פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

התבוננות בספר תורת אלוקים ובפרשת השבוע
שלח תגובה
הודעה
מחבר
מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#1 שליחה על ידי מתודה » ב' פברואר 04, 2019 8:23 pm

פרק כה פסוק מ- וראה ועשה בתבניתה אשר אתה מראה בהר. פירש הרשב"ם וז"ל
ממש הראה לו תבנית המנורה, אמושטרי"ץ בלע"ז, אבל לה' הנראה אליו (אליך) מעצמו סובדו"ק בלע"ז

לא הבנתי את פירוש המילות. והמסביר לי שכמ"ה.

אורח

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#2 שליחה על ידי אורח » ב' פברואר 04, 2019 9:14 pm

מתודה כתב: פרק כה פסוק מ- וראה ועשה בתבניתה אשר אתה מראה בהר. פירש הרשב"ם וז"ל
ממש הראה לו תבנית המנורה, אמושטרי"ץ בלע"ז, אבל לה' הנראה אליו (אליך) מעצמו סובדו"ק בלע"ז

לא הבנתי את פירוש המילות. והמסביר לי שכמ"ה.
לא קראת רש"י שמביא את הפירוש הזה ומבארים את דבריו?

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#3 שליחה על ידי מתודה » ב' פברואר 04, 2019 9:18 pm

רש"י לא מזכיר את מילותיו וניסוחו של הרשב"ם. אם תסביר לי את הרשב"ם אולי אצליח להצליב בינו לבין המילים השונות של רש"י.

אורח

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#4 שליחה על ידי אורח » ב' פברואר 04, 2019 9:23 pm

מתודה כתב: רש"י לא מזכיר את מילותיו וניסוחו של הרשב"ם. אם תסביר לי את הרשב"ם אולי אצליח להצליב בינו לבין המילים השונות של רש"י.

לשון רש"י
אשר אתה מראה. כתרגומו דאת מתחזי בטורא אלו היה נקוד מראה בפת"ח היה פתרונו אתה מראה לאחרים עכשיו שנקוד חטף קמ"ץ פתרונו דאת מתחזי שאחרים מראים לך. (שהנקוד מפריד בין עושה לנעשה):

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#5 שליחה על ידי מתודה » ב' פברואר 04, 2019 9:25 pm

נו, ואיך זה מתקשר לרשב"ם?

יאיר
הודעות: 40
הצטרף: ד' ינואר 30, 2019 12:48 am

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#6 שליחה על ידי יאיר » ג' פברואר 05, 2019 10:34 am

"וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לה' הַנִּרְאֶה אֵלָיו" (בראשית יב ז)

רשב"ם:

(ט) ככל אשר אני מראה – ככל הדמויות של כלים ושל בניינים, הראה לו ממש הקב״ה למשה, כמו שמצינו ביחזקאל בבנין ב׳ שהראהו בבבלה מראות אלהים, וגם בדיבור הראה לו ופירש לו כמה שכתוב. וכן מוכיח לפנינו: ואשר אתה מראה בהר (שמות כ״ה:מ׳) – אם בדיבור לבד, היה אומר: אשר אתה מראה, למה הוצרך לומר: בהר.

כל' לא רק שמשה רבינו ראה אלא שהקב"ה הראה והסביר לו ממש (כך להבנתי).

יאיר
הודעות: 40
הצטרף: ד' ינואר 30, 2019 12:48 am

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#7 שליחה על ידי יאיר » ג' פברואר 05, 2019 3:17 pm

קבלתי תודה מתודה

משולם
הודעות: 20
הצטרף: ה' ינואר 31, 2019 3:14 am

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#8 שליחה על ידי משולם » ג' פברואר 05, 2019 5:44 pm

מתודה כתב: פרק כה פסוק מ- וראה ועשה בתבניתה אשר אתה מראה בהר. פירש הרשב"ם וז"ל
ממש הראה לו תבנית המנורה, אמושטרי"ץ בלע"ז, אבל לה' הנראה אליו (אליך) מעצמו סובדו"ק בלע"ז

לא הבנתי את פירוש המילות. והמסביר לי שכמ"ה.
בלי להבין צרפתית, נראה פשוט שכוונת הרשב"ם היא שמחוץ לפסוקי התורה שמשה שמע מה', שמהם אפשר להבין איך לעשות את המשכן, הראה לו במראה כעין דוגמא (מודל) מהמשכן.
וזה למד מהמלה 'מראה' שאין הכוונה לראייה שכלית שמשיגים גם משמיעה, אלא ראייה ממשית.
ולכן הוצרך לשלול שלא נבין בפסוק "ה' הנראה אליו" שהיה שם ראייה ממשית, מעבר לראייה שכלית השגתית.

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#9 שליחה על ידי מתודה » ה' פברואר 07, 2019 2:10 am

רשב"ם נוסף שלא הבנתי, פרק כה פסוק מ - ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, פירש הרשב"ם וז"ל
מקדש. לשון מועד שאתקדש ואזדמן אליהם לדבר מתוכו, כדכתיב ונועדתי שמה לבני ישראל

לא הבנתי מה השייכות בין 'אזדמן' ו'אתקדש', וממילא בין 'מקדש' ל'ונועדתי לך שם'.

האורח
הודעות: 4
הצטרף: ה' פברואר 07, 2019 12:20 am

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#10 שליחה על ידי האורח » ה' פברואר 07, 2019 2:51 am


ארי
הודעות: 1
הצטרף: ה' פברואר 07, 2019 2:53 am

Re: פשט פשוט ברשב"ם בפרשת תרומה

#11 שליחה על ידי ארי » ה' פברואר 07, 2019 2:54 am

מתודה כתב: פרק כה פסוק מ- וראה ועשה בתבניתה אשר אתה מראה בהר. פירש הרשב"ם וז"ל
ממש הראה לו תבנית המנורה, אמושטרי"ץ בלע"ז, אבל לה' הנראה אליו (אליך) מעצמו סובדו"ק בלע"ז

לא הבנתי את פירוש המילות. והמסביר לי שכמ"ה.
בלי להכיר צרפתית נראה שכוונת רשב"ם להסביר שפועל ראה בבנין מָפעל (מָראה בהר) היינו ראובן מַראה את שמעון ללוי: לוי הוא מָראה ולא "נראה".
מתודה כתב: רשב"ם נוסף שלא הבנתי, פרק כה פסוק מ - ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, פירש הרשב"ם וז"ל
מקדש. לשון מועד שאתקדש ואזדמן אליהם לדבר מתוכו, כדכתיב ונועדתי שמה לבני ישראל

לא הבנתי מה השייכות בין 'אזדמן' ו'אתקדש', וממילא בין 'מקדש' ל'ונועדתי לך שם'.
קדש בלה"ק הוא לשון מזומן, כמ"ש רש"י על פסוק לא תהיה קדשה "מקודשת ומזומנת".

שלח תגובה