אליקים כתב: ↑
אבן יקרה כתב: ↑
האיזור שבו התרכזו חסידי אלכסנדר, איזור לודז' ובנותיה, סבל הכי קשה והכי מוקדם בשואה, כך שכבר על התחלת השואה כמעט לא נותר משם זכר.
אי אפשר להשוות זאת ליהדות הונגריה, שהתחילה לסבול רק באביב תש"ד, ורבים חילצו את עצמם משם. גם בבעלזא כהיום יש יותר הונגרים מגליציאיים שורשיים. רק שתמיד היו בהונגריה חסידי בעלזא.
אכן מעוז אלכסנדר היה באזור לודז', ומעוז גור באזור וורשא. אבל כפי הידוע לי המצב היה להיפך, גטו וורשא חוסל לגמרי בשנת תש"ג עַד־בִּלְתִּ֥י הִשְׁאִֽיר־ל֖וֹ שָׂרִ֑יד, ואילו גטו לודז' הוחל בחיסולו רק בשנת תש"ד, וכבר לפני סגירתו ברחו מהעיר 25% מיהודיה (כך לפי
המכלול)
אבן יקרה כתב: ↑ש' אוקטובר 05, 2019 10:00 pm
זה באמת מפליא איך הבית ישראל הצליח, אבל המעלה שלו היתה שהוא עבד בעיקר על הצעירים, וכך הוא יכול היה גם על בנים של חסידי אלכסנדר, שישלחו את ילדיהם לישיבות שלו, וכך עשה עם כל חסידויות פולין, כולל בנים של חסידויות לובלין איזביצא וכיו"ב שהיו באיבה גדולה יותר בהרבה לגור, בהיותה ממשיכת קוצק.
אתה כותב מידיעה? הרי הפילוג של איז'ביצא מקוצק היה בשנת ת"ר! האיבה נשארה גם מאה שנים אח"כ ?????
מאידך האיבה של גור ואלכסנדר נמשכה כל ימיהן על אדמת אירופה.
(אגב, לפי
המכלול אפילו האדמו"ר הנוכחי מלובלין הוא חסיד גור..)
אני לא יודע מהמכלול, אני יודע מסיפורי ניצולי השואה. לגור היו הרבה יותר ניצולים תוך כדי השואה, מאשר לחסידויות אחרות שנכחדו כמעט לחלוטין. זה לא רק אלכסנדר, גם מכל חסידויות וורקא, אמשינוב, סטריקוב, לובלין, שמנו אלפים רבים, לא נותר מהם כמעט שריד ופליט. היחידים שכן שרדו, כולם לבסוף מצאו את עצמם בגור.
לגבי האיבה של איזביצא וקוצק, זה משהו הרבה יותר פנימי ועמוק מהאיבה של גור ואלכסנדר שהיתה בעיקרה פוליטית ושליטה על הקהילות. האדמו"ר שליט"א מגור, הוא האדמו"ר הראשון בשושלת שמזכיר את ספריו של רבי צדוק מלובלין, וזה עשה בזמנו מהפך שלם בגור, ועדיין דברי תורתם של אדמורי איזביצא ורבי לייבלה אייגר, שבעצמם פרשו מקוצק, לא מוזכרים כלל.
אכן, כל בניו ונכדיו של האדמו"ר הקודם מלובלין זצ"ל, נעשו חסידי גור, ואפילו אחד מהם מחותן של האדמו"ר שליט"א מגור, וזה באמת הרבה יותר מפליא מכך שחסידי אלכסנדר מצאו את עצמם בגור.