בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע
בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע
נסתפקתי באדם שהוא בעל מום קבוע כגון עוורון או נכות לא עלינו ולא עליכם. האם אדם שבא לבקרו מקיים מצוות ביקור חולים למרות שהוא מרגיש טוב, אלא שיש לו רק מום כגון עוורון, צליעה נכות וכדומה, ויתכן שיהיה תועלת בביקור שיוכל לעזור לו לעשות את צרכיו ביתר קלות.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע
היוצא מדבריו הוא שגם אם האדם נמצא במצב שהוא נזקק לאחרים, אין בזה משום מצות ביקור חולים אלא משום גמילות חסד כללית. וביקור חולים הוא רק כשהאדם נמצא עדיין באמצעו של 'תהליך' רפואי.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע
מדברי הגריש"א נראה שהנקודה היא בנפילה למשכב. ולאו דווקא ב'תהליך רפואי' (אלא אם כן לזה התכוונת)
Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע
מדברי הרמ"א (יו"ד סי' שלה ס"ד) נראה, שעיקר מצות ביקור חולים הוא כדי שיבקש עליו רחמים, ולפ"ז יש מקום לומר שכל חולי או נכות וכדו' ששייך להתרפאות מזה [בדרך הטבע!?], יש בזה מצות ביקור חולים.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע
אין ראיה, שהרי המצוה היא דווקא על 'חולה' (ולא בזקוקים לרחמים על ישועות אחרות), ומדברי הגריש"א למדנו שחולה הוא רק מי שנפל למשכב. ורק על חולה שכזה חלה מצות ביקור חולים שאכן ענינה הוא כדי שיבקש עליו רחמים (כמבואר בנדרים מ. א"ר שישא בריה דרב אידי), ומי שאינו בכלל הגדרה זו אף אם צריך לרחמים לכאורה לא גרע ממי שצריך לרחמים על פרנסה וכיו"ב אבל עדיין אין בו מצות ביקור חולים.
Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע
עברתי שוב על המקור ואתה אכן צודק.עוסק בתורה כתב: ↑מדברי הגריש"א נראה שהנקודה היא בנפילה למשכב. ולאו דווקא ב'תהליך רפואי' (אלא אם כן לזה התכוונת)
אך א"כ מדוע חולה שנקטעו רגליו ומרותק למיטתו אינו בגדר "נפל למשכב" לענין ביקור חולים?
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע
אה"נ, ראה בצילום שהבאתי בהודעה 2 שכותב בשורה האחרונה שחולה באבר אחד שעי"ז נפל למשכב הוא לכו"ע בגדר חולה לענין ביקור חולים.