חלוקת הדברה העשירית לשנים
-
- הודעות: 22
- הצטרף: א' ינואר 27, 2019 2:14 pm
חלוקת הדברה העשירית לשנים
יש להעיר בעשרת הדברות, הן בפר' יתרו הן בפר' ואתחנן, הדיברה האחרונה 'לא תחמוד' מחולקת לשנים ע"י פרשה סתומה, וכפי שיש הפסק שכזה בין כל דיברה לדיברה. [חוץ משתי הדברות הראשונות שאין ביניהן הפסק פרשה]. הלא דבר הוא!
Re: חלוקת הדברה העשירית לשנים
ועוד יש לדקדק, מדוע בדברות ראשונות הקדים הכתוב חימוד הבית ובדברות אחרונות חימוד האשה.
Re: חלוקת הדברה העשירית לשנים
הם שני לאוים במנין הרמב"ם. לא תתאוה על הכונה לחמוד. לא תחמוד רק במעשה.
ובאשה הכונה לכשעצמה חשובה כמעשה. והרי אין בידו לחמוד בפועל.
ובאשה הכונה לכשעצמה חשובה כמעשה. והרי אין בידו לחמוד בפועל.
-
- הודעות: 22
- הצטרף: א' ינואר 27, 2019 2:14 pm
Re: חלוקת הדברה העשירית לשנים
בענין הסדר: יעוין בחזקוני בפר' ואתחנן שכתב: ועשרת הדברות שבפרשת יתרו הם דברי הקב"ה בלי תוספת ומגרעת... והם לבדם הכתובות על לוחות הברית, ואותן שבפרשה זו (-ואתחנן) הם הם דברי משה, וכאן סדרם משה אחר סברת דעת הבחורים שתחילה חומדים אשה ואח"כ בית ואח"כ שדות ועבדים, ובפרשת יתרו סדרם הקב"ה על סברת דעת אנשי חכמה, שקונין תחילה בית ואח"כ אשה ואח"כ עבד ואמה ואח"כ שור וחמור, עכ"ל הנפלא.
ובענין חלוקת הדברות, יעוין באבן עזרא בפר' יתרו (כ, א) שמביא מפרשים ש"אנכי" איננו דיבור, והדיבור הראשון הוא "לא יהיה לך", וכותב שלדבריהם "לא תחמוד בית רעך" הוא הדיבור התשיעי, והוא במעשה, ו"לא תחמוד אשת רעך" הוא הדיבור העשירי, והוא חימוד הלב. ולפי"ז לכאו' מיושב היטב הפסק הפרשה בדברה העשירית. אמנם עיי"ש שהוא דחה את שיטה זו, וכמקובל.
ובענין חלוקת הדברות, יעוין באבן עזרא בפר' יתרו (כ, א) שמביא מפרשים ש"אנכי" איננו דיבור, והדיבור הראשון הוא "לא יהיה לך", וכותב שלדבריהם "לא תחמוד בית רעך" הוא הדיבור התשיעי, והוא במעשה, ו"לא תחמוד אשת רעך" הוא הדיבור העשירי, והוא חימוד הלב. ולפי"ז לכאו' מיושב היטב הפסק הפרשה בדברה העשירית. אמנם עיי"ש שהוא דחה את שיטה זו, וכמקובל.
Re: חלוקת הדברה העשירית לשנים
מעניין. מה באמת ההסבר בהבדל הזה?חיים שיש בהם כתב: ↑ ואותן שבפרשה זו (-ואתחנן) הם הם דברי משה, וכאן סדרם משה אחר סברת דעת הבחורים שתחילה חומדים אשה ואח"כ בית ואח"כ שדות ועבדים, ובפרשת יתרו סדרם הקב"ה על סברת דעת אנשי חכמה, שקונין תחילה בית ואח"כ אשה ואח"כ עבד ואמה ואח"כ שור וחמור, עכ"ל הנפלא.
Re: חלוקת הדברה העשירית לשנים
כעת הבנתי שההסבר פשוט, הקב"ה נתן את הדברים כפי שהם צריכים להיות, כמו שהם מתאימים לאנשי חכמה, ומרעה בספר דברים הוריד את המצוות לעם. וק"ל.
Re: חלוקת הדברה העשירית לשנים
כדברי החזקוני הנ"ל כתב הראב"ע הנ"ל:חיים שיש בהם כתב: ↑ בענין הסדר: יעוין בחזקוני בפר' ואתחנן שכתב: ועשרת הדברות שבפרשת יתרו הם דברי הקב"ה בלי תוספת ומגרעת... והם לבדם הכתובות על לוחות הברית, ואותן שבפרשה זו (-ואתחנן) הם הם דברי משה, וכאן סדרם משה אחר סברת דעת הבחורים שתחילה חומדים אשה ואח"כ בית ואח"כ שדות ועבדים, ובפרשת יתרו סדרם הקב"ה על סברת דעת אנשי חכמה, שקונין תחילה בית ואח"כ אשה ואח"כ עבד ואמה ואח"כ שור וחמור, עכ"ל הנפלא.
ובענין חלוקת הדברות, יעוין באבן עזרא בפר' יתרו (כ, א) שמביא מפרשים ש"אנכי" איננו דיבור, והדיבור הראשון הוא "לא יהיה לך", וכותב שלדבריהם "לא תחמוד בית רעך" הוא הדיבור התשיעי, והוא במעשה, ו"לא תחמוד אשת רעך" הוא הדיבור העשירי, והוא חימוד הלב. ולפי"ז לכאו' מיושב היטב הפסק הפרשה בדברה העשירית. אמנם עיי"ש שהוא דחה את שיטה זו, וכמקובל.
והשם אמר לא תחמוד בית רעך כי אנשי השכל יקנו בית ואחר כן אשה ואחר כן עבד ואמה ושור וחמור לחרוש שדהו וככה הם סדורים בפרשה הזאת ומשה סדרם על דרך אחרת כי הבחורים הם חומדים אשה תחלה ואחר כך בית וכנגד הבית והשדה הקדים שור וחמור שיחרוש בהם ואחר כך עבד ואמה.
אלא שדבריו האחרונים קשים מאד למעיין בפסוק.