על מנהג וסגולה
על מנהג וסגולה
אתם מכירים את המנהגים שאתה לא מבין מהיכן הם צצו?...
כמו למשל, מה שהסבתות אוסרות על התינוק והילד לפתוח מטריה בבית..
או סתם לא לעבור מעליו..
כאן המקום לעסוק בכל סוגי המנהגים והסגולות אלה שיש להם מקור ואלה שאינם בכלל...
כמו למשל, מה שהסבתות אוסרות על התינוק והילד לפתוח מטריה בבית..
או סתם לא לעבור מעליו..
כאן המקום לעסוק בכל סוגי המנהגים והסגולות אלה שיש להם מקור ואלה שאינם בכלל...
Re: על מנהג וסגולה
זה עוד החלק הקטן. החלק הרציני הוא שאם עברו מעליו ואח"כ עברו חזרה לכיוון השני - אתיא העברה בתרייתא ומבטלא לקמייתא, וחזר לגובהו הראשון
Re: על מנהג וסגולה
יש מנהג בקהילות מסוימות שאחר שמתעטשים מושכים באוזן כדי לוודא שלא קרה מה שהיה קורה עד יעקב אבינו ע"ה שהיו מתים מהתעטשות.
השאלה היא למה דווקא באוזן?
השאלה היא למה דווקא באוזן?
Re: על מנהג וסגולה
במנהג זריקת סוכריות על חתן
בס' אסיפת גרשון (מערכת ח') הביא בשם הגר''מ היינימאן שבשעה שזורקים מיני מאכל וסוכריות על החתן יכוון החתן שאם נתחייב סקילה תעלה לו מה שזורקים עליו כאילו נסקל.
בס' אסיפת גרשון (מערכת ח') הביא בשם הגר''מ היינימאן שבשעה שזורקים מיני מאכל וסוכריות על החתן יכוון החתן שאם נתחייב סקילה תעלה לו מה שזורקים עליו כאילו נסקל.
Re: על מנהג וסגולה
ב"מגן אברהם" (או"ח ס' רע"ד) הביא מספר הכוונות: טוב לנשק ידי אמו בליל שבת. וכן כתב ב"באר היטב" (או"ח ס' רסב סק"ב) שֶיְנשֵק אדם יד אמו בליל שבת כשהיא מברכת אותו, וסוד העניין מבאר האר"י וה"ראשית חכמה" (פרק גידול בנים) שֶיְלמֵד אדם לבנו כשהוא קטן לנשק על יד אביו ואמו ורבו, ויד הגדולים והחסידים.
Re: על מנהג וסגולה
הגאון רבי משה סופר, ה"יד סופר", הקפיד שלא לאכול נגד חומש פתוח. ביאר בנו, הגאון רבי יוחנן סופר, האדמו"ר מערלוי, שאולי טעמו הוא מפני שנאמר "ויחזו את האלקים ויאכלו וישתו ..." וחשש לאכול נגד שמותיו של הקב"ה שבחומש... ("מנהגי רבותינו" מ"ו)
Re: על מנהג וסגולה
ישנם סגולות עם מקור, וישנם סגולות שהן להם שום מקור!
אבל אסור לנו לשכוח.....
שאסור לעשות את העיקר לטפל ואת הטפל לעיקר.
כי לפעמים אנו מזניחים את העיקר ונגשים רק לטפל, וכגון בתפילות וכדו' שמזניחים את דרך התפילה הפשוטה, וניגשים לסגולות. חבל!
אבל אסור לנו לשכוח.....
שאסור לעשות את העיקר לטפל ואת הטפל לעיקר.
כי לפעמים אנו מזניחים את העיקר ונגשים רק לטפל, וכגון בתפילות וכדו' שמזניחים את דרך התפילה הפשוטה, וניגשים לסגולות. חבל!
Re: על מנהג וסגולה
מי זה הגר"מ היינימאן?
אם אני זורק על עצמי סוכריות, זה גם טוב? או שמא דווקא בחתן שמוחלים לו על כל עוונותיו והסקילה חזיא לאיצטרופי?
Re: על מנהג וסגולה
@חזקי היקר, סלח לי אך פתח בכד וסיים באבטיח.
הזכרת בתחילת האשכול הנהגות שאין להן כל מקור, ואח"כ עברת להנהגות שיסודתן בהררי קודש.
הפרד ומשול!
הזכרת בתחילת האשכול הנהגות שאין להן כל מקור, ואח"כ עברת להנהגות שיסודתן בהררי קודש.
הפרד ומשול!
Re: על מנהג וסגולה
תלוי איך קוראים.
כתבתי בלשון הזו: כאן המקום לעסוק בכל סוגי המנהגים והסגולות אלה שיש להם מקור ואלה שאינם בכלל.
ובהודעה אחרת התיחסתי שוב גם למנהג שיש לו מקור: מטרת האשכול בין השאר גם לזרות את המוץ מהתבן.
כתבתי בלשון הזו: כאן המקום לעסוק בכל סוגי המנהגים והסגולות אלה שיש להם מקור ואלה שאינם בכלל.
ובהודעה אחרת התיחסתי שוב גם למנהג שיש לו מקור: מטרת האשכול בין השאר גם לזרות את המוץ מהתבן.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
-
- הודעות: 15
- הצטרף: ש' ינואר 26, 2019 11:17 pm
- עיסוק תורני: מחבר ספרים,חבר מערכת בכמה מכונים תורניים
Re: על מנהג וסגולה
שמעתי פעם על צדיק שנפטר לפני 10 שנים בבני ברק, שהייתה לו שריפה פעם בסעודת שבת שנר נפל על המפה והתחילה להידלק והוא אמר מה הבעיה נכסה את החלות, והאש מיד כבתה. והיה לו לזה מקור.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: על מנהג וסגולה
לפי"ז יש להזהר מלשמוח מול חומש, לצאת ידי דברי התרגום שתרגם "והוו חדי בקרבנהון כאילו אכלין ושתין"?
Re: על מנהג וסגולה
לדעתי זו אכן הסיבה. בפרט שבנו פירש מדיליה ולא שמע להדיא מאביו.אורח כתב: ↑ יותר מסתבר בגלל בעיות חמץ וכמו שנהגו כמה וכמה גדולים
-
- הודעות: 15
- הצטרף: ש' ינואר 26, 2019 11:17 pm
- עיסוק תורני: מחבר ספרים,חבר מערכת בכמה מכונים תורניים
Re: על מנהג וסגולה
חפש בגוגל את המילים 'הרב גוגל'.
אבל @עץ תמר, אם ראית את תשובתו למה שלא תפרט כאן לפחות חלק מהצדדים שלו?
אבל @עץ תמר, אם ראית את תשובתו למה שלא תפרט כאן לפחות חלק מהצדדים שלו?
-
- הודעות: 15
- הצטרף: ש' ינואר 26, 2019 11:17 pm
- עיסוק תורני: מחבר ספרים,חבר מערכת בכמה מכונים תורניים
Re: על מנהג וסגולה
הצדיק זה רבי זלמן לייב אסטולין*, ביררתי עכשיו יותר, והסיפור כנראה היה קצת שונה. הוא גילה את החלות או הרים אותם וכך האש כבתה, והסביר שהאש מתביישת מהחלות. אני עדיין בבירורים אצל המסתופפים בצילו לשמוע פרטים נוספים, אם יהיה לי חידושים בל"נ אעדכן.
* יהודי שלמד ולימד תורה במסירות נפש ברוסיה, והוגלה לסיביר. במשך תקופה לימד את רבי גרשון ורבי יעקב אדלשטיין, היה חסיד ליובאויטש. משיצא מרוסיה נפגש פעם עם אחד הגדולים (או רבי אהרן קוטלר או רבי משה פינשטיין) וכשדיבר עמו בלימוד וראה שבקי בכל התורה כולה, יצא מגדרו מרוב התפעלות איך שברוסיה צמח זה גאון גדול.
בסוף ימיו התגורר ברחוב דונולו בבני ברק והלך על קביים. חסידים היו מסתופפים בצילו לשמוע ממנו סיפורים, אמרות ופנינים, שהיו מלאים בניחוח יהודי אמיתי מפעם, אמונה טהורה וזכה.
לקרוא עוד עליו
http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7% ... 7%99%D7%9F
Re: על מנהג וסגולה
סיפור על כוחה של סגולה מול מעלת דף גמרא..
מעשה במרן רבי חיים קניבסקי שליט״א, שנולד אצלו נין. התקשר עם חותנו הגדול, רבי יוסף שלום אלישיב זצ״ל, היושב בירושלים, וכיבדו בסנדקאות.
שאלו חותנו הגדול: ומה יהיה עם ה״בלאט גמרא״?
השיבו רבי חיים: איתא ב״לקט יושר״ (הלכות מילה), בשם רבו ה״תרומת הדשן״ - ״שהעולם אומרים, מי שהוא בעל ברית לבן נינו, אינו רואה פני גיהנם. לכן נוהגים, לכבד לזקנו בסנדקאות״. (בספרו ״שמעה תפילתי״ עמוד שכ״א, מביא הגר״ח מקור לזה). הרי, שבכיבוד זה, יזכה להיכנס לגן עדן, ומובטח לו שהוא בן עולם הבא.
לא הגיב הרב אלישיב זצ״ל, מאומה.
ביום הברית אחר התפילה, הרב אלישיב איננו. יש לחכות, פוקד רבי חיים... רבע שעה... חצי שעה... ועדיין לא בא. מתקשר רבי חיים לחותנו, ושואלו: מה קרה? הלא כיבדנוהו בסנדקאות...
ענה לו חותנו הגדול: ומה יהיה עם ה״בלאט גמרא״?
משיב רבי חיים: הרי יש כאן ״סגולה״...!
הפטיר הרב אלישיב, את השיחה: אכן, יכולני להיכנס לגן עדן עם ״סגולה״, אבל, מוטב לי להיכנס לגן עדן עם ״בלאט גמרא״...!
מעשה במרן רבי חיים קניבסקי שליט״א, שנולד אצלו נין. התקשר עם חותנו הגדול, רבי יוסף שלום אלישיב זצ״ל, היושב בירושלים, וכיבדו בסנדקאות.
שאלו חותנו הגדול: ומה יהיה עם ה״בלאט גמרא״?
השיבו רבי חיים: איתא ב״לקט יושר״ (הלכות מילה), בשם רבו ה״תרומת הדשן״ - ״שהעולם אומרים, מי שהוא בעל ברית לבן נינו, אינו רואה פני גיהנם. לכן נוהגים, לכבד לזקנו בסנדקאות״. (בספרו ״שמעה תפילתי״ עמוד שכ״א, מביא הגר״ח מקור לזה). הרי, שבכיבוד זה, יזכה להיכנס לגן עדן, ומובטח לו שהוא בן עולם הבא.
לא הגיב הרב אלישיב זצ״ל, מאומה.
ביום הברית אחר התפילה, הרב אלישיב איננו. יש לחכות, פוקד רבי חיים... רבע שעה... חצי שעה... ועדיין לא בא. מתקשר רבי חיים לחותנו, ושואלו: מה קרה? הלא כיבדנוהו בסנדקאות...
ענה לו חותנו הגדול: ומה יהיה עם ה״בלאט גמרא״?
משיב רבי חיים: הרי יש כאן ״סגולה״...!
הפטיר הרב אלישיב, את השיחה: אכן, יכולני להיכנס לגן עדן עם ״סגולה״, אבל, מוטב לי להיכנס לגן עדן עם ״בלאט גמרא״...!
Re: על מנהג וסגולה
ואולי גם על דברים שהם ספק הלכה ספק קבלה. למשל הרבה הנהגות הלכתיות שנכנסו מכתבי האריז"ל לעולם ההלכה ע"י המג"א. ושמעתי שהגר"ש פישר שליט"א (לרפו"ש בתושח"י) נמנע מלקיימם, ואפילו אינו אומר בשמו"ע בש"ק 'בו' 'בה' 'בם'.עוסק בתורה כתב: ↑ ראוי לעסוק כאן גם בדברים שהם ספק מנהג ספק סגולה...
Re: על מנהג וסגולה
הוא מתנגד לזוהר או כתבי האר"י?מתודה כתב: ↑ואולי גם על דברים שהם ספק הלכה ספק קבלה. למשל הרבה הנהגות הלכתיות שנכנסו מכתבי האריז"ל לעולם ההלכה ע"י המג"א. ושמעתי שהגר"ש פישר שליט"א (לרפו"ש בתושח"י) נמנע מלקיימם, ואפילו אינו אומר בשמו"ע בש"ק 'בו' 'בה' 'בם'.עוסק בתורה כתב: ↑ ראוי לעסוק כאן גם בדברים שהם ספק מנהג ספק סגולה...
Re: על מנהג וסגולה
ח"ו!
הוא בסה"כ נמנע מלקיים בפועל את ההנהגות האלו כי לדעתו צריך לנהוג למעשה כפי שעולה עפ"י ההלכה ולא עפ"י הקבלה. הא ותו לא.
(ולמשל ב'בו בה בם', הרי ההנהגה עפ"י הקבלה סותרת את היוצא עפ"י הנגלה, שברור שעפ"י הפשט צריך לומר בכל התפילות 'בה')
הוא בסה"כ נמנע מלקיים בפועל את ההנהגות האלו כי לדעתו צריך לנהוג למעשה כפי שעולה עפ"י ההלכה ולא עפ"י הקבלה. הא ותו לא.
(ולמשל ב'בו בה בם', הרי ההנהגה עפ"י הקבלה סותרת את היוצא עפ"י הנגלה, שברור שעפ"י הפשט צריך לומר בכל התפילות 'בה')
-
- הודעות: 12
- הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 8:57 pm
Re: על מנהג וסגולה
מישהו מכיר תשו' הרשב"א 'יקר לנו מה שהזקנות אומרות כדבר של תורה' ? [משהו כזה]
בכלל נכון להתייחס בכבוד לדורות הקודמים, כנלענ"ד
בכלל נכון להתייחס בכבוד לדורות הקודמים, כנלענ"ד
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: על מנהג וסגולה
ח"א סי' ט: "...וככה יקרה לנו מן הדין בכל דבר שיש קבלה ביד הזקנים והזקנות מעמנו..."יהודי פשוט כתב: ↑ מישהו מכיר תשו' הרשב"א 'יקר לנו מה שהזקנות אומרות כדבר של תורה' ? [משהו כזה]
בכלל נכון להתייחס בכבוד לדורות הקודמים, כנלענ"ד
אבל זה לא קשור לאשכול הזה, כי הדוגמא שהרשב"א מביא היא אמונת תחיית המתים, ועל זה הוא כותב שככה יקרה לנו וכו', וממשיך "ולמה נסתור קבלתם ואין קבלה פושטת ביד עמנו רק שקבלו אותה דור אחר דור עד משה רבינו ע"ה או עד הנביאים". כלומר, הוא מדבר על עיקרי הדת שהם ודאי לא יתפשטו ביד הזקנים והזקנות אלא אם נמסרו ממרע"ה או הנביאים. ובהנחה שכולנו מסכימים שהמסורות שלא לפתוח מטריה בתוך הבית או לא לעבור מעל התינוק (הדוגמאות שבפתיחת האשכול) אינן כה עיקריות עד שנסיק שמקורן ממרע"ה או מהנביאים, אז הם לא קשורים לדברי הרשב"א.
Re: על מנהג וסגולה
יש משמעות לזה בספר אורחות צדיקים שער התשובה. שם מביא על אחד מהתיקונים (אני לא זוכר לאיזה חטא) שישכב בפתח בית הכנסת ויעברו עליו העוברים ושבים ומזהיר שם שלא ידרכו עליו.
משמע שזה דבר שלא ראוי לעשות לשאר בני אדם. ואם גם דורכים זה חמור יותר.
ואולי באמת אסרו לעבור מעל תינוק שמא ידרכו עליו בטעות והיא סכנה.
Re: על מנהג וסגולה
@יהודה לכאורה הענין הזה לא לעבור על תינוק לא קשור לתיקון של האורחו"צ, כי הענין הזה קיים גם אם זה שעוברים מתחתיו מסכים לזה.
סליחה על הבורות, מה המקור?
סליחה על הבורות, מה המקור?