והשיב הגרח"ק שבמדרש רבה לך לך פרשה ל"ט סימן ז' "אמר ליה הקב"ה לך אני פוטרך מכיבוד אב ואם ואין אני פוטר לאחר מכיבוד אב ואם". ובעמ' ק"ד הביא הגרח"ק מנזיר ס"א ע"א שגוי לא מְצֻוֶּה בכיבוד אב, וכתב שמ"מ ענין יש, והוכיח מגר [וכנראה הכוונה שאין זה חיוב גמור];
ויש לציין עוד קידושין ל"א ע"א לגבי דמא בן נתינה גוי לא מְצֻוֶּה על כיבוד אב. ובאגרות משה יו"ד ח"ב סי' ק"ל כתב שכדי שלא יהיה כפוי טובה צריך לכבדו קצת כי זה מגונה אם לא עושה כן, וזהו לשון הרמב"ם הל' ממרים פ"ה הי"א "אלא נוהג בו מקצת כבוד", שהכוונה שלא יראה כפוי טובה, ע"כ ולפי"ז מיושב שגם גוי לא יכול לעזוב את אביו הזקן, ולכן הקב"ה היה צריך לפטור אותו. עוד יש ליישב דברי המדרש רבה שלכאורה מבואר שיש חיוב כיבוד אב ואם בבן נח, ואילו בגמרות הנ"ל מבואר שלא. שהנה בהקדמת ר"נ גאון על הש"ס משמע להדיא שהגמ' בחולין צ"ב ע"א שגוים יש להם שלושים מצוות חולקת על הגמ' בסנהדרין שיש להם רק שבע מצוות; ולפי"ז למש"כ ר' שמואל בן חפני בפר' וישלח שאחד מהשלושים מצוות הוא כיבוד אב, א"כ י"ל שזה מחלוקת, שהגמ' בקידושין ונזיר כגמ' בסנהדרין שיש רק שבע מצוות, והמדרש יסבור כהגמ' בחולין. [ואמנם בסנהדרין מ"ח ע"ב אמרה הגמ' שקום עשה לא חשיב, א"כ לכאורה יתכן שחייב בכיבוד אב ואם והברייתא לא החשיבה כי זה קום עשה; אכן מבואר בגמ' שם בהמשך שאם זבה כולל גם שב ואל תעשה כן צריך להחשיב, וכיבוד אב לכאורה כולל שלא לזלזל, ויל"ע בזה].
קוד: בחירת הכל
ובדברי ר' שמואל בן חפני מבואר שהראיה למצוות כיבוד אב ואם לבן נח מזה ששם ויפת קיבלו שכר על שכיסו את אביהם; [url=https://tablet.otzar.org/#/b/640404/p/35/t/1730750520849/fs/8idMqiQ7ZN75W4Xqx6ywpbJGf2SLsz0zlcDKw3XCqRZP/start/0/end/48/c/1730750694353]והח"ח באהבת חסד[/url] כתב שהוא שכר על מצוות חסד.