פתילות הפלא ודומיהן לחנוכה

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
שניאור
הודעות: 94
הצטרף: ב' אוגוסט 19, 2019 6:25 pm

פתילות הפלא ודומיהן לחנוכה

#1 שליחה על ידי שניאור » ד' דצמבר 09, 2020 7:18 pm

בשנים האחרונות נכנס חזק לשוק פתילות הפלא שבאמת דולקים יפה מאוד, והיום עוררני חבר אחד שלפי דעת החתם סופר (בסוף מס' פסחים בהגהות על שו"ע או"ח סי' תל"ג סק"ד) אסור להדליק בהם נר חנוכה שכיוון שעשויים מהרבה חוטים הם כאבוקה, שאלתי ת"ח אחד ואמר לי שבאמת יש בזה מחלוקת הפוסקים שהכרתי יו"ד סי' י"א סק"ד התיר לשחוט בלילה כנגד נרות שלנו שכיוון שעשויים מכמה חוטין דינם כאבוקה, והפמ"ג שם שפ"ד סק"ב כתב שאין זה כאבוקה, והאחרונים האריכו בזה בהלכות הבדלה ובהלכות בדיקת חמץ.
והיות שקטע חת"ס זה [לא רק זה אלא כל הדפים על שו"ע שנדפסו בסוף מס' פסחים] לא נמצא בדפוסים החדשים, צירפתיו כאן לעיון הת"ח דהכא.
חתם סופר.pdf
(95.25 KiB) הורד 34 פעמים

כּוֹתָר
הודעות: 1260
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: פתילות הפלא ודומיהן לחנוכה

#2 שליחה על ידי כּוֹתָר » ד' דצמבר 09, 2020 7:34 pm

האריך לדון בדברי החת"ס הנ"ל בספר נתן פריו על שו"ע תרע"א ס"ד:
וראיתי בחידושי זקיני החתם םופר ז"ל על שו"ע או"ח ה' פםח סי' תל"ג ס"ב שכתב, אהא דמבואר בשו"ע שם שאין בודקין את החמץ לאור האבוקה ואפילו ב' נרות קלועים דינם כאבוקה.
וכתב החת"ס וז"ל:
" ודע כי אני חוכך מאוד בנרות שלנו שעשויים מכמה חוטים ועליהם נכרך שעוה דלענ"ד זה הוא אבוקה גמורה ואיזה שיעור וגבול תתן לזה. ונהי דחזינן דיכול להכניסו לחורין וגם לא בעית ביה, דהא כל השנה מדליק כן על שולחנו, מ"מ מקטף קטיף טפי טובא. ע"כ נ"ל להחמיר ליקח נר של שעוה שאין הפתילה כי אם מחוט אחד אך יהיה עבה שיאיר היטב. עכ"ל.
והנה לפ"ז כל הנרות שלנו דינם כאבוקה. שהרי כולם פתילותיהם שזורות מהרבה חוטים והם פסולות לבדיקת חמץ. וכן למאי דמשמע מהמג"א דאבוקה פסולה לנר חנוכה יוצא שהנרות שלנו פסולות לנר חנוכה. וכן יוצאים בהם ידי מצות אבוקה להבדלה מצוה מן המובחר. וזה היפוך מנהג העולם
אולם יש לעיין בדברי החת"ס ז"ל, דלפי דבריו אין לך פתילה שאינה בגדר אבוקה. דמה שכתב להחמיר וליקח נר של שעוה שאין הפתילה כי אם מחוט אחד קשה, דהרי כל פתילה ופתילה מורכבת מנימין רבים ואין לך פתילה שהוא חוט אחד מתחלת ברייתה. שהרי כל פתילה הנעשית מפשתן או מצמר או מצמר גפן גדילה מתחלת ברייתה כחוט דקה מן הדקה שאינה ראויה להדליק. ואי אפשר להדליקה עד שיוכרכו כמה חוטים יחד. וא"כ לא משכחת כלל פתילה שאינה אבוקה.
ברם נלענ"ד דכל שכורכים חוט בחוט אינו בגדר אבוקה אלא דינו כפתילה עבה. ורק היכי שכורכים שתי נרות של שעוה והפתילות הן נפרדות אז דינה כאבוקה. ומה שכתב הרמ"א או"ח סי' רח"צ ס"ב דנר שיש לו שתי פתילות מקרי אבוקה, היינו כששתי הפתילות הן נפרדות אלא שהן מונחות בנר שמן אחד. אבל כשהן כרוכות יחד דינה כנר. דמה לי כריכה דקה או כריכה עבה
ואיזה שיעור ניתן לזה. ובהכרח צריך לומר דהכל תלוי אם הפתילות הם כגוף אחד כרוכות או שהן שתי גופים נפרדים.

שניאור
הודעות: 94
הצטרף: ב' אוגוסט 19, 2019 6:25 pm

Re: פתילות הפלא ודומיהן לחנוכה

#3 שליחה על ידי שניאור » ה' דצמבר 10, 2020 10:16 am

עדיין יש לדון בפתילות הפלא שכ"א רואה שהם לא גוף אחד, ובפרט שלפעמים הם גם לא כרוכים יחד ממש אלא קבוצת פתילות דקות מונחות זו אצל זו, שאז יש לדון שדינם כאבוקה גם להחולקים על החת"ס.
אגב יש לי עצה פשוטה, לקחת את הפתילות הישנות מצמר גפן או פשתן.

אורח

Re: פתילות הפלא ודומיהן לחנוכה

#4 שליחה על ידי אורח » ו' דצמבר 16, 2022 12:42 am

אם תקפל את ראש הפתילה ותכניס חזרה בצינורית או תשחיל מקופל הרי שאין החוטים מתפזרים ותקבל בעירה של שלהבת אחת כמו שהחוטים שזורים זה בזה וכבגדי כהונה שהיו מכינים מהם לנורה פתילו ואף שהיו עשויים מכמה חוטים מ"מ כל שזה שזור יחד ועומד במקום אחד בצורה מחוברת אין זה אבוקה או מדורה אלא נר ודברי החת"ס הם במקום שהחוטים אינם עומדים בשעת הבעירה כחוט אחד שהרי גם חוט אחד עשוי מהרבה נימים והעיקר שיעמוד בצפיפות כאחד ויל"ע.

שלח תגובה