המאבד עצמו לדעת, או ההורג אחר - איזה מהם יותר חמור?

עניני אגדה ומחשבת ישראל, יסודי המוסר ועבודת ה'
שלח תגובה
הודעה
מחבר
ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

המאבד עצמו לדעת, או ההורג אחר - איזה מהם יותר חמור?

#1 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ב' יוני 15, 2020 10:22 pm

חידוש נפלא ראיתי בספר אורחות צדיקים (שער השמחה) שכותב כדבר פשוט ולא מציין לזה מקור:
והמכניס עצמו לידי סכנה וממית עצמו, ענשו גדול ממי שממית אחרים
כמובן שהוא היפך השקפת אוה"ע בני ה"תרבות המערבית"... אם כי אינו מרגש במיוחד,
שכל ראשם הפוך לגמרי ומרוחק כממזרח למערב מדעת תורתינו הקדושה.
אך גם מזוית "השקפת ישראל" יש פה לענ"ד חידוש גדול. הרי ידועים דברי התוס' [ב"ק כג, כז]
שהאדם צריך להזהר שלא יזיק לאחרים עוד יותר ממה שנזהר שלא ינזק בעצמו. וא"כ הכיצד לענין מיתה מתהפכים הדברים?
אכן יש כאן סברות בעומק הענין, דמי שמאבד עצמו עובר בגרעון הגדול של "כפיות טובה".
ומה עוד שגם מוליך את עצמו בדרך הרעה מבלי השאיר כל מפלט ל"שוב בתשובה".
אך עכ"פ עדיין הוא לכאו' חידוש גדול. האם ידוע לכם על מקור ליסוד עצום שכזה?
[לכאו' יש להוכיח לאידך גיסא, מהמדרש (עי' רש"י בראשית ט,ה) שדרשו "אך את דמכם"
לרבות המאבד עצמו לדעת. משמע לכאו' שההורג אחרים שהוא מפורש בפשט המקרא,
הרי שאיסורו פשוט יותר (שהדין הפשוט נכתב יותר מפורש, מהדין המחודש שרק מתרמז)].

סערצע
הודעות: 191
הצטרף: ו' פברואר 22, 2019 4:35 am

Re: המאבד עצמו לדעת, או ההורג אחר - איזה מהם יותר חמור?

#2 שליחה על ידי סערצע » ב' יולי 06, 2020 8:47 am

רוצח שמת - מתאבלין עליו; משא"כ ב'מאבד עצמו לדעת'.

אמנם יל"ד מהי כוונתו 'ענשו גדול' - דהרי בעוה"ז אא"פ כבר לעונשו.
אלא עכצ"ל דבדיני שמים מיירי, וברוצח - מיתתו מכפרת, משא"כ במע"ל העבירה והכפרה באין כאחת, ואין זה פוטר לזה. ועצ"ע.

שלח תגובה