הקמת המשכן – הקמתו בהר המוריה!

התבוננות בספר תורת אלוקים ובפרשת השבוע
שלח תגובה
הודעה
מחבר
ימה של תורה
הודעות: 30
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 11:43 pm

הקמת המשכן – הקמתו בהר המוריה!

#1 שליחה על ידי ימה של תורה » ה' מרץ 07, 2019 8:39 pm

ויביאו את המשכן אל משה" וגו' (שמות לט, לג)

וברש"י: "ויביאו את המשכן, שלא היו יכולין להקימו, ולפי שלא עשה משה שום מלאכה במשכן, הניח לו הקב"ה הקמתו, שלא היה יכול להקימו שום אדם מחמת כובד הקרשים, שאין כח באדם לזקפן, ומשה העמידו, אמר משה לפני הקב"ה, איך אפשר הקמתו על ידי אדם, אמר לו עסוק אתה בידך נראה כמקימו והוא נזקף וקם מאליו, וזהו שנאמר הוקם המשכן, הוקם מאליו" (מן התנחומא פר' יא).

בשפתי חכמים הביא שבפרשתנו משמע שגם משה לא הצליח להקימו אלא שהוקם מאליו ע"י נס, ואילו בפרק המצניע (שבת צב.) ובברכות (נד:) מבואר שמשה היה גבוה עשר אמות כגובה הקרשים ובכך היה בכחו להקימו.
בתנחומא מאריך שגם בצלאל ואהליאב התחילו להעמידו ולא יכלו, ומבאר המדרש "ולמה לא היו יכולין להעמידו, מפני שמשה היה מיצר שלא השתתף בנדבת המשכן לכך העלים מהן הקב"ה ולא יכלו להעמידו וכו', אמר משה, רבש"ע, איני יודע להעמידו" וכו' (עיין שם בתנחומא).
דברי המדרש וכל פרשת הקמת המשכן תמוהים ביותר. האם בעיה היא להעמיד קרשים ולפרוס יריעות, האם זהו הקושי שהיה לעם ישראל לחכמי הלב ולבצלאל ואהליאב, האם זה היה הקושי של משה בהעמדת המשכן? כובד משקלם של הקרשים?? התמה.
בגמ' בשבת מבואר שהיה משה גבוה עשר אמות כגובה הקרשים, מה איפו עומד הקושי בפני משה שאומר להקב"ה "איני יודע להעמידו", ועוד מהו לשון "איני יודע" וכי בשביל להעמיד קרשים צריכים איזו ידיעה, הרי זו טכניקה ושיטה שהיתה מצויה לכל עוסקי מלאכת הבניה בשנים קדמוניות קודם עידן המנופים הגבוהים, כיצד בנו את פיתום ורעמסס במצריים אם לא בכח הידיים של עם ישראל.

הקמת והעמדת המשכן – קביעת מקום להשראת שכינה

נראה לבאר את מעשה הקמת והעמדת המשכן שלא כפשוטו. אי-הצלחת בצלאל ואהליאב בהקמת המשכן לא היתה קושי טכני של הרמת הקרשים בלבד. אלא שבהרמת הקרשים ופריסת היריעות טמונה פנימיות עמוקה – קביעת מקום להשראת השכינה, וקביעת מקום זו היתה הקושי שבהקמת המשכן.
אמנם עלינו לבאר איזה קושי יש בקביעת מקום למשכן אשר באה בהקמתו. ונראה לומר לפי"ד הגר"א נבנצל שליט"א שמבאר שמקום המשכן היה בהר המוריה! הר המוריה, אומר הרב נבנצל, ליווה את עם ישראל במדבר, דרך מקום שהיה קדוש בבחינת הר המוריה היו מתפללים ומתקרבים אל ה', והוא מש"כ במלחמת עמלק שמשה עלה ל'ראש הגבעה' – בה"א הידיעה, גבעה הידועה, כמ"ש "עַד שֶׁיָּפוּחַ הַיּוֹם וְנָסוּ הַצְּלָלִים אֵלֶךְ לִי אֶל הַר הַמּוֹר וְאֶל גִּבְעַת הַלְּבוֹנָה" (שיר השירים ד, ו). ו'ראש הגבעה' בגימטריה 'ירושלם' חסר י' – מפני שעד שיתבטל עמלק מן העולם אין הכסא שלם ואין שמו שלם, וזהו שחסרה בירושלים האות י' שהיא כסאו ומקום משכן שכינתו. ולכך גם את המשכן במדבר היו צריכים לקובעו באותו מקום שהיה בבחינת הר המוריה.
בכדי להעמיד קרשים אין צורך בידיעה, משה רבנו וכמו כן גם בצלאל ואהליאב לא היו צריכים ידיעה כל שהיא, אי העמדת המשכן מכח קושי בהרמת הקרשים אינו אי-ידיעה אלא חוסר כח בהעמדתו.
ואותה אי-ידיעה בהקמת המשכן הינה השגת הפנימיות שבהקמה.
חסרון הידיעה של בצלאל ואהליאב היה בהעלמה של הקב"ה וכמ"ש המדרש "ולמה לא היו יכולין להעמידו וכו', לכך העלים מהן הקב"ה ולא יכלו להעמידו", חסרון בכח הרמת הקרשים אין היא העלמה, ומהו שהעלים הקב"ה? אלא שהעלים מהן את ההשגה בפנימיות שבהקמת המשכן.

הקושי של משה בהקמת המשכן – חיבור השמים והארץ

ומהי אותה פנימיות שהיתה חסרה להם. נראה כי זהו אותו יסוד שאמר הרב נבנצל, את הקמת המשכן באותו מקום שהיה בבחינת הר המוריה העלים הקב"ה מבצלאל ואהליאב בשביל משה שיוכל להשתתף בהקמת המשכן שרק הוא יוכל להשיג היכן להקים את המשכן.
אמנם יש עדיין לבאר הרי גם משה אמר "איני יודע", ומה לא ידע, הרי במלחמת עמלק ידע והשיג מקום הר המוריה ועלה להתפלל שם.
נראה כי אף בהשגת מקום בבחינת הר המוריה, כאשר באים להקים משכן קבע להשראת השכינה שהוא חיבור שמים וארץ יש צורך בידיעה עמוקה יותר, ואת זאת גם משה לא ידע, וזהו שאמר [כמ"ש ברש"י] "איך אפשר הקמתו על ידי אדם", הקמת המשכן אינה בניית הקרשים, הקמתו הינה קביעת הבניין במקום אשר בו בחינת הר המוריה, ובבנייתו מתחברים שמיים וארץ וזאת אי אפשר לעשות על ידי אדם.
עד שאמר לו הקב"ה עסוק בידך ואתה מראה להעמידו והוא עומד מאליו. גם ביהמ"ק לעתיד לבוא לא יוכל להיבנות על ידי אדם, הוא ירד בבניינו מן השמים – משום שבית ומקום להשראת השכינה הינו חיבור שמים וארץ, וזאת לא יכול להיעשות בידי אדם.
יה"ר שנזכה לעשות בהקמת משכננו אשר בלבנו כל אשר בידנו לעשות ויהיה ה' מעמידו ומקימו מאליו להיות לבנו מקום להשראת השכינה וחיבור בין שמים וארץ, אמן ואמן.

שבת שלום ומבורך!
לתגובות: YSHTORA1@GMAIL.COM

שלח תגובה