מצאתי מקור בגמרא וברש"י, לתופעה מצויה בעיקר בציבור האשכנזי - חסידי, שמתפללים לפעמים במרוצה, וקרוב הדבר שאם היה אפשרות לבודד כל מילה ולבודקה, היה יוצא קטעי הברות בחסר גדול של הגיות ועיצורים. והנה מצאתי בלימוד הדף היומי מקור שיש קריאה כזאת בשעת הדחק.
בגמ' ברכות כב:
היה קורא בתורה ונזכר שהוא בעל קרי אינו מפסיק ועולה אלא מגמגם וקורא.
ורש"י מפרש: מגמגם במרוצה.
מה שקורים במרוצה ומדלגים חצאי תיבות
Re: מה שקורים במרוצה ומדלגים חצאי תיבות
איפה ראית ברש"י שהמגמגם אומר קטעי הברות בחסר גדול של הגיות ועיצורים?
Re: מה שקורים במרוצה ומדלגים חצאי תיבות
למה הגמרא קוראת למרוצה - גמגום ?
וראיתי בשוטנשטיין שרבינו יונה מפרש את רש"י "שיקרא המילים בגמגום באופן שהמילים אינן ברורות.
נערך לאחרונה על ידי כּוֹתָר ב ב' ינואר 27, 2020 9:53 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.
Re: מה שקורים במרוצה ומדלגים חצאי תיבות
מה הקשר בין גמגום לחסר בהברות? המגמגם אומר את כל ההברות בלי יוצא מן הכלל אלא שהוא מפסיק ביניהן.
ובר מן דין, מי אמר שגמגום בלשון הש"ס משמש למושג גמגום בימינו.
ובר מן דין, מי אמר שגמגום בלשון הש"ס משמש למושג גמגום בימינו.
Re: מה שקורים במרוצה ומדלגים חצאי תיבות
ראיתי בשוטנשטיין שרבינו יונה מפרש את רש"י "שיקרא המילים בגמגום באופן שהמילים אינן ברורות".
Re: מה שקורים במרוצה ומדלגים חצאי תיבות
לא מצאתי את זה ברבינו יונה (יש רבינו יונה בדף כב ע"א מדפי הש"ס בד"ה שהיה מגמגם, הוא לא כותב כלום בסגנון הנ"ל)
Re: מה שקורים במרוצה ומדלגים חצאי תיבות
שוטנשטיין מציינים לרבינו יונה דף יג,ב בדפי הרי"ף ד"ה שהיה.
אין תח"י כעת גמרא עם מפרשים.
Re: מה שקורים במרוצה ומדלגים חצאי תיבות
זה בדיוק הדיבור שהזכרתי. וז"ל: שהיה מגמגם - כלומר שלא היה קורא התיבות בצחות אלא בגמגום, ואית דמפרשי שהיה קורא בדרכו אלא שלא היה מזכיר האזכרות. עכ"ל.
"לא היה קורא התיבות בצחות", מסתבר שלא מדובר על חיסור הברות, אלא שלא בחיתוך מספיק (וכנראה לזה התכוונו בשוטנשטיין שהמילים אינן ברורות). אין שום הגיון לומר שמי שהחסיר הברה מהתיבה נחשב לו כאילו אמר את כל התיבה.