אדמורו"ת בירושה מאב לבן

דברי הימים, משפחות חכמים וסופרים
שלח תגובה
הודעה
מחבר
כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

אדמורו"ת בירושה מאב לבן

#1 שליחה על ידי כּוֹתָר » א' אוגוסט 23, 2020 9:16 pm

בהרבה חסידויות האדמו"רות עוברת בירושה מאב לבניו.

היה מעשה באחד ששאל על כך בחוצפה את הרה"ק ר"ש מזוועהיל: וכי מפני שאביך היה רבי גם אתה רבי ?
והוא ברוב ענוותנותו התייחס לשאלתו בכבוד, וכדרכו הלך לטבול כדי לקבל תשובה מן השמים,
והשיב לו: כמו בכהן, מי שאביו כהן גם הוא כהן.

יש בזה גילוי שמיימי שגילה הרה"ק רבי ישראל מרוז'ין
שבדורות הקדמונים, המהרש"א והמהר"ל וכדו', שהאירו את הארץ בחכמתם וצדקותם נולדו לאנשים פשוטים. והטעם הוא שכל נשמה גבוהה שיורדת לעולם, יש התגברות של הסטרא אחרא למנוע זאת, ולכן הוצרכו משמים להחביא זאת, שיגדלו אצל הורים פשוטים.
אבל בדורות האחרונים הדרך היא אחרת, שלא שולחים אחת נשמה גבוהה, אלא שולחים הרבה ניצוצות של הנשמה הגבוהה והם מתחלקים להרבה אנשים, ומנהיג הדור הוא מלקט את כל חלקי הנשמה יחד לנשמה אחת גדולה, וכך אורה זורח.
ודרך זו עדיפה, שהצדיק יכול להיוולד בבית צדיק שמתאים עבורו.

איכא מאן דאמר
הודעות: 124
הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm

Re: אדמורו"ת בירושה מאב לבן

#2 שליחה על ידי איכא מאן דאמר » א' אוגוסט 23, 2020 11:00 pm

באמת חשבתי לפתוח אשכול בנושא זה
דוקא בפורום זה בו הנושא יכול להיות מלובן בצורה מכובדת.

לענ"ד
עיקר עניין השושלת הוא שכאשר הרבי נפטר מחפשים לו ממלא מקום
וכאשר יש אחד מבניו שראוי לאותה איצטלה, הרי הוא קודם לכל אדם, הן מפני דיני ירושה (וכבר דשו בזה רבים אי שייך), הן בגלל שזכות אבותיו מסייעתו, הן בגלל שהוא מכיר את אביו ואת דרכו יותר מכל אחד אחר וראוי למלאות את מקומו.
דבר זה מצוי אצל צדיקים שבניהם יהיו צדיקים, הן בגלל שהם ממשיכים להם נשמה גבוהה בקדושת הזיווג, הן מפני שהם מתפללים עליהם תדיר, והן מפני שהם מחונכים על ידי אביהם הגדול.
כתוצאה מכל האמור, מובן מדוע מצינו אצל צדיקים רבים שבניהם מלאו את מקומם, ודבר זה לא היה שייך דווקא אצל צדיקי החסידות, אלא מצינו כך בכל שנות ההסטוריה שהרבה פעמים הבן מילא את מקום אביו.
אמנם בעשרות השנים האחרונות התופעה נהייתה שכאשר האדמו"ר נפטר, אוטמטית עוברת הירושה לבנו, ואם יש כמה בנים הרי שזה נושא למחלוקת, וזה לא מאוד משנה מיהם הבנים הרי שהמון החסידים צריך להסתופף בצילם, ולהאמין בכל תנועה שלהם וכו' וכו'.
נושא זה לא מבואר (למיטב ידיעתי הדלה) בספרי תורת החסידות המאריכים בכל עניין הצדיק, שתנאי סף שלו שהוא צריך להיוולד כנצר לשושלת כל שהיא, ולא שמי שנולד כנצר יש לו מעלה מיוחדת בעניין זה, אין על זה לא בתורה שבכתב של החסידות ולא בתושבע"פ שלה. ובאמת בראשית ימי החסידות עברה ההנהגה לתלמידים, וכך זה התמשך שנים ארוכות (כאשר גם הבנים שהיו ראוים כמובן שהוכתרו לצדיקים).
והשאלה היא מי קבע את העניין שנהיה כמו שהוא בדורינו?
האם זה אכן הדרך הנכונה?
אם נאמר שכן האם כל מה שנאמר על הצדיק בנועם אלימלך (לדוגמא) חל אוטמטית על בנו של הרבי, ולא יחול על מישהו אחר?
האם הוא גם מקבל את הגן עדן בירושה?
האם זה תלוי בצוואת אביו?
וכן הלאה וכן הלאה

אדגיש בזאת, איני בא חלילה לקנטר (אני משתייך למקהלות החסידים) ורצוני להבין ולבדוק האם אכן עניין זה יסודו בהררי קודש, אשמח לכל מי שיש לו מידע ענייני העונה במישרין או בעקיפין על כל אחת מהשאלות, או בכל נושא הקשור לכך.
כמובן שאין לזלזל כאן בכל נושא משרה תורנית כל שהיא ובכל אדמו"ר שהוא

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: אדמורו"ת בירושה מאב לבן

#3 שליחה על ידי כּוֹתָר » ב' אוגוסט 24, 2020 1:31 pm

איכא מאן דאמר כתב:
אמנם בעשרות השנים האחרונות התופעה נהייתה שכאשר האדמו"ר נפטר, אוטמטית עוברת הירושה לבנו, ואם יש כמה בנים הרי שזה נושא למחלוקת, וזה לא מאוד משנה מיהם הבנים הרי שהמון החסידים צריך להסתופף בצילם, ולהאמין בכל תנועה שלהם וכו' וכו'.
נושא זה לא מבואר (למיטב ידיעתי הדלה) בספרי תורת החסידות המאריכים בכל עניין הצדיק, שתנאי סף שלו שהוא צריך להיוולד כנצר לשושלת כל שהיא, ולא שמי שנולד כנצר יש לו מעלה מיוחדת בעניין זה, אין על זה לא בתורה שבכתב של החסידות ולא בתושבע"פ שלה. ובאמת בראשית ימי החסידות עברה ההנהגה לתלמידים, וכך זה התמשך שנים ארוכות (כאשר גם הבנים שהיו ראוים כמובן שהוכתרו לצדיקים).
והשאלה היא מי קבע את העניין שנהיה כמו שהוא בדורינו?
האם זה אכן הדרך הנכונה?
אם נאמר שכן האם כל מה שנאמר על הצדיק בנועם אלימלך (לדוגמא) חל אוטמטית על בנו של הרבי, ולא יחול על מישהו אחר?
האם הוא גם מקבל את הגן עדן בירושה?
האם זה תלוי בצוואת אביו?
וכן הלאה וכן הלאה

אדגיש בזאת, איני בא חלילה לקנטר (אני משתייך למקהלות החסידים) ורצוני להבין ולבדוק האם אכן עניין זה יסודו בהררי קודש, אשמח לכל מי שיש לו מידע ענייני העונה במישרין או בעקיפין על כל אחת מהשאלות, או בכל נושא הקשור לכך.
כמובן שאין לזלזל כאן בכל נושא משרה תורנית כל שהיא ובכל אדמו"ר שהוא
הבאתי בהודעה הפותחת מקורות וטעמים מהרבי מרוזין ומהר"ש מזוועהיל.

אורח

Re: אדמורו"ת בירושה מאב לבן

#4 שליחה על ידי אורח » ב' אוגוסט 24, 2020 2:11 pm

(6) ספר עבודת ישראל - ליום הכפורים
בגמרא מסכת יומא (עא ע"ב) ת"ר מעשה בכהן גדול אחד שיצא מבית המקדש הוה קא אזלי כולי עלמא אבתריה, כד חזיונהו לשמעיה ואבטליון דהוו קא אתי שבקוה לדידיה ואזלו לבתר שמעיה ואבטליון, לסוף אתו שמעיה ואבטליון לאפטורי מיניה דכהן גדול, אמר להן ייתון בני עממיא לשלם, אמרי ליה ייתון בני עממיא לשלם דעבדו עובדא דאהרן ולא ליתי בני אהרן לשלם דלא עבדי עובדא דאהרן. ופירש"י דעבדי עובדא דאהרן רודפי שלום עי"ש. והדבר תמוה מאי שנא דנקטו בלשונם המדה טובה ההיא יותר מכל מעשים טובים שהיו בהם נגד הכהן שהיה בימיהם שהיה בו איזה צד קנאה ושנאה:
ונראה לבאר על פי דברי מורנו הגאון מהד"ב זלה"ה על רבי ישמעאל בן אלישע שנכנס להקטיר קטורת וראה אכתריאל י"ה ה' צבאות ואמר לו ישמעאל בני ברכני וכו' (ברכות ז.). שרבי ישמעאל הגם שהיה גדול התכמים, לא בזכותו לבד זכה להמראה נפלאה, כי אם על ידי הקנה התנא שהיה בימיו והוא הרימו ונשאו בקדושתו כדרך הצדיקים להרים הש"ץ בקדושתם, ועל ידו זכה לכל אלה ע"כ. ובודאי מורנו הצדיק אמר אלו הדברים על פי רוח קדשו שהופיע עליו. אכן על פי דבריו ועל פי שכלנו נראה לומר כי מסתמא הכהן שהיה בימי שמעיה ואבטליון בבית שני ולא היה כל כך כהוגן, מסתמא לא זכה לעלות לקדש קדשים ביום הכיפורים כי אם על ידי שמעיה ואבטליון שהיו אז ראשי הדור והם הרימוהו ונשאוהו לזאת המדרגה. ולכן השיבו לכהן גדול שלא יתגאה עליהם, כי הם עבדו עובדא דאהרן, פירוש שעיקר העבודה היום היה על ידיהם והבן:

איכא מאן דאמר
הודעות: 124
הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm

Re: אדמורו"ת בירושה מאב לבן

#5 שליחה על ידי איכא מאן דאמר » ב' אוגוסט 24, 2020 4:46 pm

דוד ריזל כתב: הבאתי בהודעה הפותחת מקורות וטעמים מהרבי מרוזין ומהר"ש מזוועהיל.
א. אשמח לדעת מקור מדויק לשני המימרות האלה.
ב. גם לפי המימרות הללו, המצב רחוק מכפי שהוא נראה כיום.

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: אדמורו"ת בירושה מאב לבן

#6 שליחה על ידי כּוֹתָר » ב' אוגוסט 24, 2020 10:31 pm

איכא מאן דאמר כתב:
דוד ריזל כתב: הבאתי בהודעה הפותחת מקורות וטעמים מהרבי מרוזין ומהר"ש מזוועהיל.
א. אשמח לדעת מקור מדויק לשני המימרות האלה.
ב. גם לפי המימרות הללו, המצב רחוק מכפי שהוא נראה כיום.
א. אני. ואני יודע שזה נכון.
ב. מה רחוק ?

איכא מאן דאמר
הודעות: 124
הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm

Re: אדמורו"ת בירושה מאב לבן

#7 שליחה על ידי איכא מאן דאמר » ב' אוגוסט 24, 2020 11:51 pm

א. אני מאמין לכבודו, ועם כל זה אשמח לשמוע מקור מדוייק יותר לענין, בכל אופן חלפו הרבה שנים מפטירת הצדיקים, ומעניין מקור הדברים.
ב. מאמרו של הרבי מרוז'ין מדבר על כך שבדורינו מצוי שהקב"ה שולח את הנשמה הגדולה לבית הצדיק, אך הוא לא אומר שכל מי שהוא בן של צדיק ובמיוחד בכור, הרי הוא בוודאי צדיק (וכבו"ק עט"ר הקוה"ט וכו' וכו'), כמו כן הוא לא אומר שאין יותר צדיקים שלא נולדים בבתים פשוטים = בדורו עוד היו הרבה מאוד צדיקים כאלו שכיהנו באדמורות והיו תלמידים של הרבי הקודם ולא בניו. וכן היו הרבה צדיקים שבניהם לא כיהנו תחתיהם.
דברי מהר"ש מזוועהיל יותר קשורים לעניין, אם כי הוא דיבר בענווה על עצמו, ועליו לית מאן דפליג שהיה ראוי, אך עדיין לא ברור שהוא מדבר באופן כללי שכל בן של צדיק הוא צדיק ככהן.

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: אדמורו"ת בירושה מאב לבן

#8 שליחה על ידי כּוֹתָר » ג' אוגוסט 25, 2020 9:25 am

גם בחסידויות שכל הבנים ממשיכים, עדיין זה לא כולם ממש ויש הרבה שלא ממשיכים.
זה אומר שכולם מסכימים עם ההנחה הזאת, שלא כל בן מתאים לכך, ובודאי שלא כולם משתמשים בגינונים של "כבו"ק עט"ר הקוה"ט".

וכמובן שיש גם מפורסמים של שקר.

שלח תגובה