ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
אורח

ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

#1 שליחה על ידי אורח » ב' מאי 06, 2019 6:24 pm

ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים
הרוקח בסידורו כתב: "והדב היה אדם בימי דור הפלגה. לכך שונא אדם וקולו עבה". עכ"ל. ונשאלת השאלה האם על ראיית דוב יברכו משנה הבריות כמו שמברכים על פילים שגם היו אדם בדור הפלגה ? עוד מופיע בשלשלת הקבלה יש מאנשי דור הפלגה שבקיץ הם נהפכים לצורת זאב ובחורף הם חוזרים לצורת אדם. כך כל ימי חייהם. ונשאלת השאלה אדם שרואה זאב בימי הקיץ האם מברך עליו משנה הבריות?

אליקים
הודעות: 361
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

#2 שליחה על ידי אליקים » ב' מאי 06, 2019 8:23 pm

אולי כדאי להזכיר כאן את הכינוי המפורסם שהוצמד לשלשלת הקבלה...

איה מקום כבודם של דברי הרוקח בסידור?

אורח

Re: ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

#3 שליחה על ידי אורח » ב' מאי 06, 2019 8:40 pm

רבי אלעזר מגרמייזא בפירוש סידור התפילה (עה"פ נותן לבהמה לחמה) הדוב היה בזמן דור הפלגה 'אדם' ונענש והפך לדוב.

חד ברנש
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 10:24 am

Re: ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

#4 שליחה על ידי חד ברנש » ב' מאי 06, 2019 9:23 pm

בעל שלשלת הקבלה מדבר על 'אדם זאב' (https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7 ... 7%90%D7%91), יצור מיתולוגי שהרבה האמינו במציאותו בתקופת הראשונים. ראה למשל בפירושי הרוקח (המיוחס לרוקח) ובפירוש רבינו אפרים לפרשת ויחי, על הפסוק "בנימין זאב יטרף". והחיד"א ראה את דברי ר' אפרים בכת"י והביאם בספרו מדבר קדמות.

אליקים
הודעות: 361
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2018 11:40 am

Re: ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

#5 שליחה על ידי אליקים » ב' מאי 06, 2019 9:29 pm

וזה שורש הביטוי 'אדם לאדם זאב'?....

חד ברנש
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 10:24 am

Re: ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

#6 שליחה על ידי חד ברנש » ג' מאי 07, 2019 1:44 pm

לא נראה.

אורח

Re: ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

#7 שליחה על ידי אורח » ג' מאי 07, 2019 2:23 pm

אודות אשר עלה ונסתפ'ק כת"ר אם יש לברך ברכת משנה הבריות על דוב, מאחר וע"פ רבי אלעזר מגרמייזא בפירוש סידור התפילה (עה"פ נותן לבהמה לחמה) הדוב היה בזמן דור הפלגה 'אדם' ונענש והפך לדוב. ועוד בא אל בית הספ'ק אם יש לברך ברכת משנה הבריות על הזאב, ע"פ מה שכתב בספר שלשלת הקבלה שיש מאנשי דור הפלגה שנענשו לחצאין, כי בחורף צורת אדם להנה ובקיץ נהפכים לזאב. עכת"ד.
תחילה ורא'ש אומר כי הדברים מגיעים לאור מה שכתב מהר"ש עדני תלמידו של הרב שיטה מקובצת בפירושו למשנה הנקרא מלאכת שלמה (כלאים פרק ח' משנה ו') בשם החסיד והמקובל רבינו משולם שהטעם שמברכים על קוף פיל וקיפוף (ינשוף) הוא משום שבדור הפלגה היו הם בני אדם ונשתנו לכך. והובאו דבריו בחזון עובדיה (ט"ו בשבט ברכות עמוד תנ"ו, ולפי זה מה שכתב בחזון עובדיה (שם) שה"ה לכל חיות משונות כגון שוורים בעלי קרן אחת וכו', צ"ל דהיינו דוקא שאינם משתייכים למין מסויים שכך בריאתו, אלא נשתנו מהוריהם).
[ולפי דברי הרב מלאכת שלמה הנ"ל נמצא שהקוף הקיפוף והפיל לא נבראו בששת ימי בראשית אלא בדור הפלגה בלבד, וכדוגמת הפרד והערוד (הנולד מצב ונחש) שנוצרו בידי אדם.
אולם זה אינו מוסכם דמצינו במדרש הגדול לרבי דוד עדני (בראשית ה' פסוק ג') דבמשך 130 שנה שפירש אדם מאשתו הוליד לבד משדין רוחין ולילין גם קופים.
וכן לגבי הפילים מצינו במדרש תנחומא (פרשת נח) ובמדרש רבה (פרשה ל"א סימן י"ג) שנח הכין מאכלים לחיות קודם שהכניסם לתיבה, וביניהם נמנה לפיל עצי גפנים/זמורות].
ועדיין חוכך אני בדעתי שאין לברך על כל אשר בשם קוף יכונה אלא על מינים הדומים לאדם כגון גורילה, שימפנזה, גיבון, וכיו"ב, ולא על כל שאר הנכללים לפי הגדרת הזואולוגים במשפחת הקופים שזה כמאה וחמישים מינים.
וכעת אבוא לכלל ישו'ב שאלותיו. דהן אמת שהרב מלאכת שלמה הזכיר רק אלו ג' המינים (קוף קיפוף ופיל) אבל לפי טעמו ה"ה שעל הדוב יש לברך אלא שהוא לא כתב כן מאחר ולא שמע על כך שהדב הוא בן אדם מדור הפלגה. ואמנם לענין הזאב נראה שאף הוא יודה שאין לברך אלא על זאב שידוע שהיה בעברו אדם ולא על כל זאב, מאחר וברכת משנה הבריות נתקנה על שינוי בריה מתחילת בריאתה, שהרי מטעם כך כתבו הפוסקים שאין לברך ברכת משנה הבריות אלא על כושי שהוריו לבנים.
ובדרך אגב אציין שמה שהביא כת"ר מספר שלשלת הקבלה שיש בני אדם שמשתנים לזאב, ענין זה נזכר כבר אצל אחד ומיוחד מבעלי התוספות הלא הוא רבינו אפרים בפירושו לתורה בג' מקומות (עמוד כג, קמו, קסז) אלא שרבינו אפרים לא כתב שהוא ראה בני אדם כאלו, וחוקרי הטבע מפקפקים הרבה ביצורים דמיוניים אלו ודומיהן הנזכרים בספרי הקדמונים (שעל פי רוב לא ראו אותם חכמינו במציאות, רק על פי מה שראו תיאורם בספרי חכמי האומות), יען כי לא ראו אותם בעיניהם ואינם מצויים כהיום הזה.
ומה גם דלפי מה שהביא כת"ר מספר שלשלת הקבלה, נמצא כי גם בנימין בן יעקב אבינו ע"ה היה גלגול מדור הפלגה (שהרי רבינו אפרים כתב בעמוד קמו שבנימין היה נהפך לזאב וטורף בני אדם, אלא שהוא לא כתב שם שבקיץ היה נהפך לזאב, רק כשבא לו העת נהפך לזאב, וכל זמן שהיה תחת אביו לא היה נהפך לזאב כי זכות אביו עמדה לו. ובלאו הכי זכורני כי בהיותי בשבת תחכמוני בבית מדרשנו נר מיכאל במושב עלמה יחד עם ידידנו הרה"ג הצדיק רבי שלמה זריהן שליט"א אמרתי דברי רבינו אפרים הללו בשיעור פרשת השבוע בין מנחה לערבית, וגער בי הרב הנזכר, ואמר, כי ברור לו שלא מרבינו אפרים יצאו דברים אלו על יעקב אע"ה. וברוך היודע).
ובמשי'ם חפש'י בכתה"י של התלמוד למסכת סנהדרין (קט.) לראות אם יזכירו שחלק מאנשי דור הפלגה נהפכו לדובים וזאבים, לא מצאתי גירסא כזאת, אולם מאידך גם פילים לא נזכרו שם רק 'קופין רוחין שדין ולילין', ובקרב המפרשים רווח ההסבר שקיפוף הוא הינשוף. וממילא לא ברור מהיכן הגיע לרבינו משולם שנהפכו לפילין, ושמא הוא על פי הנכתב בספר הישר (פרשת נח) שנהפכו לקופים ושנהבים, וידוע כי את הפיל מכנים בשם 'שנהב' על שם חיטיו.
ובדקתי גם בכתה"י של התלמוד למסכת ברכות (נח:) לגבי ברכת משנה הבריות אם יש מי שיזכיר שם דובים וזאבים ולא מצאתי לעת עתה.
לעומת זאת מצאתי ראיתי לאחד קדוש מדבר הלא הוא הכהן הגדול מאחיו רבי אליהו הכהן מאיזמיר מחבר הספרים: שבט מוסר, מעיל צדקה, מדרש תלפיות וכו' שבספרו מדרש האתמרי (אלפא ביתא תניינא ערך קו"ף רי"ש) כתב בשם פרקי דרבי אליעזר שדור הפלגה נהפכו ל'קופים ודובים' ולא הזכיר שם פילים.
ואע"פ שבפרקי דרבי אליעזר שלפנינו לא נמצא כדבר הזה, מ"מ ידוע שפדר"א רבו נוסחאותיו בכת"י ובדפוסים, ומי יתן ויוציאוהו במהדורה מדעית ע"פ כל נוסחאותיו. ושמא להכהן הגדול הנ"ל היה כת"י שונה מהמצוי אצלנו, ונשרף בשריפה הגדולה באיזמיר שנת תר"א לא תקפ"ץ יחד עם עוד ספרים וכתבי יד נדירים שהיו למאכולת אש כנזכר בדברי מרן החבי"ף זצ"ל באיזהו מקומ'ן (ראה לדוגמא בספרו ראה חיים חלק א' דף עד ע"ב).
ומ"מ לענין מעשה נראה לענ"ד דאין לברך על דובים ברכת משנה הבריות, מאחר ולא מצאנו כתוב זה בספרי הפוסקים ראשונים ואחרונים, רק יוכל על צד היותר טוב בהזדמנו לגן חיות לכוין בברכתו על הפילים והקופים לפטור גם את הדובים.
עוד רגע קט אשיחה וירווח לי באשר שאלתו של כבוד הרב השיאתני לדבר אחר. והוא כי מנהג ידוע אצל אחינו האשכנזים (בעיקר) שקוראים לבני אדם בשמות בעלי חיים ואומרים שהיא סגולה לאריכות ימים. ולפי מה שהביא כת"ר מדברי הרוקח לכאורה היה צריך להמנע מקריאה בשמות דב וזאב (שמצינו שנקראו בהם גדולים ועצומים) מאחר והם מהווים סימן לאיש חוטא שנענש, וכמו שלא נמצא אצלינו מי שיקרא לבנו נחש/קוף/פיל ואדרבה יחשב לגנאי.

חד ברנש
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 10:24 am

Re: ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

#8 שליחה על ידי חד ברנש » ד' מאי 08, 2019 12:23 pm

מי כותב הדברים דלעיל?

אורח

Re: ברכת משנה הבריות על דובים ועל זאבים

#9 שליחה על ידי אורח » ד' מאי 08, 2019 1:13 pm

הרב אברהם ישעיהו דיין

שלח תגובה