פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
וּמֹשֶׁ֣ה לֹֽא־יָדַ֗ע כִּ֥י קָרַ֛ן ע֥וֹר פָּנָ֖יו בְּדַבְּר֥וֹ אִתּֽוֹ (לד, כט)
ופירש רש"י: כי קרן - לשון קרנים, שהאור מבהיק ובולט כמין קרן.
והרשב"ם כתב וז"ל: כי קרן - לשון הוד, והמדמהו לקרני ראם קרניו אינו אלא שטות, כי שתי החלוקות הם ברוב תיבות שבתורה וגם מנחם כן פירש.
האם כוונת הרשב"ם באומרו "והמדמהו" לרש"י?
מיהו עי' בדעת זקנים שפירש שבבוקר נדמתה הבהקת אורו של משה כקרניים, ואולי כוונת הרשב"ם לפירוש זה.
ופירש רש"י: כי קרן - לשון קרנים, שהאור מבהיק ובולט כמין קרן.
והרשב"ם כתב וז"ל: כי קרן - לשון הוד, והמדמהו לקרני ראם קרניו אינו אלא שטות, כי שתי החלוקות הם ברוב תיבות שבתורה וגם מנחם כן פירש.
האם כוונת הרשב"ם באומרו "והמדמהו" לרש"י?
מיהו עי' בדעת זקנים שפירש שבבוקר נדמתה הבהקת אורו של משה כקרניים, ואולי כוונת הרשב"ם לפירוש זה.
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
ודאי לא לרש"י המדבר על קרן אור. אלא למי שדמהו לקרן כפשוטו. וכפי שתקרא במאמר היפה מבית ערכים על מה שתורגם באחת התרגומים הנכריים.
סליחה, מיכאל אנג'לו!
בכנסיה שברומא ניצב פסלו של משה, מעשה ידי האמן המפורסם מיכאל אנג'לו. דמותו המתנשאת של אדון הנביאים, כפי שדמיין אותה האמן האיטלקי, מעוטרת בראשה בשתי קרניים הדומות לקרני שור. האמן מתקופת הרנסאנס, תרגם את הכתוב בפרשתנו על קרינת פניו של משה, לפי הבנתו, כצמיחת קרניים…
למעשה, טעות בידו. טעות חמורה.
למען האמת ההיסטורית, יש לציין, שאין קולר האשמה תלוי בו. הוא, קרא את דברי התנ"ך שתורגמו לשפה הלטינית על ידי הירונימוס בתרגום הוולגטה, ומשה בפסלו יצא כפי שיצא. אולם זוהי שטות שאין למעלה הימנה.
הקורא את הפסוקים המתארים את קרינת עור פניו של משה, חש בחגיגיות שבדיווח. פרשני המקרא עמדו על השגב וההוד שבפסקה זו. אולם אם צומחים לאדם קרני שור, מה מקום יש לחגיגיות? מעבר לכך, מדוע יש לדווח בהרחבה את אשר ראוי להסתירו מחמת הבושה?
הבה נקרא את הפסוקים עצמם:
"ויהי ברדת משה מהר סיני, ושני לוחות העדות ביד משה ברדתו מן ההר. ומשה לא ידע כי קרן עור פניו… וירא אהרן וכל בני ישראל את משה, והנה קרן עור פניו וייראו מגשת אליו. ויקרא אליהם משה וישובו אליו… ויצוום את כל אשר דבר ה' אתו בהר סיני. ויכל משה… ויתן על פניו מסווה" (שמות לד, כ"ט-ל"ג).
מה מהותה של קרינה זו? מדובר בקרינה רוחנית בעלת עוצמה רבה, עד היותה ניכרת היטב על פניו הגשמיות של האדם הראוי לכך. קרינה רוחנית זו נובעת מן המפגש בין אדם ילוד אשה, לבין האין סוף האלוקי. השתקפות מה של קרינה זו, אנו יכולים לחוש, כאשר אנו מתבוננים בפניו של אדם אצילי ורוחני במיוחד, בבחינת: "חכמת אדם תאיר פניו".
מי שהכיר גדולי תורה, הלא הם האישים שהשקיעו עמל חיים כדי לרסן עצמם, וכדי להגיע לשליטה מוחלטת על מעשיהם ועל מחשבותיהם, מי שעמד אי פעם במחיצתו של ענק רוח מסוג זה – טעם משהו מההוד הזה. הוא חש בקרינה שמקרינה האישיות ההיא. קרינה זו היא אחת מתעלומות נשמתו של האדם, ומקורה באין סוף האלוקי.
באותם ארבעים יום בהם שהה משה על ההר, הוא זכה לתורה על כל מעמקיה וסודותיה. אישיותו טוהרה כליל מכוח אותה תורה אלוקית, שדבק בה בכל מאודו. סגולתה הרוחנית של נשמתו פרצה את גבולות גופו, והארתה הפנימית העזה ניכרה היטב על פניו. אלו הם "קרני ההוד" או "זוהר השכל", אשר עם ישראל חש בהם בעת רדת משה מן ההר.
הבה נצעד צעד נוסף. מהו אותו המסווה ששם משה על פניו?
המסווה הוא המחיצה שכפה משה על עצמו. מחיצה בין האלוקי והאנושי שבנפשו, בכדי שיוכל להתקרב אל בני ישראל ולשוחח עמם. אותן שעות שבהן "שם את המסווה" על פניו, היו השעות בהן הפריד את עצמו מהדבקות המוחלטת של מחשבותיו באלוקים ובתורתו. וכך שוב נוצר קשר בינו לבין העם. מסווה זה היה על פניו, רק כשעסק בענייני החולין של עצמו ושל העם, אך לא כשלימדם תורה או כאשר זכה לשפע נבואי.
סליחה, מיכאל אנג'לו!
בכנסיה שברומא ניצב פסלו של משה, מעשה ידי האמן המפורסם מיכאל אנג'לו. דמותו המתנשאת של אדון הנביאים, כפי שדמיין אותה האמן האיטלקי, מעוטרת בראשה בשתי קרניים הדומות לקרני שור. האמן מתקופת הרנסאנס, תרגם את הכתוב בפרשתנו על קרינת פניו של משה, לפי הבנתו, כצמיחת קרניים…
למעשה, טעות בידו. טעות חמורה.
למען האמת ההיסטורית, יש לציין, שאין קולר האשמה תלוי בו. הוא, קרא את דברי התנ"ך שתורגמו לשפה הלטינית על ידי הירונימוס בתרגום הוולגטה, ומשה בפסלו יצא כפי שיצא. אולם זוהי שטות שאין למעלה הימנה.
הקורא את הפסוקים המתארים את קרינת עור פניו של משה, חש בחגיגיות שבדיווח. פרשני המקרא עמדו על השגב וההוד שבפסקה זו. אולם אם צומחים לאדם קרני שור, מה מקום יש לחגיגיות? מעבר לכך, מדוע יש לדווח בהרחבה את אשר ראוי להסתירו מחמת הבושה?
הבה נקרא את הפסוקים עצמם:
"ויהי ברדת משה מהר סיני, ושני לוחות העדות ביד משה ברדתו מן ההר. ומשה לא ידע כי קרן עור פניו… וירא אהרן וכל בני ישראל את משה, והנה קרן עור פניו וייראו מגשת אליו. ויקרא אליהם משה וישובו אליו… ויצוום את כל אשר דבר ה' אתו בהר סיני. ויכל משה… ויתן על פניו מסווה" (שמות לד, כ"ט-ל"ג).
מה מהותה של קרינה זו? מדובר בקרינה רוחנית בעלת עוצמה רבה, עד היותה ניכרת היטב על פניו הגשמיות של האדם הראוי לכך. קרינה רוחנית זו נובעת מן המפגש בין אדם ילוד אשה, לבין האין סוף האלוקי. השתקפות מה של קרינה זו, אנו יכולים לחוש, כאשר אנו מתבוננים בפניו של אדם אצילי ורוחני במיוחד, בבחינת: "חכמת אדם תאיר פניו".
מי שהכיר גדולי תורה, הלא הם האישים שהשקיעו עמל חיים כדי לרסן עצמם, וכדי להגיע לשליטה מוחלטת על מעשיהם ועל מחשבותיהם, מי שעמד אי פעם במחיצתו של ענק רוח מסוג זה – טעם משהו מההוד הזה. הוא חש בקרינה שמקרינה האישיות ההיא. קרינה זו היא אחת מתעלומות נשמתו של האדם, ומקורה באין סוף האלוקי.
באותם ארבעים יום בהם שהה משה על ההר, הוא זכה לתורה על כל מעמקיה וסודותיה. אישיותו טוהרה כליל מכוח אותה תורה אלוקית, שדבק בה בכל מאודו. סגולתה הרוחנית של נשמתו פרצה את גבולות גופו, והארתה הפנימית העזה ניכרה היטב על פניו. אלו הם "קרני ההוד" או "זוהר השכל", אשר עם ישראל חש בהם בעת רדת משה מן ההר.
הבה נצעד צעד נוסף. מהו אותו המסווה ששם משה על פניו?
המסווה הוא המחיצה שכפה משה על עצמו. מחיצה בין האלוקי והאנושי שבנפשו, בכדי שיוכל להתקרב אל בני ישראל ולשוחח עמם. אותן שעות שבהן "שם את המסווה" על פניו, היו השעות בהן הפריד את עצמו מהדבקות המוחלטת של מחשבותיו באלוקים ובתורתו. וכך שוב נוצר קשר בינו לבין העם. מסווה זה היה על פניו, רק כשעסק בענייני החולין של עצמו ושל העם, אך לא כשלימדם תורה או כאשר זכה לשפע נבואי.
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
ראו כאן https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... %99#p34654 ובהמשך אותו אשכול.
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
מדוע לסבור כך, במאמרים שהובאו שם הוכח ברמה די סבירה, שגם מקורות יהודיים קדומים ביארו (בדרך דרש כמובן) את קרני ההוד כקרני שור.
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
אם זה בדרך דרש אז על מה הקצף הגדול של הרשב"ם. ולא מסתבר שכאן מצא מקום לגבות את חובו מבעלי הדרש בכלל...
-
- הודעות: 8
- הצטרף: ה' פברואר 21, 2019 2:22 pm
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
ספר אור החיים דפוס ראשון (בטעות נכתב אורחות חיים) הדמות בצד שמאל היא כביכול תמונה של משה רבינו עם לוחות הברית וקרניים ומכאן גם המקור לטעות שבה כמעט בכל ביה"כ הלוחות עגולות (המקור לציור זה הוא האומן מייקל אנג'לו שפיסל כך את דמותו
- קבצים מצורפים
-
- OrHhiim.png (520.47 KiB) נצפה 2388 פעמים
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
בנקודה אחת הוא קלע. שניהם היו אותו גובה.באמונתו יחיה כתב: ↑ ספר אור החיים דפוס ראשון (בטעות נכתב אורחות חיים) הדמות בצד שמאל היא כביכול תמונה של משה רבינו עם לוחות הברית וקרניים ומכאן גם המקור לטעות שבה כמעט בכל ביה"כ הלוחות עגולות (המקור לציור זה הוא האומן מייקל אנג'לו שפיסל כך את דמותו
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
מי אותו גובה?חזקי כתב: ↑בנקודה אחת הוא קלע. שניהם היו אותו גובה.באמונתו יחיה כתב: ↑ ספר אור החיים דפוס ראשון (בטעות נכתב אורחות חיים) הדמות בצד שמאל היא כביכול תמונה של משה רבינו עם לוחות הברית וקרניים ומכאן גם המקור לטעות שבה כמעט בכל ביה"כ הלוחות עגולות (המקור לציור זה הוא האומן מייקל אנג'לו שפיסל כך את דמותו
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
הרשו לי לחלוק על כל האשכול לעיל, נראה שהרשב"ם בא לאפוקי מפירושו המזעזע של חוי (חיוי) הכלבי הפושע (המוזכר באב"ע) שע"פ דבריו מתפרש שפני משה ייבשו כקרן.
(וכן ראיתי שלמדו בדבריו בביאור אב"ע דעוז והדר.)
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
או שלא קראת את הרשב"ם או שקראת בשטחיות רבה
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
תודה על מחמאותיך, פרט נא יקירי במה שגיתי.
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
אין מה לפרט הדברים נכתבו במפורש ברשב"ם על מה טענותו אין שם איזכור ליבשו פניו כקרן
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
משה ואהרן. בתמונה שהביא @באמונתו יחיהעמוס חדד כתב: ↑מי אותו גובה?חזקי כתב: ↑בנקודה אחת הוא קלע. שניהם היו אותו גובה.באמונתו יחיה כתב: ↑ ספר אור החיים דפוס ראשון (בטעות נכתב אורחות חיים) הדמות בצד שמאל היא כביכול תמונה של משה רבינו עם לוחות הברית וקרניים ומכאן גם המקור לטעות שבה כמעט בכל ביה"כ הלוחות עגולות (המקור לציור זה הוא האומן מייקל אנג'לו שפיסל כך את דמותו
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
אם אין לך מה לפרט גם אני לא אפרט מדוע יתכן ואני צודק ולא כת"ר...אורח כתב: ↑ אין מה לפרט הדברים נכתבו במפורש ברשב"ם על מה טענותו אין שם איזכור ליבשו פניו כקרן
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
א. מי זה החוי הזה המוזכר בראב"ע?
ב. האם הוא חי בזמנו / קודם זמנו של הרשב"ם?
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
א. חיוי הבלכי - כופר שכתב ספר ובו 200 טענות נגד אמונת ה' התורה והיהדות. עד הרס"ג הספר היה נלמד אצל כולם, הרס"ג יצא נגדו בתקיפות כתב את פירושו לתורה ואמונות ודעות (ואף הקראים דאז יצאו נגדו) האב"ע עשה לו שינוי השם מ'בלכי' ל'כלבי' על שם כלביותו ומקללו בג' מקומות בחומש שמות א. בפרשתן גבי הקרן, ב. בשלח בקריעת ים סוף, ג. בשלח בנס המן.מתודה כתב: ↑א. מי זה החוי הזה המוזכר בראב"ע?
ב. האם הוא חי בזמנו / קודם זמנו של הרשב"ם?
בתור קורא ותיק במכלול המשך לקרוא שם
ב. מבואר לעיל שחי הרבה לפניו באזור הגאונים.
Re: פרשת כי תשא - כי קרן עור פניו
קצת על ההוכחות ששם: הביאו מב' פיוטים שמוזכר שמשה מנגח את המלאכים בקרניו, הרי זו חוסר הבנה פשוטה בפיוטים, שהרי ודאי ש"קרני" הוד הם לשון מושאלת מקרני בהמות וחיות, ולכן השתמש הפייטן בכינוי כזה. לא מבין איך מישהו מביא מזה הוכחה לפרשנות של קרני משה כקרניים רגילות. כל ההמשך על מלחמה "פיזית" בין משה רבנו למלאכים איננו מוכיח כלום כמובן.