שימוש בפונט ישמעאל בברכות

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
נוריאל עזרא
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 21, 2021 1:38 am

שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#1 שליחה על ידי נוריאל עזרא » ג' מרץ 09, 2021 9:18 pm

שימוש בפונט ישמעאל בברכות

ישנו גופן מפורסם ונפוץ מאוד הנקרא 'ישמעאל' של חברת פונטביט שעוצב כך שיראה כמו כתב ערבי.
הפונט הנ"ל נחשב כיפה מאוד ומשתמשים בו בדרך כלל בכתבות שעוסקות ביהדות מרוקו וכדו' ולהבדיל בכתבות שעוסקות בארצות ערביות ובספרי בישולים ועוד.

והנה לפני שנה התפרסם על מקווה שעוצב כולו בסגנון מרוקאי והכיתוב על הקירות והברכות על השלטים נכתבו כולם בפונט הנ"ל.
https://www.bhol.co.il/news/1113960

אולם דא עקא שבפונט הנ"ל נוסף גם עיטור בצורת 'סהר' בחלק מהאותיות סמל שמזוהה בימינו בעיקר עם מדינות ערביות ומזוהה כיום עם האסלאם.
ועל אף שכפי הנראה אין לו כל קשר לדת האסלאם והוא קדם לה(https://iw.eferrit.com/%D7%94%D7%99%D7% ... %90%D7%9D/)

אם כל זאת כיום הוא מאפיין את דת האסלאם ונמצא על המסגדים שלהם, ולמרות שאין פה עבודה זרה או סמל דתי מובהק, בכל זאת רציתי לשאול את דעתכם האם ראוי לכתוב נוסח של ברכות לה' וכמו שעשו במקווה הנ"ל(ככל הנראה בלי שימת לב לפרט זה שלא כולם מודעים לכך) בפונט זה כמראהו עתה והאם לא ראוי במקרים כאלו לכל למחוק את הסהר הזה ואז להשתמש בפונט?
קבצים מצורפים
פונט ישמעאל.jpg
פונט ישמעאל.jpg (415.84 KiB) נצפה 590 פעמים
מקווה-הטהרה-במושב-בית-שקמה-3.jpeg
מקווה-הטהרה-במושב-בית-שקמה-3.jpeg (29.94 KiB) נצפה 590 פעמים
מקווה-הטהרה-במושב-בית-שקמה-14.jpeg
מקווה-הטהרה-במושב-בית-שקמה-14.jpeg (22.93 KiB) נצפה 590 פעמים

איכא מאן דאמר
הודעות: 124
הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#2 שליחה על ידי איכא מאן דאמר » א' מרץ 14, 2021 4:53 pm

אני לא יכול לקרוא בקישורים שהבאת
ומעניין באמת לדעת מהיכן מקור הסהר המוסלמי
אך בכל אופן לענ"ד זה נשמע דבר מאוס ביותר, וגם אם אינו אסור מחמת הדת, הרי שזה סמל המסמל דת שקר של נביאי שקר, ובוודאי שאין לכך מקום במקום הקודש (וסתם כך לשם דוגמא ללא השוואה האם יעלה על דעת מאן דהו להשתמש בסמל "צלב הקרס" למרות שלכאורה אין בו חשש עבודה זרה, הרי שעצם הסמל הוא בעייתי).
וזאת מלבד החשש שמקור הצורה בע"ז ממש, וכמו הרבה דברים שהאסלם אימץ ממנהגים שקדמו לו ששורשם בע"ז, ומנין לנו שאין זה שריד מעובדי הירח או משהו דומה.

נוריאל עזרא
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 21, 2021 1:38 am

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#3 שליחה על ידי נוריאל עזרא » א' מרץ 14, 2021 11:32 pm

איכא מאן דאמר כתב: אני לא יכול לקרוא בקישורים שהבאת
ומעניין באמת לדעת מהיכן מקור הסהר המוסלמי
אך בכל אופן לענ"ד זה נשמע דבר מאוס ביותר, וגם אם אינו אסור מחמת הדת, הרי שזה סמל המסמל דת שקר של נביאי שקר, ובוודאי שאין לכך מקום במקום הקודש (וסתם כך לשם דוגמא ללא השוואה האם יעלה על דעת מאן דהו להשתמש בסמל "צלב הקרס" למרות שלכאורה אין בו חשש עבודה זרה, הרי שעצם הסמל הוא בעייתי).
וזאת מלבד החשש שמקור הצורה בע"ז ממש, וכמו הרבה דברים שהאסלם אימץ ממנהגים שקדמו לו ששורשם בע"ז, ומנין לנו שאין זה שריד מעובדי הירח או משהו דומה.
תודה על התגובה העניינית.
אני מצרף את הנכתב בקישור השני על הסהר(בהודעה הבאה), הקישור הראשון הוא רק כתבה על המקווה הנ"ל.

גם אני חש את שאתה מרגיש שאיך שלא יהיה הדבר מאוס ולא ראוי.

לגבי הצלב קרס יש בזה דמיון לנידוננו בזה שהוא לא במקור של הגרמניה הנאצית אלא הוא קדם לה בכ2500 שנה(מכלול- https://hamichlol.org.il/%D7%A6%D7%9C%D ... 7%A8%D7%A1) ואע"פ כן כדבריך אך אחד לא יעז להשתמש בו גם לא בכתיבה רגילה ולבטח שלא בברכות!
אך ייתכן ובו יש עניין של ע"ז כי לפי המכלול הוא שומש גם בהינדואיזם ובודהיזם וגם אם ע"ז אין בו הרי הוא סמל דתי של דתות שיש בהן ע"ז.(ועכ"פ זו לא הסיבה להימנעות ממנו ובזה הנך צודק).

גם לגבי הצלב זה דומה. כי הוא לא בלעדי של הנצרות רק שהנוצרים אמצו אותו.

והנה זה רק היום ששמתי לב שבתיק של התפילין של סבא שלי כתובה המלה 'תפילין' בפונט זה כאשר האות ל' כמובן עם ציור הסהר בראשה וצרם לי ושאלה היא לי האם עלי (ברשותו של סבי כמובן) לנסות לגרוע מהחוטים שתתבטל צורת הסהר? האם הדבר נכון גם מהצד ההלכתי או שרק ראוי או שבדיעבד שזה כבר כך אין עניין?

נוריאל עזרא
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 21, 2021 1:38 am

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#4 שליחה על ידי נוריאל עזרא » א' מרץ 14, 2021 11:33 pm

לטובת מי שלא יכול להכנס לקישור על הסהר באיסלאם בהודעתי הראשונה אני מעתיק את הנכתב שם לכאן:
היסטוריה של ירח הסהר באיסלאם
ע"י הודא
היסטוריה של ירח הסהר באיסלאם
מקובל לחשוב כי הירח והכוכב הם סמל מוכר של האיסלאם. אחרי הכל, הסמל מופיע על דגלים של כמה מדינות מוסלמיות ואף חלק מהסמל הרשמי של הפדרציה הבינלאומית של אגודות הצלב האדום והסהר האדום. לנוצרים יש את הצלב, ליהודים יש כוכב דוד, ולמוסלמים יש ירח סהר - כך לפחות חושבים.


האמת, לעומת זאת, קצת יותר מסובכת.

סמל טרום-אסלאמי
השימוש של הירח ואת הכוכבים כסמלים למעשה מראש התאריכים האיסלאם על ידי כמה אלפי שנים. מידע על מקורותיו של סמל קשה לאשר, אך רוב המקורות מסכימים כי אלה סמלים שמימיים עתיקים היו בשימוש על ידי עמי מרכז אסיה וסיביר בעבודתם של השמש, הירח ואת האלים השמים. יש גם דיווחים כי הירח וכוכב הסהר שימשו לייצג את אלת קרתאג'נית טנית או אלת יוון היוונית.

הקהילה המוסלמית הקדומה
לקהילה המוסלמית הקדומה לא היה באמת סמל מוכר. בתקופת הנביא מוחמד (שלום עליו), צבאות איסלאמיים וקרוואנים טסו דגלים פשוטים בצבע שחור (בדרך כלל שחור, ירוק או לבן) למטרות זיהוי. בדורות מאוחרים המשיכו המנהיגים המוסלמים להשתמש בדגל שחור, לבן או ירוק, ללא כל סימון, כתיבה או סמליות מכל סוג שהוא.

אימפריה עות'מאנית
זה לא היה עד האימפריה העותומנית כי הירח והכוכב הפך להיות מזוהה עם העולם המוסלמי. כאשר הטורקים כבשו את קונסטנטינופול (איסטנבול) בשנת 1453 לסה"נ, הם אימצו את הדגל והסמל של העיר. האגדה טוענת כי מייסדה של האימפריה העותומנית, עותמאן, חלם חלום שבו ירח הסהר נמתח מקצה אחד של כדור הארץ אל האחר. הוא ראה בכך סימן טוב, והוא בחר לשמור את הסהר ולהפוך אותו לסמל השושלת שלו. יש ספקולציות כי חמש נקודות על הכוכב מייצגים את חמשת עמודי התווך של האיסלאם , אבל זה השערה טהורה. חמש הנקודות לא היו תקניות בדגלים העות'מאניים, ועדיין אינן תקינות בדגלים המשמשים כיום בעולם המוסלמי .

במשך מאות שנים שלטה האימפריה העותומנית על העולם המוסלמי. לאחר מאות שנים של קרב עם אירופה הנוצרית, ניתן להבין כיצד סמלים של אימפריה זו נקשרו במוחם של אנשים עם אמונת האיסלאם בכללותו. מורשת הסמלים, לעומת זאת, מבוססת על קשרים עם האימפריה העות'מאנית, לא על אמונת האיסלאם עצמו.

קיבל את סמל האסלאם?
על פי ההיסטוריה הזאת, מוסלמים רבים דוחים את השימוש בירח הסהר כסמל לאיסלאם. לאמונתו של האיסלאם אין כל סמל, ומוסלמים רבים מסרבים לקבל את מה שהם רואים כמעין סמל פגאני עתיק.

זה בהחלט לא בשימוש אחיד בקרב המוסלמים. אחרים מעדיפים להשתמש בכעבה , בכתב קליגרפיה בערבית, או בסמל מסגד פשוט כסמלים של האמונה.

חוטרא
הודעות: 66
הצטרף: ה' יולי 18, 2019 3:15 pm

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#5 שליחה על ידי חוטרא » ב' מרץ 15, 2021 12:07 pm

אשכנזים לא יבינו את הנדון, כמו שבני עדות המזרח קשה להם להבין את הרגישות של קהילות אשכנזיות מסוימות לכל מפגש של קוים שתי וערב.
לענ"ד זה לא נידון הלכתי, כי ודאי שהסמל הזה אינו נעבד, ואין מי שעובד כיום לסמל הזה, (להבדיל משו"ע שיש המשתחוים לו). והשאלה היא במנהג אנשי אותם מקומות איך התיחסו אליו.

נוריאל עזרא
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 21, 2021 1:38 am

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#6 שליחה על ידי נוריאל עזרא » ג' מרץ 16, 2021 10:56 pm

חוטרא כתב: אשכנזים לא יבינו את הנדון, כמו שבני עדות המזרח קשה להם להבין את הרגישות של קהילות אשכנזיות מסוימות לכל מפגש של קוים שתי וערב.
לענ"ד זה לא נידון הלכתי, כי ודאי שהסמל הזה אינו נעבד, ואין מי שעובד כיום לסמל הזה, (להבדיל משו"ע שיש המשתחוים לו). והשאלה היא במנהג אנשי אותם מקומות איך התיחסו אליו.
תודה על הדברים.
אתה מעיר הערה מעניינת, לתומי לא חשבתי שאמור להיות בזה הבדל בין אשכנזים לספרדים.
הן אמת שהאשכנזים סבלו יותר מהנוצרים והספרדים מהערבים.
אך עם כל זאת הסלידה של הספרדים לשתי וערב גדולה בהחלט מתוך סלידה ממה שזה מייצג-סמל נוצרי שהוא אות זכרון לאותו האיש-(ופחות בגלל מה שעשו הנוצרים).
כמו כן אני מרגיש סלידה מסמל הסהר הנ"ל ולמרות שאני ספרדי אינני מרגיש סלידה אליו בגלל רדיפת הערבים והפרעות בחו"ל. אלא דווקא בגלל שהוא מצוי על המסגדים שלהם בצורה בולטת וגדולה כדבר חשוב בעיניהם.(ובדידי הוא עובדא שקבלתי שתי מתנות לפני כשנה משטח לתינוק עם צעצועים נתלים בצורת סהר(נקנה מערבים) וכמו כן עץ ליופי עם מנורות בצורת סהר ואת שני דברים אלו השלכתי לפח).
וכל זה בניגוד למשל לצלב קרס שהסלידה נובעת ממעשי הנאצים ימח שמם.

אגב לא ידוע לי שמשתחווים לצלב. יש מקור לזה?(וגם אם כן, לא עובדים לו לכאורה ויש להניח שמעשה כזה הוא כאות כבוד למה שהוא מסמל כזכרון לאותו האיש שנצלב)
וחשוב לי לברר גם אם לא עובדים את הסהר האם אין בעיה הלכתית(לא רק רגשית) להשתמש בו בכלל לא כל שכן בברכות.
למשל האם משהו יעלה על הדעת לתלות פרוכת להיכל כאשר הקישוטים התלויים בו הם בדמות סהר ומעוטר בסהר במרכזו? גם במידה שמדובר בפרוכת משובצת יהלומים שנתרמה ע"י תורם שמחזיק את בית הכנסת ואם יסרבו או יסירו יפסיק לתרום?-האם זו רק בעיה רגשית ואין פה כל שיקול הלכתי?

דוד ריזל
הודעות: 1105
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#7 שליחה על ידי דוד ריזל » ד' מרץ 17, 2021 3:59 pm

נוריאל עזרא כתב:
וחשוב לי לברר גם אם לא עובדים את הסהר האם אין בעיה הלכתית(לא רק רגשית) להשתמש בו בכלל לא כל שכן בברכות.
למשל האם משהו יעלה על הדעת לתלות פרוכת להיכל כאשר הקישוטים התלויים בו הם בדמות סהר ומעוטר בסהר במרכזו? גם במידה שמדובר בפרוכת משובצת יהלומים שנתרמה ע"י תורם שמחזיק את בית הכנסת ואם יסרבו או יסירו יפסיק לתרום?-האם זו רק בעיה רגשית ואין פה כל שיקול הלכתי?
בית כנסת זה מקום קדוש, ונזהרים לא לשים בו שום דבר שיזכיר טומאה וע"ז, יתכן שיש בזה בעיה הלכתית.
אבל קירות של מקוה אין בהם קדושה.

איכא מאן דאמר
הודעות: 124
הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#8 שליחה על ידי איכא מאן דאמר » ה' מרץ 18, 2021 8:30 pm

איכא מאן דאמר כתב: וזאת מלבד החשש שמקור הצורה בע"ז ממש, וכמו הרבה דברים שהאסלם אימץ ממנהגים שקדמו לו ששורשם בע"ז, ומנין לנו שאין זה שריד מעובדי הירח או משהו דומה.
נוריאל עזרא כתב:
א' מרץ 14, 2021 11:33 pm
ואת הכוכבים כסמלים למעשה מראש התאריכים האיסלאם על ידי כמה אלפי שנים. מידע על מקורותיו של סמל קשה לאשר, אך רוב המקורות מסכימים כי אלה סמלים שמימיים עתיקים היו בשימוש על ידי עמי מרכז אסיה וסיביר בעבודתם של השמש, הירח ואת האלים השמים. יש גם דיווחים כי הירח וכוכב הסהר שימשו לייצג את אלת קרתאג'נית טנית או אלת יוון היוונית.
אני רואה שצדקתי, ומקור הסמל אכן מעבודה זרה ממש, ויתכן שיש כאן את האיסור "לא תעשה לך פסל כל תמונה אשר בשמים ממעל" כשהאיסור גדול עוד יותר כאשר זה נעשה לשם עבודתם, אך יתכן שכיון שהיום אין מתכוונים כלל לע"ז זה כן מותר. בכל אופן זהו שאלה הלכתית.

איכא מאן דאמר
הודעות: 124
הצטרף: ד' אוגוסט 12, 2020 7:31 pm

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#9 שליחה על ידי איכא מאן דאמר » ה' מרץ 18, 2021 8:31 pm

חוטרא כתב: אשכנזים לא יבינו את הנדון, כמו שבני עדות המזרח קשה להם להבין את הרגישות של קהילות אשכנזיות מסוימות לכל מפגש של קוים שתי וערב.
לענ"ד זה לא נידון הלכתי, כי ודאי שהסמל הזה אינו נעבד, ואין מי שעובד כיום לסמל הזה, (להבדיל משו"ע שיש המשתחוים לו). והשאלה היא במנהג אנשי אותם מקומות איך התיחסו אליו.
אני לא חושב שאשכנזי אינו מבין את הרגישות מהסמל המוסלמי, כמו שאני לא חושב שהספרדי אינו מבין את הרגישות מסמל הנצרות.

ארי במסתרים
הודעות: 39
הצטרף: ד' מרץ 17, 2021 7:57 pm
עיסוק תורני: עורך תורני
דוא"ל: 3152856@GMAIL.COM

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#10 שליחה על ידי ארי במסתרים » ו' מרץ 19, 2021 9:32 am

מעניין אם המחבר של הפונט הזה התכוון באמת לצורת סהר כמנהג ערבים וכו', או שעשה לפי תומו עיצוב מעוגל.

נוריאל עזרא
הודעות: 25
הצטרף: ה' ינואר 21, 2021 1:38 am

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#11 שליחה על ידי נוריאל עזרא » ו' מרץ 19, 2021 4:54 pm

ארי במסתרים כתב: מעניין אם המחבר של הפונט הזה התכוון באמת לצורת סהר כמנהג ערבים וכו', או שעשה לפי תומו עיצוב מעוגל.
שאלה טובה, וכאן חשוב לומר גילוי נאות, לא שאלתי את מעצב הפונט, גם לא ראיתי כתוב כן בשום מקום רק כך הוא לפי הבנתי.
ובעניין השאלה אנסה לברר אבל על פניו נראה שזה במתכוון.

אורח

Re: שימוש בפונט ישמעאל בברכות

#12 שליחה על ידי אורח » א' יולי 25, 2021 8:51 pm

יפה העיר המעיר,
ולגופו של ענין איסור אין כאן כיון שלהרמב"ם ישמעאל אינו ע"ז, ויש חולקים כהר"ן וכו', והחזיק בשיטתו הדברי יציב והצי"א, ולשיטתם יל"ע אם זהו איסור גם בנ"ד.

שלח תגובה