מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
גם כל חובל בעצמו נהנה מהחבלה שלו, אחרת הוא לא היה עושה אותה, זאת אומרת תמיד מדובר לרצונו ולהנאתו.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
-
- הודעות: 63
- הצטרף: ב' נובמבר 05, 2018 1:57 pm
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
בפרקי דרבי אליעזר כתב שזה אחת מי' קללות שנתקללה האשה שנרצעת כעבד, אם כן זהו רצון ה'.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
ומכאן יש להקשות על דברי הגר"ל מינצברג שבדורות האחרונים הקללות של האדם והאישה מתבטלים אט אט...תלמיד חכמים כתב: ↑ בפרקי דרבי אליעזר כתב שזה אחת מי' קללות שנתקללה האשה שנרצעת כעבד, אם כן זהו רצון ה'.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
עבד עברי כהן אינו נרצע מפני שנעשה בעל מוםעוסק בתורה כתב: ↑ מהיכ"ת שזה 'חבלה' בכלל.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
וזה סיבה שמותר לעשות את זה בידים?תלמיד חכמים כתב: ↑ בפרקי דרבי אליעזר כתב שזה אחת מי' קללות שנתקללה האשה שנרצעת כעבד, אם כן זהו רצון ה'.
אם ידוע שרצון ה' שאמהות תאכלנה ילדיהן מותר לעשות את זה בפועל?
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
זה https://www.prog.co.il/threads/%D7%90%D ... st-6138477 באמת ראיה מספקת? [גם אם כן, עדיין מה הסיבה?] או שזה מספק רק את הבעלי בתים ב'פרוג'... [בלי שום זלזול, רק שם זה לא פורום תורני].
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
ואיך זה מתיר לנקב את האף? [אם מותר, הרי המשנה בשבת מזכירה את זה]תלמיד חכמים כתב: ↑ בפרקי דרבי אליעזר כתב שזה אחת מי' קללות שנתקללה האשה שנרצעת כעבד, אם כן זהו רצון ה'.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
כי אין דרכו בכך, ולכן לגביו זה מוםאורח כתב: ↑עבד עברי כהן אינו נרצע מפני שנעשה בעל מוםעוסק בתורה כתב: ↑ מהיכ"ת שזה 'חבלה' בכלל.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
משנה מפורשת אמורה לספק רק את הבע"ב???אורח כתב: ↑ זה https://www.prog.co.il/threads/%D7%90%D ... st-6138477 באמת ראיה מספקת? [גם אם כן, עדיין מה הסיבה?] או שזה מספק רק את הבעלי בתים ב'פרוג'... [בלי שום זלזול, רק שם זה לא פורום תורני].
ההסבר לכאורה פשוט כמו שכתבתי: אשה דרכה בכך ולכן זה לא מום.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
במשנה לא כתוב שמותר לעשות חורים, כתוב שאם כבר יש חורים מותר להכניס שם עגילים וקיסמיםעוסק בתורה כתב: ↑משנה מפורשת אמורה לספק רק את הבע"ב???אורח כתב: ↑ זה https://www.prog.co.il/threads/%D7%90%D ... st-6138477 באמת ראיה מספקת? [גם אם כן, עדיין מה הסיבה?] או שזה מספק רק את הבעלי בתים ב'פרוג'... [בלי שום זלזול, רק שם זה לא פורום תורני].
ההסבר לכאורה פשוט כמו שכתבתי: אשה דרכה בכך ולכן זה לא מום.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
רק מכרשינה זה מום, חורים שעושים לעגילים זה בקושי מחט.אורח כתב: ↑עבד עברי כהן אינו נרצע מפני שנעשה בעל מוםעוסק בתורה כתב: ↑ מהיכ"ת שזה 'חבלה' בכלל.
בעבד עברי זה או בגלל שיכול להתרחב או בגלל שמצוותו במרצע הגדול למרות שמספיק גם לעבד עברי חור של עגיל.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
אתה כותב חידוש שגבר שונה מאשה, ואם הוא מנקב את אוזנו עובר גם על איסור חבלה בעצמו מלבד לא ילבש, יש לך עוד מקור חוץ מהשאלה איך מותר לאשה?עוסק בתורה כתב: ↑משנה מפורשת אמורה לספק רק את הבע"ב???אורח כתב: ↑ זה https://www.prog.co.il/threads/%D7%90%D ... st-6138477 באמת ראיה מספקת? [גם אם כן, עדיין מה הסיבה?] או שזה מספק רק את הבעלי בתים ב'פרוג'... [בלי שום זלזול, רק שם זה לא פורום תורני].
ההסבר לכאורה פשוט כמו שכתבתי: אשה דרכה בכך ולכן זה לא מום.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
סיפר ר' אהרן ליכטנשטיין – ראש ישיבת הר עציון: היה לי דיון עם בתי, שרצתה לעשות באזניה חורים לעגילים, האם דבר זה מותר? לי היו פקפוקים על כך, והסכמנו שנלך אל הגרש"ז אוירבך לשאלו, וכפי מה שיפסוק כך תעשה. ר' שלמה זלמן לא הבין מה אני רוצה, ואמר לי: "מה בכלל השאלה שלך? אצלנו היו מלים את הבנים, ועושים חורים באזנים לבנות"! (ועלהו לא יבול ב קעב. ומובא בהתורה המשמחת עמ' 298)
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
מה ההסבר בזה שמלים את הבנים? זה ציווי התורה.עוסק בתורה כתב: ↑סיפר ר' אהרן ליכטנשטיין – ראש ישיבת הר עציון: היה לי דיון עם בתי, שרצתה לעשות באזניה חורים לעגילים, האם דבר זה מותר? לי היו פקפוקים על כך, והסכמנו שנלך אל הגרש"ז אוירבך לשאלו, וכפי מה שיפסוק כך תעשה. ר' שלמה זלמן לא הבין מה אני רוצה, ואמר לי: "מה בכלל השאלה שלך? אצלנו היו מלים את הבנים, ועושים חורים באזנים לבנות"! (ועלהו לא יבול ב קעב. ומובא בהתורה המשמחת עמ' 298)
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
כמובן שהדוגמא היא להמחשה בלבד (הרי משל חייב להיות יותר חזק מהנמשל, אחרת מאי אהני לן). הנקודה שהוא ביקש להמחיש היא שכיון שכך רגילים לעשות לכן אין בזה איסור.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
שזה קשור למה שרגילים זה הוא לא אמר, הוא רק אמר שמותרעוסק בתורה כתב: ↑ כמובן שהדוגמא היא להמחשה בלבד (הרי משל חייב להיות יותר חזק מהנמשל, אחרת מאי אהני לן). הנקודה שהוא ביקש להמחיש היא שכיון שכך רגילים לעשות לכן אין בזה איסור.
-
- הודעות: 361
- הצטרף: ד' אוקטובר 10, 2018 8:24 pm
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
לא כתבתי שזה הוא אמר. כתבתי שזה הוא התכוון. אלא אם כן אתה סבור שהגרשז"א היה טיפש.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
אגב, בתינוקת יש שאלה נוספת אם ההורים יכולים לחבול בלי רצונה, בגלל שכשהאם גדלה היא רצתה עגילים [הרי לא כל בת רוצה עגילים, ומי אמר שאותה תינוקת תרצה כשתגדל] וגם בזה התיר הגרש"ז, שוב, בלי להסביר למה.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
ח"ו לחשוד בי בזלזול בגדו"י ח"ו, אני רק אומר שיכול להיות טעמים אחרים, ואין משם שום ראיה שזה קשור לרגילות.עוסק בתורה כתב: ↑ לא כתבתי שזה הוא אמר. כתבתי שזה הוא התכוון. אלא אם כן אתה סבור שהגרשז"א היה טיפש.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
כאן http://www.chabad.org.il/Questions/Prin ... egoryID=68 כתוב שלפי חב"ד יש עדיפות לעשות חורים בעודה תינוקת.אורח כתב: ↑ אגב, בתינוקת יש שאלה נוספת אם ההורים יכולים לחבול בלי רצונה, בגלל שכשהאם גדלה היא רצתה עגילים [הרי לא כל בת רוצה עגילים, ומי אמר שאותה תינוקת תרצה כשתגדל] וגם בזה התיר הגרש"ז, שוב, בלי להסביר למה.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
כאן http://chabadpedia.co.il/index.php/%D7% ... 2%D7%AA%3F במס' 4 מסופר גם על גבר שענד עגיל בהוראת הרבי המהר"ש מליובאוויטשאורח כתב: ↑ב' יוני 24, 2019 2:16 pmאתה כותב חידוש שגבר שונה מאשה, ואם הוא מנקב את אוזנו עובר גם על איסור חבלה בעצמו מלבד לא ילבש, יש לך עוד מקור חוץ מהשאלה איך מותר לאשה?עוסק בתורה כתב: ↑משנה מפורשת אמורה לספק רק את הבע"ב???אורח כתב: ↑ זה https://www.prog.co.il/threads/%D7%90%D ... st-6138477 באמת ראיה מספקת? [גם אם כן, עדיין מה הסיבה?] או שזה מספק רק את הבעלי בתים ב'פרוג'... [בלי שום זלזול, רק שם זה לא פורום תורני].
ההסבר לכאורה פשוט כמו שכתבתי: אשה דרכה בכך ולכן זה לא מום.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
האמא יודעת מה יפה לבתה, ואם שאר הבנות במשפחה עם עגילים, גם היא יום אחד תנקב את אוזניה, אז חבל על הכאבים.אורח כתב: ↑ אגב, בתינוקת יש שאלה נוספת אם ההורים יכולים לחבול בלי רצונה, בגלל שכשהאם גדלה היא רצתה עגילים [הרי לא כל בת רוצה עגילים, ומי אמר שאותה תינוקת תרצה כשתגדל] וגם בזה התיר הגרש"ז, שוב, בלי להסביר למה.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
אם חוששים בעבד עברי שאין שום סיבה שיתרחב כי הוא לא מכניס שם עגיל וקיי"ל במשנה בשבת שאם לא מכניסים עגיל, החור נסתם, שהרי לכן הבנות קטנות יוצאות בקיסמין שבאוזניהן, למה לא נחשוש בחור של עגיל שהעגיל מכביד על החור ומרחיב אותו, ומעשים שבכל יום שהחור באוזן מתרחב.אורח כתב: ↑רק מכרשינה זה מום, חורים שעושים לעגילים זה בקושי מחט.אורח כתב: ↑עבד עברי כהן אינו נרצע מפני שנעשה בעל מוםעוסק בתורה כתב: ↑ מהיכ"ת שזה 'חבלה' בכלל.
בעבד עברי זה או בגלל שיכול להתרחב או בגלל שמצוותו במרצע הגדול למרות שמספיק גם לעבד עברי חור של עגיל.
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
מישהו באמת יודע אם אצל מרן הגרש"ז היה נהוג לנקב את אוזני הבנות מיד כשנולדו או שעשו עגילים רק אחרי שגדלו ועשו מרצונן, ואיך אצל גדולים אחרים?עוסק בתורה כתב: ↑סיפר ר' אהרן ליכטנשטיין – ראש ישיבת הר עציון: היה לי דיון עם בתי, שרצתה לעשות באזניה חורים לעגילים, האם דבר זה מותר? לי היו פקפוקים על כך, והסכמנו שנלך אל הגרש"ז אוירבך לשאלו, וכפי מה שיפסוק כך תעשה. ר' שלמה זלמן לא הבין מה אני רוצה, ואמר לי: "מה בכלל השאלה שלך? אצלנו היו מלים את הבנים, ועושים חורים באזנים לבנות"! (ועלהו לא יבול ב קעב. ומובא בהתורה המשמחת עמ' 298)
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
אף אחד לא מכיר מקרוב את משפחתו של מרן הגרש"ז ושאר גדולי ישראל ופוסקי הדור, איך היה נהוג אצל הרב עובדיה, הרב אלישיב, הרב וואזנר, הרב קניבסקי הרב קרליץ ועוד?אורח כתב: ↑מישהו באמת יודע אם אצל מרן הגרש"ז היה נהוג לנקב את אוזני הבנות מיד כשנולדו או שעשו עגילים רק אחרי שגדלו ועשו מרצונן, ואיך אצל גדולים אחרים?עוסק בתורה כתב: ↑סיפר ר' אהרן ליכטנשטיין – ראש ישיבת הר עציון: היה לי דיון עם בתי, שרצתה לעשות באזניה חורים לעגילים, האם דבר זה מותר? לי היו פקפוקים על כך, והסכמנו שנלך אל הגרש"ז אוירבך לשאלו, וכפי מה שיפסוק כך תעשה. ר' שלמה זלמן לא הבין מה אני רוצה, ואמר לי: "מה בכלל השאלה שלך? אצלנו היו מלים את הבנים, ועושים חורים באזנים לבנות"! (ועלהו לא יבול ב קעב. ומובא בהתורה המשמחת עמ' 298)
-
- הודעות: 127
- הצטרף: ה' מרץ 28, 2019 2:12 pm
- עיסוק תורני: חבר פורום נדברו
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
זה עונה רק על השאלה אודות הרב וואזנר, השאר לא היו הונגרים...
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
מועתק מאתר http://halacha.co/%D7%A2%D7%92%D7%99%D7 ... %96%D7%9F/
שאלה:
יש לי 2 בנות קטנות, האם כדאי שאעשה להן עגיל עכשיו בגיל שנתיים שלוש, או לחכות לגיל מאוחר יותר, או שהן יעשו בעצמן כשיגדלו?
תשובה:
מבחינה הלכתית מותר לאישה לעשות נקב באוזניה לצורך ענידת עגילים, וגם להורים מותר לעשות כן לבתם הקטנה למרות שהדבר כרוך בצער עבורה ולא קיבלו את הסכמתה, כי בטח העונג המתמשך שיהיה לה מכך בעתיד גובר ומכריע את הצער הרגעי[1].
מקורות:
[1] שלחן מנחם ח"ז סי' לט (מלקוטי שיחות ח"כ עמ' 568): "על דבר לעשות נקב באזנים בשביל נזם אוזן כו', בטח העונג הממושך מקישוט הנ"ל גדול שלא בערך לגבי הצער דהגוף ברגע הנקיבה, ולכן מותר הוא אף 1) בגדולה; 2) שיש מתקשטות בהנ"ל מבלי עשיית נקב (כיון שאינו רגיל כל כך, ועוד ועיקר – שאז יש צער קצת בכל פעם מלחיצת האוזן)".
שאלה:
יש לי 2 בנות קטנות, האם כדאי שאעשה להן עגיל עכשיו בגיל שנתיים שלוש, או לחכות לגיל מאוחר יותר, או שהן יעשו בעצמן כשיגדלו?
תשובה:
מבחינה הלכתית מותר לאישה לעשות נקב באוזניה לצורך ענידת עגילים, וגם להורים מותר לעשות כן לבתם הקטנה למרות שהדבר כרוך בצער עבורה ולא קיבלו את הסכמתה, כי בטח העונג המתמשך שיהיה לה מכך בעתיד גובר ומכריע את הצער הרגעי[1].
מקורות:
[1] שלחן מנחם ח"ז סי' לט (מלקוטי שיחות ח"כ עמ' 568): "על דבר לעשות נקב באזנים בשביל נזם אוזן כו', בטח העונג הממושך מקישוט הנ"ל גדול שלא בערך לגבי הצער דהגוף ברגע הנקיבה, ולכן מותר הוא אף 1) בגדולה; 2) שיש מתקשטות בהנ"ל מבלי עשיית נקב (כיון שאינו רגיל כל כך, ועוד ועיקר – שאז יש צער קצת בכל פעם מלחיצת האוזן)".
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
חור באוזן שהוא מום, הוא דוקא בסחוס, ולא בחלק הרך של האוזן, הנקרא אליה, ששם אין הנקב מום.אורח כתב: ↑אם חוששים בעבד עברי שאין שום סיבה שיתרחב כי הוא לא מכניס שם עגיל וקיי"ל במשנה בשבת שאם לא מכניסים עגיל, החור נסתם, שהרי לכן הבנות קטנות יוצאות בקיסמין שבאוזניהן, למה לא נחשוש בחור של עגיל שהעגיל מכביד על החור ומרחיב אותו, ומעשים שבכל יום שהחור באוזן מתרחב.אורח כתב: ↑רק מכרשינה זה מום, חורים שעושים לעגילים זה בקושי מחט.אורח כתב: ↑עבד עברי כהן אינו נרצע מפני שנעשה בעל מוםעוסק בתורה כתב: ↑ מהיכ"ת שזה 'חבלה' בכלל.
בעבד עברי זה או בגלל שיכול להתרחב או בגלל שמצוותו במרצע הגדול למרות שמספיק גם לעבד עברי חור של עגיל.
ועוד, מי אמר שחבלה זה דוקא שעושה מום? מי קשר ביניהם?
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
רגע,אז בסחוס אסור?אורח כתב: ↑חור באוזן שהוא מום, הוא דוקא בסחוס, ולא בחלק הרך של האוזן, הנקרא אליה, ששם אין הנקב מום.אורח כתב: ↑אם חוששים בעבד עברי שאין שום סיבה שיתרחב כי הוא לא מכניס שם עגיל וקיי"ל במשנה בשבת שאם לא מכניסים עגיל, החור נסתם, שהרי לכן הבנות קטנות יוצאות בקיסמין שבאוזניהן, למה לא נחשוש בחור של עגיל שהעגיל מכביד על החור ומרחיב אותו, ומעשים שבכל יום שהחור באוזן מתרחב.אורח כתב: ↑רק מכרשינה זה מום, חורים שעושים לעגילים זה בקושי מחט.אורח כתב: ↑עבד עברי כהן אינו נרצע מפני שנעשה בעל מוםעוסק בתורה כתב: ↑ מהיכ"ת שזה 'חבלה' בכלל.
בעבד עברי זה או בגלל שיכול להתרחב או בגלל שמצוותו במרצע הגדול למרות שמספיק גם לעבד עברי חור של עגיל.
ועוד, מי אמר שחבלה זה דוקא שעושה מום? מי קשר ביניהם?
יש כאלה שעושים גם שם עגיל [אצל מזרוחניקים, אגב יכול להיות שאצלם זה באמת לא בעיה בצניעות, כי ברגע שזה דברים רגילים זה כבר לא מושך את העין], חוץ מזה הרי חור באף ודאי מותר לעשות [חוץ מהעניין של הצניעות, ושוב מזרוחניקים כנ"ל] ושם זה עור קשה כמו הסחוס
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
לא זוכר עכשיו מקור, אבל ראיתי פעם שלא ברור שזה היה תכשיט שנכנס בתוך חור באף, יכול להיות שהיה משהו בלי חור
Re: מדוע מותר לעשות חורים באוזניים לעגילים
יש היום כמה שיטות לניקוב, יש חיוב לנקב בצורה שהכי פחות כואבת?
-
- הודעות: 127
- הצטרף: ה' מרץ 28, 2019 2:12 pm
- עיסוק תורני: חבר פורום נדברו