייו - לרבש"ע, זה העבודה המעשית האישית והתמידית, שעה אחרי שעה, יום אחרי יום ולחיות עם הרבש"ע.
להגיע למצב של "תנה בני ליבך לי, ועיניך דרכי תיצורנה". רק כך יזכה האדם לחוות את הפתרון של "יזיר עצמו מן היין".

שלח תגובה