זוטות היסטוריות
זוטות היסטוריות
כאן באשכול בל"נ אעלה מאורעות היסטוריים מעניינים ובלתי מוכרים.
(לפחות מה שאני לא הכרתי...).
קורא ליתר החברים להוסיף מידעותיהם.
(לפחות מה שאני לא הכרתי...).
קורא ליתר החברים להוסיף מידעותיהם.
Re: זוטות היסטוריות
בשנת תרס"ג יסד הקדוש הגאון רבי אלחנן וואסערמאן זצוק"ל הי"ד ישיבה בעיר אמציסלאוו יחד עם רבי יואל באראנצ'יק מתלמידי הסבא מנובהרדוק שכיהן כמשגיח בישיבה, למרות הצלחת הישיבה הוא חשש שמא הוא גורם חלישות הדעת למרא דאתרא ובשל כך סגר את הישיבה.
Re: זוטות היסטוריות
בשנת תרצ"ב ביקר רביה"ק מסאטמאר זצוק"ל לראשונה בארה"ק, היה זה בתקופה שלאחר הסתלקותו של מרא דארעא קדישא הגרי"ח זאנענפעלד זצוק"ל, ביוזמתו של הגרי"י רייזמאן חבר בד"צ העדה החרדית הוקם 'ועד פעולה' מיוחד שמטרתו היתה לפעול למינויו של רביה"ק לממלא מקומו, אך הוא סירב לקבל את ההצעה בשל הקשרים של העדה"ח באותה העת עם אגודת ישראל, רק בשנת תשי"ג התמנה לגאב"ד.
Re: זוטות היסטוריות
שוב ראיתי שי"א שסגירת הישיבה הייתה בשל מלחמות המשכילים בעיר נגדה.
(בתולדות שנכתבו ע"י בנו ונדפסו בראש הקוב"ש לא נכתב מאומה על סגירתה של הישיבה).
Re: זוטות היסטוריות
אחד מהטעמים לפרישתו של הגה"ק רבי חיים שאול דוויק הכהן זצוק"ל מישיבת "בית א-ל" ויסוד ישיבת "רחובות הנהר" היה ענין הכוונות בשנת השמיטה.
שכן רבינו הרש"ש זצוק"ל כל ימיו היה מכוין בשמיטה כבשאר השנים, אולם בשנתו האחרונה סבר שבשנת השמיטה יש לכוין רק מתיבת "באהבה" ואילך של תפילת העמידה. תלמידי הרש"ש בשנת תקל"ז דנו מה לעשות בשמיטה הבאה ולא הסכימו עם שיטתו האחרונה שחידשה בסוף ימיו. ולמעשה נהגו בשיטה שלישית שהיא פשרה בין שני השיטות והיא שיטת תלמידו ממלא מקומו מהרי"ט אלגאזי זצוק"ל.
דעת הגה"ק רבי חיים שאול דוויק היתה כשיטת הרש"ש בשנתו האחרונה שאין לכוין בשנת השמיטה אלא מתיבת באהבה ואילך, וכך נהג למעשה ולימד לתלמידיו. מחמת סיבה זו הוכרח לעזוב את ישיבת "בית א-ל" שם נהגו למעלה ממאה שנה כדעת מהרי"ט אלגאזי זצוק"ל, כדי שיוכל להנהיג בשנת השמיטה תרנ"ו את שיטתו הלכה למעשה.
שכן רבינו הרש"ש זצוק"ל כל ימיו היה מכוין בשמיטה כבשאר השנים, אולם בשנתו האחרונה סבר שבשנת השמיטה יש לכוין רק מתיבת "באהבה" ואילך של תפילת העמידה. תלמידי הרש"ש בשנת תקל"ז דנו מה לעשות בשמיטה הבאה ולא הסכימו עם שיטתו האחרונה שחידשה בסוף ימיו. ולמעשה נהגו בשיטה שלישית שהיא פשרה בין שני השיטות והיא שיטת תלמידו ממלא מקומו מהרי"ט אלגאזי זצוק"ל.
דעת הגה"ק רבי חיים שאול דוויק היתה כשיטת הרש"ש בשנתו האחרונה שאין לכוין בשנת השמיטה אלא מתיבת באהבה ואילך, וכך נהג למעשה ולימד לתלמידיו. מחמת סיבה זו הוכרח לעזוב את ישיבת "בית א-ל" שם נהגו למעלה ממאה שנה כדעת מהרי"ט אלגאזי זצוק"ל, כדי שיוכל להנהיג בשנת השמיטה תרנ"ו את שיטתו הלכה למעשה.
Re: זוטות היסטוריות
בי"ג תשרי תרמ"ג הסתלק כ"ק אדמו"ר מהר"ש מליובאוויטש זצוק"ל לבית עולמו שני בניו הגדול רבי שניאור זלמן אהרן ומי שלימים מילא את מקומו כ"ק אדמו"ר הרש"ב זצוק"ל אמרו מאמרי חסידות (הנהגה השמורה בחב"ד לאדמו"ר בלבד) אך סירבו לקבל את עול ההנהגה על עצמם.
בתום השנה לפטירה הפסיק הבכור באמירת תורה ופתח בית מסחר בעוד השני ממשיך כמנהגו אך עדיין עומד בסירובו לקבל את עול ההנהגה עד שבראש השנה תרנ"ד הסכים לראשונה לשבת על מקומו של אביו בקדמת בית המדרש ואט אט קיבל את עול ההנהגה באופן מוחלט.
(יש על זה ערך בחבד.פדיה בשם "חורבן ליבאוויטש")
בתום השנה לפטירה הפסיק הבכור באמירת תורה ופתח בית מסחר בעוד השני ממשיך כמנהגו אך עדיין עומד בסירובו לקבל את עול ההנהגה עד שבראש השנה תרנ"ד הסכים לראשונה לשבת על מקומו של אביו בקדמת בית המדרש ואט אט קיבל את עול ההנהגה באופן מוחלט.
(יש על זה ערך בחבד.פדיה בשם "חורבן ליבאוויטש")
-
- הודעות: 57
- הצטרף: ג' ספטמבר 05, 2023 11:57 am
Re: זוטות היסטוריות
מדוע חורבן לובביץ'?!?!?!אייזיק 0 כתב: ↑ בי"ג תשרי תרמ"ג הסתלק כ"ק אדמו"ר מהר"ש מליובאוויטש זצוק"ל לבית עולמו שני בניו הגדול רבי שניאור זלמן אהרן ומי שלימים מילא את מקומו כ"ק אדמו"ר הרש"ב זצוק"ל אמרו מאמרי חסידות (הנהגה השמורה בחב"ד לאדמו"ר בלבד) אך סירבו לקבל את עול ההנהגה על עצמם.
בתום השנה לפטירה הפסיק הבכור באמירת תורה ופתח בית מסחר בעוד השני ממשיך כמנהגו אך עדיין עומד בסירובו לקבל את עול ההנהגה עד שבראש השנה תרנ"ד הסכים לראשונה לשבת על מקומו של אביו בקדמת בית המדרש ואט אט קיבל את עול ההנהגה באופן מוחלט.
(יש על זה ערך בחבד.פדיה בשם "חורבן ליבאוויטש")
-
- הודעות: 57
- הצטרף: ג' ספטמבר 05, 2023 11:57 am
Re: זוטות היסטוריות
ומה דעת מרן הגאון הרב דוויק זצוק"ל לגבי דעת מרן הגאון הרש"ש זצוק"ל שאין לכוון בימי ספירת העומר חוץ מבספירת העומר עצמה ואין לכוון בימי מועדי תשרי?אייזיק 0 כתב: ↑ אחד מהטעמים לפרישתו של הגה"ק רבי חיים שאול דוויק הכהן זצוק"ל מישיבת "בית א-ל" ויסוד ישיבת "רחובות הנהר" היה ענין הכוונות בשנת השמיטה.
שכן רבינו הרש"ש זצוק"ל כל ימיו היה מכוין בשמיטה כבשאר השנים, אולם בשנתו האחרונה סבר שבשנת השמיטה יש לכוין רק מתיבת "באהבה" ואילך של תפילת העמידה. תלמידי הרש"ש בשנת תקל"ז דנו מה לעשות בשמיטה הבאה ולא הסכימו עם שיטתו האחרונה שחידשה בסוף ימיו. ולמעשה נהגו בשיטה שלישית שהיא פשרה בין שני השיטות והיא שיטת תלמידו ממלא מקומו מהרי"ט אלגאזי זצוק"ל.
דעת הגה"ק רבי חיים שאול דוויק היתה כשיטת הרש"ש בשנתו האחרונה שאין לכוין בשנת השמיטה אלא מתיבת באהבה ואילך, וכך נהג למעשה ולימד לתלמידיו. מחמת סיבה זו הוכרח לעזוב את ישיבת "בית א-ל" שם נהגו למעלה ממאה שנה כדעת מהרי"ט אלגאזי זצוק"ל, כדי שיוכל להנהיג בשנת השמיטה תרנ"ו את שיטתו הלכה למעשה.
Re: זוטות היסטוריות
כך מופיע בחבד.פדיה: "תקופה זו מכונה חורבן היות ובה הצטמצמו משמעותית ממדי חסידות חב"ד וחוסנה, בצל החסר בנשיא רשמי".תשובת ציון כתב: ↑מדוע חורבן לובביץ'?!?!?!אייזיק 0 כתב: ↑ בי"ג תשרי תרמ"ג הסתלק כ"ק אדמו"ר מהר"ש מליובאוויטש זצוק"ל לבית עולמו שני בניו הגדול רבי שניאור זלמן אהרן ומי שלימים מילא את מקומו כ"ק אדמו"ר הרש"ב זצוק"ל אמרו מאמרי חסידות (הנהגה השמורה בחב"ד לאדמו"ר בלבד) אך סירבו לקבל את עול ההנהגה על עצמם.
בתום השנה לפטירה הפסיק הבכור באמירת תורה ופתח בית מסחר בעוד השני ממשיך כמנהגו אך עדיין עומד בסירובו לקבל את עול ההנהגה עד שבראש השנה תרנ"ד הסכים לראשונה לשבת על מקומו של אביו בקדמת בית המדרש ואט אט קיבל את עול ההנהגה באופן מוחלט.
(יש על זה ערך בחבד.פדיה בשם "חורבן ליבאוויטש")