מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת (מזויות מגוונות)

איזהו מקומן, מרפסן איגרי, ראה זה חדש
שלח תגובה
הודעה
מחבר
אורח

מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת (מזויות מגוונות)

#1 שליחה על ידי אורח » ב' מרץ 04, 2019 1:58 am

הנה השחוק הוא תופעה פלאית ממש ואני כותב כאן מהזכרון ומקופיא
ואשמח לקבל עזרה במציאת מקורות וטעמים נוספים וגם זויות אחרות לנושא.
א. עובדה היא שפעמים רבות צוחקים גם כשקורה משהו לא טוב.
ב. הצחוק הוא כתוצאה מהפתעה בלתי צפויה.
ג. כתב הגר"א שזה הדבר המבדיל את האדם מבעלי החיים כי הם לא צוחקים (וכמובן מלבד הדעת כמש"ש)
ומשמע קצת שגם שחוק הכסיל שיש עליו כמובן בקורת גלויה - עדיין יש בו מימד של צורת אדם יותר מהחיות.
ד. אז ימלא שחוק פינו - ביאר הגר"א שאנו ממש נצחק בכל רגע כי תמיד יהיו חידושים חדשים!
ה. אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא בשם ה' - ההיפוך הפתאומי זה כידוע הבסיס לכל צחוק.

ואולי אולי הטעם הטוב שמתלווה לכל בדיחה הוא משום שזה נוגע במשהו בתקוה הכמוסה בעומק לפנים מעומק של כל לב (אפילו של כסיל) למהפך הגדול והטוב של הגאולה.
וכמובן אצ"ל שזה תחליף מזוייף...

אליקים
הודעות: 361
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת (מזויות מגוונות)

#2 שליחה על ידי אליקים » ב' מרץ 04, 2019 8:41 am

מה עם "למה זה צחקה שרה", ושמו של יצחק

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת (מזויות מגוונות)

#3 שליחה על ידי מתודה » ב' מרץ 04, 2019 1:39 pm

אורח כתב: ואולי אולי הטעם הטוב שמתלווה לכל בדיחה הוא משום שזה נוגע במשהו בתקוה הכמוסה בעומק לפנים מעומק של כל לב (אפילו של כסיל) למהפך הגדול והטוב של הגאולה.
וכמובן אצ"ל שזה תחליף מזוייף...
מתאים להגר"י הוטנר לכתוב על זה. צריך לחפש במאמרי חג הסוכות וברשימות לב.

אורח

Re: מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת (מזויות מגוונות)

#4 שליחה על ידי אורח » ב' מרץ 04, 2019 1:58 pm

מתודה כתב:
אורח כתב: ואולי אולי הטעם הטוב שמתלווה לכל בדיחה הוא משום שזה נוגע במשהו בתקוה הכמוסה בעומק לפנים מעומק של כל לב (אפילו של כסיל) למהפך הגדול והטוב של הגאולה.
וכמובן אצ"ל שזה תחליף מזוייף...
מתאים להגר"י הוטנר לכתוב על זה. צריך לחפש במאמרי חג הסוכות וברשימות לב.
אני שמעתי מר' משה שפירא את זה.

יפת
הודעות: 4
הצטרף: ב' אוגוסט 26, 2019 7:30 pm

Re: מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת (מזויות מגוונות)

#5 שליחה על ידי יפת » ג' אוגוסט 27, 2019 4:31 pm

אורח כתב:
בתקוה הכמוסה בעומק לפנים מעומק של כל לב (אפילו של כסיל) למהפך הגדול והטוב של הגאולה.
שמעתי שלהגר"מ זילבר שליט"א מתולדות יהודה סטוטשין יש מהלך להסביר כך על בעייתיות מלווי בריבית, שמהצפייה לגאולה נובעת ההסתמכות של לווה שיהיה לו להחזיר ומלווים בריבית אינם כן, ולכן אינם קמים בתחיית המתים.
איני יודע היכן המאמר המלא, זכור לי ששמעתי בראשי פרקים את ההסבר הזה

אליקים
הודעות: 361
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת (מזויות מגוונות)

#6 שליחה על ידי אליקים » ג' אוגוסט 27, 2019 5:57 pm

יפת כתב: שמעתי שלהגר"מ זילבר שליט"א מתולדות יהודה סטוטשין יש מהלך להסביר כך על בעייתיות מלווי בריבית, שמהצפייה לגאולה נובעת ההסתמכות של לווה שיהיה לו להחזיר ומלווים בריבית אינם כן, ולכן אינם קמים בתחיית המתים.
לא הבנתי, אשמח אם תסביר יותר

יפת
הודעות: 4
הצטרף: ב' אוגוסט 26, 2019 7:30 pm

Re: מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת (מזויות מגוונות)

#7 שליחה על ידי יפת » ה' אוגוסט 29, 2019 4:17 pm

אליקים כתב:
יפת כתב: שמעתי שלהגר"מ זילבר שליט"א מתולדות יהודה סטוטשין יש מהלך להסביר כך על בעייתיות מלווי בריבית, שמהצפייה לגאולה נובעת ההסתמכות של לווה שיהיה לו להחזיר ומלווים בריבית אינם כן, ולכן אינם קמים בתחיית המתים.
לא הבנתי, אשמח אם תסביר יותר
שמעתי בערך ככה.. אין לי יותר הסבר

כּוֹתָר
הודעות: 1258
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: מקורות וטעמים לטבע השחוק שברא השי"ת (מזויות מגוונות)

#8 שליחה על ידי כּוֹתָר » ה' ינואר 09, 2020 11:26 pm

יפת כתב:
אליקים כתב:
יפת כתב: שמעתי שלהגר"מ זילבר שליט"א מתולדות יהודה סטוטשין יש מהלך להסביר כך על בעייתיות מלווי בריבית, שמהצפייה לגאולה נובעת ההסתמכות של לווה שיהיה לו להחזיר ומלווים בריבית אינם כן, ולכן אינם קמים בתחיית המתים.
לא הבנתי, אשמח אם תסביר יותר
שמעתי בערך ככה.. אין לי יותר הסבר
אנסה בס"ד לפרש את הדברים שהובאו כאן בקיצור.
הציפייה לגאולה, היא חלק מהתקוה והאמונה של יהודי ש"קץ שם לחושך", העולם הזה נברא עם תכלית טובה, ולכן זה צריך לתת תקוה ומבט אופטימי ליהודי, גם כשנותן הלוואה צריך שתהיה לו אופטימיות וביטחון שיהיה ללווה מה להחזיר, המלוה בריבית - זה מתוך הבנה שהוא לוקח סיכון על כספו ולכן הוא סבור שמגיע לו תשלום ריבית על כך. וחסר לו את המבט האפטימי, שמזה נובעת גם האמונה בגאולה.

שלח תגובה