'כי זה משה האיש אשר העלנו' – הנהגת משה אל מול ההנהגה לדורות

התבוננות בספר תורת אלוקים ובפרשת השבוע
שלח תגובה
הודעה
מחבר
ימה של תורה
הודעות: 30
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 11:43 pm

'כי זה משה האיש אשר העלנו' – הנהגת משה אל מול ההנהגה לדורות

#1 שליחה על ידי ימה של תורה » ד' פברואר 20, 2019 7:19 pm

"וירא העם כי בשש משה לרדת מן ההר ויקהל העם על אהרן ויאמרו אליו קום עשה לנו אלהים אשר ילכו לפנינו כי זה משה האיש אשר העלנו מארץ מצרים לא ידענו מה היה לו". (שמות לב, א)
וברש"י: "אשר ילכו לפנינו. אלהות הרבה איוו להם (סנהדרין סג,א). כי זה משה האיש, כמין דמות משה הראה להם השטן, שנושאים אותו באויר רקיע השמים (שבת פט,א). אשר העלנו מארץ מצרים, והיה מורה לנו דרך אשר נעלה בה, עתה צריכין אנו לאלהות אשר ילכו לפנינו".
וברמב"ן: "אבל הכתוב הזה הוא מפתח לדעת נכון ענין העגל ומחשבת עושיו, כי בידוע שלא היו ישראל סבורים שמשה הוא האלקים, ושהוא בכחו עשה להם האותות והמופתים, ומה טעם שיאמרו כיון שהלך משה ממנו נעשה אלהים. ועוד, כי בפירוש אמרו אלהים אשר ילכו לפנינו, לא שיהיו נותנין להם חיים בעולם הזה או בעולם הבא. אבל היו מבקשין משה אחר, אמרו, משה שהורה לנו הדרך ממצרים ועד הנה, שהיו המסעים ע''פ ה' ביד משה (במדבר ט כג), הנה אבד ממנו. נעשה לנו משה אחר שיורה הדרך לפנינו ע''פ ה' בידו. וזה טעם הזכירם משה האיש אשר העלנו, לא הקל אשר העלם, כי יצטרכו לאיש אלקים".
נורא נוראות!
בפרשתנו אנו מגלים את גדלותם של בני האומה הישראלית.
עם ישראל על כל מרכיביו בני אברהם יצחק ויעקב, בני השבטים, ועימם הערב רב, כולם מכירים בדרגתם של עומדים תחת ההר במעמד הר סיני, ממתינים להורדת שני לוחות הברית ע"י משה.
ניצבים עם ישראל בדרגת אדם הראשון קודם החטא, פסקה זוהמא מגופם.
וברום דרגה זו מכירים את הצורך ב'איש אלוקים' שיורה להם את הדרך.
לא כאומות העולם שאם מגיע מאן-דהו לדרגה כל-שהיא כבר איננו מבקש מורה דרך, ומשים עצמו כאל אשר יורה לעצמו הדרך.
אלא שמתעצמת הקושיה להיותה למרפסין איגרא.
אם ליבם פועם ומבקש מורה דרך כהאיש משה, ובאים ומבקשים מאהרן שיזמין להם את אותו משה שיהיה כמחליף למשה רע"ה, מדוע לא פונים אל אהרן והזקנים ומבקשים מאיתם להיות להם לממשיכי דרכו של משה?
עלינו להתבונן ולהעמיק, מה יש במשה שמבקשים אותו בדוקא, מה שאין באהרן והזקנים שהיו באותו הדור?
וביותר יש לתמוה שבתורה נצטוו (דברים יז, ט-י) "ובאת אל הכהנים הלוים ואל השפט אשר יהיה בימים ההם ודרשת והגידו לך את דבר המשפט, ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא אשר יבחר ה' ושמרת לעשות ככל אשר יורוך".
ומהי התביעה אל אהרן "עשה לנו אלקים אשר ילכו לפנינו", וכתב הרמב"ן "אבל היו מבקשין משה אחר", מדוע ביקשו דוקא את משה?
להבנת פרשתנו נראה להעמיק במצוה שניצטוו ישראל בתורה "ובאת אל הכהנים וגו' אשר יהיה בימים ההם וגו' ועשית ככל אשר יורוך".
איתא באבות (פ"א מ"א) "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים" וכו'. מסירת התורה ממנהיג הדור למשנהו מדור דור היא מסירת הנהגת הדור ע"פ התורה.
אמנם, משה רע"ה, הנהגתו לא היתה כהנהגת כל מנהיג דור אחר.
משה הנהיג את עם ישראל כשהעלה אותם ממצרים בהנהגה "על פי ה' ביד משה", זו לא הנהגה המסורה ע"פ התורה, שכן היתה זו הנהגה שקודמת למתן תורה, אלא ע"פ ה'.
ממעמד הר סיני, מקבלת התורה התחילה הנהגת הדור הנמסרת במסירת התורה מדור דור, ממשה ליהושע ומיהושע לזקנים וזקנים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה.
ומה יש ביהושע יותר מאהרן וזקנים שבחר ה' ביהושע להיות מנהיג הדור אחר משה? מדוע מסר משה ליהושע יותר מאשר לאהרן וזקנים?
מהי המעלה העליונה הנמצאת אצל יהושע שאותה מצא ה' ביהושע שיהיה ממשיך דרכו של משה?
ונשוב אל חטא העגל, והתימה מתעצמת, אם יש כיהושע שיכול להמשיך את דרכו של משה, מדוע אמר ה' למשה "לך רד כי שחת עמך", מהי השחיתות שעו בחיפוש אחר ממשיך דרך למשה?
אלא, שכפי שנתבאר, שהנהגת משה היא אחרת מההנהגה שאחר מתן תורה.
יהושע אינו מנהיג את הדור כמשה, וזהו שאמר ה' למשה (במדבר כז, יח) "ויאמר ה' אל משה, קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח בו, וסמכת את ידך עליו".
יהושע היה איש אשר רוח בו, וכתב בכלי יקר (שם) "וע"ז נאמר כאן קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח בו, שיוכל להלוך נגד רוחו של כל אחד". להלך נגד רוחו של כל אחד זו היתה מעלתו של יהושע מאהרן וזקנים.
בכדי לעמוד כמנהיג וממשיך דרכו של משה, על המנהיג להיות איש אשר רוח בו. אין זו הנהגה ע"פ ה', אשר בהנהגה זו יכלו גם אהרן וזקנים להיות ממשיכי דרכו של משה.
אלא שהנהגה זו פסקה בסוף ימיו של משה, הנהגה זו היתה רק בידי משה.
וזהו שאמר ה' למשה "לך רד כי שיחת עמך", השחיתות היתה דוקא בכך שהגיעו להכרה בדרגת הנהגת משה שהיא על פי ה', דבקו בה וחשקו בממשיך דרך כמשה – איש אלוקים.
ומשלא מצאו כזה, פנו אל אלוהים אחרים, יצרו לעצמם פסל עגל שילך לפניהם בדרך. שיהיה הוא ממשיך דרכו של משה להיות מנהיג ע"פ ה'. לא ח"ו שרצו לעבדו כעבודה זרה, וכמ"ש הרמב"ן.
וזאת היא השחיתות שאמר ה' למשה, כי מפני שהנהגה של על פי ה' נתונה רק למשה, כל נסיון להעמיד מנהיג אחר כעין זה, זו שחיתות – זו עבודה זרה.
ההנהגה מעת פסקה הנהגתו של משה הינה רק במסירה מדור דור, ממנהיג אחר למשנהו, ומעת זו נצטוו ישראל במצוה "ועשית ככל אשר יורוך".
יה"ר שנזכה לקבל הנהגת מורי דרכנו מנהיגי הדור כהנהגה המסורה לנו מדור דור, ולא נשחית דרכנו בהכתרת מנהיג כ'איש אלוקים' ובטצדקי של "על פי ה' ביד אותו מנהיג", מפני שהנהגה זו בטלה מימות משה, ומעתה אין לנו אלא את ה"משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה".

שבת שלום ומבורך!
לתגובות: YSHTORA1@GMAIL.COM

שלח תגובה