האם יש עונש למבטל עשה ?

איזהו מקומן, מרפסן איגרי, ראה זה חדש
שלח תגובה
הודעה
מחבר
כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

האם יש עונש למבטל עשה ?

#1 שליחה על ידי כּוֹתָר » ג' ינואר 28, 2020 3:16 pm

גם לי זה היה חידוש, אבל השתתפתי בשיעור באור החיים הקדוש, שכותב שאין עונש למבטל עשה, (דבריו מובאים להלן) זה היה עבורנו חידוש גדול, והתחלנו ללבן את הנושא וגיליתי שזה נושא מאוד רחב.

על "עידן ריתחא" מבואר בגמרא מנחות מא.
"מלאכא אשכחא לרב קטינא, דמיכסי סדינא (דלא הוי ליה ציצית משום כסות לילה) אמר ליה קטינא קטינא, סדינא בקייטא וסרבלא בסיתותא (שהן עגולין ואין להן אלא ב' כנפיים) – ציצית של תכלת מה תהא עליה ?!
אמר ליה: ענשיתו אעשה ?
אמר ליה: בזמן דאיכא ריתחא ענשינן".
ושם בתוספות: "ענשיתו אעשה" כי האי, שאין אדם חייב לקנות שליח המחוייב אם אין לו. אבל עשה גמור אפילו בית דין שלמטה היו מכין אותו עד שתצא נפשו.
ומבואר להדיא שתוספות סוברים שבעשה שמחוייב בו מענישים בשמים, מק"ו של כפיית בי"ד שלמטה.
[אמנם בגדר הדבר לדעת תוס' צ"ע איך עשו ק"ו מכפייה על המצוות שהיא קודם המצווה, לעונש שהוא בא לכפרה אחר המצוה. ונ"ל לדעת תוס' שהתורה לא תתן מלקות רק לכפייה אם אין בזה תועלת של כפרה ע"כ שרוצה לעבור עבירה, כי גם הצער שסובל נלקח בחשבון וודאי שיש בו גם כפרה.]

השיטה מקובצת במנחות שם כותבים:
שעל מצוה שקבוע לה זמן, כגון סוכה, מענישים על עשה. אך מצוה שאין קבוע לה זמן, כמו ציצית, אין מענישים עליה [כי אם בעידנא דריתחא]. (ויל"ע למה ציצית נקרא אין זמנה קבוע).

אמנם המקובלים האחרונים פליגי, וסוברים שאין עונש על ביטול עשה.

רבי חיים ויטאל: (ראש ספרו עץ הדעת טוב מאמר לתשובה א' ע"ב)
"מצוות עשה שהם רמ"ח אין בביטולם עונש זולתי חיסרון קיבול שכר עשייתם וכו', והנה כשחטא בביטול העשים לא עשה שום פגם בקום ועשה אלא ישב בשב ואל תעשה ואין בביטולם פגםן כדי לתקנן" .
רבי שמעון לביא: (כתם פז פרשת וישלח של"ג ע"ב)
"מצוות עשה הם רחמים וכו' כשחדל לעשות מצווה ממצוות עשה שאף על פי שאיבד שכרה אינו נענש.
האור החיים (פרשת שמות פרק ג' פסוק ה') ז"ל:
"אבל מצוות עשה הם השגת הטוב שיהו, ובהעדרם אין עונש, זולת על פרטים ידועים כגון מילה ופסח", ע"כ דבריו.

ולכאורה צ"ע דהא בשבת לב: סוגיא ערוכה שבעוון מזוזה בנים מתים וכו', ע"ש דמבואר דעל כמה וכמה עשין מענישים מן השמים, אף בעונשים חמורים.
וכן הא דמבואר עונש קרקפתא דלא מנח תפילין.
וצריך ביאור בדעת המקובלים מראיות אלו. ואולי לזה כיוון האוה"ח בדבריו "זולת על פרטים ידועים".

בדברי ספר חרדים יש להסתפק מה דעתו.
שכתב (הקדמה למצוות דף כב) "מצוות עשה עונשם לא נתפרש בתורה וזה דבר נפלא, הרי אדון אחד אמרם למה יענש על לא תעשה ולא יענש על עשה", ובהמשך כתב: " וכל מצוות עשה שיעשה אדם בעולם הזה הוא מחזיק לענין הרומז עליו ונעשה עליו מליץ טוב ואוי לנוסע לאותו עולם ולא יהיה בידו מצוות מעשיות, כי לא יהיה לו מקום להאחז במרכבה העליונה. ומי יגן עליו בעולם הזה מן הפורענויות ובעולם הבא מעונש הלאוין. והמבטל מצוות עשה עונשו עצום וכו'. שמצוות עשה מגינות מדינה של גהינום ובכלל דע כי לא יכול הפה להוציא עונש מבטל מצוות עשה.
מהלשונות המודגשים נראה כי יש עונש. אך בכללות דבריו משמע שרק על לאוין יש עונש, והמבטל עשה אין מה שיגן עליו מן העונשים אך אין לו עונש. וצ"ע.
נערך לאחרונה על ידי כּוֹתָר ב ג' ינואר 28, 2020 3:34 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כּוֹתָר
הודעות: 1256
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: האם יש עונש למבטל עשה ?

#2 שליחה על ידי כּוֹתָר » ג' ינואר 28, 2020 3:29 pm

בדעת רש"י יש סתירה.
ברש"י פרשת יתרו בתחילת עשרת הדברות מדוייק שאין עונש למבטל עשה, שכתב: "לפי שיש פרשיות בתורה שאם עשאן אדם מקבל שכר ואם לאו אינו מקבל עליהם פורענות, יכול אף עשרת הדברות כך, ת"ל וידבר אלקים דיין להפרע". ועל אלו פרשיות הוא מדבר ששיש שכר ואין עונש ? לכאורה על מצוות עשה.

מצד שני לגבי מפני שיבה תקום ועוד מצוות כתוב "יכול יעצים עיניו כמי שלא ראהו ת"ל אני ה' נאמן להפרע", הרי שיש עונש. וצ"ע.

ולכאורה צריך לומר, שרק על מצוות בעשרת הדיברות, או מצוות שנאמר בהם "אני ה'" נענשים עליהם.
וגם באור החיים משמע שיש עוד מצוות שנענשים עליהם, שכתב: זולת על פרטים ידועים כגון מילה ופסח, משמע שיש עוד מצוות חוץ מפסח ומילה שנענשים עליהם.

שלח תגובה