פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
ידוע מהאלישך וכן מהגר"א, עה"פ 'ושכנתי בתוכם' בתוך כל אחד ואחד, אך זה רק בדרך רמז.
עכשיו ראיתי בספר החדש דרכי שמואל, משיחות רבי שמואל בליל שבת, שהוא מביא לזה פסוק מפורש בפרשת תצוה, "ושכנתי בתוך בני ישראל והייתי להם לאלוקים, וידעו כי אני ה' אלוקיהם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לשכני בתוכם וכו' ", ומבואר שעיקר המשכן הוא להשרות שכינתו בתוך כל אחד ואחד מישראל. ע"כ דבריו.
עכשיו ראיתי בספר החדש דרכי שמואל, משיחות רבי שמואל בליל שבת, שהוא מביא לזה פסוק מפורש בפרשת תצוה, "ושכנתי בתוך בני ישראל והייתי להם לאלוקים, וידעו כי אני ה' אלוקיהם אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים לשכני בתוכם וכו' ", ומבואר שעיקר המשכן הוא להשרות שכינתו בתוך כל אחד ואחד מישראל. ע"כ דבריו.
נערך לאחרונה על ידי כּוֹתָר ב ו' פברואר 15, 2019 1:24 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
בפשטות 'ושכנתי בתוכם' מדובר על המשכן שהוא נמצא בתוך מחנה ישראל.
אבל כאן כתוב מפורש "בתוך בני ישראל"
אבל כאן כתוב מפורש "בתוך בני ישראל"
-
- הודעות: 48
- הצטרף: ב' פברואר 11, 2019 12:47 am
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
המשכן הוא לא בתוך בני ישראל?
מה זה בתוכם בתוך הקישקעס???
בתוך בני ישראל לא מוסיף כלום על בתוכם,
כי שני המילים לא מורות על בתוכם היינו בתוך הגוף של כל אחד ואחד, השכינה אינה חפץ שאפשר להתפיסו בתוך איזה דבר, ובוודאי הוא עניין של הנהגה עם הדבר ולא המצאות בתוך הדבר.
מה זה בתוכם בתוך הקישקעס???
בתוך בני ישראל לא מוסיף כלום על בתוכם,
כי שני המילים לא מורות על בתוכם היינו בתוך הגוף של כל אחד ואחד, השכינה אינה חפץ שאפשר להתפיסו בתוך איזה דבר, ובוודאי הוא עניין של הנהגה עם הדבר ולא המצאות בתוך הדבר.
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
זה באמת הרמז מדוע נקט לשון רבים, אבל הפשט הוא: שבני ישראל יש להם משכן ובתוכו יהא השראת השכינה.
-
- הודעות: 48
- הצטרף: ב' פברואר 11, 2019 12:47 am
-
- הודעות: 48
- הצטרף: ב' פברואר 11, 2019 12:47 am
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
הנסיון לייחס לגאון זיע"א ולאלשיך הק' דברים שכאלו הם הם הזילזול בדבריהם.
כמובן לא מתוך רצון לזלזל אלא מתוך שדבריהם זולים בעיני הקוראם כספר קומיקס או שוטנשטיין בלא עומק ועיון די הצורך.
כמובן לא מתוך רצון לזלזל אלא מתוך שדבריהם זולים בעיני הקוראם כספר קומיקס או שוטנשטיין בלא עומק ועיון די הצורך.
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
המקור בהדיא בביאור הגר"א ריש שיר השירים.
המקור באשליך בפרשה!
כך שכל הוויכוח מיותר.
ריזל,
מה שהבאתי מדרכי שמואל, נא להעלות הדברים. לפעמים אלו דברים שנאמרים באמירה בעלמא תוך כדי דיבור, והמבין הבין בסגנון אחר, כי לפי פשוטו של מקרא (תרתי משמע) אין כ"כ הכרע.
תבאנה אותיות ותדברנה.
מעולם תמהתי שאין לזה כל מקור בדברי חז"ל, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. נמצא כך גם בשל"ה ועוד.
המקור באשליך בפרשה!
כך שכל הוויכוח מיותר.
ריזל,
מה שהבאתי מדרכי שמואל, נא להעלות הדברים. לפעמים אלו דברים שנאמרים באמירה בעלמא תוך כדי דיבור, והמבין הבין בסגנון אחר, כי לפי פשוטו של מקרא (תרתי משמע) אין כ"כ הכרע.
תבאנה אותיות ותדברנה.
מעולם תמהתי שאין לזה כל מקור בדברי חז"ל, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. נמצא כך גם בשל"ה ועוד.
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
מה אתה רוצה מריזל. זה פסוק מפורש טפי מושכנתי בתוכם!איש ספר כתב: ↑ המקור בהדיא בביאור הגר"א ריש שיר השירים.
המקור באשליך בפרשה!
כך שכל הוויכוח מיותר.
ריזל,
מה שהבאתי מדרכי שמואל, נא להעלות הדברים. לפעמים אלו דברים שנאמרים באמירה בעלמא תוך כדי דיבור, והמבין הבין בסגנון אחר, כי לפי פשוטו של מקרא (תרתי משמע) אין כ"כ הכרע.
תבאנה אותיות ותדברנה.
מעולם תמהתי שאין לזה כל מקור בדברי חז"ל, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם. נמצא כך גם בשל"ה ועוד.
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
ובכלל, בחיפוש קל בפרוייקט השו"ת מצאתי שבאמת המקור במדרש!! אז מה שידוע לך - לא מדוייק..
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרשת תרומה פרק כה סימן ח
ח) ועשו לי מקדש. בעולם הזה ולעולם הבא: ושכנתי בתוכם. לעולמי עולמים. חיבה יתירה חיבב הקדוש ברוך הוא לישראל, לצמצם שכינתו בתוכם, אשרי העם שככה לו אשרי העם שה' אלהיו. זה המדרש נואי המקרא ומידי פשוטו אינו יוצא:
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) שמות פרשת תרומה פרק כה סימן ח
ח) ועשו לי מקדש. בעולם הזה ולעולם הבא: ושכנתי בתוכם. לעולמי עולמים. חיבה יתירה חיבב הקדוש ברוך הוא לישראל, לצמצם שכינתו בתוכם, אשרי העם שככה לו אשרי העם שה' אלהיו. זה המדרש נואי המקרא ומידי פשוטו אינו יוצא:
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
ואני מצאתי שזה קדום יותר: פסוק מפורש!!! "ושכנתי בתוכם"!!!
ועכשיו ברצינות: המדרש לא מוסיף על הפסוק כלום. האלשיך חידש את "בתוכם של כל אחד ואחד".
ועכשיו ברצינות: המדרש לא מוסיף על הפסוק כלום. האלשיך חידש את "בתוכם של כל אחד ואחד".
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
אתה באמת סבור שהמדרש לא הוסיף כלום?? פשוט שכוונתו להנ"ל
האלשיך עצמו מביא זאת בשם רז"ל
זה לא המצאה שלו
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
אני מחכה להסבר מה המדרש הוסיף על הפסוק מלבד שבח חיבת הקב"ה לישראל.
רז"ל זה לא דווקא מה שמכונה אצלנו "חז"ל". רז"ל זה 'רבותינו זכרונם לברכה', ולאו דווקא חכמי המשנה והתלמוד והמדרשים.
כעת ראיתי שמביאים שהמקור הראשון הוא פירוש רבינו אפרים עה"ת. לא בדקתי.
רז"ל זה לא דווקא מה שמכונה אצלנו "חז"ל". רז"ל זה 'רבותינו זכרונם לברכה', ולאו דווקא חכמי המשנה והתלמוד והמדרשים.
כעת ראיתי שמביאים שהמקור הראשון הוא פירוש רבינו אפרים עה"ת. לא בדקתי.
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
המדרש מסביר, פשוטו של מקרא מדבור על המשכן, אבל מחדש המדרש שהקב"ה מצמצם שכינתו בתוכם.
ורז"ל בד"כ זה חז"ל. רק ע"צ הדוחק אומרים אחרת.
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
בפסוק כתוב: וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם׃
אחוד לך חידה:
המילה 'מקדש' היא לשון יחיד או לשון רבים?
אחוד לך חידה:
המילה 'מקדש' היא לשון יחיד או לשון רבים?
-
- הודעות: 48
- הצטרף: ב' פברואר 11, 2019 12:47 am
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
כל נושא האשכול הזה לא מובן, לא ברור מה רצה מי שפתח אותו, מה הוא חידש, מה הוא כתב, מה הוא מצא בפסוק.
השראת שכינה בישראל- זה הפסוק שהוא הביא, בתוכם הוא בתוך ישראל, לא בתוך כל אחד ואחד, וזה לא כתוב בפסוק שם, בחז"ל ורז"ל מופיע הביטוי שהשכינה שורה בישראל מן הסתם עשרות פעמים.
הגר"א והאלשיך הק' כתבו דבר אחר שהשכינה שורה בתוך כל אחד ואחד, והמדרש שאחד הידידים כאן הביא סה"כ כותב שזה 'דרש' כוונת המשכן, שהשכינה מצתמצמת בתוך בני ישראל, אבל המדרש עצמו אומר שאין זה פשט הפסוק.
א"כ נמצא שמה שהביאו כאן בשם ר' שמואל (לא צויין איזה ר' שמואל - אולי רוזובסקי, אולי סלנט) הוא בדיוק הפוך מהמדרש, ובמדרש מפורש שאין זה כוונת הכתוב אלא דרש !
השראת שכינה בישראל- זה הפסוק שהוא הביא, בתוכם הוא בתוך ישראל, לא בתוך כל אחד ואחד, וזה לא כתוב בפסוק שם, בחז"ל ורז"ל מופיע הביטוי שהשכינה שורה בישראל מן הסתם עשרות פעמים.
הגר"א והאלשיך הק' כתבו דבר אחר שהשכינה שורה בתוך כל אחד ואחד, והמדרש שאחד הידידים כאן הביא סה"כ כותב שזה 'דרש' כוונת המשכן, שהשכינה מצתמצמת בתוך בני ישראל, אבל המדרש עצמו אומר שאין זה פשט הפסוק.
א"כ נמצא שמה שהביאו כאן בשם ר' שמואל (לא צויין איזה ר' שמואל - אולי רוזובסקי, אולי סלנט) הוא בדיוק הפוך מהמדרש, ובמדרש מפורש שאין זה כוונת הכתוב אלא דרש !
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
נמשיך אכן שעצרתפשוטו של מקרא כתב: ↑ כל נושא האשכול הזה לא מובן, לא ברור מה רצה מי שפתח אותו, מה הוא חידש, מה הוא כתב, מה הוא מצא בפסוק.
השראת שכינה בישראל- זה הפסוק שהוא הביא, בתוכם הוא בתוך ישראל, לא בתוך כל אחד ואחד, וזה לא כתוב בפסוק שם, בחז"ל ורז"ל מופיע הביטוי שהשכינה שורה בישראל מן הסתם עשרות פעמים.
הגר"א והאלשיך הק' כתבו דבר אחר שהשכינה שורה בתוך כל אחד ואחד, והמדרש שאחד הידידים כאן הביא סה"כ כותב שזה 'דרש' כוונת המשכן, שהשכינה מצתמצמת בתוך בני ישראל, אבל המדרש עצמו אומר שאין זה פשט הפסוק.
א"כ נמצא שמה שהביאו כאן בשם ר' שמואל (לא צויין איזה ר' שמואל - אולי רוזובסקי, אולי סלנט) הוא בדיוק הפוך מהמדרש, ובמדרש מפורש שאין זה כוונת הכתוב אלא דרש !
וממילא אם זה דרש אז זה כלום!...
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
אף אחד מכם לא טרח להסתכל בתרגום אונקלוס על המילים "ושכנתי בתוכם".
-
- הודעות: 48
- הצטרף: ב' פברואר 11, 2019 12:47 am
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
כדאי גם לאורחים לחשוב לפני שהם מגיבים.אורח כתב: ↑נמשיך אכן שעצרתפשוטו של מקרא כתב: ↑ כל נושא האשכול הזה לא מובן, לא ברור מה רצה מי שפתח אותו, מה הוא חידש, מה הוא כתב, מה הוא מצא בפסוק.
השראת שכינה בישראל- זה הפסוק שהוא הביא, בתוכם הוא בתוך ישראל, לא בתוך כל אחד ואחד, וזה לא כתוב בפסוק שם, בחז"ל ורז"ל מופיע הביטוי שהשכינה שורה בישראל מן הסתם עשרות פעמים.
הגר"א והאלשיך הק' כתבו דבר אחר שהשכינה שורה בתוך כל אחד ואחד, והמדרש שאחד הידידים כאן הביא סה"כ כותב שזה 'דרש' כוונת המשכן, שהשכינה מצתמצמת בתוך בני ישראל, אבל המדרש עצמו אומר שאין זה פשט הפסוק.
א"כ נמצא שמה שהביאו כאן בשם ר' שמואל (לא צויין איזה ר' שמואל - אולי רוזובסקי, אולי סלנט) הוא בדיוק הפוך מהמדרש, ובמדרש מפורש שאין זה כוונת הכתוב אלא דרש !
וממילא אם זה דרש אז זה כלום!...
הביאו כאן 'חידוש' שהעניין המדובר מופיע בפסוק עצמו.
נתברר בדברי המדרש שאין זה כך, כי הפשט בפסוק לפי המדרש אינו כן, אולי דרש, אבל ה'חידוש' שהביאו הוא שזה כתוב בפסוק! וזה כנראה לא ממש.
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
ראיתי היום בספר חדש שנקרא חוקר לב שבאמצע איזה סימן דן בזה, ואני מצטט דבריו,
וידועים דברי האלשיך הק' על הפסוק ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם (שמות כה ח): "שמעתי לומדים מכאן כי עיקר השראת שכינה באדם הוא ולא בבית מאומרו "בתוכם", וכו', ושכנתי בתוכם, כי אין הוא יתברך עושה עיקר מהעצים ואבנים, כי אם מהאנשים צדיקים אשר נפשותיהם משכנות לאביר יעקב". והדברים מפורסמים, וע' של"ה, ובביאור הגר"א (ריש שיר השירים). ושורש הדברים בספר ראשית חכמה (שער האהבה פרק ו סוף אות יח) על פי הזהר, "עיקר דירת השכינה אינה אלא בנפש הזכה, והיינו ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, בתוכו לא נאמר אלא בתוכם, פירוש בתוך קרבם". וע' למרנא הגר"ח מולאז'ין זצ"ל בספר נפש חיים (ש"א פ"ד). ולהגאון הנצי"ב זצ"ל בהעמק דבר (שמות כט מה). ע"ש.
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
שורש הדברים זה הראשית חכמה או הזוהר עצמו?
כי הראשית חכמה היה בדורו של האלשיך, ואין בזה שום שורש יותר מהאלשיך עצמו. על איזה זוהר מתבסס הראשית חכמה?
כי הראשית חכמה היה בדורו של האלשיך, ואין בזה שום שורש יותר מהאלשיך עצמו. על איזה זוהר מתבסס הראשית חכמה?
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: פרשת תצוה- השראת השכינה בתוך כל אחד מישראל
כאן בתחילת הטור השמאלי: http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr=
-
- הודעות: 127
- הצטרף: ה' מרץ 28, 2019 2:12 pm
- עיסוק תורני: חבר פורום נדברו