למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
יש הרבה נושאים [לא רק כאן בפורום אלא בכל מקום שאתה הולך], שיש אנשים שלא מוכנים לקבל שיש עוד צד.
אדגיש: אני לא מדבר על ענייני השקפה פוליטיקה וכו', שבהם יש לכל אחד כמעט נטייה מפלגתית וכדו' המכריחה אותו להיצמד לצד אחד ולשלול את הצד השני, אני מדבר בעיקר על עניינים הלכתיים והנהגתיים.
אדגיש עוד משהו: אני לא מדבר על זה שמישהו מכריע כצד אחד, שכן הכרעה היא איך יצא לך מהסוגיא [ובמקרה הרע איך אתה נוהג ולפ"ז ההכרעה ההלכתית], אני מדבר רק על חלק אחד, והוא:
מה גורם לאנשים את הצורך לשלול שיש עוד צד.
הנה דוגמאות בשביל להבין את השאלה שלי:
גאונים ור"ת.
פאה נכרית.
החלק של ע"ז בפא"נ.
קשר של תפילין.
דרכי הלימוד.
הנהגת הבית.
אגב בכל הדוגמאות שהבאתי כרגע ישנם משני הצדדים שמכחישים את הצד השני.
אדגיש: אני לא מדבר על ענייני השקפה פוליטיקה וכו', שבהם יש לכל אחד כמעט נטייה מפלגתית וכדו' המכריחה אותו להיצמד לצד אחד ולשלול את הצד השני, אני מדבר בעיקר על עניינים הלכתיים והנהגתיים.
אדגיש עוד משהו: אני לא מדבר על זה שמישהו מכריע כצד אחד, שכן הכרעה היא איך יצא לך מהסוגיא [ובמקרה הרע איך אתה נוהג ולפ"ז ההכרעה ההלכתית], אני מדבר רק על חלק אחד, והוא:
מה גורם לאנשים את הצורך לשלול שיש עוד צד.
הנה דוגמאות בשביל להבין את השאלה שלי:
גאונים ור"ת.
פאה נכרית.
החלק של ע"ז בפא"נ.
קשר של תפילין.
דרכי הלימוד.
הנהגת הבית.
אגב בכל הדוגמאות שהבאתי כרגע ישנם משני הצדדים שמכחישים את הצד השני.
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
יש דברים שיש אפשרות להבין את שני הצדדים, ורק שנראה להכריע כצד אחד. זה נקרא שיש שני צדדים ויש הכרעה.
בהרבה מהדוגמאות שציין הכותב לפני, ברור שיש שני צדדים, אין אדם בעולם שיאמר שהגאונים או רבינו תם הם לא צד. הויכוח הוא רק על ההכרעה.
אבל יש מקרים שאנשים ממציאים צד, שהוא לא מובן, ורק בצורה שטחית ניתן לטעות בו.
במקרה כזה, לא נכון לומר שיש שני צדדים, (נפק"מ לצרף לקולא במקומות מסויימים וכו'),
כי צד אחד הוא פשוט לא נכון.
לדוגמא:
אם אני תופס ביד דג, ורואה שהוא דג, ומישהו טוען שזה לחמניה,
וההוא מוציא חוברת עם תמונות מטוטשות שנראה שיש נקניק שיוצא וקטשופ שנשפך,
ואז אני כותב תגובה שזה הלשון של הדג, והדם שלו...
ואנשים מהצד מתחילים להגיד שיש כאן שתי צדדים, וספק דאורייתא לחומרא וכו',
אבל אני אומר לכל מי שמאמין לי, שברור שזה דג. ולא שייך כאן צד שני.
דוגמא בהלכה,
תולעים בדג מלוח.
אחד התחיל לעורר שיש שם תולעים,
והתחיל נידון גדול אם הם יוצאים מגוף הדג או לא,
פתאום בא מישהו והוכיח שכל התולעים האלו נמצאים רק בחלק מסויים של הדג, שהוא בכלל לא החלק שאוכלים (עי' ספרו של הרב קארפ החדש על תולעים),
כבר אי אפשר לומר שיש שני צדדים (עכ"פ אם מאמינים לו שהוא צודק, ולמשל הוא מראה לנו את זה בעיניים).
בהרבה מהדוגמאות שציין הכותב לפני, ברור שיש שני צדדים, אין אדם בעולם שיאמר שהגאונים או רבינו תם הם לא צד. הויכוח הוא רק על ההכרעה.
אבל יש מקרים שאנשים ממציאים צד, שהוא לא מובן, ורק בצורה שטחית ניתן לטעות בו.
במקרה כזה, לא נכון לומר שיש שני צדדים, (נפק"מ לצרף לקולא במקומות מסויימים וכו'),
כי צד אחד הוא פשוט לא נכון.
לדוגמא:
אם אני תופס ביד דג, ורואה שהוא דג, ומישהו טוען שזה לחמניה,
וההוא מוציא חוברת עם תמונות מטוטשות שנראה שיש נקניק שיוצא וקטשופ שנשפך,
ואז אני כותב תגובה שזה הלשון של הדג, והדם שלו...
ואנשים מהצד מתחילים להגיד שיש כאן שתי צדדים, וספק דאורייתא לחומרא וכו',
אבל אני אומר לכל מי שמאמין לי, שברור שזה דג. ולא שייך כאן צד שני.
דוגמא בהלכה,
תולעים בדג מלוח.
אחד התחיל לעורר שיש שם תולעים,
והתחיל נידון גדול אם הם יוצאים מגוף הדג או לא,
פתאום בא מישהו והוכיח שכל התולעים האלו נמצאים רק בחלק מסויים של הדג, שהוא בכלל לא החלק שאוכלים (עי' ספרו של הרב קארפ החדש על תולעים),
כבר אי אפשר לומר שיש שני צדדים (עכ"פ אם מאמינים לו שהוא צודק, ולמשל הוא מראה לנו את זה בעיניים).
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
תלוי בעיקר באופי האדם, ישנם אנשים שתכונת נפשם מונעת מהם להכיל שני צדדים,
ולא משנה מה הנושא, המח שלהם אינו מסוגל להכיל שני צדדים,
ואם תצמיד אותם לפינה, ותוכיח להם שיש נושא שבהכרח יש בו שני צדדים,
הם פשוט יתבלבלו ויהיו חסרי אונים לחלוטין
ולא משנה מה הנושא, המח שלהם אינו מסוגל להכיל שני צדדים,
ואם תצמיד אותם לפינה, ותוכיח להם שיש נושא שבהכרח יש בו שני צדדים,
הם פשוט יתבלבלו ויהיו חסרי אונים לחלוטין
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
כנראה אתה לא מעודכן מספיק, בשנים האחרונות כבר יצאו כמה וכמה ספרים להוכיח שגם ר"ת הוא פחות או יותר כמו הגאונים והשקיעה ראשונה שלו היא שעה לפני השקיעה שלנו [והאמת שכבר הועלה צד כזה לפני בערך שמונים תשעים שנה], ולאידך גיסא יצאו כמה וכמה ספרים להוכיח שהגאונים סברו כר"ת ושתשובה מוטעית נזדמנה לו למהר"ם אלשקר וכו'.ארי במסתרים כתב: ↑ אין אדם בעולם שיאמר שהגאונים או רבינו תם הם לא צד. הויכוח הוא רק על ההכרעה.
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
כל זמן שזה ראשונים, אין כל כך אפשרות לומר שאין שני צדדים.
ברור שהם היו יותר חכמים מאיתנו, והסברות שלנו לא יבטלו שום צד,
נותר לנו רק "להכריע למעשה" כאחד מהשיטות, אבל לא ניתן לבטל אחד מהם.
ברור שהם היו יותר חכמים מאיתנו, והסברות שלנו לא יבטלו שום צד,
נותר לנו רק "להכריע למעשה" כאחד מהשיטות, אבל לא ניתן לבטל אחד מהם.
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
למרות זאת, עדיין ברור שהמהר"ם אלשאקר אחז כשיטת הגאונים, וכמוהו כמה מגדולי האחרונים, כך שגם אם נניח שכל הראשונים נמצאים בצד השני, וכמותם כמובן יש להכריע, עדיין יש כמה אחרונים חשובים הפוסקים כגאונים.שניאור כתב: ↑כנראה אתה לא מעודכן מספיק, בשנים האחרונות כבר יצאו כמה וכמה ספרים להוכיח שגם ר"ת הוא פחות או יותר כמו הגאונים והשקיעה ראשונה שלו היא שעה לפני השקיעה שלנו [והאמת שכבר הועלה צד כזה לפני בערך שמונים תשעים שנה], ולאידך גיסא יצאו כמה וכמה ספרים להוכיח שהגאונים סברו כר"ת ושתשובה מוטעית נזדמנה לו למהר"ם אלשקר וכו'.ארי במסתרים כתב: ↑ אין אדם בעולם שיאמר שהגאונים או רבינו תם הם לא צד. הויכוח הוא רק על ההכרעה.
וכנ"ל להיפך לגבי שיטת ר"ת.
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
העיקר הוא שמנהג ישראל כגאונים מזה שנים רבות, ואין אחר המנהג כלום. גם אם יבוא אליהו הנביא. כך נפסק להלכה, ותו לא מידי.
נראה כאילו המשועממים מיצו כבר את כל הנושאים הפולמוסיים, ועכשיו מה שנותר הוא לשכנע את כלל ישראל שיוציאו שבת כר"ת.
נראה כאילו המשועממים מיצו כבר את כל הנושאים הפולמוסיים, ועכשיו מה שנותר הוא לשכנע את כלל ישראל שיוציאו שבת כר"ת.
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
זוהי גם דוגמא של מי שלא מוכן לקבל שיש צד שני
הרבי הקדוש מקלויזנבורג השקיע ללא סוף על מנת לשכנע א5נשים (לכה"פ) להחמיר כשיטת רבינו תם בצאת השבת. האם הוא היה משועמם?
גם הרב עובדיה יוסף שנהג בעצמו כשיטת הגאונים, הורה בשיעוריו שוב ושוב שבדאורייתא יש להחמיר כשיטת רבינו תם וכפסק השו"ע.
גילוי נאות, רבותי אינם נוהגים ר"ת גם בדאורייתא
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
דיברתי עם חילוני על אמונה במציאות ה' ותורה וכו',
הוא לא הצליח להבין למה אני לא מסכים לקבל שיש שני צדדים.
זה דוגמא טובה מאוד.
הוא לא הצליח להבין למה אני לא מסכים לקבל שיש שני צדדים.
זה דוגמא טובה מאוד.
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
אני בהחלט מקבל שיש שני צדדיםארי במסתרים כתב: ↑ דיברתי עם חילוני על אמונה במציאות ה' ותורה וכו',
הוא לא הצליח להבין למה אני לא מסכים לקבל שיש שני צדדים.
זה דוגמא טובה מאוד.
"כל העולם מעבר זה ואברהם מעבר זה"
כמובן שאת יש רק בצד שלנו...
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
זו דוגמא לעיוות מודרני, שחייבים חייבים לקבל את האחר, גם אם יהיה מופקע מכל.
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
פשוט שלא דיברתי על הגדולים הנ"ל. ולדוגמא הגר"ע יוסף קרא להחמיר כר"ת אבל לא ניסה לשכנע שהמציאות היא כך, כאשר המציאות היא להיפך. וגם לא התכחש למנהג כלל ישראל.איכא מאן דאמר כתב: ↑זוהי גם דוגמא של מי שלא מוכן לקבל שיש צד שני
הרבי הקדוש מקלויזנבורג השקיע ללא סוף על מנת לשכנע א5נשים (לכה"פ) להחמיר כשיטת רבינו תם בצאת השבת. האם הוא היה משועמם?
גם הרב עובדיה יוסף שנהג בעצמו כשיטת הגאונים, הורה בשיעוריו שוב ושוב שבדאורייתא יש להחמיר כשיטת רבינו תם וכפסק השו"ע.
גילוי נאות, רבותי אינם נוהגים ר"ת גם בדאורייתא
Re: למה אנשים לא מוכנים לקבל שיש שני צדדים?
אם גדולי הדור פסקו כך, מי אתה שתאמר שזה מופקע?אורח כתב: ↑ זו דוגמא לעיוות מודרני, שחייבים חייבים לקבל את האחר, גם אם יהיה מופקע מכל.