השתדלות לדעת החזו"א
השתדלות לדעת החזו"א
החזו"א כתב באמונה וביטחון שמה שלא דרך הטבע שיהיה, אין זו השתדלות אלא מעשה יאוש. וצריך ביאור מהמעשה של "איש חסיד" בפיוט של מוצאי שבת. שנראה שלא היתה שום מלאכה שידע לעסוק בה. אלא שסמך על הבורא שיזמין לו. ולמה זה לא דומה למה שאין דרך שימצא כלל.
Re: השתדלות לדעת החזו"א
לנושא שם אני מעדיף לא להיכנס, ובכל מקרה זה עניין פרטי. אני שאלתי באופן כללי, אם לדעת החזו"א דבר שאין לצפות לו באופן טבעי אינו נחשב השתדלות, ולכן יוסף נענש על שפנה לשר המשקים, שהרי טבע הרהבים שלא יעשו טובה למי שמחוייבים לו, אם כן למה היה אותו חסיד צריך ללכת לשוק. שלפי הבנתי הפשוטה זה דומה לאחד שינסה לחפש מציאות ברחוב. אולי אני טועה ושם היה סיבה לצפות שאפילו אם אין לו פרוטה, ימצא בשוק מי שיעזור לו להתפרנס.
-
- הודעות: 48
- הצטרף: ב' פברואר 11, 2019 12:47 am
Re: השתדלות לדעת החזו"א
לא, אליהו הוא שהיצע את עצמו לעבד. ואני שאלתי על אותו חסיד מה חשב לחפש בשוק?פשוטו של מקרא כתב: ↑ לא הבנתי הרי הציע את עצמו לעבד, לא?
Re: השתדלות לדעת החזו"א
אולי להשכיר את עצמו כפועל?יהודה כתב: ↑לא, אליהו הוא שהיצע את עצמו לעבד. ואני שאלתי על אותו חסיד מה חשב לחפש בשוק?פשוטו של מקרא כתב: ↑ לא הבנתי הרי הציע את עצמו לעבד, לא?
Re: השתדלות לדעת החזו"א
מצד שני החזו"א כותב שהשתדלות היא לפי מדרגת הביטחון, ולמי שנמצא במדרגה אז ההשתדלות פוחתת, וע"כ היא פחות ממה שדרך הטבע. אולי יש הבדל בין מעשה נואש לבין מעשה שאינו מספיק מצד הטבע?
כיוון אחר: אולי כשבדרך הטבע אין סיכוי לישועה בלי שום פעולה, אז מוטל על האדם לנקוט בהשתדלות גם כשבדרך הטבע אין לה הרבה סבירות. משא"כ באדם היושב בכלא ויש בלאו הכי סבירות כלשהי שיצא גם סתם בלי שום פעולה, שאז אין לו לנסות לזרז את יציאתו ע"י מעשה שבדרך הטבע לא יועיל.
כיוון אחר: אולי כשבדרך הטבע אין סיכוי לישועה בלי שום פעולה, אז מוטל על האדם לנקוט בהשתדלות גם כשבדרך הטבע אין לה הרבה סבירות. משא"כ באדם היושב בכלא ויש בלאו הכי סבירות כלשהי שיצא גם סתם בלי שום פעולה, שאז אין לו לנסות לזרז את יציאתו ע"י מעשה שבדרך הטבע לא יועיל.
-
- הודעות: 7
- הצטרף: ד' ינואר 15, 2020 5:03 pm
Re: השתדלות לדעת החזו"א
פעם שמעתי ממורי הרב דב שיף בשם החזון איש שהשתדלות זה כמו שתוקעים מסמר מנסים אבל קצת מתעקם אז לא ממשיכים אלא עוזבים.