נידונים בהלכות טבילת כלים
נידונים בהלכות טבילת כלים
קניתי שולחן זכוכית תוצרת חוץ שאוכלים איתו ועליו ואיני יודע אם צריך הוא טבילה אשמח לתשובות לומדי ביהמ,ד
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: טבילת כלים שולחן זכוכית
בס' טבילת כלים להג"ר צבי כהן עמ' רלז כתב שאם מניחים על השולחן מאכלים בלא צלחת או קערה יש המחייב בטבילה ואפילו אם פורסים עליו מפה. עיי"ש.
Re: טבילת כלים שולחן זכוכית
היה משיהו בשם הרב האלצלער שפירסם מאמר בג' קובצים (המאור, גינת ורדים, אור ישראל) ודעתו להחמיר בזה, אך א' מידידי פירסם מאמר לאחמ"כ באתן ג' קובצים ודעתו להקל וכן עמא דבר.
המאמר של הר האלצלער נתפרסם בקובצים שי"ל לקראת חג הפסח שעעל"ט (תשע"ח) ובגליונות שלאחמ"כ פרסם הנ"ל להקל.
Re: טבילת כלים
הפשטות בפוסקי זמננו היא שתבנית אלומיניום אין להשתמש בה פעם שניה ללא טבילה.
מה הגדר בזה?
למשל, כשעושים עוגה בכמה שכבות וצריך למדוד כל שכבה בגודל התבנית. כל שכבה נחשבת שימוש בפני עצמו?
מה הגדר בזה?
למשל, כשעושים עוגה בכמה שכבות וצריך למדוד כל שכבה בגודל התבנית. כל שכבה נחשבת שימוש בפני עצמו?
Re: טבילת כלים
מה ההגיון בזה? הרי מה שמתירים להשתמש בו באופן חד פעמי הוא משום שנוקטים שאין זה כלי. ואם זה נהפך לכל ע"י החלטתו להשתמש בו יותר מפעם אחד, הרי נעשה כלי ביד ישראל ולא צריך טבילה.
Re: טבילת כלים
אתה מערער על עצם הפסק שאין להשתמש יותר מפעם אחת. אכן הגרמ"פ מתיר, אבל כמדומני שהפשטות לאסור (וכן הורה לי בעהמח"ס טבילת כלים).
אכן אני שאלתי לדעת הפוסקים שאין להשתמש יותר מפעם אחת.
אכן אני שאלתי לדעת הפוסקים שאין להשתמש יותר מפעם אחת.
Re: טבילת כלים
לא ערערתי על העובדה שיש מחייבים טבילה, זה ידוע לי היטב. שאלתי רק מה ההגיון בזה. עד עכשיו לא קבלתי הסבר המניח את הדעת.
Re: טבילת כלים
על ידי החלטה להשתמש זה לא נהפך לכלי, הכלי קיים בשלימותו מעת שהיה בבעלות הגוי.
אלא זה דין בשימוש של הכלי,
כמו בקבוק זכוכית שיוצר בבעלות של גויים,
המפעל ששם בו יין לא צריך לטבול את הכלי, כיון שלא משתמשים בו לאכילה, אלא רק לשיווק היין, ואפילו שמגישים אותו בסעודה ומשתמשים בו מפעם אחר פעם עד גמר שתיית היין, זה עדיין לא "שימוש של כלי".
אבל כשהכלי התרוקן ורוצה למלאותו במשקה חדש, הכלי מתחייב בטבילה, כי עכשיו מתחיל להשתמש בו ככלי.
כן הדבר גם בכלי חד פעמי, להתמש ולזרוק עוד לא נקרא שימוש בכלי, רק כשמחליטים להשתמש בו באופן קבוע.
Re: טבילת כלים
לא הבנתי למה התשמשות חד פעמי של תבנית אלומיניום לא נקרא שימוש של כלי, ופעם שנייה כן. זה אותו שימוש ממש, רק שהחליט לעשות זה יותר מפעם אחת.
לפי הבנתי ההבדל בין כלי חד פעמי לרב פעמי אינו בתשמיש הכלי אלא בעצם השם כלים. וכמבואר ברמב"ם (הל' כלים פ"ה ה"ז) שכלי חד פעמי אין עליו שם כלי. וז"ל: "חותל של הוצין שמניחין בו הרוטב וכיוצא בו אם הוא נותן לתוכו ונוטל מתוכו מתטמא ואם ... או שחשב לאכול מה שבתוכו ולזרקו טהור. וכן הקרן שהוא משתמש בה ומשליכה אינה מקבלת טומאה, ואם חשב עליה מקבלת טומאה". אולי יש לחלק בין גדרי כלי לגבי טבילת כלים ובין גדרי כלי לגבי טומאת כלים, אבל א"כ עוד יותר קשה, מנ"ל שלא לחייב טבילה גם לתשמיש חד פעמי.
לפי הבנתי ההבדל בין כלי חד פעמי לרב פעמי אינו בתשמיש הכלי אלא בעצם השם כלים. וכמבואר ברמב"ם (הל' כלים פ"ה ה"ז) שכלי חד פעמי אין עליו שם כלי. וז"ל: "חותל של הוצין שמניחין בו הרוטב וכיוצא בו אם הוא נותן לתוכו ונוטל מתוכו מתטמא ואם ... או שחשב לאכול מה שבתוכו ולזרקו טהור. וכן הקרן שהוא משתמש בה ומשליכה אינה מקבלת טומאה, ואם חשב עליה מקבלת טומאה". אולי יש לחלק בין גדרי כלי לגבי טבילת כלים ובין גדרי כלי לגבי טומאת כלים, אבל א"כ עוד יותר קשה, מנ"ל שלא לחייב טבילה גם לתשמיש חד פעמי.
Re: טבילת כלים
השימוש הופך את התבנית לכלי. ולכן השימוש הראשון מותר, כי הוא התחיל כאשר הכלי עדיין לא היה כלי. אבל תו"כ השימוש הוא נהפך לכלי, ולכן השימוש השני כבר אסור.
Re: טבילת כלים
אדאתינן עלה, האם מותר להחזיר לבקבוק/לצנצנת את מה שנשאר בכוס/בכפית?דוד ריזל כתב: ↑ כמו בקבוק זכוכית שיוצר בבעלות של גויים,
המפעל ששם בו יין לא צריך לטבול את הכלי, כיון שלא משתמשים בו לאכילה, אלא רק לשיווק היין, ואפילו שמגישים אותו בסעודה ומשתמשים בו מפעם אחר פעם עד גמר שתיית היין, זה עדיין לא "שימוש של כלי".
אבל כשהכלי התרוקן ורוצה למלאותו במשקה חדש, הכלי מתחייב בטבילה, כי עכשיו מתחיל להשתמש בו ככלי.
Re: נידונים בהלכות טבילת כלים
אם הבקבוק חייב טבילה - אסור.
ובספר טבילת כלים כתב שצנצנת שאין לה מכסה מיוחד ופתיחתה נעשית ע"י חיתוך הפח שבצדה העליון כגון קופסת שימורים - מותר להכניס אוכל לתוכה.
ובספר טבילת כלים כתב שצנצנת שאין לה מכסה מיוחד ופתיחתה נעשית ע"י חיתוך הפח שבצדה העליון כגון קופסת שימורים - מותר להכניס אוכל לתוכה.
Re: טבילת כלים
זה מה שאני לא מבין. אם השימוש הופך התבנית לכלי נמצא שנעשה כלי ביד ישראל, ואינו צריך טבילה.
Re: נידונים בהלכות טבילת כלים
אולי כך:
השימוש השני לא יצר את הכלי אלא רק שינה אותו מייעודו. הגוי יצר את הכלי וייעד אותו באופן ברור לשימוש חד פעמי, שבשימוש כזה אינו נחשב כלי כדי לחייבו בטבילה (לשיטתם). הבא להשתמש בו פעם שנייה שינה את ייעודו מכלי חד פעמי לכלי ממש, ולכן כעת חייב בטבילה.
השימוש השני לא יצר את הכלי אלא רק שינה אותו מייעודו. הגוי יצר את הכלי וייעד אותו באופן ברור לשימוש חד פעמי, שבשימוש כזה אינו נחשב כלי כדי לחייבו בטבילה (לשיטתם). הבא להשתמש בו פעם שנייה שינה את ייעודו מכלי חד פעמי לכלי ממש, ולכן כעת חייב בטבילה.
Re: נידונים בהלכות טבילת כלים
כיוון שכל סיבת ההיתר בתבנית אלומיניום היא מחמת שהכלי הוא חד פעמי,
אז לשיטת המקלים בשימוש אחד בלבד כנראה שהשימוש השני מוציא אותו מגדר ה'חד פעמי'
ולשיטת המקלים בכמה שימושים כנראה שהשימוש של בעל הבית לא נותן לו חשיבות כלי רגיל - שהרי עדיין הוא כלי חד פעמי.
אז לשיטת המקלים בשימוש אחד בלבד כנראה שהשימוש השני מוציא אותו מגדר ה'חד פעמי'
ולשיטת המקלים בכמה שימושים כנראה שהשימוש של בעל הבית לא נותן לו חשיבות כלי רגיל - שהרי עדיין הוא כלי חד פעמי.
Re: נידונים בהלכות טבילת כלים
אני לא מדבר על שימוש בתבנית למדידת שכבות,
בזה לכאורה אם הדגש בסברא הוא בחשיבות של שימוש אחד - מסתמא זה לא נחשב לשימוש
אבל אולי יש סברא ששימת האוכל והסרתו היא שיוצרת חשיבות. זה אני לא יודע
בזה לכאורה אם הדגש בסברא הוא בחשיבות של שימוש אחד - מסתמא זה לא נחשב לשימוש
אבל אולי יש סברא ששימת האוכל והסרתו היא שיוצרת חשיבות. זה אני לא יודע
טבילת כלים חד פעמיים
כלי אלומיניום כמו סיר חד פעמי או תבנית חד פעמית. האם טובלים אותם בברכה? ואולי גם יש להגעילם.
לא שמעתי על זה.
לא שמעתי על זה.
Re: טבילת כלים חד פעמיים
זכור לי בימי קדם שיש בסברא זו שאני משתמש בכלי פעם שניה כאיחו יצרתי כלי חדש ואז זה נוצר ביד ישראל נח' בזה הגרב"ץ אבא שאול והרב עובדיה זצל שהרב עובדיה לא הסכים עם סברא זו חפסתי את זה דוקא לאחרונה ולא מצאתי אבל כך זכור לי
Re: נידונים בהלכות טבילת כלים
בשם חכם אחד:
טובלים כלי זכוכית כי דומים למתכת [שמתיכים אותם ויוצקים שנית], והם מקבלים טומאה כי באים מן החול ככלי חרס, ומכאן שיש לטבול כלי אלומיניום אף שאינו מקבל טומאה.
טובלים כלי זכוכית כי דומים למתכת [שמתיכים אותם ויוצקים שנית], והם מקבלים טומאה כי באים מן החול ככלי חרס, ומכאן שיש לטבול כלי אלומיניום אף שאינו מקבל טומאה.