בס"ד
לכל הקוראים היקרים שלום וברכה !
עלה על דעתי לשאול האם מי שמת בעטיו של נחש הוא רק מי שלא חטא במעשה ובמחשבה או רק מי שלא חטא במעשה אף שחטא במחשבה.
אשמח לקבל תגובות מאת הקוראים היקרים. אם ישנם מקורות אשמח שתכתבו לי.
תודה רבה
מת בעטיו של נחש האם זה רק באופן שחטא במעשה או גם במחשבה
Re: מת בעטיו של נחש האם זה רק באופן שחטא במעשה או גם במחשבה
ההיא דארבעה מתו בעטיו של נחש הוא בשבת נ"ה ע"ב.
ועי' במהרש"א בח"א שפירש שהיה בהם קצת חטא אלא שלא היו ראויים למות בו, כלומר שלא היה חטא כ"כ גדול עד כדי חיוב מיתה.
והפנ"י כתב שהיה להם חטא אלא שנתכפר להם ע"י יסורים או יוהכ"פ.
וראיתי מציינים לאריז"ל בזוהר הרקיע פרשת משפטים עמ' פ' שפירש שהיה להם חטא אחד ואח"כ לא חטאו, והוכיח מישי אבי דוד שהוא מהמתים בעטיו של נחש ואיתא שנתכוון לשכב עם שפחתו ונזדמנה לו אשתו, וכן עמרם לקח את דודתו (אף שהיה זה קודם מת"ת).
ולעצם שאלתך, בדעת המהרש"א אכן יתכן לפרש שהחטא היה רק במחשבה. אמנם בדעת הפנ"י נראה קצת שהיה חטא שצריך כפרת ייסורים או יום הכיפורים. ובדוגמאות שהביא האריז"ל מדובר בחטא במעשה.
ועי' במהרש"א בח"א שפירש שהיה בהם קצת חטא אלא שלא היו ראויים למות בו, כלומר שלא היה חטא כ"כ גדול עד כדי חיוב מיתה.
והפנ"י כתב שהיה להם חטא אלא שנתכפר להם ע"י יסורים או יוהכ"פ.
וראיתי מציינים לאריז"ל בזוהר הרקיע פרשת משפטים עמ' פ' שפירש שהיה להם חטא אחד ואח"כ לא חטאו, והוכיח מישי אבי דוד שהוא מהמתים בעטיו של נחש ואיתא שנתכוון לשכב עם שפחתו ונזדמנה לו אשתו, וכן עמרם לקח את דודתו (אף שהיה זה קודם מת"ת).
ולעצם שאלתך, בדעת המהרש"א אכן יתכן לפרש שהחטא היה רק במחשבה. אמנם בדעת הפנ"י נראה קצת שהיה חטא שצריך כפרת ייסורים או יום הכיפורים. ובדוגמאות שהביא האריז"ל מדובר בחטא במעשה.
Re: מת בעטיו של נחש האם זה רק באופן שחטא במעשה או גם במחשבה
תודה רבה על התשובה הנפלאה אני ממש מודה ישר כח.
Re: מת בעטיו של נחש האם זה רק באופן שחטא במעשה או גם במחשבה
אגב האשכול, כמה הסברים מעניינים מהו 'עטיו':
Re: מת בעטיו של נחש האם זה רק באופן שחטא במעשה או גם במחשבה
בספר מנוחה וקדושה לר' איצל'ה מפונוביז' תלמיד הגר"ח מוולואז'ין כתב [נראה שזה פירוש ידוע] ש"אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא" לא הכוונה לעבירה אלא פי' של "חטא" זהו חסרון, וכיון שחטא אדה"ר ממילא אף הצדיק הגדול לא ימלט ממנו שיהיה מעורב במעשה טוב קצת חסרון בטהרת המחשבה כיון שבזוהמתו של נחש נכנס היצה"ר לתוך האדם ונתערב רע בטוב וטוב ברע.
מאוד מעניין שהוא כותב חוץ מהגר"א ורבו הגר"ח שהם ניצלו גם מזה.
[אולי זה מדין מבט של תלמיד על רב]
מאוד מעניין שהוא כותב חוץ מהגר"א ורבו הגר"ח שהם ניצלו גם מזה.
[אולי זה מדין מבט של תלמיד על רב]
Re: מת בעטיו של נחש האם זה רק באופן שחטא במעשה או גם במחשבה
אם נצרכים לעונש על חטא גדול עד כדי חיוב מיתה לעניין מחשבה זה יכול להיות אולי בע"ז שההחלטה לעבוד היא חלק ממעשה כפי שנאמר לתפוש את בני ישראל בליבם . ואולי בעריות שתר אחר במחשבתו אחר מראה עיניים באשת איש וכדומה שאפשר שמחשבה בזאת היא חלק מהמעשה לא במובן של תכנון כמו בע"ז אלא שבכל מעשה שכזה המחשבה משתתפת וכשרק חושב לפחות בבהירות של ראיה, חלק המחשבה שבמעשה קיים. וכמובן אין צורך לומר כפירה. אבל בשאר עברות לא נענשים על מחשבה אם כי יש חסרון .
-
- הודעות: 5
- הצטרף: א' ינואר 31, 2021 11:29 pm
Re: מת בעטיו של נחש האם זה רק באופן שחטא במעשה או גם במחשבה
בספר "תורה אור" לבעל התניא סוף פרשת משפטים מבאר את דברי האריז"ל הנ"ל שאין הכוונה חטא כפשוטו אלא: "ענין מארז"ל ד' מתו בעטיו של נחש שאע"פ שהם צדיקים גמורים מ"מ נשאר בם עדיין איזה שמץ מזוהמת הנחש שלא יכלו להסירו מכל וכל. והוא עיקר נקודת קליפת גסות הרוח שנעשה בטבע האדם בחטאו מעץ הדעת טוב ורע דהיינו שרואה א"ע ומכיר חסרונו או יודע שזה טוב לו. כמ"ש ותרא האשה כי טוב העץ למאכל וגו' וזהו שרש הזוהמא ומקור לכל התאוות והעבירות כי בוחר בזה לטובתו או לרעתו. משא"כ קודם החטא היו ערומים כדכתיב מי הגיד לך כו' כי לא היו מרגישים שום הרגש חסרונם או טובה לעצמו רק שהיו משיגים גלוי אלהותו ית' וד"ל".
כלומר שעצם הרגשת הישות שלהם (בעבודת השם גופא) היא היא החטא וה"נחשיות" שגרמה למותם.
כלומר שעצם הרגשת הישות שלהם (בעבודת השם גופא) היא היא החטא וה"נחשיות" שגרמה למותם.
-
- הודעות: 16
- הצטרף: ג' מרץ 30, 2021 11:51 pm
Re: מת בעטיו של נחש האם זה רק באופן שחטא במעשה או גם במחשבה
עיין מאירי בשבת דף נ''ה: דברים מבהילים בענין.
מצורף בזה שיחתו של הגרמ''מ שולזינגר על המאירי הנ''ל,(בגלל שהקובץ גדול מדי חילקתי אותו לכמה חלקים של 10 דקות, מי שיכול מומלץ לו שיחברם ביחד).
מצורף בזה שיחתו של הגרמ''מ שולזינגר על המאירי הנ''ל,(בגלל שהקובץ גדול מדי חילקתי אותו לכמה חלקים של 10 דקות, מי שיכול מומלץ לו שיחברם ביחד).