המושג שכינה
-
- הודעות: 18
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:13 pm
המושג שכינה
נדמה לי שעוד לא דנו בנושא זה ואולי מישהו יוכל לבאר את המושג שכינה השראת השכינה ועוד ויהיה לתועלת הרבים
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: המושג שכינה
מלשון "נמצא", שוכן.
הכוונה שהאלוקות נמצאת כאן בעולם הזה.
למשל בבית המקדש, או בבית הכנסת,
ולא נמצאת למשל במבואות המטונפות וכו',
הנקודה המרכזית היא שזה לא ה' בעצמותו, אלא זה גילוי, כלומר ה' במצב יותר מגולה,
יש יותר גילוי אלוקות במקומות קדושים, וזה נקרא שה' שוכן שם.
הכוונה שהאלוקות נמצאת כאן בעולם הזה.
למשל בבית המקדש, או בבית הכנסת,
ולא נמצאת למשל במבואות המטונפות וכו',
הנקודה המרכזית היא שזה לא ה' בעצמותו, אלא זה גילוי, כלומר ה' במצב יותר מגולה,
יש יותר גילוי אלוקות במקומות קדושים, וזה נקרא שה' שוכן שם.
Re: המושג שכינה
השכינה שורה בעולם שנה ונפש,
בעולם - בבית המקדש
בשנה - בשבתות ובמועדים
בנפש- בנשמת היהודים ובעיקר אצל הצדיקים
בנוסח לשם יחוד אומרים קוב"ה ושכינתיה, קוב"ה הוא דרגה יותר גבוהה כנגד עולם היצירה, ושכינתיה היא כנגד עולם העשיה.
והיא נקראת גם מדת המלכות.
בעולם - בבית המקדש
בשנה - בשבתות ובמועדים
בנפש- בנשמת היהודים ובעיקר אצל הצדיקים
בנוסח לשם יחוד אומרים קוב"ה ושכינתיה, קוב"ה הוא דרגה יותר גבוהה כנגד עולם היצירה, ושכינתיה היא כנגד עולם העשיה.
והיא נקראת גם מדת המלכות.
Re: המושג שכינה
אדם נוסע באוטו ומדליק את הוויז הוא בעצם מתחבר ללוין ושואב ממנו מידע, אבל אם לא יהיה לו את המכשיר הקטן הזה שיש לו קליטה ישירה מהלוין, לעולם לא יוכל להגיע אליו.
בלי המושג של שכינה לא היתה אפשרות להתחבר לה', כי אין שום יחס בינינו, לא שייך שהנברא יתחבר לבורא!!!
רק בגלל המציאות הזאת של שכינה שמחד היא אור אלוקי אשר כל כולו אינו אלא מגלה את קוב"ה (בשונה מה'נבראים' שהם עומדים לעצמם [בבחינה זאת], מלשון 'ברא' - חוץ), ומאידך היא יורדת ומופיעה כאן בעולם וממילא אנו יכולים להתחבר בה ולקבלה עלינו (-היא 'מלכות ה'), אנו יכולים להיות דבקים בה' באמת.
בלי המושג של שכינה לא היתה אפשרות להתחבר לה', כי אין שום יחס בינינו, לא שייך שהנברא יתחבר לבורא!!!
רק בגלל המציאות הזאת של שכינה שמחד היא אור אלוקי אשר כל כולו אינו אלא מגלה את קוב"ה (בשונה מה'נבראים' שהם עומדים לעצמם [בבחינה זאת], מלשון 'ברא' - חוץ), ומאידך היא יורדת ומופיעה כאן בעולם וממילא אנו יכולים להתחבר בה ולקבלה עלינו (-היא 'מלכות ה'), אנו יכולים להיות דבקים בה' באמת.
Re: המושג שכינה
מי שרוצה יש בזה ביאור נורא ונפלא ע"ד הפשט מרבנו יהודה פתייא זיע"א שנדפס באחד מקבצי מקבציאל [אהבת שלום ] האחרונים
הוא כותב שאחרי שהוא פירש את זה לתלמידים, תיכף הראו לו מהשמים שכן נרמז בזוה"ק
ושמעתי מכמה גדולים שמאוד השביחו את הפירוש הפשוט שלו.
כרגע האוצרה"ח אינו לפני, מי שלא ימצא בל"נ יותר מאוחר. כדאי לראות!!!
הוא כותב שאחרי שהוא פירש את זה לתלמידים, תיכף הראו לו מהשמים שכן נרמז בזוה"ק
ושמעתי מכמה גדולים שמאוד השביחו את הפירוש הפשוט שלו.
כרגע האוצרה"ח אינו לפני, מי שלא ימצא בל"נ יותר מאוחר. כדאי לראות!!!
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: המושג שכינה
כאן יש את הקבצים עד שנת תשס"ה, כשהאורח מדבר על הקבצים האחרונים זה לא רלוונטי,ארי במסתרים כתב: ↑ נשמח לציטוט, או ציון היכן נמצא הספר מקבציאל, נשמח מאוד אפילו
ונחכה שיבוא שוב להתארח...
https://www.hebrewbooks.org/home.aspx
Re: המושג שכינה
שכינה הוא - השגחת ה' יתברך בעולם על ברואיו ובפרט על עם ישראל. וברור הוא שקשור לענין שהקב"ה שוכן בתוכנו.
הרמ"ד וואלי זיע"א כתב שתי הבחנות בשכינה אחד גשמי ואחד רוחני.
הרוחני הוא השגחת ה' יתברך על עמו.
והגשמי הוא המקום בו הוא משגיח על עמו וידוע כי ארץ ישראל היא מקום ההשגחה על ברואיו יותר מכולם ארץ ה' אשר עיני ה' אלהיך בה וכו'. אבל ברור הוא שהוא משגיח על עמו בכל מקום וכענין גלו לבבל שכינה עמהם. רק שההשגחה של הקב"ה על עמו היא יותר במקום המיוחד לזה.
הרמ"ד וואלי זיע"א כתב שתי הבחנות בשכינה אחד גשמי ואחד רוחני.
הרוחני הוא השגחת ה' יתברך על עמו.
והגשמי הוא המקום בו הוא משגיח על עמו וידוע כי ארץ ישראל היא מקום ההשגחה על ברואיו יותר מכולם ארץ ה' אשר עיני ה' אלהיך בה וכו'. אבל ברור הוא שהוא משגיח על עמו בכל מקום וכענין גלו לבבל שכינה עמהם. רק שההשגחה של הקב"ה על עמו היא יותר במקום המיוחד לזה.