דף 3 מתוך 4

Re: הערות להמכלול

נשלח: א' פברואר 24, 2019 11:16 pm
על ידי אליקים
עמוס חדד כתב:
אליקים כתב: אולי כדאי באמת לכתוב ערך על רבינו חננאל בן שמואל, וכן על רבינו פרחיה בעל החידושים עמ"ס שבת. שניהם נחשבים מבית מדרשו של הרמב"ם.
אם תעזור לי נוכל לעשות משהו במשותף.
ראה בלינק בהודעת מתודה מס' 77 (אני מנחש שההודעה, וכן זו שאחריה, נשמטה ממך), שעליה נסובה הודעתי

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' פברואר 25, 2019 10:58 am
על ידי עמוס חדד
מתודה כתב: בערך על הרמב"ם ברשימת תלמידיו:

א. יש להסיר את רבינו יהונתן מלוניל, שלא היה תלמידו כלל. הוא רק התכתב עם הרמב"ם ואף הגן עליו מהתקפות מתנגדיו. גם בערך על ר"י מלוניל מבואר שלא היה תלמידו אלא רק מעריצו.
ב. יש להוסיף את רבנו חננאל בן שמואל (לאפוקי מר"ח בן חושיאל הידוע), שככל הנראה היה תלמיד הרמב"ם ואף מחותנו, כמבואר בהקדמת מהדורת אופק לחידושיו עמ"ס עירובין. כמו"כ יש להוסיף בערך על ר"א בן הרמב"ם את רחב"ש שלפי הנ"ל היה חותנו.
טופל בס"ד, תודה.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' פברואר 25, 2019 11:02 am
על ידי עמוס חדד
מתודה כתב: בערך על הרמ"ה, בין אלו שפנו אליו בשאלות, מוזכרים רבנו יהונתן מלוניל ורבנו אהרן בר משולם מלוניל.

כפי הידוע לי הם לא פנו אליו בשאלות, ואדרבה הם (לפחות ר"א) השיבו בתקיפות להתקפותיו הנמרצות של הרמ"ה על ספרי הרמב"ם, כמובא באגרות הרמ"ה כתאב אל רסאייל. אם אני טועה יתקנוני החברים.
אכן, כך כתוב בפסקה אחרי מה שלינקקת:
הרמ"ה ערך את השגותיו על כתבי הרמב"ם, באיגרת ששלח לחכמי פרובנס שבדרום צרפת, ובראשם לרבינו יהונתן הכהן מלוניל, כדי שהללו ישלחו לרמב"ם עצמו כדי להוכיח אותו. חכמי לוניל, שהעריצו מאד את הרמב"ם, לא קיבלו את דברי הביקורת של רבי מאיר, ורבי אהרון בן משולם מלוניל אף החזיר לו איגרת תשובה נוזפת בה האריך להשיב על השגותיו, דבר שהוביל לחליפת איגרות שלמה ביניהם הנקראת "כתאב אל רסאיל" (פאריס תרל"א), ונכללה ב"ספר האיגרות" של הרמ"ה (ראה להלן). בסופו של דבר הוא נכשל בגיוס חכמי דרום צרפת כנגד הרמב"ם, ועורר עליו זעם רב מצידם.
טופל בס"ד. תודה.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' פברואר 25, 2019 1:35 pm
על ידי מתודה
רק לי אתר המכלול נטען בצורה איטית מאוד?

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' פברואר 25, 2019 9:04 pm
על ידי מתודה
עמוס חדד כתב:
אליקים כתב: אולי כדאי באמת לכתוב ערך על רבינו חננאל בן שמואל, וכן על רבינו פרחיה בעל החידושים עמ"ס שבת. שניהם נחשבים מבית מדרשו של הרמב"ם.
אם תעזור לי נוכל לעשות משהו במשותף.

הנה הנתונים (סליחה על הבילבול): רבינו חננאל בן שמואל (סמוך לשנת ד'תתקל"ה - ה'י' בערך) היה דיין וממנהיגי הקהילה היהודית במצרים בדור שאחר הרמב"ם. תלמידו ומחותנו של הרמב"ם.
נודע כדיין במצרים, וכונה 'ראש הדיינים'. היה ראש ישיבה במצרים. נודע בחסידותו ופרישותו.
חיבר פירוש להלכות הרי"ף למסכת עירובין ולמסכת קידושין. בפירושו הוא מביא מפירוש הרמב"ם לתלמוד שאינו בידינו.
ככל הנראה היה חותנו של רבינו אברהם בן הרמב"ם.
נכדו היה רבי דוד הנגיד בן ראב"ם. רבי דוד התמנה לנגיד בצעירותו, ובתקופה הראשונה של נגידותו ניהל רבי חננאל את שלטון הנגיד. כשהממשלה הורידה את רבי דוד מנגידותו הוצרך סבו רבי חננאל להתחבא.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' פברואר 25, 2019 9:55 pm
על ידי עמוס חדד
מתודה כתב: רק לי אתר המכלול נטען בצורה איטית מאוד?
תמיד, או לפעמים?

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' פברואר 25, 2019 10:07 pm
על ידי עמוס חדד
מתודה כתב:
עמוס חדד כתב:
אליקים כתב: אולי כדאי באמת לכתוב ערך על רבינו חננאל בן שמואל, וכן על רבינו פרחיה בעל החידושים עמ"ס שבת. שניהם נחשבים מבית מדרשו של הרמב"ם.
אם תעזור לי נוכל לעשות משהו במשותף.

הנה הנתונים (סליחה על הבילבול): רבינו חננאל בן שמואל (סמוך לשנת ד'תתקל"ה - ה'י' בערך) היה דיין וממנהיגי הקהילה היהודית במצרים בדור שאחר הרמב"ם. תלמידו ומחותנו של הרמב"ם.
נודע כדיין במצרים, וכונה 'ראש הדיינים'. היה ראש ישיבה במצרים. נודע בחסידותו ופרישותו.
חיבר פירוש להלכות הרי"ף למסכת עירובין ולמסכת קידושין. בפירושו הוא מביא מפירוש הרמב"ם לתלמוד שאינו בידינו.
ככל הנראה היה חותנו של רבינו אברהם בן הרמב"ם.
נכדו היה רבי דוד הנגיד בן ראב"ם. רבי דוד התמנה לנגיד בצעירותו, ובתקופה הראשונה של נגידותו ניהל רבי חננאל את שלטון הנגיד. כשהממשלה הורידה את רבי דוד מנגידותו הוצרך סבו רבי חננאל להתחבא.

ייבאתי את הערך מויקישביה רבינו חננאל בן שמואל

אשמח אם תעבור עכשיו ותעיר את הערותיך המחכימות. בתודה.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' פברואר 25, 2019 10:21 pm
על ידי מתודה
מצוין ממש.
רק הוספה קטנה: שיר ההערצה שלו לרבו הרמב"ם נכתב על דפי 'ספר המוגה' הידוע.
כמו"כ למטה יש להכחיל את הקטגוריה חכמי מצרים: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 7%99%D7%9D
וכן את הקטגוריה מפרשי הרי"ף: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 9%22%D7%A3

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' פברואר 25, 2019 10:51 pm
על ידי הכהן
מתודה כתב: כמו"כ למטה יש להכחיל את הקטגוריה חכמי מצרים: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 7%99%D7%9D
וכן את הקטגוריה מפרשי הרי"ף: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 9%22%D7%A3
בוצע

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' פברואר 25, 2019 11:45 pm
על ידי מתודה
הכהן כתב:
מתודה כתב: כמו"כ למטה יש להכחיל את הקטגוריה חכמי מצרים: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 7%99%D7%9D
וכן את הקטגוריה מפרשי הרי"ף: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 9%22%D7%A3
בוצע
ייש"כ על ההכחלה. אמנם בקטגוריות עצמן אין קישור לערך על רחב"ש.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' פברואר 26, 2019 12:25 am
על ידי עמוס חדד
מתודה כתב:
הכהן כתב:
מתודה כתב: כמו"כ למטה יש להכחיל את הקטגוריה חכמי מצרים: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 7%99%D7%9D
וכן את הקטגוריה מפרשי הרי"ף: https://www.hamichlol.org.il/%D7%A7%D7% ... 9%22%D7%A3
בוצע
ייש"כ על ההכחלה. אמנם בקטגוריות עצמן אין קישור לערך על רחב"ש.
לוקח לקטגוריות זמן להתעדכן, אנא המתינו ותענו בהקדם....

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' פברואר 26, 2019 12:57 am
על ידי מתודה
עמוס חדד כתב:
מתודה כתב: רק לי אתר המכלול נטען בצורה איטית מאוד?
תמיד, או לפעמים?
הרבה מאוד פעמים

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' פברואר 26, 2019 7:28 pm
על ידי אליקים
בערך ניטל האיזכורים של גדו"י הם ללא תארים כלל: התשובה מאהבה מכונה שם (בין הציטוטים, ע"ש) 'פלקלס', והרמ"מ מליובאוויטש (בשורה שאחרי הציטוט מהתשובה מאהבה, וכן בקישורים חיצוניים) מכונה 'מנחם מנדל שניאורסון'.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' פברואר 26, 2019 7:34 pm
על ידי עמוס חדד
אליקים כתב: בערך ניטל האיזכורים של גדו"י הם ללא תארים כלל: התשובה מאהבה מכונה שם (בין הציטוטים, ע"ש) 'פלקלס', והרמ"מ מליובאוויטש (בשורה שאחרי הציטוט מהתשובה מאהבה, וכן בקישורים חיצוניים) מכונה 'מנחם מנדל שניאורסון'.
טופל, בס"ד, תודה רבה.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ד' פברואר 27, 2019 11:45 pm
על ידי מתודה
viewtopic.php?f=10&p=2363#p2363 (המדובר על ערך במכלול)

Re: הערות להמכלול

נשלח: ה' פברואר 28, 2019 10:09 pm
על ידי אורח
למה נמחקו ההודעות על ר' גדליה נדל?
אני מחפש מקורות מוסמכים עליו

Re: הערות להמכלול

נשלח: ה' פברואר 28, 2019 10:10 pm
על ידי נדברו
נושאים שכאלו אין מקומם בבית מדרשנו. נא לא להמשיך את הדיון בזה.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ש' מרץ 02, 2019 7:11 pm
על ידי מתודה
בערך 'היקום':

א. הכיתובים בתמונה הראשונה ובתמונה הרביעית מכילים דברים בעייתיים. יעו"ש.
ב. בכותרת 'היווצרות היקום' ג"כ דברים בעייתיים.
ג. אני משער שהקישורים לערוץ עשר מכילים כנ"ל.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ש' מרץ 02, 2019 10:20 pm
על ידי עמוס חדד
מתודה כתב: בערך 'היקום':

א. הכיתובים בתמונה הראשונה ובתמונה הרביעית מכילים דברים בעייתיים. יעו"ש.
ב. בכותרת 'היווצרות היקום' ג"כ דברים בעייתיים.
ג. אני משער שהקישורים לערוץ עשר מכילים כנ"ל.
שוב תודה על הכל. ככל הנראה מי שייבא את הערך לא ידע את הכללים, ראיתי שזה יותר מסובך ממה שחשבתי אז נעלתי את זה בינתיים לצפייה לכלל הציבור, בתקווה שיטופל וישוחרר בהקדם.

Re: הערות להמכלול

נשלח: א' מרץ 03, 2019 3:05 pm
על ידי מתודה
מתודה כתב: viewtopic.php?f=10&p=2363#p2363 (המדובר על ערך במכלול)



Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' מרץ 05, 2019 8:05 pm
על ידי מתודה
ראוי לייבא מויקישיבה את הערך על רבינו קרשקש וידאל: https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... 7%90%D7%9C

Re: הערות להמכלול

נשלח: ה' מרץ 07, 2019 2:36 pm
על ידי אליקים
ההתקדמות של מבצע הייבוא מרשימה ביותר. כדאי להעלות את היעד...

Re: הערות להמכלול

נשלח: ה' מרץ 07, 2019 8:24 pm
על ידי עוסק בתורה
כדאי גם לעשות הכפלה, מצ'ינג בלע"ז

Re: הערות להמכלול

נשלח: א' מרץ 10, 2019 2:28 am
על ידי עמוס חדד
אליקים כתב: ההתקדמות של מבצע הייבוא מרשימה ביותר. כדאי להעלות את היעד...
תודה על העידוד והדירבון, אנשים עובדים קשה כדי להגיע ליעד.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ב' מרץ 11, 2019 2:56 pm
על ידי עוסק בתורה
בערך הגש"פ יש קישור להגדה חילונית. מה פשרה??? (הקישור חסום לי)

Re: הערות להמכלול

נשלח: א' מרץ 17, 2019 6:25 pm
על ידי עוסק בתורה
?

Re: הערות להמכלול

נשלח: א' מרץ 17, 2019 6:30 pm
על ידי אליקים
התמונה השביעית בערך מרכז פרס לשלום ולחדשנות - ראויה להסרה.

Re: הערות להמכלול

נשלח: א' מרץ 24, 2019 7:47 pm
על ידי מתודה
אליקים כתב: התמונה השביעית בערך מרכז פרס לשלום ולחדשנות - ראויה להסרה.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' אפריל 09, 2019 6:15 pm
על ידי מתודה
בערך על הגר"ע עטיה https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%99%D7%94

מה פשר הכתוב ב'ביוגרפיה', שהוא תלמיד של דוד המלך?...

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' אפריל 09, 2019 11:25 pm
על ידי הכהן
מתודה כתב: בערך על הגר"ע עטיה https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7%99%D7%94

מה פשר הכתוב ב'ביוגרפיה', שהוא תלמיד של דוד המלך?...
כנראה התכוונת לשאול איך הוא תלמיד של רבי יוסף קארו

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' אפריל 09, 2019 11:28 pm
על ידי מתודה
נכון. מרוב הבילבול שם הצלחתי להתבלבל בין דוד המלך למרן הב"י...

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' אפריל 09, 2019 11:29 pm
על ידי הכהן
אולי צ"ל "הוא צאצא של הרב שם-טוב עטייה תלמידו של הרב יוסף קארו, וצאצאו של דוד המלך".
את שמו הטוב של הרב שם-טוב לא שמעתי...

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' אפריל 09, 2019 11:35 pm
על ידי מתודה
הכהן כתב: אולי צ"ל "הוא צאצא של הרב שם-טוב עטייה תלמידו של הרב יוסף קארו, וצאצאו של דוד המלך".
את שמו הטוב של הרב שם-טוב לא שמעתי...

אכן בערכו בויקישיבה איתא שרש"ט עטיה היה תלמידו של הב"י ואף מוזכר באבקת רוכל: https://www.yeshiva.org.il/wiki/index.p ... 7%99%D7%94

Re: הערות להמכלול

נשלח: ג' אפריל 09, 2019 11:37 pm
על ידי מתודה
ואולי כדאי באמת לכתוב ערך על רבי שם טוב עטיה.
הנה עליו מכאן http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... 05D9%u05D4

רבי שם טוב עטיה תלמיד הב''י.PNG
רבי שם טוב עטיה תלמיד הב''י.PNG (13.57 KiB) נצפה 4972 פעמים

Re: הערות להמכלול

נשלח: ד' אפריל 10, 2019 10:19 am
על ידי הכהן
הוגה

Re: הערות להמכלול

נשלח: ד' אפריל 24, 2019 10:54 am
על ידי אליקים
ראיתי כאן שהוצע להטמיע את האתר ויקיסוגיה בתוך המכלול, ומנהלי ויקיסוגיה אף הסכימו לכך. מדוע זה לא יצא לפועל?

Re: הערות להמכלול

נשלח: ד' מאי 08, 2019 10:42 pm
על ידי אורח
למה לא מייבאים מויקיפדיה באמצעות בוט?
ויקיפדיה מתעדכנת כל הזמן, יש ערכים דלים רבים שמתרחבים, ויש ערכים שמטבעם טעונים עדכון כל הזמן. בלי בוט אין סיכוי שתצליחו, והאתר ייהפך ללא רלבנטי.

אני מבין שהבעיה עם כל עבודת הנקיון - אז הפתרון הוא שכל ערך שנמצאו בו בעיות, הבוט לא יעדכן אוטומטית, אלא יידרש אישור של עורך לבדוק את התוכן [ואפשר ליתר בטחון שכל עדכון חדש מויקיפדיה יהיה מסומן כשינוי לא בדוק, ויוצג בדף מיוחד לכך].

Re: הערות להמכלול

נשלח: ה' מאי 16, 2019 8:48 pm
על ידי איינער מענטש
אינני מצוי הרבה במכלול אבל מקופיא נראה שהם מעדכנים גם את התרחבויות הערכים מויקיפדיה (אולי אני טועה).
לענ"ד הצעתך אינה ריאלית, כיון שיש בעיות בהרבה מאד ערכים.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ו' מאי 17, 2019 2:13 am
על ידי מאירוב אליהו
עמוס חדד כתב:
מתודה כתב: סתם שאלה, איך הוא מסדר??
אינני יודע בוודאות, אך כמדומני שבספריו המהפך העניין מבואר היטב.
בגדול - ה' ברא בששת ימי בראשית את התנינים הגדולים, שכיום לא קיימים, מאידך נמצאו עצמות של בעלי חיים גדולים שלא קיימים, מסתבר מאד להקביל בין שניהם, ויתכן שהם לא שרדו את המבול וטבעו שהרי ידוע לנו מחז"ל רק על הראם ועוג ששרדו את המבול על אף היותם גדולים ולא יכלו להיכנס לתיבה.
המחלוקת היא רק על כך שהחוקרים טוענים שע"פ ניתוחיהם, עצמות בע"ח אלו קיימות מיליוני שנים, והיהדות גורסת שהקב"ה ברא יצורים בני מליוני שנים.
מצאתי באיוב, משהו מענין (מתחיל בפרק מ פכ"ה) מדבר על עוצמת הלוויתן.
לתועלת המעינים (הפסוקים נאמרים בלשון תימה, כאומר מי יכול על כוחו הרב):

"{כה} תִּמְשֹׁךְ לִוְיָתָן בְּחַכָּה וּבְחֶבֶל תַּשְׁקִיעַ לְשֹׁנוֹ: {כו} הֲתָשִׂים אַגְמוֹן בְּאַפּוֹ וּבְחוֹחַ תִּקּוֹב לֶחֱיוֹ: {כז} הֲיַרְבֶּה אֵלֶיךָ תַּחֲנוּנִים אִם יְדַבֵּר אֵלֶיךָ רַכּוֹת: {כח} הֲיִכְרֹת בְּרִית עִמָּךְ תִּקָּחֶנּוּ לְעֶבֶד עוֹלָם: {כט} הַתְשַׂחֶק בּוֹ כַּצִּפּוֹר וְתִקְשְׁרֶנּוּ לְנַעֲרוֹתֶיךָ: {ל} יִכְרוּ עָלָיו חַבָּרִים יֶחֱצוּהוּ בֵּין כְּנַעֲנִים: {לא} הַתְמַלֵּא בְשֻׂכּוֹת עוֹרוֹ וּבְצִלְצַל דָּגִים רֹאשׁוֹ: {לב} שִׂים עָלָיו כַּפֶּךָ זְכֹר מִלְחָמָה אַל תּוֹסַף: {א} הֵן תֹּחַלְתּוֹ נִכְזָבָה הֲגַם אֶל מַרְאָיו יֻטָל: {ב} לֹא אַכְזָר כִּי יְעוּרֶנּוּ וּמִי הוּא לְפָנַי יִתְיַצָּב:..{ה} מִי גִלָּה פְּנֵי לְבוּשׁוֹ בְּכֶפֶל רִסְנוֹ מִי יָבוֹא: {ו} דַּלְתֵי פָנָיו מִי פִתֵּחַ סְבִיבוֹת שִׁנָּיו אֵימָה: {ז} גַּאֲוָה אֲפִיקֵי מָגִנִּים סָגוּר חוֹתָם צָר: {ח} אֶחָד בְּאֶחָד יִגַּשׁוּ וְרוּחַ לֹא יָבוֹא בֵינֵיהֶם: {ט} אִישׁ בְּאָחִיהוּ יְדֻבָּקוּ יִתְלַכְּדוּ וְלֹא יִתְפָּרָדוּ: {י} עֲטִישֹׁתָיו תָּהֶל אוֹר וְעֵינָיו כְּעַפְעַפֵּי שָׁחַר: {יא} מִפִּיו לַפִּידִים יַהֲלֹכוּ כִּידוֹדֵי אֵשׁ יִתְמַלָּטוּ: {יב} מִנְּחִירָיו יֵצֵא עָשָׁן כְּדוּד נָפוּחַ וְאַגְמֹן: {יג} נַפְשׁוֹ גֶּחָלִים תְּלַהֵט וְלַהַב מִפִּיו יֵצֵא: {יד} בְּצַוָּארוֹ יָלִין עֹז וּלְפָנָיו תָּדוּץ דְּאָבָה: {טו} מַפְּלֵי בְשָׂרוֹ דָבֵקוּ יָצוּק עָלָיו בַּל יִמּוֹט: {טז} לִבּוֹ יָצוּק כְּמוֹ אָבֶן וְיָצוּק כְּפֶלַח תַּחְתִּית: {יז} מִשֵּׂתוֹ יָגוּרוּ אֵלִים מִשְּׁבָרִים יִתְחַטָּאוּ: {יח} מַשִּׂיגֵהוּ חֶרֶב בְּלִי תָקוּם חֲנִית מַסָּע וְשִׁרְיָה: {יט} יַחְשֹׁב לְתֶבֶן בַּרְזֶל לְעֵץ רִקָּבוֹן נְחוּשָׁה: {כ} לֹא יַבְרִיחֶנּוּ בֶן קָשֶׁת לְקַשׁ נֶהְפְּכוּ לוֹ אַבְנֵי קָלַע: {כא} כְּקַשׁ נֶחְשְׁבוּ תוֹתָח וְיִשְׂחַק לְרַעַשׁ כִּידוֹן: {כב} תַּחְתָּיו חַדּוּדֵי חָרֶשׂ יִרְפַּד חָרוּץ עֲלֵי טִיט: {כג} יַרְתִּיחַ כַּסִּיר מְצוּלָה יָם יָשִׂים כַּמֶּרְקָחָה: {כד} אַחֲרָיו יָאִיר נָתִיב יַחְשֹׁב תְּהוֹם לְשֵׂיבָה: {כה} אֵין עַל עָפָר מָשְׁלוֹ הֶעָשׂוּ לִבְלִי חָת: {כו} אֵת כָּל גָּבֹהַּ יִרְאֶה הוּא מֶלֶךְ עַל כָּל בְּנֵי שָׁחַץ: "

עי"ש ותרווה נחת.

Re: הערות להמכלול

נשלח: ו' מאי 17, 2019 9:13 am
על ידי מתודה
יישר כח רבי @מאירוב אליהו, אבל האם הפסוקים שם אינם מדברים על דרך משל? זו הרי שירה.