התעורר אצלינו דיון בבית כנסת אודות בעל קורא שטעה וקרא תפאר בקמץ
שאלה ראשונה בנידון האם יש הבדל בין תפאר בקמץ לבן תפאר בפתח
שנית: בעל המנחת שי מצייןן במפורש תפאר בפתח ולא בקמץ וכאן צצה שאלה נוספת האם כשהמ"ש מציין הערת מסורה הדבר מחייב חזרה בגין דא
תודה רבה מראש
תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ
לכאורה זה משמעות אחרת
כי תפאר בקמ"ץ זה מלשון לפאר ולרומם, משא"כ בפתח שפירושו ליטול תפארתו לפי רש"י, או שאר הפירושים לפי שאר המפרשים.
וא"כ לכאורה יש לחזור
כי תפאר בקמ"ץ זה מלשון לפאר ולרומם, משא"כ בפתח שפירושו ליטול תפארתו לפי רש"י, או שאר הפירושים לפי שאר המפרשים.
וא"כ לכאורה יש לחזור
Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ
רש"י שם: "לֹ֥א תְפַאֵ֖ר. לא תטול תפארתו ממנו, מכאן שמניחין פאה לאילן".
ועצ"ע למעשה.
ועצ"ע למעשה.
Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ
נכון אבל כשאנחנו מדברים על מילה אחת מתוך משפט למה ברור שיש כאן שינוי משמעות?
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ
@סערצע גם לרש"י יש שינוי, שבעוד שתפאר בקמ"ץ פירושו תתן תפארת, תפאר בפתח משמעותו הפוכה והכוונה ליטול תפארתו.
והוא כמו לשרש שפירושו להוציא את השורשים (הפוך מלהשריש).
וב"יסף" הביא רש"י שני פירושים אם הכוונה הוסיף, או להיפך הפסיק.
והוא כמו לשרש שפירושו להוציא את השורשים (הפוך מלהשריש).
וב"יסף" הביא רש"י שני פירושים אם הכוונה הוסיף, או להיפך הפסיק.
Re: תפאר בפת"ח ולא בקמ"ץ
לא סברתי שמשמעותם שוה... ועדיין, שינוי הניקוד אינו מהוה שינוי משמעות.
שרשים המתהפכים אינם מהפכים נקודותיהם, ואדרבא.
שרשים המתהפכים אינם מהפכים נקודותיהם, ואדרבא.