בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
ריחמא
הודעות: 13
הצטרף: ב' מאי 06, 2019 6:31 pm

בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

#1 שליחה על ידי ריחמא » ג' מאי 07, 2019 2:26 pm

נסתפקתי באדם שהוא בעל מום קבוע כגון עוורון או נכות לא עלינו ולא עליכם. האם אדם שבא לבקרו מקיים מצוות ביקור חולים למרות שהוא מרגיש טוב, אלא שיש לו רק מום כגון עוורון, צליעה נכות וכדומה, ויתכן שיהיה תועלת בביקור שיוכל לעזור לו לעשות את צרכיו ביתר קלות.

עוסק בתורה
הודעות: 361
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

#2 שליחה על ידי עוסק בתורה » ג' מאי 07, 2019 2:42 pm

ראה כאן http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr= (ובסוף העמוד שלפני כן)

ציטוט משם:

‏‏לכידה.PNG
‏‏לכידה.PNG (16.18 KiB) נצפה 728 פעמים

מי זה
הודעות: 26
הצטרף: ד' ינואר 30, 2019 6:08 pm

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

#3 שליחה על ידי מי זה » ג' מאי 07, 2019 5:27 pm

היוצא מדבריו הוא שגם אם האדם נמצא במצב שהוא נזקק לאחרים, אין בזה משום מצות ביקור חולים אלא משום גמילות חסד כללית. וביקור חולים הוא רק כשהאדם נמצא עדיין באמצעו של 'תהליך' רפואי.

עוסק בתורה
הודעות: 361
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

#4 שליחה על ידי עוסק בתורה » ג' מאי 07, 2019 8:26 pm

מי זה כתב: היוצא מדבריו הוא שגם אם האדם נמצא במצב שהוא נזקק לאחרים, אין בזה משום מצות ביקור חולים אלא משום גמילות חסד כללית. וביקור חולים הוא רק כשהאדם נמצא עדיין באמצעו של 'תהליך' רפואי.
מדברי הגריש"א נראה שהנקודה היא בנפילה למשכב. ולאו דווקא ב'תהליך רפואי' (אלא אם כן לזה התכוונת)

חכם
הודעות: 28
הצטרף: א' ינואר 27, 2019 8:53 pm

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

#5 שליחה על ידי חכם » ד' מאי 08, 2019 12:55 am

מדברי הרמ"א (יו"ד סי' שלה ס"ד) נראה, שעיקר מצות ביקור חולים הוא כדי שיבקש עליו רחמים, ולפ"ז יש מקום לומר שכל חולי או נכות וכדו' ששייך להתרפאות מזה [בדרך הטבע!?], יש בזה מצות ביקור חולים.

עוסק בתורה
הודעות: 361
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

#6 שליחה על ידי עוסק בתורה » ד' מאי 08, 2019 1:06 am

חכם כתב: מדברי הרמ"א (יו"ד סי' שלה ס"ד) נראה, שעיקר מצות ביקור חולים הוא כדי שיבקש עליו רחמים, ולפ"ז יש מקום לומר שכל חולי או נכות וכדו' ששייך להתרפאות מזה [בדרך הטבע!?], יש בזה מצות ביקור חולים.
אין ראיה, שהרי המצוה היא דווקא על 'חולה' (ולא בזקוקים לרחמים על ישועות אחרות), ומדברי הגריש"א למדנו שחולה הוא רק מי שנפל למשכב. ורק על חולה שכזה חלה מצות ביקור חולים שאכן ענינה הוא כדי שיבקש עליו רחמים (כמבואר בנדרים מ. א"ר שישא בריה דרב אידי), ומי שאינו בכלל הגדרה זו אף אם צריך לרחמים לכאורה לא גרע ממי שצריך לרחמים על פרנסה וכיו"ב אבל עדיין אין בו מצות ביקור חולים.

מי זה
הודעות: 26
הצטרף: ד' ינואר 30, 2019 6:08 pm

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

#7 שליחה על ידי מי זה » ב' מאי 13, 2019 6:34 pm

עוסק בתורה כתב:
מי זה כתב: היוצא מדבריו הוא שגם אם האדם נמצא במצב שהוא נזקק לאחרים, אין בזה משום מצות ביקור חולים אלא משום גמילות חסד כללית. וביקור חולים הוא רק כשהאדם נמצא עדיין באמצעו של 'תהליך' רפואי.
מדברי הגריש"א נראה שהנקודה היא בנפילה למשכב. ולאו דווקא ב'תהליך רפואי' (אלא אם כן לזה התכוונת)
עברתי שוב על המקור ואתה אכן צודק.
אך א"כ מדוע חולה שנקטעו רגליו ומרותק למיטתו אינו בגדר "נפל למשכב" לענין ביקור חולים?

עוסק בתורה
הודעות: 361
הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

#8 שליחה על ידי עוסק בתורה » ב' מאי 13, 2019 8:12 pm

אה"נ, ראה בצילום שהבאתי בהודעה 2 שכותב בשורה האחרונה שחולה באבר אחד שעי"ז נפל למשכב הוא לכו"ע בגדר חולה לענין ביקור חולים.

שלח תגובה