ידוע מנהגם של נקיי הדעת [ואחריהם דבקו כל מחברי הספרים]
שכאשר ממספרים את עמודי הספר ומגיעים לעמו רח"צ או ער"ה וכיו"ב
הרי שנמנעים מלרשום את העמוד "כסדרן" דהיינו ר-צ-ח או ר-ע-ה
והטעם הפשוט הוא משום דרך החכמים לדבר בלשון נקיה [פסחים ג'],
וכל סרך שמרמז לדבר לא טוב, הרי שיש ענין להמנע מלהעלותו בפיו ובכתב.
[יתכן ויש גם ענין של "אל תפתח פה", אך זה כבר מחודש].
וכמו כן גם לגבי עמוד ר-ע-ב נהוג להפך את האותיות כנ"ל לער"ב
דסכ"ס גם זה מסמל לדבר שאינו טוב.
ומעתה נשאלת השאלה, על מה ראו ככה לכנות את רבינו הגדול שכל מי שלומד
קצת משניות בהכרח נזקק לפירושו, הרי הוא רבינו עובדיה מברטנורא זללה"ה
הרי שכולם בלי יוצא מן הכלל מקצרים בלשונם ומכנים אותו בשם רע"ב?
ביאור התואר להר"ע מברטנורא - רע"ב
-
- הודעות: 136
- הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm
Re: ביאור התואר להר"ע מברטנורא - רע"ב
כמדומה שהתואר רע"ב הוא שיבוש, והיה התואר מתחילתו הר"ב (הרב ברטנורא), ונשתבש בימינו.
-
- הודעות: 136
- הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm
Re: ביאור התואר להר"ע מברטנורא - רע"ב
התשובה לשאלתך כתובה בהודעה הקודמת מ@חוטראאורח כתב: ↑ את רוצה שיומרו את שמו לא כסדר: ער"ב - עבדיה ר' ברטנורא?
-
- הודעות: 136
- הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm
Re: ביאור התואר להר"ע מברטנורא - רע"ב
אכן בתוס' יו"ט משתמש כמעט בכל המקומות בשם הר"ב, מלבד מספר מקומות קטן שרשם הרע"ב.
אך אין זו תופעה חדשה, והרבה מספרי האחרונים מכנים אותו כך.
Re: ביאור התואר להר"ע מברטנורא - רע"ב
כמו שקראו שם חד מבעה"ת: הש"ר מקוצי.אורח כתב: ↑ את רוצה שיומרו את שמו לא כסדר: ער"ב - עבדיה ר' ברטנורא?