דבר ראשון באשם תלוי
שנאמר בו אשם הוא אשם אשם
אומר רשי הראשון כולו קמץ האחרון חציו קמץ חציו פתח
ואני שואל מה עם האמצעי ?
שאלהשניה.
ויקרא פרק ה כא
נֶ֚פֶשׁ כִּ֣י תֶחֱטָ֔א וּמָעֲלָ֥ה מַ֖עַל בּה'
1 וְכִחֵ֨שׁ בַּעֲמִית֜וֹ בְּפִקָּד֗וֹן
2. אֽוֹ־בִתְשׂ֤וּמֶת יָד֙
3. א֣וֹ בְגָזֵ֔ל
4. א֖וֹ עָשַׁ֥ק אֶת־עֲמִיתֽוֹ:
5. אֽוֹ־מָצָ֧א אֲבֵדָ֛ה וְכִ֥חֶשׁ בָּ֖הּ
וְנִשְׁבַּ֣ע עַל־שָׁ֑קֶר עַל־אַחַ֗ת מִכֹּ֛ל אֲשֶׁר־יַעֲשֶׂ֥ה הָאָדָ֖ם לַחֲטֹ֥א בָהֵֽנָּה:
(כג) וְהָיָה֘ כִּֽי־יֶחֱטָ֣א וְאָשֵׁם֒
1. וְהֵשִׁ֨יב אֶת־הַגְּזֵלָ֜ה אֲשֶׁ֣ר גָּזָ֗ל
2. א֤וֹ אֶת־הָעֹ֙שֶׁק֙ אֲשֶׁ֣ר עָשָׁ֔ק
3. א֚וֹ אֶת־ הַפִּקָּד֔וֹן אֲשֶׁ֥ר הָפְקַ֖ד אִתּ֑וֹ
4. א֥וֹ אֶת־הָאֲבֵדָ֖ה אֲשֶׁ֥ר מָצָֽא:
א. למה פיקדון ירד ממספר 1 למספר 3
ב. להיכן נעלם תשומת יד (הלואה)
ג. איך גזל קפץ ממספר 3 למספר 1
הערות בקרבן אשם
Re: הערות בקרבן אשם
א. ג. עד דקאי בגזל מפרש מילי דגזל, והדר מפרש מילי דפקדון. על דרך דברי חכמינו ז"ל בריש התלמוד הבבלי.
-
- הודעות: 32
- הצטרף: ג' נובמבר 13, 2018 12:06 am
Re: הערות בקרבן אשם
התכוונתי שתעשה מצ'ינג; תכפיל את תשובתי ותקבל שתי תשובות...
-
- הודעות: 32
- הצטרף: ג' נובמבר 13, 2018 12:06 am
Re: הערות בקרבן אשם
תודה
אמר רבא: קרא ומתניתא מסייע ליה לריש לקיש. קרא - דכתיב וכחש בעמיתו בפקדון או בתשומת יד או בגזל או עשק את עמיתו. תשומת יד - אמר רב חסדא: כגון שיחד לו כלי להלואתו, עשק - אמר רב חסדא: כגון שיחד לו כלי לעשקו. וכי אהדריה קרא כתיב והיה כי יחטא ואשם והשיב את הגזלה אשר גזל או את העשק אשר עשק או את הפקדון אשר הפקד אתו ואילו תשומת יד לא אהדריה. מאי טעמא - לאו משום דמחסרא משיכה? - אמר ליה רב פפא לרבא: אימא מעושק הוא דהדר קרא. - הכא במאי עסקינן - כגון שנטלו ממנו וחזרו והפקידו אצלו. - היינו פקדון! - תרי גוני פקדון. - אי הכי תשומת יד נמי ליהדריה, ולוקמיה כגון שנטלו הימנו וחזר והפקידו אצלו. - אי אהדריה קרא - לא תיובתא ולא סייעתא, השתא דלא אהדריה קרא - מסייע ליה. - ותשומת יד לא אהדריה קרא? והתניא, אמר רבי שמעון: מנין ליתן את האמור למעלה למטה - דכתיב או מכל אשר ישבע עליו לשקר, ואמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר רב: לרבות תשומת יד להישבון. - בהדיא מיהא לא אהדריה קרא.
בבא מציעא דף מח עמוד א
אמר רבא: קרא ומתניתא מסייע ליה לריש לקיש. קרא - דכתיב וכחש בעמיתו בפקדון או בתשומת יד או בגזל או עשק את עמיתו. תשומת יד - אמר רב חסדא: כגון שיחד לו כלי להלואתו, עשק - אמר רב חסדא: כגון שיחד לו כלי לעשקו. וכי אהדריה קרא כתיב והיה כי יחטא ואשם והשיב את הגזלה אשר גזל או את העשק אשר עשק או את הפקדון אשר הפקד אתו ואילו תשומת יד לא אהדריה. מאי טעמא - לאו משום דמחסרא משיכה? - אמר ליה רב פפא לרבא: אימא מעושק הוא דהדר קרא. - הכא במאי עסקינן - כגון שנטלו ממנו וחזרו והפקידו אצלו. - היינו פקדון! - תרי גוני פקדון. - אי הכי תשומת יד נמי ליהדריה, ולוקמיה כגון שנטלו הימנו וחזר והפקידו אצלו. - אי אהדריה קרא - לא תיובתא ולא סייעתא, השתא דלא אהדריה קרא - מסייע ליה. - ותשומת יד לא אהדריה קרא? והתניא, אמר רבי שמעון: מנין ליתן את האמור למעלה למטה - דכתיב או מכל אשר ישבע עליו לשקר, ואמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה אמר רב: לרבות תשומת יד להישבון. - בהדיא מיהא לא אהדריה קרא.