דף 1 מתוך 1

שמיטה

נשלח: ד' ספטמבר 01, 2021 2:40 pm
על ידי אורח
לאחרונה מפרסמים לקנות קרקע לשמיטה
מה הענין לקנות קרקע לשמיטה למה לא מספיק כל אדם שיש לו דירה בבנין הרי הקרקע בחצר שובתת
כמו"כ למה לא קונים בהמה ומוכרים זכויות בזה ועי"ז זוכים במצות שביתת בהמתו בכל שבת
וזה מצוה דאורייתא לעומת שמיטה בזה"ז דרבנן

Re: שמיטה

נשלח: ה' ספטמבר 02, 2021 1:09 pm
על ידי כּוֹתָר
1. המצווה ניכרת בקרקע שעומדת ומוכנה לגידולים.
2. שביתת בהמתו היא פרט במצוות שבת ששייכת אלינו. אבל בשמיטת קרקעות לאדם רגיל אין אפשרות לקיים המצוה.

Re: שמיטה

נשלח: ה' ספטמבר 02, 2021 3:23 pm
על ידי אורח
מנין שצריך שיהיה ניכר השביתה בקרקע
לכאורה העיקר זה שבמציאות הקרקע תשבות
אני מבין שיש ארגונים שרוצים להרוויח
השאלה אם יש ענין הלכתי לקנות קרקע לשמיטה או שמספיק חצר או עציץ נקוב

Re: שמיטה

נשלח: ו' ספטמבר 03, 2021 4:25 pm
על ידי כּוֹתָר
קרקע שעומד עליה בנין, זה נקרא שהיא שבתה ממלאכה ? היא כלל לא ראויה לזריעה !
וכי אדם קירח, יקבל שכר על כך שלא הקיף פאת ראשו ? בחור צעיר שעוד לא צמח לו זקן יקבל שכר על כך שלא גילח פאת זקנו ?
אדם שאין לו חמץ בערב פסח, מקיים מצוות השבתה ? אדם שלא מצא מציאה וממילא הוא גם לא מתעלם ממציאה - האם הוא מקיים מצוה של לא תוכל להתעלם ?

קח מקור קדום למנהג זה -
הרידב"ז בקונטרס השמיטה בסוף ההקדמה - שקנה קרקע סמוך לצפת וזיכה בעבורו ובעבור כל קהל ישראל בכל מקומות מושבותיהם. ועי"ז יקיימו כל ישראל מצוות שמיטה.
‏‏לכידה.PNG
‏‏לכידה.PNG (110.91 KiB) נצפה 572 פעמים

Re: שמיטה

נשלח: ש' אוקטובר 09, 2021 9:37 pm
על ידי הצב''י
הג"ר אשר ווייס שליט"א טוען נחרצות שאין כל ענין שיהיה לאדם קרקע שתושבת בשמיטה, ובעצם העובדה שהאדם - גם אם הוא הייטקיסט במקצועו, או שאר מקצועות שאין בינם לבין עבודת האדמה כל קשר - לא עובד באדמה, הריהו מקיים מצוות שמיטה בהידור.

לכאורה אין דעתו נתמכת ע"י כלל הפוסקים, אך לידיעה בעלמא הדברים חשובים.

Re: שמיטה

נשלח: ב' אוקטובר 11, 2021 11:27 am
על ידי אורח
[quote="דוד ריזל" post_id=7627 user_id=89]
קרקע שעומד עליה בנין, זה נקרא שהיא שבתה ממלאכה ? היא כלל לא ראויה לזריעה !

[/quote]
למה לא? זו רק שאלה של יחס עלות-תועלת, אבל באופן עקרוני אין מניעה להחריב את הבנין ולשתול שם מלפפון.

Re: שמיטה

נשלח: א' אוקטובר 24, 2021 5:25 pm
על ידי אורח
ולי הצעיר יש שאלה יותר קשה בעניין: האם באמת אפשר לפקח על כך שהקרקע לא תיעבד בשמיטה - ונמצא
שכל הטירחא לחינם? שאל נא את ועדות הכשרות ויספרו לך כמה זיופים ורמאויות יש מסביב לנושא זה, לאכול
מוכרחים אבל לקנות קרקע לא מוכרחים, בשביל מה לקנות קרקע שיתכן שיעבדו בה בשמיטה ועליך ועל ראשך
תחול חובת המחאה בכך? לא ברור לגמרי.
ויש כאן גם עוד שאלה, שכמובן אינני מקשה על דעתם של החכמים שאמרו לעשות זאת, אבל לע"ע עדיין לא
זכיתי להבין: הרי החקלאים שעבורם נאספים הכספים, ברובם הגדול אינם נזקקים ללחם - אלא שהנושא כאן
הוא לאפרושי מאיסורא של עבודה בשמיטה. ולפ"ז קשה שהרי בסכומים הרבה יותר קטנים אפשר לאפרושי
מאיסורין דאורייתא, ולמה דווקא בזה עושים. - והיותר קשה מהכל, שברובא דרובא של המקרים, הכספים
המוקדשים לזה הם על חשבון עניים שבאמת אין להם מה לאכול - אני הקטן ראיתי בשכונת מגוריי שבדיוק
בתקופה זו הודיעה קופת השכונה על כך שיש מחסור חמור בקופה ובשל כך נאלצים להשיב ריקם פניות
שבאים אליהם, ובודאי שיש קשר לכך שרבים רבים נתבעים ונותנים להחזיק את החקלאים שכנ"ל מצבם
הכספי הרבה פחות גרוע. וכל קושיות הנ"ל לע"ע אצלי הם עדיין בצע"ג.