בענין ערבית מפלג
בענין ערבית מפלג
אבקש ממי שיכול לבאר על מה סמכו בזמנינו להתפלל ערבית מפלג המנחה אפילו שישנם מניינים רבים בערב.
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: בענין ערבית מפלג
הכוונה לקהילות עדות המזרח כמובןאורח כתב: ↑ אבקש ממי שיכול לבאר על מה סמכו בזמנינו להתפלל ערבית מפלג המנחה אפילו שישנם מניינים רבים בערב.
Re: בענין ערבית מפלג
זה מחלוקת רבי יהודה וחכמים במשנה, והגמרא אומרת: דעביד כמר עביד, דעביד כמר עביד.
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: בענין ערבית מפלג
בשו"ע (סי' רלג) נפסק שזה רק בשעת הדחק (מכיון שאנו מתפללים מנחה עד השקיעה), ולכן תמה מי שתמה.
אצל אלו מבני אשכנז שנוהגים להתפלל כן בער"ש.
א. הם מקפידים להתפלל מנחה קודם הפלג, מה שהרבה יותר קל הלכתית כמבואר בפוסקים.
ב. לגבי ערב שבת מבואר בשו"ע (סי' רסז) שזה לכתחילה.
ג. עושים כן בעיקר בשבתות הקיץ שבהם השבת נכנסת מאוחר (ובחו"ל ביותר) מה שנדון כשעת הדחק.
יש מקומות בחו"ל בהם בקיץ הלילה מאוד מאוחר ושם הם מתפללים תמיד פלג, וזה ג"כ לכתחילה אם הם מתפללים תמיד מנחה לפני פלג.
אצל אלו מבני אשכנז שנוהגים להתפלל כן בער"ש.
א. הם מקפידים להתפלל מנחה קודם הפלג, מה שהרבה יותר קל הלכתית כמבואר בפוסקים.
ב. לגבי ערב שבת מבואר בשו"ע (סי' רסז) שזה לכתחילה.
ג. עושים כן בעיקר בשבתות הקיץ שבהם השבת נכנסת מאוחר (ובחו"ל ביותר) מה שנדון כשעת הדחק.
יש מקומות בחו"ל בהם בקיץ הלילה מאוד מאוחר ושם הם מתפללים תמיד פלג, וזה ג"כ לכתחילה אם הם מתפללים תמיד מנחה לפני פלג.
Re: בענין ערבית מפלג
אני עונה מה שאני מבין, לא כתוב כן
הרי הראשונים כולם נהגו כן למרות שודאי היו יכולים בהרבה מקרים להחמיר בזה, ומשמע שאין זה חמור כ"כ, למרות שמעיקר הסוגיא והשו"ע נראה שאינו ראוי.
הרי הראשונים כולם נהגו כן למרות שודאי היו יכולים בהרבה מקרים להחמיר בזה, ומשמע שאין זה חמור כ"כ, למרות שמעיקר הסוגיא והשו"ע נראה שאינו ראוי.
Re: בענין ערבית מפלג
כן הוא מנהג הספרדים דור אחר דור בבירור גמור, וכבר צוין כאן לעיל הבא"ח והאורל"צ ויש להוסיף כל הנסמן בהלכה ברורה סי' רלג.
והמעיין בדבריהם יראה שיש כאן טעם גדול למנהג, כיון שכך נהג רבנו הארי הקדוש, וכמש"כ בשלמי ציבור דף קו!
ולדבריו זה עדיף מהלילה שכולו דין וביום יש מעט רחמים וכו'
ומכאן יש ללמוד שני דברים. א. עוד ראיה כמה הספרדים נגררו אחרי רבנו האר"י הקדוש.
ב. מה שטוען הרב אופיר מלכה שאסור כיום להתפלל מוקדם כיון שיש מינינים בשפע וכו', זה לא מוכרח. ודו"ק.
והמעיין בדבריהם יראה שיש כאן טעם גדול למנהג, כיון שכך נהג רבנו הארי הקדוש, וכמש"כ בשלמי ציבור דף קו!
ולדבריו זה עדיף מהלילה שכולו דין וביום יש מעט רחמים וכו'
ומכאן יש ללמוד שני דברים. א. עוד ראיה כמה הספרדים נגררו אחרי רבנו האר"י הקדוש.
ב. מה שטוען הרב אופיר מלכה שאסור כיום להתפלל מוקדם כיון שיש מינינים בשפע וכו', זה לא מוכרח. ודו"ק.
Re: בענין ערבית מפלג
דעת התוספות בברכות כו: שטוב להתפלל ערבית מבעוד יום
ומנהג ישראל ותיק הוא, ובודאי בע"ש שיש בזה מעלה של תוספת שבת
ומנהג ישראל ותיק הוא, ובודאי בע"ש שיש בזה מעלה של תוספת שבת