משיח בן יוסף - משיח בן דוד

עניני אגדה ומחשבת ישראל, יסודי המוסר ועבודת ה'
שלח תגובה
הודעה
מחבר
אורח

משיח בן יוסף - משיח בן דוד

#1 שליחה על ידי אורח » א' יולי 25, 2021 9:47 pm

ידידי ורעי חברי בית מדרש נכבד ומרומם זה!
זמן רב שאני מנסה ללמוד את הסוגיא העמוקה של משיח בן יוסף, מה תפקידו, למה לא מספיק משיח בן דוד, למה הוא עתיד להירצח וכו' וכו',
ולא מצאתי מי שיברר סוגיא חשובה ועמוקה זו כראוי.
בספרי המקובלים, כהרמח"ל ועוד, יש מקום גדול לסוגיא זו, [ונקרא בלשונם מב"י מב"ד] ברמזים דקים כמובן, אבל לא מצאתי לחכם בן דורנו שיעבוד ע"ז ויסדר את הדברים ע"פ דבר רבותינו גדולי הדורות [מלבד הרב אריה שפירא שכתב ע"ז ספר שלם, עמוק וקצר, ולא זכיתי לעמוד על עומק דבריו לפי קוצר המשיג].
נא ונא

כּוֹתָר
הודעות: 1258
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: משיח בן יוסף - משיח בן דוד

#2 שליחה על ידי כּוֹתָר » ב' יולי 26, 2021 9:44 pm

כאן מצאתי https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/1582529

מיהו משיח בן יוסף

המסורת העוסקת בביאת המשיח מזכירה שני אנשים שבאים לגאול את העם, כשכל אחד מהם נקרא משיח. שניהם אמורים להביא את עידן המשיח. אחד מהם נקרא משיח בן דוד, והשני משיח בן יוסף1.

המושג 'משיח' מתייחס רק למשיח בן דוד משבט יהודה. הוא זה שיגאל את עם ישראל בפועל וימלוך בתקופת ביאת המשיח. בכל פעם שהמילה 'משיח' מופיעה במקורותינו היא מתייחסת למשיח בן דוד.

משיח בן יוסף, שיהיה משבט אפרים (בנו של יוסף), לפעמים מכונה גם בשם משיח בן אפרים2. הוא יופיע לפני הגואל האחרון, ומאוחר יותר ישמש כמושל תחתיו3.

משימתו העיקרית של משיח בן יוסף תהיה כמבשר לקראת בואו של משיח בן דוד. הוא יכין את העולם לקראת הופעת הגואל הסופי. מקורות אחרים מייחסים לו סמכויות נוספות, אפילו כאלו שבדרך-כלל מיוחסות למשיח בן דוד כמו קיבוץ גלויות, בניין בית המקדש ועוד4.

המשימה האחרונה והמשמעותית ביותר של משיח בן יוסף מוגדרת כמשימה בעלת אופי צבאי ופוליטי. הוא יכריז מלחמה נגד כוחות הרשע הפוגעים בישראל. ליתר דיוק, הוא יילחם באדום, צאצאיו של עשיו5. אדום מוגדר כאוייב האולמטיבי של עם ישראל6 והוא ינוצח על ידי זרע יוסף, ובכך תתקיים הנבואה (עובדיה י, יח) "והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש ודלקו בהם ואכלום ולא יהיה שריד לבית עשו כי ה' דבר."

מלחמה סופית זו בין צאצאו של יוסף ובין עשו נרמזת כבר בלידתו של יוסף, כאשר אמו רחל הכריזה "אסף אלוקים את חרפתי" (בראשית ל, כג): היא ראתה ברוח הקודש כי משיח יוולד מזרע יוסף והוא יסיר את חרפתם של עם ישראל. לפיכך היא העניקה לבנה את השם יוסף באומרה "יוסף השם לי בן אחר" – בן אחרונו של עולם, כלומר בן שיהיה באחרית הימים7.

התוצאות המידיות של המלחמה בין משיח בן יוסף ואדום תהיינה טרגיות8: משיח בן יוסף ייהרג. הדבר מופיע בנבואתו של זכריה המתנבא ואומר "וספדו עליו כמספד על [הבן] היחיד" (זכריה יב, י). לאחר מותו יארעו אסונות רבים לישראל שיהוו נסיונות לעם. זמן קצר לאחר מכן יופיע משיח בן דוד, ינקום את מותו של משיח בן יוסף, יקים אותו לתחיה ויביא לעולם את ימות המשיח, הימים בהם רק שלום ישרור בארץ לעד.

זהו אם כן, בקצרה, סיפורו של משיח בן יוסף המופיע באגדה ובמדרשים.

ומה כל זה אומר לנו? האם זה עומד לקרות בקרוב?

חשוב מאוד לציין שרבי סעדיה גאון (אחד היחידים העוסק בהרחבה בסוגיית משיח בן יוסף ותפקידו), מציין כי סדר מאורעות אלו אינו מוחלט אלא ייצוגי בלבד! משיח בן יוסף לא צריך להופיע לפני ביאתו של משיח בן דוד, ואף אחד מהמאורעות המתוארים כאן – כולל מיתתו – לא צריכים להתרחש. הדבר תלוי במצבם הרוחני של עם ישראל.

מטרתו העיקרית של משיח בן יוסף היא להכין את עם ישראל לגאולה, ולהביא אותם לרמה הרוחנית המתאימה לביאתו של משיח בן דוד. על גאולה זו נאמר כי אם עם ישראל יחזרו בתשובה שלימה, המשיח יבוא באופן מיידי (אפילו לפני התאריך המיועד לכך). אם הם לא יחזרו בתשובה, "הקדוש ברוך הוא מעמיד עליהן מלך שגזרותיו קשות כהמן וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב" (סנהדרין צז, ב). במילים אחרות, אם ישראל יעשו תשובה ויהיו ראויים לגאולה, לא יהיה כל צורך בנסיונות ובאסונות המוזכרים לעיל הקשורים בביאתו של משיח בן יוסף, ומשיח בן דוד יבוא ישירות ויגאל אותנו9.

יתירה מכך, אפילו אם יש צורך בהופעתו של משיח בן יוסף, יתכן והתוצאות לא יהיו חמורות כל-כך כפי שמתואר במדרשים לעיל. תפילותינו והמעשים הטובים שלנו יכולים להקל ולהמתיק אותן. רבי יצחק לוריא – האריז"ל – מציין כי משיח בן יוסף יכין את ביאתו של משיח בן דוד, ולפיכך הוא מכונה בשם 'כיסא דוד'. הוא מציין כי כאשר מתפללים "וכסא דוד עבדך מהרה בתוכה תכין" יש לכוון על משיח בן יוסף ולהתפלל לבורא העולם שהוא לא ימות10.

לסיכום

אם כן, הופעתו של משיח בן יוסף עם האירועים הקשורים אליה אינה חלק הכרחי מהגאולה השלימה לה אנו מצפים. כמו מלחמת גוג ומגוג, יתכן והיא תתרחש (או שהיא כבר התרחשה!) בפורמט אחר11. יתכן וזו הסיבה מדוע הרמב"ם לא מזכיר דבר אודות משיח בן יוסף. רבי סעדיה גאון ורבי האי גאון, לצד מפרשים אחרים, מתייחסים אליו בקצרה או בארוכה. לפיכך, לא ניתן להסיק מסקנות החלטיות בקשר אליו, ולא נותר לנו אלא להזכיר את דבריו של רבי חסדאי קרשקש האומר כי מהמדרשים והמפרשים אודות משיח בן יוסף לא ניתן להסיק מסקנות מדוייקות. לפיכך, אין כל טעם לעסוק עוד בנושא.

הערות שוליים
1.
ראו: מסכת סוכה דף נב, בזוהר חלק א עמוד כה, חלק ב עמוד קכ, חלק ג עמודים קנג, קמו, רנב ועוד.

2.
השם 'משיח בן יוסף' מופיע במקורות הבאים: סוכה, נב; זוהר חלק א, עמוד כה; חלק ג, עמודים רמו ורנב; ומדרש אגדת משיח. תרגום יונתן על שמות מ, יא, זוהר חלק ב עמודים קכ, קנג, קצד ורנג; מדרש תהילים ומדרשים אחרים מתייחסים אליו כ'משיח בן אפרים'. פסיקתא רבתי מכנה אותו בשם אפרים משיח צדקי'. פרקי היכלות רבתי, פרשת לט וספר זרובבל חלק ב מכנים אותו בשם נחמיה בן חושיאל (כך גם במדרש תהילים, ס,ג) (מעניין כי בפרקי דר' אליעזר פרשה יט הוא מכונה בשם מנחם בן עמיאל, אותו שם בו לפי מקורות אחרים – ובזוהר חלק ג, קעג – מכנים את משיח בן דוד. תרגום יונתן בספר שמות מייחס אותו ליהושע. אחרים טוענים שהוא מגיע מזרעו של ירבעם בן נבט.

3.
ההרמוניה שתשרור ביניהם תסמל את תום האיבה בין שתי הממלכות ששלטו בארץ ישראל, ממלכת יהודה וממלכת ישראל.

4.
ראו פרקי היכלות רבתי פרק לט, ספר זרובבל, מדרש אגדת משיח (רובם מצוטטים בלקח טוב על פרשת בלק, במדבר כד, יז) וראו גם ברש"י דיבור המתחיל חרשים במסכת סוכה נב, ב.

5.
במדרשים המובאים לעיל מופיע כי הוא יילחם נגד ארמילוס, מלך אדום.

6.
הגלות האחרונה והנוכחית מכונה בשם 'גלות אדום' (ראה בראשית רבה, מד, ויקרא רבה יג ועוד) ואדום יוכנע בסופו של דבר על ידי המשיח (עובדיה בסופו, מסכת יומא י,א, מדרש תהילים ו, ב, מדרש תנחומא בא, ד.) מעניין כי לפי הגירסה הלא מצונזרת של פרקי דרבי אליעזר פרק כח הישמעאלים יהיו האחרונים שיוכנעו על ידי המשיח. מקורות אחרים מתייחסים ל'אדום וישמעאל' (ראה תורה שלימה על בראשית טו, יב הערה קל). בפרקי דרבי אליעזר פרק כד מובא כי אדום וישמעאל התערבו יחד. ראה גם מעייני הישועה מעיין יא, ח.

7.
אגדת משיח.

8.
תרגום יונתן על שמות, מ, יא, ועל זכריה, יב, י. אגדת משיח, פרקי היכלות רבתי (כפי שמצוטט על ידי הרמב"ן בספר הגאולה), רש"י במסכת סוכה נב, ב מייחס את מלחמת משיח בן יוסף עם מלחמת גוג ומגוג.

9.
אמונות ודעות ח, ו, ראה שם בארוכה.

10.
פרי עץ חיים, שער העמידה פרק יט, וסידור האר"י על ברכה זו.

11.
מלחמת גוג ומגוג אף היא אחת מהנושאים הסבוכים הקשורים לגאולה העתידה. מסורת ברת סמכה של תלמידי הבעל שם טוב אומרת כי אורך הגלות והאסונות שאירעו לעם ישראל החליפו את מלחמת גוג ומגוג ואת מותו הטראומטי של משיח בן יוסף כך שהם לא יתרחשו שוב (ראה שם משמואל על פרשת ויגש).

הרב עמנואל שוחט

שלח תגובה