מקור הפתגם - אין ילד רע יש ילד שרע לו.
מקור הפתגם - אין ילד רע יש ילד שרע לו.
המשפט הוא לכאורה נגד התורה:
שנאמר, כי יצר לב האדם רע מנעוריו, וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום. עַיִר פֶּרֶא אָדָם יִוָּלֵד: איוב יא יב.
ונגד חז"ל שכתבו(סנהדרין דף צא ע"ב ): מאימתי יצר הרע שולט באדם, משעת יצירה או משעת יציאה? - אמר לו: משעת יצירה. - אמר לו: אם כן בועט במעי אמו ויוצא! אלא: משעת יציאה. אמר רבי: דבר זה למדני אנטונינוס, ומקרא מסייעו שנאמר לפתח חטאת רבץ.
המקור לרעיון דומה, וקצת במשמעות שונה.
בשם הבעל שם טוב.
שכתב: "אין רע יורד מן השמים" - שכל מדה רעה שורשה בעולמות העליונים היא בקדושה, וכמו שאמרה תורה על עריות "חסד הוא" שבשורשה הוא ממידת החסד והאהבה שבקדושה, אלא שזה אהבה נפולה.
שנאמר, כי יצר לב האדם רע מנעוריו, וכל יצר מחשבות ליבו רק רע כל היום. עַיִר פֶּרֶא אָדָם יִוָּלֵד: איוב יא יב.
ונגד חז"ל שכתבו(סנהדרין דף צא ע"ב ): מאימתי יצר הרע שולט באדם, משעת יצירה או משעת יציאה? - אמר לו: משעת יצירה. - אמר לו: אם כן בועט במעי אמו ויוצא! אלא: משעת יציאה. אמר רבי: דבר זה למדני אנטונינוס, ומקרא מסייעו שנאמר לפתח חטאת רבץ.
המקור לרעיון דומה, וקצת במשמעות שונה.
בשם הבעל שם טוב.
שכתב: "אין רע יורד מן השמים" - שכל מדה רעה שורשה בעולמות העליונים היא בקדושה, וכמו שאמרה תורה על עריות "חסד הוא" שבשורשה הוא ממידת החסד והאהבה שבקדושה, אלא שזה אהבה נפולה.
Re: מקור הפתגם - אין ילד רע יש ילד שרע לו.
ברור שלומר: "אין ילד רע" כלל, זה לא נכון כפי שכתוב בתורה "כי יצר לב האדם רע מנעוריו".
מה כן נכון בזה, שאומרים למחנך אל תתייאש מהילד ותראה אותו כחסר סיכוי, וא"א לחנך אותו. דע לך שחלק גדול ממצבו השלילי הוא מפני ש"רע לו", ולכן כשתתן לו אהבה וחום, מחמאות ועידוד וירגיש טוב ושמח, יקל עליו להתגבר על יצרו.
יש מקור של מאמר שנאמר על משקל זה.
על דברי התנא "לב טוב" - שבכלל דבריו דבריכם. הפירוש הפשוט זה שלב שרוצה לביטיב לזולת. אבל אחד הקדמונים (איני זוכר כעת את שמו) פירש: שטוב לו על הלב. זו הפיסגה של המידות הטובות.
מה כן נכון בזה, שאומרים למחנך אל תתייאש מהילד ותראה אותו כחסר סיכוי, וא"א לחנך אותו. דע לך שחלק גדול ממצבו השלילי הוא מפני ש"רע לו", ולכן כשתתן לו אהבה וחום, מחמאות ועידוד וירגיש טוב ושמח, יקל עליו להתגבר על יצרו.
יש מקור של מאמר שנאמר על משקל זה.
על דברי התנא "לב טוב" - שבכלל דבריו דבריכם. הפירוש הפשוט זה שלב שרוצה לביטיב לזולת. אבל אחד הקדמונים (איני זוכר כעת את שמו) פירש: שטוב לו על הלב. זו הפיסגה של המידות הטובות.
Re: מקור הפתגם - אין ילד רע יש ילד שרע לו.
לעצם נושא האשכול, אולי זו הכוונה - שהוא בעצמו לא רע אלא שהיצה"ר מרע לו.
Re: מקור הפתגם - אין ילד רע יש ילד שרע לו.
נכון. אבל יש שמעדיפים כאן את החממה הזאת.
מרגישים כאן יותר בננוח אם דרך רבותיהם והשקפתם.
Re: מקור הפתגם - אין ילד רע יש ילד שרע לו.
מה שנכון בפתגם זה ההוראה המעשית שלו כשבאים לחנך ילד,
אל תסתכל על הרוע שלו, אלא על כך שרע לו, כי אם תיתן לו השראה והרגשה נעימה ויהיה לו טוב בלב, זו צורת הטיפול שתהפוך אותו גם לאדם עוסק בטוב ומיטיב לאחרים.
אל תסתכל על הרוע שלו, אלא על כך שרע לו, כי אם תיתן לו השראה והרגשה נעימה ויהיה לו טוב בלב, זו צורת הטיפול שתהפוך אותו גם לאדם עוסק בטוב ומיטיב לאחרים.
Re: מקור הפתגם - אין ילד רע יש ילד שרע לו.
מענין לענין:
שמעתי פעם ממחנך גדול בשם השל"ה על הפסוק "אל תוכח לץ בן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך", כשאתה בא להוכיח מישהו אל תגיד לו שהוא לץ כי כך הוא ישנא גם אותך וגם את התורה, תגיד לו לחכם כמוך לא מתאים לעשות דברים כאלה.
שמעתי פעם ממחנך גדול בשם השל"ה על הפסוק "אל תוכח לץ בן ישנאך הוכח לחכם ויאהבך", כשאתה בא להוכיח מישהו אל תגיד לו שהוא לץ כי כך הוא ישנא גם אותך וגם את התורה, תגיד לו לחכם כמוך לא מתאים לעשות דברים כאלה.
Re: מקור הפתגם - אין ילד רע יש ילד שרע לו.
זה תלוי בחקירת ר' ישראל סלנטר על מהות היצה"ר, אם הוא נטיה או מלאך (והסיק דתרוייהו איתנהו ביה).