היתר המכירה

בירורי הלכות וחקרי מנהגי ישראל
שלח תגובה
הודעה
מחבר
אורח

היתר המכירה

#1 שליחה על ידי אורח » א' ינואר 02, 2022 2:55 pm

בעניין היתר המכירה בשמיטה, ישנה מחלוקת גדולה. ישנם הפוסלים לגמרי כמו החזו"א, ישנם המתירים גם לכתחילה כמו הרב עובדיה וישנם המתירים בשעת הדחק בלבד.
הרב עובדיה דוחה בטוב טעם ודעת את הטענות של הפוסלים את היתר המכירה ושמצירוף סיבות שונות יש להקל. וכן שלמשל אין הצדקה לטענות אשלד"ע ולא תחונם וצורך בגמירות דעת (ויש לציין שבקניית יבול מערבים מחזקים את אחיזתם בקרקע לא פחות ממה שטוענים לגבי היתר המכירה אם לא יותר) וגם לפוסלים אין לאסור את היבול.
למשל ראו כאן: https://chl.co.il/viewtopic.php?p=428993#p42899
ולגבי גמירות דעת, בכל מקרה היתר המכירה נעשה כחוזה משפטי רציני עם עורכי דין מצד החקלאים ובלי זה לא היו חותמים עליו. ולכן בעל מקרה יש כאן גמירות דעת.

אורח

Re: היתר המכירה

#2 שליחה על ידי אורח » א' ינואר 02, 2022 2:57 pm

[quote=אורח post_id=7811]
בעניין היתר המכירה בשמיטה, ישנה מחלוקת גדולה. ישנם הפוסלים לגמרי כמו החזו"א, ישנם המתירים גם לכתחילה כמו הרב עובדיה וישנם המתירים בשעת הדחק בלבד.
הרב עובדיה דוחה בטוב טעם ודעת את הטענות של הפוסלים את היתר המכירה ושמצירוף סיבות שונות יש להקל. וכן שלמשל אין הצדקה לטענות אשלד"ע ולא תחונם וצורך בגמירות דעת (ויש לציין שבקניית יבול מערבים מחזקים את אחיזתם בקרקע לא פחות ממה שטוענים לגבי היתר המכירה אם לא יותר) וגם לפוסלים אין לאסור את היבול.
למשל ראו כאן: https://chl.co.il/viewtopic.php?p=428993#p42899
ולגבי גמירות דעת, בכל מקרה היתר המכירה נעשה כחוזה משפטי רציני עם עורכי דין מצד החקלאים ובלי זה לא היו חותמים עליו. ולכן בעל מקרה יש כאן גמירות דעת.
[/quote]
כאן מופיעים הטענות בהרחבה, מה שהתכוונתי לקשר אליו (הקישור הקודם הוא לתחילת האשכול):
https://chl.co.il/viewtopic.php?p=42899 ... c5#p428993

דוד ריזל
הודעות: 1105
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:18 pm
עיסוק תורני: צמא לדבר ה'
דוא"ל: 9090674b@gmail.com
יצירת קשר:

Re: היתר המכירה

#3 שליחה על ידי דוד ריזל » א' ינואר 02, 2022 6:27 pm

ישנם שלושה דרכים באופן קיום מצוות שמיטה לכתחילה ובדיעבד:
א. שיטת העדה החרדית בירושלים, לכתחילה לאכול מפירות נכרים.
ב. שיטת החזון איש, למכור את הפירות של ישראל ע"י אוצר בית דין, ובשמיטות האחרונות הקילו למוכרם בחנויות הרגילות,
ע"י כתב מינוי שליחות לפני השמיטה.
ג. שיטת הרב קוק ודעימיה להתיר בדיעבד למכור את השדות לנכרי.

שמעתי מת"ח ומו"צ שהויכוח ההלכתי הגדול, שורשו בהשקפה, שכל רב דאג איך לנהיג את קיום מצוות השמיטה, בהתאם לסביבתו וקהילתו.
כמובן שלכל דרך היה צריך להתאימה על פי כללי ההלכה וכפי דעות הפוסקים ההלכתיים.
העדה החרדית בירושלים, אינה עוסקת עם חקלאים ומצוותיהם, המטרה שלהם היא להביא פירות וירקות לתושבי העיר בכשרות ובהידור,
ולכן הם העדיפו לסמוך על הפוסקים המקילים שבפירות נכרים אין קדושת שביעית.
החזון איש, מטרתו הייתה לקיום הדת, שחקלאים ישמרו מצוות שמיטה, לכן הקל וסמך על אוצר בית דין עם פתרונות שהחקלאים נעשים כשלוחי בית דין,
לעבודת הקציר והשיווק.
והרב קוק שעסק עם עמי הארצות שלא יעמדו בניסיון הקשה להשבית את שדותיהם, ולכן התיר בדיעבד למכור את השדה לנכרי.

שלח תגובה