דף 1 מתוך 1

בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

נשלח: ג' מאי 07, 2019 2:26 pm
על ידי ריחמא
נסתפקתי באדם שהוא בעל מום קבוע כגון עוורון או נכות לא עלינו ולא עליכם. האם אדם שבא לבקרו מקיים מצוות ביקור חולים למרות שהוא מרגיש טוב, אלא שיש לו רק מום כגון עוורון, צליעה נכות וכדומה, ויתכן שיהיה תועלת בביקור שיוכל לעזור לו לעשות את צרכיו ביתר קלות.

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

נשלח: ג' מאי 07, 2019 2:42 pm
על ידי עוסק בתורה
ראה כאן http://beta.hebrewbooks.org/reader/read ... hlts=&ocr= (ובסוף העמוד שלפני כן)

ציטוט משם:

‏‏לכידה.PNG
‏‏לכידה.PNG (16.18 KiB) נצפה 727 פעמים

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

נשלח: ג' מאי 07, 2019 5:27 pm
על ידי מי זה
היוצא מדבריו הוא שגם אם האדם נמצא במצב שהוא נזקק לאחרים, אין בזה משום מצות ביקור חולים אלא משום גמילות חסד כללית. וביקור חולים הוא רק כשהאדם נמצא עדיין באמצעו של 'תהליך' רפואי.

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

נשלח: ג' מאי 07, 2019 8:26 pm
על ידי עוסק בתורה
מי זה כתב: היוצא מדבריו הוא שגם אם האדם נמצא במצב שהוא נזקק לאחרים, אין בזה משום מצות ביקור חולים אלא משום גמילות חסד כללית. וביקור חולים הוא רק כשהאדם נמצא עדיין באמצעו של 'תהליך' רפואי.
מדברי הגריש"א נראה שהנקודה היא בנפילה למשכב. ולאו דווקא ב'תהליך רפואי' (אלא אם כן לזה התכוונת)

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

נשלח: ד' מאי 08, 2019 12:55 am
על ידי חכם
מדברי הרמ"א (יו"ד סי' שלה ס"ד) נראה, שעיקר מצות ביקור חולים הוא כדי שיבקש עליו רחמים, ולפ"ז יש מקום לומר שכל חולי או נכות וכדו' ששייך להתרפאות מזה [בדרך הטבע!?], יש בזה מצות ביקור חולים.

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

נשלח: ד' מאי 08, 2019 1:06 am
על ידי עוסק בתורה
חכם כתב: מדברי הרמ"א (יו"ד סי' שלה ס"ד) נראה, שעיקר מצות ביקור חולים הוא כדי שיבקש עליו רחמים, ולפ"ז יש מקום לומר שכל חולי או נכות וכדו' ששייך להתרפאות מזה [בדרך הטבע!?], יש בזה מצות ביקור חולים.
אין ראיה, שהרי המצוה היא דווקא על 'חולה' (ולא בזקוקים לרחמים על ישועות אחרות), ומדברי הגריש"א למדנו שחולה הוא רק מי שנפל למשכב. ורק על חולה שכזה חלה מצות ביקור חולים שאכן ענינה הוא כדי שיבקש עליו רחמים (כמבואר בנדרים מ. א"ר שישא בריה דרב אידי), ומי שאינו בכלל הגדרה זו אף אם צריך לרחמים לכאורה לא גרע ממי שצריך לרחמים על פרנסה וכיו"ב אבל עדיין אין בו מצות ביקור חולים.

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

נשלח: ב' מאי 13, 2019 6:34 pm
על ידי מי זה
עוסק בתורה כתב:
מי זה כתב: היוצא מדבריו הוא שגם אם האדם נמצא במצב שהוא נזקק לאחרים, אין בזה משום מצות ביקור חולים אלא משום גמילות חסד כללית. וביקור חולים הוא רק כשהאדם נמצא עדיין באמצעו של 'תהליך' רפואי.
מדברי הגריש"א נראה שהנקודה היא בנפילה למשכב. ולאו דווקא ב'תהליך רפואי' (אלא אם כן לזה התכוונת)
עברתי שוב על המקור ואתה אכן צודק.
אך א"כ מדוע חולה שנקטעו רגליו ומרותק למיטתו אינו בגדר "נפל למשכב" לענין ביקור חולים?

Re: בענין "ביקור חולים", באדם בעל מום קבוע

נשלח: ב' מאי 13, 2019 8:12 pm
על ידי עוסק בתורה
אה"נ, ראה בצילום שהבאתי בהודעה 2 שכותב בשורה האחרונה שחולה באבר אחד שעי"ז נפל למשכב הוא לכו"ע בגדר חולה לענין ביקור חולים.