אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
הצעיר באלפי
הודעות: 21
הצטרף: ה' פברואר 07, 2019 10:19 pm

אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#1 שליחה על ידי הצעיר באלפי » ד' פברואר 13, 2019 9:48 pm

בספה"ק דרך פיקודיך מצוה ל' מזהיר שגם אמירת כינוי של קב"ה בלשון לע"ז כגון "גאט" הוא אסור,
וציין דאף שמדברי הש"ך עולה להקל, אך רבו עליו החולקין ע"ש.

ויש לעיין, דהרי מנהג העולם אינו להחמיר בזה כלל, וא"כ על איזה פוסקים סמכו ?, ומיהו החולק ע"ד הש"ך ?

(כמובן שאין הכונה באומרו תוך תפילה, כגון בתפילה הנזכרת, אלא הכונה הוא למשל, ראובן אומר לשמעון, האם אמרתם כבר תפילת ג-ט פון אברהם וכו', שהרי אין באמירה זו שום צורך וכו' וצ"ע)

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#2 שליחה על ידי מתודה » ד' פברואר 13, 2019 9:50 pm

הצעיר באלפי כתב: (כמובן שאין הכונה באומרו תוך תפילה, כגון בתפילה הנזכרת, אלא הכונה הוא למשל, ראובן אומר לשמעון, האם אמרתם כבר תפילת ג-ט פון אברהם וכו', שהרי אין באמירה זו שום צורך וכו' וצ"ע)
לגבי הדוגמא הספציפית הזו נראה דמותר, כיון שאינו מתכוון לשם ה' אלא לשמה של התפילה. וכמו שנהגו לומר 'ישיבת בית אל'.

חזקי
הודעות: 293
הצטרף: ד' ינואר 30, 2019 7:07 pm

Re: אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#3 שליחה על ידי חזקי » ד' פברואר 13, 2019 11:49 pm

הצעיר באלפי כתב: בספה"ק דרך פיקודיך מצוה ל' מזהיר שגם אמירת כינוי של קב"ה בלשון לע"ז כגון "גאט" הוא אסור,
וציין דאף שמדברי הש"ך עולה להקל, אך רבו עליו החולקין ע"ש.

ויש לעיין, דהרי מנהג העולם אינו להחמיר בזה כלל, וא"כ על איזה פוסקים סמכו ?, ומיהו החולק ע"ד הש"ך ?

(כמובן שאין הכונה באומרו תוך תפילה, כגון בתפילה הנזכרת, אלא הכונה הוא למשל, ראובן אומר לשמעון, האם אמרתם כבר תפילת ג-ט פון אברהם וכו', שהרי אין באמירה זו שום צורך וכו' וצ"ע)
דוקא ידוע לי מימים ימימה שהחוצניקים ודוברי האנגלית מקפידים לאמר את הביטוי האמריקני או מיי גוש במקום אוי מיי גו..ד

אבן יקרה
הודעות: 80
הצטרף: ה' פברואר 07, 2019 2:27 am

Re: אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#4 שליחה על ידי אבן יקרה » ה' פברואר 14, 2019 1:18 am

וכאן המקום להעיר על ניגון "אלהא די ליה" של פיטסבורג [וגם של באבוב] שכופלים את המילים הללו שלא לצורך, שאין לומר את זה פתוח, אלא "אלקא"

הצעיר באלפי
הודעות: 21
הצטרף: ה' פברואר 07, 2019 10:19 pm

Re: אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#5 שליחה על ידי הצעיר באלפי » ה' פברואר 14, 2019 5:05 am

השאלה הוא מהו ההלכה ?!?
כי העולם אינם מקפידים ע"ז כל כך ?
האם יש על מי לסמוך ?

יואל שילה
הודעות: 49
הצטרף: ד' נובמבר 14, 2018 10:41 pm

Re: אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#6 שליחה על ידי יואל שילה » ג' מרץ 05, 2019 10:20 am

אבן יקרה כתב: וכאן המקום להעיר על ניגון "אלהא די ליה" של פיטסבורג [וגם של באבוב] שכופלים את המילים הללו שלא לצורך, שאין לומר את זה פתוח, אלא "אלקא"
גם כששרים מזמור לדוד יש להקפיד שלא לומר את השם באחת מהפעמים שחוזרים עליו ['ושבתי, ושבתי בבית ה', ושבתי בבית ה' לאורך ימים'], קשה להאמין שיש קפידא בזה?

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#7 שליחה על ידי מתודה » ג' מרץ 05, 2019 1:37 pm

יואל שילה כתב:
אבן יקרה כתב: וכאן המקום להעיר על ניגון "אלהא די ליה" של פיטסבורג [וגם של באבוב] שכופלים את המילים הללו שלא לצורך, שאין לומר את זה פתוח, אלא "אלקא"
גם כששרים מזמור לדוד יש להקפיד שלא לומר את השם באחת מהפעמים שחוזרים עליו ['ושבתי, ושבתי בבית ה', ושבתי בבית ה' לאורך ימים'], קשה להאמין שיש קפידא בזה?
שרים בהזכרת השם???

יואל שילה
הודעות: 49
הצטרף: ד' נובמבר 14, 2018 10:41 pm

Re: אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#8 שליחה על ידי יואל שילה » ה' מרץ 07, 2019 12:11 am

מה הצד שלא לשיר בהזכרת השם?
כשאתה שר לכה דודי - אתה שר 'השמיענו קל המיוחד'?
היו שדנו על הזכרת השם כששרים עם בנות הבית, אך על הזכרת השם גופא אין מה לדון, לכאורה.

מתודה
הודעות: 639
הצטרף: ד' אוקטובר 17, 2018 1:50 pm

Re: אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#9 שליחה על ידי מתודה » ה' מרץ 07, 2019 8:42 am

יואל שילה כתב: מה הצד שלא לשיר בהזכרת השם?
כשאתה שר לכה דודי - אתה שר 'השמיענו קל המיוחד'?
היו שדנו על הזכרת השם כששרים עם בנות הבית, אך על הזכרת השם גופא אין מה לדון, לכאורה.
התכוונתי באופן שחוזרים על מילים כמה פעמים

יואל שילה
הודעות: 49
הצטרף: ד' נובמבר 14, 2018 10:41 pm

Re: אמירת ג-ט (ב"ה) שלא באמצע התפלה והלימוד.

#10 שליחה על ידי יואל שילה » ש' מרץ 09, 2019 10:07 pm

אכן אני משתדל בפעם השניה - לא לומר שם השם, אם כי לא ברור לי איסורו.
אם זכרוני לא מטעני - הגר"ד יפה זצ"ל אמר לי פעם שמותר להפסיק פסוק במקום שיש טעם מפסיק.

שלח תגובה