"ונועדתי לך שם" (כה כב), פירש הכלי יקר 'כי אין להקב"ה בעולמו כי אם ד' אמות של הלכה'.
וזה תמוה טובא, כי הרי בגמ' (ברכות ח.) נכתב שמיום שחרב בית המקדש אין לו להקב"ה וכו', ואיך יתכן לפרש זאת על הכרובים שהיו במשכן ובמקדש?
ונועדתי לך שם
Re: ונועדתי לך שם
לא ברור מה לא ברור: כתוב בפסוק שהקב"ה נועד למשה במשכן מבין שני הכרובים. הכלי יקר מפרש שדווקא שם, מעל הארון, כי אין להקב"ה בעולמו וכו'. ואני שואל, שבגמ' המאמר הזה כתוב דווקא על אחרי חורבן ביהמ"ק, וא"כ בזמן המקדש מקומו של הקב"ה הוא לאו דווקא בד"א של הלכה, וא"כ לא יתכן שהסיבה שהקב"ה מדבר דווקא מעל הארון היא בגלל שאין להקב"ה בעולמו וכו'. מקוה שלא סירבלתי יותר.
Re: ונועדתי לך שם
נתהרהרתי די"ל שהקב"ה נועד עם משה דווקא מבין שני הכרובים שהם ד"א של הלכה (הס"ת שבארון) מאותה סיבה שאחר חורבן ביהמ"ק אין לו בעולמו אלא ד"א של הלכה.
-
- הודעות: 22
- הצטרף: א' ינואר 27, 2019 2:14 pm
Re: ונועדתי לך שם
לא כי. בזמן ביהמ"ק היה לו בעולמו את ביהמ"ק, אלא שבתוך ביהמ"ק יש מעליותא לד"א של הלכה (שזה תרתי למעליותא, ביהמ"ק וד"א של הלכה), ולכן שם נועד הקב"ה עם משה.חיים שיש בהם כתב: ↑ ולפי זה, אף קודם חורבן ביהמ"ק לא היה להקב"ה בעולמו אלא ד"א של הלכה...
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: ונועדתי לך שם
לגוף דברי חז"ל שמיום שחרב ביהמ"ק וכו', נראה קצת שהכוונה למקומו של הקב"ה בכלל ישראל, שבזמן ביהמ"ק היה זה בביהמ"ק ואחר חורבנו בד' אמות של הלכה, אבל ה"בתוכם של כל אחד ואחד" לכאורה גם בזמן ביהמ"ק היה בד"א של הלכה. מה דעתכם?