כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
-
- הודעות: 18
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:13 pm
כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
אולי מישהו יוכל להסביר לי את המושג הזה שנקרא 'נשמה גבוהה' וכי יתכן שיש אחד שיכול להגיע לדרגות יותר גבוהות מהשני ואחד אחסום מלהגיע לדרגתו
Re: כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
בוודאי שכן.
זוהר מהדורת הסולם - שמות פרשת משפטים מאמר כי תקנה עבד עברי אות יא
תָּא חֲזִי, ב"נ כַּד אִתְיְלִיד, יָהֲבִין לֵיהּ נַפְשָׁא מִסִּטְרָא דִּבְעִירָא, מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ, מִסִּטְרָא דְּאִלֵּין דְּאִתְקְרוּן אוֹפַנֵּי הַקּוֹדֶשׁ. זָכָה יַתִּיר, יַהֲבִין לֵיהּ רוּחָא, מִסִּטְרָא דְּחַיּוֹת הַקּוֹדֶשׁ. זָכָה יַתִּיר, יַהֲבִין לֵיהּ נִשְׁמְתָא, מִסִּטְרָא דְּכֻרְסְיָיא. וּתְלַת אִלֵּין, אִינּוּן אָמָה עֶבֶד וְשִׁפְחָה דִּבְרָתָא דְּמַלְכָּא.
פירוש הסולם:
תא חזי ב"נ וכו': בוא וראה אדם כשנולד, נותנים לו נפש מצד הבהמה מצד הטהרה, מצד אלו שנקראו אופני הקודש. דהיינו מעולם העשיה. זכה יותר, נותנים לו רוח מצד חיות הקודש. דהיינו מעולם היצירה. זכה יותר נותנים לו נשמה מצד הכסא, דהיינו מעולם הבריאה. ושלשה אלו, הם אמה עבד ושפחה של הבת מלך. דהיינו נשמה רוח ונפש מהתפשטות המלכות בבי"ע. אמה, היא נשמה שבבריאה. עבד, הוא רוח שביצירה. שפחה, היא נפש שבעשיה.
זוהר מהדורת הסולם - שמות פרשת משפטים מאמר כי תקנה עבד עברי אות יא
תָּא חֲזִי, ב"נ כַּד אִתְיְלִיד, יָהֲבִין לֵיהּ נַפְשָׁא מִסִּטְרָא דִּבְעִירָא, מִסִּטְרָא דְּדַכְיוּ, מִסִּטְרָא דְּאִלֵּין דְּאִתְקְרוּן אוֹפַנֵּי הַקּוֹדֶשׁ. זָכָה יַתִּיר, יַהֲבִין לֵיהּ רוּחָא, מִסִּטְרָא דְּחַיּוֹת הַקּוֹדֶשׁ. זָכָה יַתִּיר, יַהֲבִין לֵיהּ נִשְׁמְתָא, מִסִּטְרָא דְּכֻרְסְיָיא. וּתְלַת אִלֵּין, אִינּוּן אָמָה עֶבֶד וְשִׁפְחָה דִּבְרָתָא דְּמַלְכָּא.
פירוש הסולם:
תא חזי ב"נ וכו': בוא וראה אדם כשנולד, נותנים לו נפש מצד הבהמה מצד הטהרה, מצד אלו שנקראו אופני הקודש. דהיינו מעולם העשיה. זכה יותר, נותנים לו רוח מצד חיות הקודש. דהיינו מעולם היצירה. זכה יותר נותנים לו נשמה מצד הכסא, דהיינו מעולם הבריאה. ושלשה אלו, הם אמה עבד ושפחה של הבת מלך. דהיינו נשמה רוח ונפש מהתפשטות המלכות בבי"ע. אמה, היא נשמה שבבריאה. עבד, הוא רוח שביצירה. שפחה, היא נפש שבעשיה.
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
אם מבינים שכולם מורכבים מנשמה כללית אחת,
אז אפשר להבין שהיא מחולקת לחלקים שונים,
וכל אדם קיבל חלק אחד מסויים שאותו הוא צריך לתקן על ידי שמוציא אותו לפועל
וכפי התפקיד - כך ניתנו לאדם הכלים.
מי שיש לו נשמה גבוהה, כלומר שהוא יכול להגיע למקומות שאדם רגיל לא יכול להגיע, קיבל בנוסף לכך כוחות גדולים כגון מידות טובות בטבע ויכולת למעט בשינה וכו'
אין כאן באמת עדיפות של אחד על השני,
כי ההגדרה הכללית היא "תפקיד"
כל אחד בא לממש את תפקידו. ואין הבדל אם הוא בחיל האויר או במחסן הפלפלים של המטבח.
למלא את התפקיד האישי, זה השפיץ!
אז אפשר להבין שהיא מחולקת לחלקים שונים,
וכל אדם קיבל חלק אחד מסויים שאותו הוא צריך לתקן על ידי שמוציא אותו לפועל
וכפי התפקיד - כך ניתנו לאדם הכלים.
מי שיש לו נשמה גבוהה, כלומר שהוא יכול להגיע למקומות שאדם רגיל לא יכול להגיע, קיבל בנוסף לכך כוחות גדולים כגון מידות טובות בטבע ויכולת למעט בשינה וכו'
אין כאן באמת עדיפות של אחד על השני,
כי ההגדרה הכללית היא "תפקיד"
כל אחד בא לממש את תפקידו. ואין הבדל אם הוא בחיל האויר או במחסן הפלפלים של המטבח.
למלא את התפקיד האישי, זה השפיץ!
-
- הודעות: 18
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:13 pm
Re: כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
ליתר דיוק: אין אדם היכול להגיע לדרגתו של משה רבנו ע"ה, רבן של כל הנביאים, ש"פֶּ֣ה אֶל־פֶּ֞ה אֲדַבֶּר־בּ֗וֹ וּמַרְאֶה֙ וְלֹ֣א בְחִידֹ֔ת וּתְמֻנַ֥ת ה֖' יַבִּ֑יט".
לא ארז"ל אלא "שכל אחד ואחד מישראל חייב לומר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי אברהם יצחק ויעקב" (תדב"א רפכ"ה), והיינו מפני שיש בנשמתו בחי' האבות (כמבואר בספה"ק), אך לדרגת משה איש הא-לקים - מי יאמר זיכיתי לבי, לעלות ולהגיע אל קדש־הקדשים?!
לא ארז"ל אלא "שכל אחד ואחד מישראל חייב לומר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי אברהם יצחק ויעקב" (תדב"א רפכ"ה), והיינו מפני שיש בנשמתו בחי' האבות (כמבואר בספה"ק), אך לדרגת משה איש הא-לקים - מי יאמר זיכיתי לבי, לעלות ולהגיע אל קדש־הקדשים?!
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
Re: כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
ידוע ביאור מש"כ הרמב"ם בהל' תשובה שכל אדם יכול להגיע למדריגת משה רבינו,
שהכוונה למיצוי היכולת האישית, כמו שמשה רבינו מיצה את היכולת שלו,
אבל לא שיגיע לאותה תוצאה.
שהכוונה למיצוי היכולת האישית, כמו שמשה רבינו מיצה את היכולת שלו,
אבל לא שיגיע לאותה תוצאה.
-
- הודעות: 18
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:13 pm
Re: כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
כעת ברצוני לשאול עוד שאלה האם אדם שמיצה את היכולת שלו כמו שמשה רבינו מיצה את היכולת שלו יקבל אותו עולם הבא כמו משה רבינו או לא?
-
- הודעות: 124
- הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm
Re: כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
ב"מאור עינים" מבוארסערצע כתב: ↑ ליתר דיוק: אין אדם היכול להגיע לדרגתו של משה רבנו ע"ה, רבן של כל הנביאים, ש"פֶּ֣ה אֶל־פֶּ֞ה אֲדַבֶּר־בּ֗וֹ וּמַרְאֶה֙ וְלֹ֣א בְחִידֹ֔ת וּתְמֻנַ֥ת ה֖' יַבִּ֑יט".
לא ארז"ל אלא "שכל אחד ואחד מישראל חייב לומר מתי יגיעו מעשי למעשה אבותי אברהם יצחק ויעקב" (תדב"א רפכ"ה), והיינו מפני שיש בנשמתו בחי' האבות (כמבואר בספה"ק), אך לדרגת משה איש הא-לקים - מי יאמר זיכיתי לבי, לעלות ולהגיע אל קדש־הקדשים?!
שמחד כל אחד יכול להיות כמשה רבינו, היינו כחלק של משה רבינו שנמצא בנשמתו, כי אתפשטותא דמשה בכל דרא ובכל נפשא.
אך מאידך להיות כמשה רבינו בשלימות אף אחד לא יכול.
ולכאורה אותו הדבר גם לגבי האבות.
-
- הודעות: 39
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
- עיסוק תורני: עורך תורני
- דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM
-
- הודעות: 18
- הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:13 pm
Re: כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
סוגיא נוראה וחמורה זו סובלת ספר שלם
זכינו ובדורינו אחד מגדולי בעלי האגדה הגר"ד פלק [בעל בתורתו יהגה] בירר סוגיא זו לפרטיה, ובמו"מ עם הגרמ"מ פרבשטיין ר"י חברון
עי' בספרו הבוטח בסופו [נמצא באוצה"ח] שהאריך בזה ולא הניח זוית ופינה.
העולה מדבריו בין היתר, דמה שאומרים המשגיחים בישיבות קטנות: כל אחד יכול לצאת חזון איש,,, אינו מדויק,,,,,
ע"ש ותרוה נחת.
מבטיח!
זכינו ובדורינו אחד מגדולי בעלי האגדה הגר"ד פלק [בעל בתורתו יהגה] בירר סוגיא זו לפרטיה, ובמו"מ עם הגרמ"מ פרבשטיין ר"י חברון
עי' בספרו הבוטח בסופו [נמצא באוצה"ח] שהאריך בזה ולא הניח זוית ופינה.
העולה מדבריו בין היתר, דמה שאומרים המשגיחים בישיבות קטנות: כל אחד יכול לצאת חזון איש,,, אינו מדויק,,,,,
ע"ש ותרוה נחת.
מבטיח!
-
- הודעות: 25
- הצטרף: א' ינואר 07, 2024 1:09 am
Re: כיצד יתכן המושג 'נשמה גבוהה'
מפני שגם יכולת ההתמדה מבוקר עד ערב היא כישרון שאין לכל אחד גם עם אהבת התורה, אז לא כל אחד יכול להיות גדול הדור.אורח כתב: ↑ סוגיא נוראה וחמורה זו סובלת ספר שלם
זכינו ובדורינו אחד מגדולי בעלי האגדה הגר"ד פלק [בעל בתורתו יהגה] בירר סוגיא זו לפרטיה, ובמו"מ עם הגרמ"מ פרבשטיין ר"י חברון
עי' בספרו הבוטח בסופו [נמצא באוצה"ח] שהאריך בזה ולא הניח זוית ופינה.
העולה מדבריו בין היתר, דמה שאומרים המשגיחים בישיבות קטנות: כל אחד יכול לצאת חזון איש,,, אינו מדויק,,,,,
ע"ש ותרוה נחת.
מבטיח!
ואמנם גם מי שאינו מוכשר מלכתחילה יכול תהיות גדול הדור אם יש לך את יכולת ההתמדה ואז יקבל סיעתא דשמיא, כמו שהיה עם גדול תלמידי מרן הגאון החת"ם סופר זצוק"ל, מרן הגאון מהר"ם שיק זצוק"ל שאמר שכתוב שהלל מחייב את העניים ורבי אלעזר בן חרסום מחייב את העשירים, והוא (המהר"ם שיק) מחייב את חלושי התפיסה.
מצינו עילויים מובחרים שלא נעשו לגדולי תורה ואחרים םחות מוכשרים שהפכו לגדולי תורה ואף מגדולי הדור, אלא שהאחרונים המשיכו בהתמדתם והתגברו על קשיים כמו קשיי פרנסה והראשונים לא. על זה בכה הרב קוטלר שהוא לא זכה לכך כי היה מאוד מוכשר מהתחלה.
גם בהתמדה יש דרגות וגדולי הרבנים הגיעו לכך בגלל שהיו גדולי המתמידים, ללא קשר עד כמה היה עילויים. לדוגמה מרן הגראי"ה קוק זצוק"ל (שהיה עילוי גדול והיה מה"אחצנרים" [לומדים 18 שעות] בוולוז'ין וכונה בוולוז'ין "העילוי מגרייבה" ע"ש עיירת הולדתו או "העילוי מדווניסק" ע"ש העיר הגדולה הקרובה לגרייבה כשנהר הדווינה מפריד ביניהן או "העילוי מפוניבז'" כי היה חתנו המיועד של רבה של פוניבז' ומרן הגאון הנצי"ב זצוק"ל אמר שכדאית כל ישיבת וולוז'ין בשביל תלמיד כזה) שהיה עסוק בענייני ציבור כרבה של ירושלים ורבה של א"י וגם בענייני ישיבת מרכז הרב כראש ישיבה אך עדיין הייתה לו התמדה מופלאה וחוץ מקרובים אליו ביותר, לא ראו אותו אוכל וישן, ושמשו היה צריך לקחת ממנו את הספרים כדי שיאכל וגם "לאיים" שיגיד לאמא ומכבוד אימו היה אוכל. הוא ישן שעתיים עד שלוש שעות ביממה. אמנם שיטת הנצי"ב שמתמיד אמתי הוא מי שלומר בזמן ואוכל בזמן וישן בזמן. כמובן אצל צדיקים העניינין החומריים פחות צופסים מקום והם עושים רק מה שצריך לקיומם וחיזוק גופם לעבודת הבורא.