להכניס דברי חולין בתוך מכתב חידו"ת

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

להכניס דברי חולין בתוך מכתב חידו"ת

#1 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ב' מאי 18, 2020 10:09 pm

בעומדנו בקרבת מקום לחג מתן תורה אציע כאן מחשבה שאולי ניתן לדון בה, מובא בירושלמי [ברכות פ"א ה"ב]
רשב"י אמר, אלו הוינא קאים על טורא דסיני בשעתא דאתיהיבת תורה לישראל, הוינא מתבעי קומי רחמנא, דיתברי לבר נשא, תרין פומין, חד דהוי לעי באורייתא, וחד דעבד ליה כל צורכיה.
דהיינו רשב"י מעורר על כך שקדושת התורה מזקיקה לפה נקי וטהור, עד שאם היה הדבר נתון בידו
הוא היה מציע לברוא ב' פיות, כדי שלא יתערבבו דברי חול בפה הטהור העוסק בדברי תורה, יסוד נפלא ומעורר!
ברצוני לשאול, האם לאור התובנה היקרה הזו, ניתן יהיה להוסיף עוד שמי ששולח מכתב של חידושי תורה,
וברצונו גם להוסיף בתוכו מילי דעלמא כנהוג, האם נכון וראוי שיקפיד עד כמה שניתן לרשום את דברי התורה
במכתב אחד, ואת שאר הפטפוטים במכתב נפרד כנספח לעיקר המכתב. או שמא אין בזה כל קפידא.
[אגב, ידוע מהס"ח להקפיד על עט נפרד לכתיבת חידו"ת. ואולי גם זה מושתת על דברי הרשב"י דכאן].

כּוֹתָר
הודעות: 1260
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: להכניס דברי חולין בתוך מכתב חידו"ת

#2 שליחה על ידי כּוֹתָר » ג' מאי 19, 2020 3:38 pm

החידוש הוא יפה,
אך להלכה חששו הפוסקים לערב קודש בחול רק לענין גניזה, שדברי התורה לא יבואו לביזיון,
ולא ראיתי שמעירים על כך.

ויתכן, שזו הייתה דעת רשב"י, אבל ה' נתן פה אחד, זה אומר שעדיף כן להשתמש בפה אחד לקודש ולחול.

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: להכניס דברי חולין בתוך מכתב חידו"ת

#3 שליחה על ידי מתודה » ג' מאי 19, 2020 5:04 pm

ענף עץ אבות כתב: בעומדנו בקרבת מקום לחג מתן תורה אציע כאן מחשבה שאולי ניתן לדון בה, מובא בירושלמי [ברכות פ"א ה"ב]
רשב"י אמר, אלו הוינא קאים על טורא דסיני בשעתא דאתיהיבת תורה לישראל, הוינא מתבעי קומי רחמנא, דיתברי לבר נשא, תרין פומין, חד דהוי לעי באורייתא, וחד דעבד ליה כל צורכיה.
דהיינו רשב"י מעורר על כך שקדושת התורה מזקיקה לפה נקי וטהור, עד שאם היה הדבר נתון בידו
הוא היה מציע לברוא ב' פיות, כדי שלא יתערבבו דברי חול בפה הטהור העוסק בדברי תורה, יסוד נפלא ומעורר!
ברצוני לשאול, האם לאור התובנה היקרה הזו, ניתן יהיה להוסיף עוד שמי ששולח מכתב של חידושי תורה,
וברצונו גם להוסיף בתוכו מילי דעלמא כנהוג, האם נכון וראוי שיקפיד עד כמה שניתן לרשום את דברי התורה
במכתב אחד, ואת שאר הפטפוטים במכתב נפרד כנספח לעיקר המכתב. או שמא אין בזה כל קפידא.
[אגב, ידוע מהס"ח להקפיד על עט נפרד לכתיבת חידו"ת. ואולי גם זה מושתת על דברי הרשב"י דכאן].

הרעיון יפה מאד, והיה מקום לדרוש בק"ו שאם הפה שהוא רק הכלי ללימוד התורה כך, המכתב שעליו נמצאים דברי התורה עצמם - עאכ"ו!

ענף עץ אבות
הודעות: 136
הצטרף: ד' אפריל 29, 2020 10:41 pm

Re: להכניס דברי חולין בתוך מכתב חידו"ת

#4 שליחה על ידי ענף עץ אבות » ג' מאי 19, 2020 5:28 pm

תודה למשובים, זה נכון שרשב"י לא נפסק להלכה, משום שדיבר על "לו יצוייר" אך במציאות אין ב' פיות.
אך הגישה הזו קיימת בהנהגה למעשה וכפי שהזכרתי מס"ח לענין קולמוס מיוחד לכתיבת חידושי תורה.
כמובן שלא יבואו הדברים בספרי הפוסקים, משום שאין כאן מקור יצוק מש"ס או חז"ל להלכה, אבל כהנהגה טובה לכאו' יש ללמוד.
אכן מה שעורר אותי לנושא הזה הם דברי רש"י הקדוש בכתובות ס"ט ע"א
תלה ליה רב לרבי ביני חיטי - שלח לו אגרת שלומים ותלה שאלה זו בין השיטים.
ולמדנו שהאמורא לא נמנע מלרשום שאלה הלכתית בתוך אגרת שלומים. וא"כ נדחו כל מחשבותי.
אמנם זה לא מספיק מוכרח. דאם נשים לב רש"י כותב "תלה שאלה זו" היינו שהיה כאן הקפדה לשנות בצורת הגופן/מיקום
של כתיבת חידושי התורה משאר מילי דעלמא. וא"כ אולי דברי רש"י יחזקו שיש באמת הנהגה להדגיש את מילי הקדושה לחוד.
אך אולי זה מחשש גניזה כפי שהזכיר הרב @דוד ריזל.

נ.ב. כ"כ הרבה תובנות והחכמות ניתן למצוא ביני שיטי של גמרא, ממליץ בחום לכל אחד לפתוח ולטעום, טועמיה חיים זכו!! אשרינו שזכינו!!!

כּוֹתָר
הודעות: 1260
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
יצירת קשר:

Re: להכניס דברי חולין בתוך מכתב חידו"ת

#5 שליחה על ידי כּוֹתָר » ד' מאי 20, 2020 6:12 pm

האמת, שכו התריעו על כך פוסקי דורנו במכתב בשנת תשע"א:
"באנו בזה להזהיר על דבר מה שנפרץ לאחרונה להשתמש בפסוקים דברי תורה ותפילה והזכרת שם שמים,
בתדפיסים שנועדו לקידום מכירות וגם לספרי קודש או מטרות שונות,
אשר מלבד מה שאין התורה והתפילה קרדום לחפור בהן ואפילו לצרכי צדקה ומצוה
עוד יש בזה חילול הקודששסופן להינתן למרמס ולביזוי.

והננו בזה בדרישהלכל העוסקים בזה וכן לארגוני הצדקה השונים
שימנעו מפרסום של דברי תורה ותפילה גם קטעים בלבד.

על החתום
ג"א מצטרף להנ"ל יוסף שלום אלישיב
א.י. שטינמן
הנני מצטרף להנ"ל שמואל הלוי ואזנר
מיכל יהודה לפקוביץ
חיים פנחס שיינברג
ניסים קרליץ
חיים קנייבסקי
שמואל אויערבך
עזריאל אויערבך "

שלח תגובה