אילת נחשבת כחוץ לארץ לענין קדושת ישראל, והשאלה אם גם לענין יו"ט שני.
וראיתי שבפסקי תשובות סימן תצו אות ה' מבאר את הצדדים באריכות.
לדעת הרמב"ם (פ"ה מהלכות קידוש החודש ה"ט - הי"ב) יו"ט שני של גלויות אינו תלוי בגבולות א"י, אלא בב' תנאים:
א. שהיה מקום יישוב בזמן שקידשו על פי הראיה.
ב. שהיו שלוחי בי"ד באים לשם והוא מהלך עשרה ימים מירושלים.
לדעת הריטב"א (סוכה מג ע"א ר"ה יח ע"א) וכן דעת הרבה ראשונים:
מה שקובע זה האם האם הוא בגבולות הארץ, או בחוץ לארץ.
והגרימ"ט הוכיח שלדעתם הולכים לפי גבולות הארץ שנקבעו בתורה, אף שלא כבשום עולי בבל, וכן הסכימו עמו גדולי תורה והחזו"א.
לענין אילת, יש שפוסקים לנהוג רק יו"ט אחד, כי היא מהמקומות שכבשום עולי מצרים, ויש שפוסקים להחמיר גם ביו"ט שני.
יו"ט שני של גלויות - בעיר אילת
-
- הודעות: 63
- הצטרף: ב' נובמבר 05, 2018 1:57 pm
Re: יו"ט שני של גלויות - בעיר אילת
האריכו בזה לגבי סוריא ולבנון שלא נהגו שם. עיקרו של ענין, אין זה דין בשם חו''ל אלא בהגעת השלוחים, יתכן שמחמת חשש זלזול בכמה מקומות שאין אנו יודעים אם היו שלוחים יכולין לבוא שם וכדו' החמירו בכל מה ששם ארץ ישראל עליו. וצ''ע בזה
Re: יו"ט שני של גלויות - בעיר אילת
יום אחד באילת זה חידוש של הגרימ"ט שעולי מצרים כבשו כ"כ רחוק, כמדומה שאין מי שמסכים עמו, לכן תמוה הנוהגים שם יום אחד.דוד ריזל כתב: ↑ אילת נחשבת כחוץ לארץ לענין קדושת ישראל, והשאלה אם גם לענין יו"ט שני.
וראיתי שבפסקי תשובות סימן תצו אות ה' מבאר את הצדדים באריכות.
לדעת הרמב"ם (פ"ה מהלכות קידוש החודש ה"ט - הי"ב) יו"ט שני של גלויות אינו תלוי בגבולות א"י, אלא בב' תנאים:
א. שהיה מקום יישוב בזמן שקידשו על פי הראיה.
ב. שהיו שלוחי בי"ד באים לשם והוא מהלך עשרה ימים מירושלים.
לדעת הריטב"א (סוכה מג ע"א ר"ה יח ע"א) וכן דעת הרבה ראשונים:
מה שקובע זה האם האם הוא בגבולות הארץ, או בחוץ לארץ.
והגרימ"ט הוכיח שלדעתם הולכים לפי גבולות הארץ שנקבעו בתורה, אף שלא כבשום עולי בבל, וכן הסכימו עמו גדולי תורה והחזו"א.
לענין אילת, יש שפוסקים לנהוג רק יו"ט אחד, כי היא מהמקומות שכבשום עולי מצרים, ויש שפוסקים להחמיר גם ביו"ט שני.
Re: יו"ט שני של גלויות - בעיר אילת
יש לי שכן שאשתו ילידת אילת, וכך הם כתבו לי:
שלום וברכה
הוראת הרבי לחסידי חבד לנהוג יו"ט שני לגמרי
(כולל לא להניח תפילין וכדו')
אך הרבי הורה שיהא זה בחשאי
ולכן לא נערכים שם מניינים של יו"ט שני בבתי חבד
אלא בבתים פרטיים בלבד.
הגם שיש שם עוד קצת יהודים חרדים
שנוהגים יו"ט שני על סמך פסקי הגרב"צ אבא שאול.
כמו כן יש שם הרבה אורחים מחול שנוהגים יו"ט שני
כך שיוצא שבאילת יש ריבוי מניינים של יו"ט שני.
שלום וברכה
הוראת הרבי לחסידי חבד לנהוג יו"ט שני לגמרי
(כולל לא להניח תפילין וכדו')
אך הרבי הורה שיהא זה בחשאי
ולכן לא נערכים שם מניינים של יו"ט שני בבתי חבד
אלא בבתים פרטיים בלבד.
הגם שיש שם עוד קצת יהודים חרדים
שנוהגים יו"ט שני על סמך פסקי הגרב"צ אבא שאול.
כמו כן יש שם הרבה אורחים מחול שנוהגים יו"ט שני
כך שיוצא שבאילת יש ריבוי מניינים של יו"ט שני.